Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@05:24:58 GMT

شاعري که در ليگ برتر تيمداري مي کند

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۴۱۸۱

شاعري که در ليگ برتر تيمداري مي کند

خبرگزاري آريا - چهره خاصي در فوتبال محسوب مي شود، خاص از اين لحاظ که حضورش با توجه به پيشينه ادبي که دارد در اين حيطه عجيب است.
به گزارش خبرگزاري آريا ، مدتي پيش بود که حضور يک شاعر به عنوان مديرعامل يک باشگاه فوتبال در ليگ برتر اميد را شنيديم. دکتر علي آبان از شاعران مطرح کشور مدتي است که در عرصه ليگ برتر اميد تيمداري مي کند اما اين تيمداري هرگز باعث نشده تا از شعر و شاعري و البته ادبيات دور بيفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که کتاب هاي شعر و تاليفات متعددي دارد اکنون تنها شاعر فوتبال ايران است. آبان مديرعامل باشگاه اتحاد سالار تهران است و علاوه بر آن بخشي از سهام اين باشگاه را در اختيار دارد. اما شاعر چگونه از فوتبال سردرآورد؟ چگونه فوتبال با طبع لطيف يک شاعر کنار مي آيد؟ اصلا چه اتفاقي افتاد که يکي از شاعران بنام کشور وارد تيمداري شد؟ پاسخ به اين سوالات را در گفت و گوي جام جم آنلاين با اين شاعر فوتبال بخوانيد:
خودتان را بيشتر معرفي کنيد؟
من علي آبان هستم، شاعر، محقق، نويسنده و منتقد ادبي. دکتراي ادبيات فارسي دارم و تاکنون شش کتاب شعر به چاپ رسانده ام. پنج کتاب تاليفي نيز دارم. اکنون نيز در دانشگاه هم تدريس مي کنم.
چه اتفاقي افتاد که يک شاعر سر از فوتبال درآورد؟
مسبوق به سابقه است. من از گذشته طرفدار فوتبال بودم. به ورزش هاي رزمي، کشتي و واليبال هم علاقه داشتم. از زمان نوجواني و جواني در استان خودم (مازندران) پا به توپ مي شدم. در تيم راه آهن منطقه بهشهر و گلوگاه نيز به ميدان رفتم. علاقه به فوتبال بودم و البته علاقه مند به تماشاي آن. بعد از دانشگاه شعر و شاعري کار اصلي تر من شد اما همچنان در کنار فوتبال نيز حضور داشتم. اکنون تيمي به نام تيم شاعران و هنرمندان ايران زمين را سرپرستي مي کنم. اين تيم را خودم تشکيل دادم و هفته اي يک روز هم براي تمرين کردن دور هم جمع مي شويم.
از چه زماني وارد تيمداري شديد؟
حدود شش ماه پيش. رسيدگي به کارهاي اين تيم 70 درصد وقت من را مي گيرد.

واقعا فوتبال با روحيات يک شاعر سازگار است؟
من از قديم فوتبال را به عنوان ورزشي مي بينم که جنبه سر و سلوک در آن مطرح است. بايد هفت خوان طي شود تا يک تيم به پيروزي برسد. گل زدن با شيوه هاي درست و قانون مند در حقيقت همان رسيدن به هدف نهايي است. 11 بازيکن در زمين با وحدت، همفکري و دوستي با هم در فکر رسيدن به هدف نهايي هستند. يک شاعر در شعر و کلام خودش دنبال موفقيت است. چطور يک شاعر مي تواند در فوتبال دوام بياورد؟ ما در فوتبال پاس هاي کوتاه و بلند و البته تکنيک و تاکتيک داريم، همه اينها در شعر هم وجود دارد. يک شاعر هم تاکتيک زباني را بايد اجرا کند. در واقع مي خواهم بگويم اين دو به هم شبيه هستند. همانطور که بازيکنان پس از گلزني به شادي مي پردازند يک شاعر نيز با حسن ختام مي تواند همان شادي را براي خودش به وجود بياورد. دنياي شعر و شاعري ظريف و لطيف است اما دنياي فوتبال بي رحم تر و خشن تر.
برد و باخت در فوتبال براي يک شاعر چقدر اهميت دارد؟
ما پنج شنبه ها که براي فوتسال دور هم جمع مي شويم برد و باخت اهميتي ندارد اما براي تيم اتحاد سالار که در ليگ برتر اميد حضور دارد همه چيز متفاوت است. تيمي که در ليگ برتر اميد حضور دارد 200 الي 300 ميليون ارزش دارد اما اگر اين تيم سقوط کند ارزش آن به يک پنجم کاهش پيدا مي کند. رقابت در رده اميد شديد و فضا گاهي خشن و آزاردهنده است. اما من لطافت شعر و خشونت فوتبال را با هم جمع کردم. ما سعي مي کنيم به گونه اي عمل کنيم که متفاوت باشيم. بايد بگويم يکي از اهداف من اين است که با حضور خودم تاثيري روي افراد ديگر بگذارم. وقتي همه متوجه بشوند که مديرعامل يک باشگاه شاعر است همه چيز برايشان جالب مي شود. ادبيات بازيکنان ، ادبيات جداگانه اي است. بالاخره نحوه صحبت کردن من با داور و ديگر افراد فرق دارد. برخي از مربيان، سرپرستان درتيم هاي ديگر بودند که سابقه پرخاش داشتند اما وقتي مقابل تيم ما قرار مي گرفتند سعي مي کردند رفتار متفاوتي داشته باشند. در اينجا لازم است اسامي ديگر مجموعه متفاوتي که هستيم را ذکر کنم. محمد رضايي سرپرست تيم. البته حسين صالح که از مربيان باتجربه کشور است نيز مدتي در معيت تيم ما بود. در هر حال تيم ما رفتاري نکرد که حداقل از لحاظ اخلاقي بازنده باشد. نکته ديگري که بايد بگويم اين است که دليل اصلي من براي وارد شدن به فوتبال اين است که واقعا عاشق فوتبال بودم و از آن لذت مي برم اما عامل ديگري که کمک کرد به فوتبال وارد شوم پسرم سياوش است. او در پست فوروارد بازي مي کند و هم اکنون بازيکن تيم اتحاد سالار تهران است. دلم مي خواهد او در سال هاي بعد در رده هاي بالاتر فوتبال حضور داشته باشد. زماني که پيگير نتايج پسرم بودم زياد به تيم سر مي زدم . همان جا به من پيشنهاد شد که کلا کنار تيم حضور داشته باشم. من هم که کلا منتظر چراغ سبز بودم.
تا به حال درباره فوتبال شعر گفته ايد؟
در اين 30 سالي که شعر مي گويم هرگز به طرف شعر مناسبتي نرفتم. اگر مثلا زماني يکي از کتاب هاي شعرم را تقديم به جانبازان کردم نه سفارشي که فقط به دليل عشق من به جانبازان بود. براي تريبون و درآمد شعر نگفتم. اصلا دنبال اين موضوعات نيستم. هرگز ساحت شعر را وارد فوتبال نمي کنم و شعر و شاعري را بالاتر از اين داستان ها مي دانم. هرگز درباره فوتبال شعر نگفتم و فکر نميکنم از اين پس هم بگويم. شعر تقدسي دارد که هر جاي نبايد وارد شود.
شعر را بيشتر دوست داريد يا فوتبال را؟
مسلما شعر.

تا چه زماني حضور شما در فوتبال ادامه خواهد داشت؟
نميدانم. فوتبال دنياي عجيبي است. فوتبال در عين آزاردهنده بودن لذتي هم دارد که نمي خواهم آن را از دست بدهم. اولين لذت اين است که کنار جوانان هستم. من با بچه هاي تيم خودم انگار زندگي مي کنم. با دردها و غم هايشان زندگي مي کنم. در شادي هايشان شريکم. گاهي رازهاي مگوي خود را فقط به من مي گويند. اگر الان به من بگويند چند فرزند داري مي گويم 42 تا. قبلا فقط دو فرزند داشتم اما الان خيلي بيشتر. فوتبال را واقعا دوست دارم. کسي که فضاي فوتبال را لمس مي کند احساس تداوم زندگي در او زنده مي شود. دائم در فوتبال اتفاقات جديد مي افتد. مدام بازي، تمرين، تست و اصلا هر لحظه تولد يک اتفاق جديد. اتفاق پشت اتفاق رقم ميخورد. خب همه اينها يعني تولد دوباره خود ماد. محمود خوردبين اکنون ساليان سال است که سرپرستي پرسپوليس را بر عهده دارد.اگر او اکنون از پرسپوليس جدا شد زندگي او تمام مي شود. فوتبال در من پويايي ايجاد مي کند و همه اين عوامل دست به دست هم داد تا من فوتبال را رها نکنم. در اين چند ماه نيز از تيم هاي مختلفي پيشنهاد براي مديرعاملي دريافت کردم. زندگي من اکنون قلم به اضافه فوتبال است.

به تيمداري در ليگ برتر فوتبال بزرگسالان هم فکر مي کنيد؟
بعيد به نظر نمي رسد. دوست دارم کاري را که شروع کردم به ايده آل برسانم. هيجان فوتبال را دوست دارم. البته نيازي به ديده شدن نيست. هدفم فقط کمک است و خدمت به جوانان کشور. خيلي از بازيکنان نواحي دور افتاده و روستاها راهي براي پيشرفت ندارند. بخشي از کار من باز کردن راه براي اين افراد است. مي خواهم تاثيري ولو مختصر بر روي فوتبال داشته باشم. شايد روزي برسد که به ليگ برتر هم برسم، تصورش ممنوع نيست.
آرزوي فوتبالي شما چيست؟
فرزندم به نهايت موفقيت برسد و از سويي فوتبال کشورم به سمت سلامت، صداقت، دوستي و پاک شدن از آلودگي ها پيش برود.
در ليگ هاي پايه اي يک اتفاق تکراري وجود دارد. والدين متمول مي آيند پول مي دهند تا فرزندشان به ترکيب اصلي فلان تيم راه يابد. براي شما پيش آمده که پيشنهاد مالي بدهند تا بازيکني بتواند به ترکيب اصلي برسد؟
اين چنين پيشنهادها هميشه هست به ويژه در ليگ برتر. بازيکن شاغل در اين ليگ يکي دو سال بعد به ليگ هاي بالاتر و در نهايت ليگ برتر بزرگسالان مي رسد. بازيکن مي خواهد ديده شود. ممکن است که پيشنهادهايي دراينباره وجود داشته باشد اما نه به صورت مستقيم. ما اين اجازه را به کسي نداديم و نخواهيم داد. البته اين را هم بايد بگويم تيم ها عموما خصوصي هستند و از جايي به آنها بودجه نمي رسد. سهام داران يا بايد آنقدر بودجه داشته باشند که نياز به اسپانسر احساس نکنند و يا از اسپانسر استفاده کنند. در اين ميان گاهي اوقات کمک هاي مالي اوليا بازيکنان به حيات باشگاه کمک مي کند.
يعني مساله پرداخت پول از سوي والدين بازيکنان به باشگاه ها را نفي نمي کنيد؟
نه اما از نظر فدارسيون اين کارها ممنوع است. بايد خطاب به فدراسيون بگويم اين قانون بايد براي کشوري باشد که بازيکنان از سن کم وقتي وارد فوتبال مي شوند از طرف سازمان خاصي مورد حمايت مالي قرار ميگيرند. چطور يک خانواده براي موفقيت تحصيلي فرزندش هزينه هاي متعددي در کلاس هاي کنکور مي کند اما صرف هزينه در فوتبال اشتباه تلقي مي شود؟! براي فوتبال هم بايد چنين شرايطي در نظر گرفت.
حرف پاياني؟
مردم ما فکر نکنند شاعر امروز ما همانند شاعر دهه 50 و 60 است که در گوشه اي بنشيند و با يک ظاهر ژوليده و در حالي که از جامعه بريده است شعر بگويد. شاعر امروز ما در ميان مردم زندگي مي کند و مي تواند ورزشکار، سياستمدار و ... باشد. نبايد تصوري غير از اين از شاعر داشته باشيم.
هيلدا حسيني خواه / جام جم آنلاين

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۴۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استوری جالب اوسمار برای میثاقی

 اوسمار ویرا دوشنبه گذشته دعوت محمد میثاقی را پذیرفت و سرمربی پرسپولیس چند شب پیش مهمان برنامه فوتبال برتر شد. میثاقی بعد از پایان این برنامه تصویری از خودش در کنار اوسمار در اینستاگرام منتشر و نام مربی برزیلی را تگ کرد.

اکنون سرمربی برزیلی نیز با ری‌استور کردن مجری فوتبال برتر به حضور در برنامه فوتبال برتر واکنش نشان داد و به انگلیسی نوشت: «ممنوم... این مصاحبه عالی بود».

اوسمار در همین مدتی که جانشین یحیی گل‌محمدی شده با رفتار و مصاحبه‌هایش تصویر خوبی در ذهن اهالی فوتبال به جا گذاشته و می‌توان گفت با این شیوه رفته رفته در بین هواداران پرسپولیس نیز به یک چهره محبوب تبدیل شده است.

منبع: برترین‌ها

tags # اوسمار ویرا ، محمد حسین میثاقی سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • تساوی الوحده در حضور نوراللهی
  • چادرملو؛ اولین نماینده لیگ یک در جمع ۸ تیم برتر جام حذفی
  • صدرشیمی، مهریزی شد
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها/حرف قنبرزاده حرف آخر است؟
  • صعود مس رفسنجان به جمع ۸ تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان
  • سپیدپوشان ملوان میزبان نارنجی پوشان سایپا
  • واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!
  • استوری جالب اوسمار برای میثاقی
  • دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست