Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@02:31:52 GMT

خوراکي‌هاي تنظيم‌ کننده کلسترول

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۴۳۶۹

خوراکي‌هاي تنظيم‌ کننده کلسترول

خبرگزاري آريا - وب سايت پزشکان بدون مرز: سويا مي‌تواند به‌طور موثري با کلسترول مقابله کند، زيرا حاوي پروتئين‌هايي است که با توجه به تحقيقاتي که در سال 2007 انجام شد، مقدار کلسترول کلي و بد خون را کاهش مي‌دهد.
براي بهره‌مندي از خواص آن توصيه مي‌شود روزانه 25 گرم از اين پروتئين‌ها در برنامه غذايي گنجانده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سويا را مي‌توان در ترکيب بسياري از غذاها، جايگزين گوشت چرخ شده که حاوي چربي است کرد. مزيت ديگر سويا اين است که مقدار کمي کالري دارد، اما سرشار از کلسيم است و مي‌تواند غذايي عالي براي افراد گياه‌خوار باشد.

حبوبات
حبوبات، ديگر خوراکي‌هايي هستند که در تنظيم کلسترول خون مفيدند. تحقيقي که در سال 2011 بر روي 268 فرد صورت گرفت نشان مي‌دهد که مصرف منظم حبوبات، حداقل 3 بار در هفته، مي‌تواند باعث کاهش 8/11 ميلي‌گرم کلسترول کلي و 8 ميلي‌گرم کلسترول بد خون در اين افراد شود.
گرچه امروزه حبوبات جايگاه کمتري در برنامه غذايي مردم نسبت به گذشته دارد، اما مي‌توان آن‌ها را به‌راحتي در انواع سوپ‌ها، آش‌ها، سالاد و پوره استفاده کرد. بااين‌حال، توصيه مي‌شود مصرف حبوبات به‌تدريج افزايش يابد، تا از مشکلات گوارشي پيشگيري شود. خيس کردن حبوبات قبل از پخت نيز روش بسيار مناسبي براي کاهش نفخ و ديگر ناراحتي‌هاي گوارشي است.
ماهي
ماهي و به‌خصوص ماهي‌هاي چرب مانند ماکرو، ساردين و آزاد، به خاطر مقدار بالاي اسيدهاي چرب غير اشباع و امگا-3 در موارد افزايش کلسترول بسيار مفيد هستند. امگا-3 به دليل کاهش سطح تري‌گليسريد خون که جزو خانواده چربي‌هاست، معروفيت دارد. همچنين مصرف 2 تا 3 بار ماهي در هفته که يک سهم آن ماهي چرب باشد، در تنظيم کلسترول خون موثر است.
غلات سبوس‌دار
غلات سبوس‌دار نسبت به غلات تصفيه شده مقدار بيشتري فيبر دارد که مي‌تواند به مقابله با کلسترول بد خون و خطر بيماري‌هاي قلبي عروقي بپردازد. بر اساس تحقيقي که در سال 2012 انجام شد، افرادي که حداقل 3 سهم غلات سبوس‌دار در روز مصرف مي‌کنند، مقدار کلسترول کلي و بد خون آن‌ها پايين‌تر است. بهتر است به‌تدريج اين غلات در برنامه غذايي و جايگزين غلات تصفيه شده شود. سبوس جو دوسر، به‌ويژه براي مقابله با کلسترول، مفيد بوده و مي‌توان آن را به شکل پودر در ترکيب غذاهاي شور و شيرين استفاده کرد. البته نبايد به يک‌باره افراط به خرج داد، زيرا ممکن است ناراحتي‌هاي احتمالي گوارشي پيش بيايد.
سيب
سيب به خاطر مقدار بالاي آنتي‌اکسيدان‌ها، از جمله پلي‌فنول‌ها، در کاهش خطر بيماري‌هاي قلبي عروقي و کلسترول خون نقش دارد. تحقيقي که در سال 2007 بر روي 71 مرد و زن که بعضي از آن‌ها اضافه وزن داشتند نشان مي‌دهد که مصرف روزانه کپسول‌هاي پلي‌فنول 600 ميلي‌گرمي به مدت 12 ماه در کاهش قابل توجه کلسترول کلي و بد خون نقش دارد. اين در حالي است که يک سيب تازه حدود 200 ميلي‌گرم پلي فنول دارد و مصرف روزانه حداقل 3 سيب براي تأثير بر کلسترول لازم است. به‌علاوه، سيب ميوه کم‌کالري است و يک خوراکي برطرف کننده گرسنگي و در موارد رژيم لاغري، مناسب است.
دانه‌هاي روغني
دانه‌هاي روغني مانند گردو، بادام، پسته و فندق، سرشار از چربي‌هاي غير اشباع هستند که جزو چربي‌هاي خوب محسوب مي‌شوند. ترکيبات موجود در اين دانه‌ها به‌طور مستقيم در کاهش کلسترول بد خون نقش دارند. گنجاندن 30 گرم از اين خوراکي‌ها (20 عدد بادام، 6 عدد گردو يا 10 تا 12 عدد فندق) به‌جاي چربي‌هاي اشباع، باعث تنظيم کلسترول خون مي‌شود.
البته بايد توجه داشت که مقدار چربي ديگري در کنار اين دانه‌ها مصرف نشود، زيرا دانه‌هاي روغني، بسيار پرکالري هستند و هر 30 گرم آن‌ها حدود 180 کيلوکالري دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۴۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه سنگین و معنادار آذری جهرمی به مقدار چاپ پول در دولت رئیسی + عکس

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار تصویری در کانال تلگرامی خود نوشت:

عبدالناصر همتی گفته است که میزان چاپ پول در ۲/۵ سال اخیر از کل پول چاپ شده در تاریخ ایران از عصر باستان تا سال ۱۴۰۰، بیشتر بوده است.

tags # آذری جهرمی ، سید ابراهیم رئیسی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود! +فیلم
  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود!
  • اگر می‌خواهید انرژی تان زیاد شود این خوراکی‌ها را ناشتا بخورید!
  • سم‌زدایی کبد با نخوردن این خوراکی پرطرفدار!
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟
  • مصرف این خوراکی‌ها برای تقویت استخوان واجب است
  • چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟ | آب زرشک را چه زمانی بخوریم بهتر است؟
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • کنایه سنگین و معنادار آذری جهرمی به مقدار چاپ پول در دولت رئیسی + عکس