Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - کارشناس امور بین الملل معتقد است که ترامپ با ادبیات سیاسی اصلا آشنا نیست و قدرت های اروپایی او را در قد و قامت رئیس جمهور آمریکا نمی بینند.

مهدی مطهرنیا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، در خصوص واکنش های جهانی نسبت به اظهارات اخیر ترامپ علیه برجام و ایران اظهار داشت: ما باید دو مقوله را در ارتباط با ترامپ از هم جدا کنیم؛ ما یک ترامپ آمریکایی و یک آمریکای ترامپی داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: ترامپ گاه به عنوان یک شخصیت غیرمناسب و متناسب با جایگاه رئیس جمهوری امریکا در ادبیات سیاسی مطرح می شود در حالی که فراموش می شود که او رئیس جمهور ایالات متحده آمریکاست و به هر ترتیب آمریکا در بین کنشگران بین المللی دارای وزن و تعریف مشخصی است.
مطهرنیا افزود: انتقاد از شخص ترامپ یک سوی این سکه و کار کردن با رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که اکنون ترامپ است سوی دیگر قضایاست.
وی تصریح کرد: کشورهای اروپایی و رهبران آنها به واسطه آشنایی با این ادبیات، این دو را از هم مجزا می کنند؛ ترامپی که می گوید برجام را پاره می کند و یا خروج از برجام را رقم می زند به نقد می کشند اما در همان حال با ترامپی که رئیس جمهور آمریکاست در ایجاد فضای فشار بر ایران در ارتباط با پرونده موشکی، حمایت از تروریسم و حقوق بشر به عنوان پرونده هایی که من آنها را سه قلوهای افسانه ای می نامم وارد عمل می شود.
مطهرنیا گفت: بیانیه اتحادیه اروپا و رهبران سه کشور پیشرو اروپایی یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس نمایانگر همین معناست و قابل پیش بینی بود. از این جهت نمی توان این دو چهره را در یک مقوله ادغام کرد و چون ترامپ اکنون رییس جمهور آمریکاست و این رئیس جمهور با ادبیات سیاسی آشنا نیست، آمریکا و رییس جمهورش را نادیده گرفته اند؛ غرب این معنا را از نظر دور نمی دارد.
وی افزود: رئیس جمهور فرانسه، نخست وزیر انگلستان و صدراعظم آلمان هر کدام به دنبال منافع ملی دولت های تحت رهبری خود هستند لذا به همه کنشگران و بازیگران موجود در نظام بین الملل بر اساس منافع و اهداف تعریف شده خود می نگرند و روابط خود را تنظیم می کنند.
این کارشناس امور بین الملل تصریح کرد: از این رو کنشگری مانند آمریکا را نمی توانند نادیده بگیرند اگر چه بازیگری چون ترامپ را در حد و اندازه های یک رییس جمهور قدرتمند در آمریکا نمی بینند و لذا بر اساسا این گزاره ها تصمیم گیری می کنند.
سیام**6984** **گفت و گو: امیر خان زاده**انتشار: کتایون لامع زاده

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۴۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سریلانکا گفت: سریلانکا به لحاظ اقتصادی بازار خیلی خوبی برای ما محسوب می‌شود و این کشور علاوه بر حوزه اقتصاد، در بسیاری از تفاهم‌نامه‌ها و نشست‌های سازمان ملل متحد می‌تواند متحد خوبی در حوزه سیاسی برای ایران باشد.

عبدالناصر درخشان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر رئیس جمهور به سریلانکا و افتتاح یک یک ابرپروژه چند منظوره برق آبی ساخت ایران در این کشور که توسط مهندسان ایرانی ساخته شده است، تاکید کرد: متاسفانه طی سال‌های قبل درگیر یکسری مسائل سیاسی با برخی کشورهای غربی بودیم اما از بسیاری از همسایگان و کشورهایی که مقداری آنطرف‌تر از همسایگان ما هستند غافل شدیم؛ اینکه رئیس جمهور رئیسی بعد از ۱۶ سال به سریلانکا سفر کرد را به فال نیک می‌گیرم.

وی با اشاره به سیاست دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و تاکید رئیس جمهور بر در  اولویت قرار داشتم ارتباط با کشورهای همسایه گفت: سیاست اعلامی از سوی رئیس جمهور مبنی بر اینکه با همسایگان‌مان خویشاوند هستیم سیاستی کلیدی و خوب است و سفرهای اخیر رئیس جمهور به دو کشور پاکستان و سریلانکا در این راستا تعریف می‌شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سریلانکا اظهار کرد: جمهوری اسلامی در حال انجام کارهای بزرگی در حوزه‌های برق، نیروگاه و سد سازی در سریلانکا است و هم آنچه که هم مقامات سریلانکا و هم ما در ایران انتظار داریم این است دو کشور رابطه‌ای پایدار و مستحکم داشته باشد. سریلانکا به لحاظ اقتصادی بازار خیلی خوبی برای ما محسوب می‌شود و این کشور علاوه بر حوزه اقتصاد، در بسیاری از تفاهم‌نامه‌ها و نشست‌های سازمان ملل متحد می‌تواند متحد خوبی در حوزه سیاسی برای ایران باشد.

درخشان با بیان اینکه «امیدوارم سفر رئیس جمهور به سریلانکا فواید بسیاری برای دو کشور داشته باشد»، عنوان کرد: اشتراکات فرهنگی میان مردم دو کشور می‌تواند به عنوان یک عامل استحکام بخش به روابط دو کشور باشد؛ همچنین توانایی ما در حوزه‌های مختلف فنی، عمرانی و دانشگاهی عامل دیگری برای نزدیکی ملت‌ها است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید/ قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا
  • ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیم
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام