Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- سرپرست اورژانس کشور گفت: 9 هزار نیروی فوریت های پزشکی برای پوشش مراسم اربعین مشارکت دارند، پایگاه های اورژانس از مرزهای شرقی برای غربالگری زائران پاکستان و افغانستان تا داخل خاک عراق-با کارت شناسایی عراقی-فعالیت می کنند و در استانهای غربی هر 10 کیلومتر یک آمبولانس مستقر می شود.

پیرحسین کولیوند در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: وزارت بهداشت برای برگزاری مراسم اربعین از حدود یکسال پیش برنامه ریزی مفصل داشته است و مسئولیت کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین نیز با من است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: خدمات وزارت بهداشت و سازمان اورژانس برای زائران اربعین از مرزهای شرقی تا مرزهای غربی گسترده است. پایگاه های اورژانس جاده ای همه حمایت های فوریت های پزشکی را برای زائرانی که در مسیر هستند، انجام می دهند.
*خدمات بهداشتی برای زائران اربعین از مرزهای شرقی تا غربی ایران
کولیوند افزود: کارکنان بهداشت در مرزهای شرقی برای غربالگری زائرانی که از پاکستان و افغانستان وارد کشور می شوند، آماده باش هستند. در واقع این افراد برای مدیریت و مراقبت از ورود بیماری واگیر و پیشگیری از بروز بیماری در مرزها مستقر می شوند.
سرپرست اورژانس کشور گفت: این نیروها در پایگاه های مرزی پاکستان و افغانستتان مستقر می شوند. در فرودگاه هم مستقر می شوند، چون ممکن است، عده ای از این زائران از مرزهای هوایی وارد کشور شوند و این خدمات از مرزهای ایران با پاکستان و افغانستان تا مرزهای غربی انجام می شود و امسال مرز خسروی هم به مرز خروج از کشور به مرزهای قبلی-چذابه، مهران، شلمچه اضافه شده است.
کولیوند افزود: برای خدمات رسانی مناسب به زائران، تعداد آمبولانس ها را افزایش داده ایم،بیمارستان های مرزی را نیز تجهیز کردیم، به طور مثال بیمارستان قصر شیرین، اصلا تخت ICU نداشت که برای این بیمارستان پنج تخت بیمارستانی در نظر گرفتیم و چهار تخت بیمارستانی دیگر نیز به امکانات زیرساختی این بیمارستان اضافه کردیم.

*افزایش دائمی تخت در بیمارستان های مرز غربی
وی گفت: سیاست وزارت بهداشت در مراسم اربعین این است که علاوه بر خدمت رسانی به زائران،زیرساخت های بهداشتی و درمانی شهرهای مرزی و دانشگاه های علوم پزشکی مرزی را هم تقویت کند تا در طول سال نیز مردم از این امکانات بهره ببرند، در واقع به برکت حضرت سیدالشهدا(ع) و اربعین، شهرهای مرزی از امکانات جدید درمانی برای همیشه بهره مند می شوند.
سرپرست اورژانس کشور افزود: این اقدام در بیمارستان سرپل ذهاب هم انجام شد، پدهای جدید بالگرد هم در این بیمارستان ایجاد می شود.

*استقرار دو بالگرد در هر یک از مرزهای غربی/8 بیمارستان صحرایی دایر می شود
وی گفت: در مرزهای غربی، در هر مرز دو بالگرد اورژانس مستقر می شود، بیمارستان سیار عمومی مستقر می شود، بیمارستان و درمانگاه سیار مخصوص احیای بیماران مستقر می شود.
کولیوند در پاسخ به خبرنگار ایرنا افزود: حداقل هشت بیمارستان سیار صحرایی در مرزهای غربی شامل مهران، خسروی، شلمچه و چذابه در این چهار مرز مستقر می شود.

* هر 10 کیلومتر یک آمبولانس
سرپرست اورژانس کشور افزود: مسیرهای اصلی زائران مثلا از کرمانشاه تا قصرشیرین، هر 10کیلومتر یک آمبولانس مستقر می شود در حالی که در شرایط عادی هر 60کیلومتر یک آمبولانس وجود دارد. یا مثلا از ایلام تا مهران هر 10 کیلومتر یک آمبولانس و هر 15 کیلومتر یک اتوبوس آمبولانس مستقر می شود.

*فعالیتت9 هزار نیروی بهداشتی،درمانی در مراسم اربعین
وی ادامه داد: به طور کلی در کرمانشاه،ایلام،آبادان و اهواز حدود 9 هزار نیرو مستقر می شود که البته همه این نیروها از پرسنل اورژانس نیستند، همه نیروهای سازمان اورژانس در استان های خوزستان،ایلام، کرمانشاه علاوه بر کارهای عادی در خدمت مراسم اربعین خواهند بود، نیروهای دیگری نیز از سازمان اورژانس از شهرهای دیگر به این مجموعه اضافه می شوند و البته نیروهای کمکی از نهادهای دیگر نیز به مجموعه اورژانس اضافه می شوند.

*100 کارشناس بهداشت ایرانی با کارت شناسایی عراقی به موکب ها نظارت دارند
کولیوند گفت: در آن طرف مرز و در خاک عراق نیز 100 نفر تکنسین فوریت های پزشکی و 40 نفر متخصص بهداشت محیط و مبارزه با بیماری ها اعزام شده اند و صحبت شده که برای این افراد کارت شناسایی عراقی صادر شود و مانند نیروهای عراقی بتوانند به موکب ها و بهداشت محیط نظارت و فعالیت داشته باشند.
سرپرست اورژانس کشور ادامه داد: در بیمارستان های کربلا و بیمارستان های نجف نیز متخصصان ایرانی مانند ارتوپدها و جراحان و متخصصان مغز و اعصاب، قلب، جراح عمومی، زنان، متخصص طب اورژانس را اعزام شده اند که در خدمت زائران باشند.
خبرنگار: افشین شاعری ** انتشار: علی حبیبی
اجتمام(4)*3063 ** 1569
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در کانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۴۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، وضعیتی که موجب نگرانی است چون بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند که در این روند افزایشی، هم شانس عوارض شدیدتر می‌شود و هم احتمال مرگ افزایش خواهد یافت؛ ضمن آنکه برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت بیماری مالاریا در کشور

عبدالرضا میراولیایی، کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت، با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در شرایطی که با افزایش ابتلا به مالاریا به دلایلی ازجمله رطوبت، سیل پاکستان و ورود جمعیت زیاد مبتلا از مرزها به داخل کشور مواجهیم، کار کمی سخت‌تر می‌شود، اما در کشور امکان تشخیص سریع و درمان کامل بیماری را داریم و این مهم‌ترین امتیاز ما در کنترل مالاریاست. تا زمانی هم که موارد ابتلا از یک فرد آلوده به فرد غیرآلوده در داخل کشور نداشته باشیم، مشکلی درباره گواهینامه نخواهیم داشت.» او به چند نکته دیگر هم درباره شیوع این بیماری اشاره می‌کندکه در ادامه آمده است.

۳عامل افزایش ابتلا

میراولیایی درباره دلایل افزایش موارد ابتلا به مالاریا در کشور می‌گوید: «نکته اول اینکه در کل دنیا به‌دلیل تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن زمین موارد ابتلا از طریق ناقلان در حال افزایش است. نکته دوم هم تأثیرپذیری ایران درباره مالاریا از پاکستان است. سال گذشته با سیل پاکستان مواجه شدیم و با افزایش موارد ابتلا در کشور، روند بیماری افزایشی شد. طی این مدت تعداد زیادی از افرادی که وارد ایران شدند، پاکستانی و افغانستانی و مبتلا بودند. نکته سوم هم تجارت سوخت و تبادلات مرزی بسیار زیاد در مرزهای جنوب‌شرقی کشور است که در نتیجه آن، افراد آلوده بیشتری می‌توانند وارد کشور شوند.»‌

کنترل بیماری در کشور

کارشناس مسئول کنترل بیماری‌های منتقله از ناقلین وزارت بهداشت درباره کنترل بیماری در کشور عنوان می‌کند: «با اینکه آمار ورود افراد مبتلا به کشور بالاست، با توجه به ایجاد آمادگی و ارائه آموزش‌هایی که از پیش در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها صورت گرفته است، این افراد در زمان کوتاهی شناسایی می‌شوند. هنر ما این است که این بیماران را به‌سرعت شناسایی کنیم تا چرخه انتقال برقرار نشود.»

شیـــوع بیماری در این مناطق

مناطق اندمیک برای مالاریا در ایران استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان‌اند. در مرکز کشور هم مواردی از مالاریا وجود دارد؛ ازجمله در همدان و چهارمحال و بختیاری که موارد بیماری در آنها همان‌هایی بودند که از مرزهای جنوب‌شرقی کشور وارد شدند و به استان‌های مرکزی مسافرت داشتند.

علائم مشخص بیماری

علائم تیپیک مالاریا تب، لرز و تعریق است که در گذشته به آن تب نوبه می‌گفتند. تب و تعریق با فواصل مشخص در بیماران بروز می‌کند، اما هر تب‌ولرزی را مالاریا نمی‌گویند چون این علائم بین بیماری‌های ویروسی و میکروبی مشترکند. فرد مبتلا به مالاریا باید سابقه سفر به یک منطقه آلوده را از نظر مالاریا در داخل یا خارج از کشور داشته باشد.

شرایط سرایت بیماری

میراولیایی درباره سرایت این بیماری می‌گوید: «راه اصلی انتقال مالاریا از طریق پشه آنوفل است، اما از طریق پیوند عضو، انتقال خون و همچنین از مادر به جنین (درموارد بسیار نادر) امکان انتقال وجود دارد. همین حالا هم در اکثر نقاط کشور ازجمله اطراف تهران این پشه وجود دارد، اما چون مخزن بیماری (فرد مبتلا) وجود ندارد، خطری نیست. البته زمانی که افراد بیمار زیادی وارد کشور می‌شوند و به مناطق مختلف سفر می‌کنند، بیماری از طریق گزش فرد آلوده و سپس گزش فرد دیگر منتقل می‌شود.»

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1229037 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • طرح انسداد مرزهای شرقی افغانستان آغاز شد
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳
  • انفجار گاز در بستان‌آباد ۶ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی