Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور علمی مرکزملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با بیان اینکه شایع‌ترین دسته دارویی منجر به ایجاد مسمومیت ها، ضددردهای مخدر هستند، گفت: بیشترین میزان مرگ و میر نیز ناشی از مسمومیت با همین دسته دارویی است.

به گزارش ایسنا دکتر امیر بقایی در آستانه هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها درخصوص شایع‌ترین علت مسمومیت‌ها -که ناشی از داروها است- گفت: شایع‌ترین دسته دارویی منجر به ایجاد مسمومیت، ضد دردهای مخدر (اوپیوئیدها) شامل داروهای ترامادول، متادون و بوپرنورفین و غیره هستند و بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از مسمومیت دارویی نیز با همین دسته دارویی مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی درباره شیوع مسمومیت‌ها در گروه‌های سنی مختلف گفت: کودکان و سالمندان دو گروه سنی هستند که بیشترین میزان حساسیت را به مسمومیت‌های دارویی نشان می‌دهند و بیشترین میزان مسمومیت دارویی در این دو گروه رخ می دهد چراکه در هر دو گروه سرعت متابولیسم و دفع سموم از بدن نسبت به افراد جوان و سالم کمتر است و همین امر در کنار بالاتر بودن میزان خطاهای درمانی در این دو گروه سنی سبب فراوانی بیشتر موارد مسمومیت دارویی است.

مشاور علمی مرکزملی اطلاع رسانی داروها و سموم، سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: شیوع مسمومیت‌های ناشی از گزیدگی‌ها و سموم دفع آفات عمدتا مربوط به نیمه اول سال بویژه فصل بهار است. مسمومیت ناشی از گازها به طور خاص مونوکسید کربن در فصول سرد سال (نیمه دوم پاییز و زمستان) شایع است. مسمومیت ناشی از ترکیبات شوینده در انتهای اسفند و حوالی عید نوروز به حداکثر می‌رسد. مسمومیت‌های دارویی و مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان در طول سال روند ثابتی طی می‌کند.

وی درخصوص علایم مسمومیت‌ها گفت: علایم مسمومیت دارویی با توجه به مکانیسم اثر متفاوت داروهایی که برای درمان بیماری‌های مختلف به کار می‌روند، در دسته‌های دارویی گوناگون کاملا متفاوت است و علامتی را نمی‌توان به عنوان وجه مشترک تمامی مسمومیت‌های دارویی بیان کرد.

بقایی تصریح کرد: با توجه به دسته دارویی (مکانیسم اثر دارو)، شکل دارویی (قرص و کپسول، شربت، آمپول و ...)، فرمولاسیون دارو (سریع یا آهسته رهش بودن دارو) و وجود غذا و مایعات در دستگاه گوارش، زمان بروز علایم ناشی از مسمومیت دارویی می‌تواند بازه گسترده‌ای از چند ثانیه تا چند ماه باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مجموعه اقدامات پیشگیری از جذب و درمان مسمومیت ناشی از دارو، برای هر دسته دارویی کاملا اختصاصی است، توصیه می‌شود چنانچه موردی از مواجهه ناخواسته با یک دارو مشاهده شد، قبل از هر اقدامی با مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم وزارت بهداشت (سامانه ۱۴۹۰) تماس حاصل شود.

به گزارش «وبدا»مشاور علمی مرکزملی اطلاع رسانی داروها و سموم، سازمان غذا و دارو درخصوص تداخل دارویی در بروز مسمومیت با دارو گفت: تداخلات دارویی یکی از مهم‌ترین علل مسمومیت‌های دارویی است که عمدتا در دو گروه سنی کودکان و سالمندان بروز می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۹۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ وحشی/ رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی

بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: بر اثر وقوع مسمومیت با قارچ وحشی تعداد ۵۳ نفر مصدوم شده اند.

وی بیان کرد: آمار‌ها نشان می‌دهد که بر اثر بروز مسمومیت با قارچ وحشی ۱۴ نفر بستری و ۳۹ نفر به صورت سرپایی درمان شده اند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان مسمومیت قارچ وحشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد سه برابری داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند
  • مسمومیت ۵۳ نفر با قارچ وحشی
  • مسمومیت ۵۳ نفر با قارچ وحشی/ اورژانس هشدار داد
  • مسمومیت ۵۳ نفر بر اثر مصرف قارچ وحشی/ رشد سه برابری مسمومیت با قارچ وحشی
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • کمبود‌های دارویی و مشکلات بیماران
  • بیشترین میزان بارش‌ها با ۲۶ میلیمتر در فرخشهر