Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@23:04:53 GMT

20 بنای تاریخی شهر قلاع در انتظار ثبت ملی

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۱۹۹۵۵۱

20 بنای تاریخی شهر قلاع در انتظار ثبت ملی

مدیر پایگاه پژوهشی شهرستان ابرکوه با تشریح فعالیت‌های این پایگاه، از آماده شدن 20 پرونده ثبتی در این شهرستان خبر داد که بیش از نیمی از آنها مربوط به ثبت ملی قلاع تاریخی این منطقه است.

به گزارش ایسنا ، عباس قدیریان گفت: پایگاه میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه از سال 1384 با هدف مطالعه و پژوهش در زمینه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه ایجاد و فعالیت جدی خود را از سال 1393 پیگیر شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به ثبت بافت تاریخی و ارزشمند ابرکوه در سال گذشته و در ادامه روند حفاظت از بناهای تاریخی و ارزشمند، تک بناهای شاخص و منحصر به فرد  این بافت تاریخی نیز شناسایی شده که پرونده ثبتی این بناها تهیه شده است و امیدواریم این بناهای با ارزش هرچه زودتر به ثبت برسد .

مدیر پایگاه پژوهشی شهرستان ابرکوه در مورد این پرونده‌های ثبتی تصریح کرد: تعداد 20 پرونده که شامل خانه، قلعه و خانه باغ است و در بافت تاریخی ابرکوه و همچنین در روستاها قرار دارد آماده ثبت شده است که تاکنون در حدود 33 هزار متر مربع برداشت این بناها انجام و اعتباری بالغ بر 66 میلیون تومان به آن اختصاص داده شده است .

قدیریان در این مورد افزود: شهر ابرکوه را به جهت تعدد قلعه‌ها، شهر قلعه‌ها می‌نامند و به واسطه تعدد قلاع تاریخی پرونده‌های تهیه شده، حدود 60 درصد از پرونده‌ها از روستاها و به‌ویژه قلعه‌ها و 40 درصد از داخل شهر و بافت تاریخی ابرکوه تهیه شده است .

وی در خصوص بناها و محوطه‌ها و آثار تاریخی ناملموس و ثبت نشده این شهرستان، افزود: این پایگاه قصد دارد در سال‌های آینده، دیگر آثار ثبت نشده این شهرستان را نیز به ثبت برساند .

بهسازی بقعه سیدون علی نقیا

این مقام مسئول در ادامه در خصوص یکی از بناهای شاخص شهرستان ابرکوه به نام «سیدون علی نقیا»، گفت: این بنای ارزشمند بنایی مربوط به قرن هفتم هجری و یکی از بقاع کم نظیر در استان و کشور است و به واسطه ارزشمندی در دستور پایش و مطالعه پایگاه پژوهشی قرار گرفت و با توجه به آسیبی که به واسطه قدمت زیاد بنا و عوامل جوی به آن وارد شده بود، مقرر شد به صورت ویژه و با یک مطالعه و تحقیق تخصصی بنا پایش و آسیب‌های آن کنترل شود .

وی افزود: ترک‌های موجود در گنبد و همچنین دیوارها، بررسی و راهکارهای مرمت و بازپیرایی آن به صورت تخصصی و حرفه‌ای به آن پرداخته شده است. وجود نقاشی‌هایی روی بدنه به صورت تزیینات منحصر بفرد بنا نیز مورد بررسی و به راهگارهای مرمتی آن پرداخته شده است.

به گفته‌ی این مسئول، این پایگاه در اعتبارات پیشنهادی آینده برای اجرایی کردن و مرمت و ساماندهی این بنا و بویژه گنبد آن، اعتبار ویژه‌ای پیشنهاد داده که امیدواریم هر چه سریع‌تر این اعتبار تخصیص و مرمت آن اجرایی شود .

ساماندهی بافت زنده و پویای ابرکوه

قدیریان در خصوص بافت تاریخی و ثبتی شهرستان ابرکوه گفت: بافت تاریخی ابرکوه دارای محلات متعددی است که یکی از بکرترین آن محله نبادان است و به همین جهت، مرمت و ساماندهی آن در دستور کار پایگاه پژوهشی قرار گرفت و قسمتی از گذر ها، ساباط و معابر و بناهای ارزشمند آن به صورت امانی مرمت و ساماندهی شد.

وی ادامه داد: عمده فعالیت اجرایی این طرح اجرای ازاره پای دیوارهای معابر اصلی، بدنه سازی معابر و گذرها با کاهگل به صورت ته‌کش و روکش، کاهگل پشت بام بناهای متروکه، مسدود کردن برخی بناهای موجود در بافت به جهت جلوگیری از تردد افراد سودجو و مخرب برای بافت و همچنین جلوگیری از حیوانات که بعضاً برای بناها مضر و باعث سلب آرامش مردم ساکن در بافت تاریخی می‌شوند .

وی افزود: با تخصیص اعتبار در سال‌های آینده قسمت‌های دیگر بافت بویژه مراکز محلات و گذرهای ارزشمند تاریخی و فرهنگی نیز مرمت و ساماندهی خواهند شد.

مدیر پایگاه پژوهشی ابرکوه خاطرشنان کرد: بافت ابرکوه، زنده و پویاست و زندگی مردم در آن جریان دارد بنابراین باید به صورت ویژه پایش و کنترل و موارد ساماندهی آن اجرایی شود که مردم نیز تمایل به حضور در بافت و خود نگهبان آن شده و بافت را و تک بناهای ارزشمند آن که خانه‌های مسکونی در آن است را حفظ و حراست کنند .

ابرکوه یکی از شهرستان های تاریخی استان یزد است که تعدادی از مشهورترین آثار تاریخی آن می‌توان به سرو ۴۵۰۰ ساله، گنبد عالی، مسجد جامع ابرکوه، مسجد جامع ابرکوه، خانه صولت، مناره های نظامیه، آرامگاه عزیزالدین نسفی و خانه آقازاده، اشاره کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۹۹۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است

فرماندار کرمان با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت بافت تاریخی شهر به‌عنوان سرمایه‌ای مادی و معنوی، گفت: بازسازی و بهسازی فضای شهری و ارتقای سطح خدمات عمومی از جمله اقداماتی است که باید در بافت‌های فرسوده انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی فرمانداری، علی بابایی در جلسه بازآفرینی شهری، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی، ظرفیت بازآفرینی شهر کرمان به‌عنوان مرکز استان بسیار فراتر از وضع موجود است.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت بافت تاریخی شهر به‌عنوان سرمایه‌ای مادی و معنوی، افزود: بازسازی و بهسازی فضای شهری و ارتقای سطح خدمات عمومی از جمله اقداماتی است که باید در بافت‌های فرسوده انجام شود و ارتقای شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه‌ها از طریق ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، توسعه و بهبود زیرساخت‌ها، تأمین خدمات شهری و امکان زندگی بهتر برای شهروندان از جمله نیازهای شهر کرمان است.

فرماندار کرمان با تاکید بر مزیت گردشگری بافت تاریخی شهری، این مناطق را دارای ظرفیت مطلوب برای تأمین مسکن دانست و گفت: ساماندهی و احیای بافت فرسوده در کرمان که مساحت قابل توجهی دارد، نیازمند همکاری و هم‌افزایی فرمانداری، شهرداری، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و دستگاه‌های خدمت‌رسان است.

وی با مطلوب خواندن پروژه‌هایی که اخیراً در میدان ارگ و اطراف آن اجرا شده است، تصریح کرد: بازسازی بافت تاریخی شهر کرمان نیازمند طرح کارشناسی و آینده‌نگر است و باید نیازهای مردم در آینده از قبیل پارکینگ، معابر، انشعابات و خدمات شهری در آن لحاظ شود.

محسن تویسرکانی، شهردار کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه پروژه بهسازی میدان ارگ یک اثر فاخر است که می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر مناطق نیز باشد، اظهار کرد: لازم است از طرح‌های خلاقانه و کارشناسی استفاده شده و از پراکنده‌کاری پرهیز شود.

وی افزود: به لحاظ مسائل اجتماعی، ایجاد تعادل بین محلات و مناطق شهری اعم از حاشیه و مرکز بسیار مهم است و برای بهسازی بافت تاریخی، آسفالت یا سنگفرش معابر، اصلاح و پیش‌بینی انشعابات آب، برق و گاز نیز باید مورد توجه کارشناسان و طراحان این قبیل پروژه‌ها قرار گیرد.

کد خبر 748353

دیگر خبرها

  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • آرزوهای شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ / «دروازه ری» در انتظار لباس نو
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر