Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک عضو بنياد باران با بيان اينکه شخصا نگراني نسبت به مسايل کردستان ايران از لحاظ امنيت ملي ندارم گفت: اگر سياست‌گذاري جذاب مشارکت‌جويي داشته باشيم، نبايد نگراني از تحولات بيرون از مرزها داشته باشيم.
به گزارش ايسنا، عبدالله رمضان‌زاده در يکصدوشانزدهمين نشست تخصصي ماهانه بنياد باران که با موضوع «بررسي تحولات اقليم کردستان عراق»در محل مرکز همايش‌هاي بين‌المللي رايزن برگزار شد اظهار داشت: خيلي‌هاي تعجب کردند از اين که چرا در شهرهاي کردستان ايران، مردم با اعلام نتيجه رفراندوم، شادي کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يعني اين سوال در ذهن خيلي‌ها مطرح شد. به اين سوال خيلي کوتاه جواب مي‌دهم و بعد به شرايط مناطق کردنشين ايران اشاره‌اي مي‌کنم. تصور خودم اين است که اين اعلام شادي، يک امر طبيعي بود و اتفاقي قابل پيش‌بيني بود. حتي همه نيروهاي امنيتي هم اين را پيش‌بيني مي‌کردند و حساسيت خاصي هم روي آن نشان ندادند. برخلاف حساسيتي که نيروهاي سياسي نشان دادند، نيروهاي امنيتي نسبت به اين اتفاق، حساسيتي نشان ندادند و پذيرفته بودند. درست شبيه حالتي که وقتي جمهوري آذربايجان از شوروي جدا شد، مردم ترک‌زبان ايران، اعلام خوشحالي کردند، اين اتفاق هم در کردستان افتاد.
وي افزود: تصور خودم به عنوان يک کارشناس اين است که هيچ امر غيرطبيعي‌اي رخ نداده است. هم‌زباني، هم‌مسلک بودن، مراودات معنوي، مراودات خانوادگي و پيشينه‌اي که از سرکوب کردهاي عراقي وجود داشت، همه زمينه‌اي فراهم کرده بود که در کردستان ايران هم نوعي رضايت از اين اتفاق نشان داده شد. نکته‌ مهم اين که اين رضايت در ميان کردهاي اهل سنت ايران بروز علني پيدا کرد اما در ميان کردهاي شيعه ايران خيلي نمود علني نداشت. دوستان ما هم معتقد بودند ميان کردهاي شيعه هم حساسيت و سمپاتي خاصي نسبت به اين مساله وجود داشته، منتها نمود پيدا نکرده است.
رمضان‌زاده با اشاره به اينکه ما بايد چه کنيم که حداقل تاثيرات را از نتايج تحولات بيروني نسبت به کردستان ايران داشته باشيم تصريح کرد: من در سال 76 که به کردستان رفتم و از طرف دولت آقاي خاتمي به‌عنوان استاندار منصوب شدم. من آنجا کار کرده بودم و شناختي از اقوام ايراني داشتم. من هيچ نگراني نسبت به اين که وضعيت کردستان ترکيه يا وضعيت کردستان عراق از ايران بهتر باشد، نداشتم چون وضعيت کردستان ما از نظر اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بهتر بود. بنابراين آن طرف مرزها، جاذبه زيادي براي کردهاي ما نداشت. اما تحولات 20 سال اخير، مخصوصا بعد از سقوط صدام حسين و عمران و آباداني که در کردستان عراق اتفاق افتاد، همچنين پروژه‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري که دولت ترکيه در کردستان ترکيه به اجرا درآورد، اين نگراني را ايجاد کرده که نوعي جاذبه در بيرون مرزها نسبت به کردستان ما به وجود آمده است، مخصوصا با عدم توجهي که در 15، 16 سال گذشته يا بهتر بگويم در 12 سال گذشته نسبت به مناطق کردنشين روا داشته شده است.
سخنگوي دولت اصلاحات ادامه داد: از لحاظ سطح توسعه‌اي، استان‌هاي کردنشين ما، تقريبا جزو 7 استان آخر کشور هستند. وضع بيکاري در بالاترين ميان خودش نسبت به ساير استان‌هاست. وضع مشارکت در مديريت هم جزو پايين‌ترين سطوح کشور است. اين را دوباره اشاره کنم به عنوان يکي از دستاوردهاي دولت آقاي خاتمي، وقتي آقاي دکتر رازاني در دور دوم دولت آقاي خاتمي از استان کردستان، بيرون آمدند، نزديک به 70 درصد مديران کل استان، بومي بودند و 99 درصد مديران ادارات، بومي بودند. اين وضعيت در دولت آقاي احمدي نژاد تغيير کرد و رو به افول گذاشت. يعني تعداد مديران غيربومي افزايش پيدا کرد. تعداد مديران بومي، مخصوصا بومي اهل سنت کاهش پيدا کرد. در کنار اين، يک سري برنامه‌هاي توسعه‌اي هم که در دولت جناب آقاي خاتمي شروع شده بود و جناب آقاي دکتر ستاري‌فر به عنوان معمار توسعه موزون منطقه‌اي در کشور آن را در سند آمايش سرزمين و در برنامه چهارم ديده بودند، تقريبا به تعطيلي کشيده شد. وضع مديريت بومي رو به افول رفت. وضعيت اقتصادي بدتر شد و برنامه‌هاي توسعه‌اي تقريبا در استان کردستان و در استان ايلام و در استان کرمانشاه و بخش‌هاي جنوبي آذربايجان غربي، کم رنگ‌تر شد.
وي با بيان اينکه آموزش عالي، تعداد نيروهاي متخصص را در اين مناطق مثل همه مناطق ديگر کشور بالا برده است افزود: اما مساله‌اي که مطرح بوده اين است که جمعيت مناطق مرزي ما از حالت تعادل، تبديل به جمعيت سني مي‌شود. هيچ کس سوال نمي‌کند چرا؟ فکر مي‌کنند زادوولد اهل سنت يا کردهاي اهل سنت بالاست. در حالي که آمار مرکز آمار، اين را نشان نمي‌دهد. رشد جمعيت در کل کشور 1.7 درصد بوده در سرشماري اخير، رشد جمعيت در استان کردستان 0.7 درصد بوده است. مي‌خواهم بگويم اين ذهنيت‌هاي غلط، ناشي از اين اتفاق‌هايي است که مي‌افتد. يعني نرخ رشد جعيت خاص بالا نرفته است. اتفاقي که افتاده اين است که جمعيت شيعه اين مناطق در مرکز و ساير استان‌ها جذب مي‌شوند، اما جمعيت اهل سنت در جاهاي ديگر جذب نمي‌شوند و رسوب کردند در منطقه. ترکيب جمعيتي به هم خورده و اين است که عده‌اي احساس مي‌کنند بحران امنيتي و بحران جمعيتي پيش مي‌آيد. واقعيت اين است که نيروهاي کرد اهل سنت را در هيچ جاي کشور براي ادارات دولتي و مقامات حکومتي، پذيرش نمي‌کنند. در استان‌هاي خودشان هم باز روند استفاده از نيروهاي بومي کم‌رنگ شده است. اين باعث شده نوعي نارضايتي از مديريت عام سياسي کشور به وجود آيد. آن وضع اقتصاد است، آن وضع معيشت است، اين وضعيت به کارگيري نيروهاست و چشم‌انداز آينده‌اي که بيرون از مرزها مي‌بينند.
اين فعال سياسي همچنين با اشاره به اينکه اين چشم‌انداز آينده بيرون از مرزها، انتظارات فزاينده‌اي ايجاد کرده که باعث شده نوعي احساس بحران در نيروهاي دلسوز منطقه به وجود آيد تصريح کرد: اما فارغ از اين که اين مشکلات وجود دارد، اگر ما سياست‌گذاري دقيقي در کشور داشته باشيم، من به عنوان کسي که خودم را کارشناس اين امر مي‌دانم و نزديک به 25 سال است که در مورد اقوام ايراني تحقيق مي‌کنم و مسايل مربوط به اقوام ايراني را مانيتور مي‌کنم، مي‌توانم به ضرس قاطع بگويم که شخصا نگراني نسبت به مسايل کردستان ايران از لحاظ امنيت ملي ندارم. ترکيب جمعيت در کردستان يا جمعيت کردهاي ايراني، ترکيب خاصي است که قابل مقايسه با کردهاي ترکيه و کردهاي عراق نيست. اولا دولت عراق، دولت مصنوعي تشکيل شده از اعراب و کردهاست. يعني کردها هيچ وقت خودشان را جزئي از سرزمين عراق محسوب نکردند. در ترکيه هم هيچ وقت هويت کردها به رسميت شناخته نشد. تا همين چند سال پيش، جاي لفظ کرد از لفظ ترک کوهي استفاده مي‌شد. يعني اگر مي‌خواستند بگويند کسي کرد است، مي‌گفتند او ترک کوهي است. در سوريه هم کردها تا اسم عربي بر خودش نمي‌گذاشتند، شناسنامه دار نمي‌شدند، يعني نفي هويت مي‌کردند. ما در ايران هيچ وقت از لحاظ فرهنگي و هويتي چنين مشکلي نداشتيم. از لحاظ قهرمان‌هاي اسطوره‌اي، کردهاي هرکجاي دنيا را که نگاه کنيد، قهرمانانشان کاوه و کيخسرو و رستم و سهراب است. جايگاهي که مرکزشان در ايران است. شما بيشترين نامي که در ميان کردهاي ايراني پيدا مي‌کنيد، نام‌هاي شاهنامه‌اي است بيشتر از هر نقطه ديگري.
وي ادامه داد: ترکيب جمعيتي کردهاي ايران اينطور است که حدود 55 درصد از کردهاي ايراني شيعه هستند. حدود 45 درصد اهل سنت هستند، از جمعيت حدود 6 ميليون نفر. نرخ واگرايي را اگر بخواهيم بگوييم، در ميان کردهاي شيعه در حد 1 درصد يا کمتر از يک درصد محسوب مي‌شود و اين را در شورش‌هاي اول انقلاب ديديم، در جنگ ديديم و در ميزان مشارکت کردهاي شيعه در همه مسايل سياسي کشور همگام با اکثريت ملت ديديم. مي‌ماند 45 درصد اهل سنت. در ميان 45 درصد اهل سنت، به عنوان کسي که در آن منطقه کار کردم، زندگي کردم و دنبال تحولاتش هستم که پيگيري کنم، مي‌شود گفت جمعيت واگرايي وجود دارد که حدود 20 درصد از 45 درصد اهل سنت است که مي‌توانيم بگوييم اينها گرايشات واگرايانه دارند. از اين 20 درصدي که گرايشات واگرايانه دارند، حدود 5 تا 10 درصد نيروهاي فعال سياسي هستند. يک تا دو درصد هم فعال نظامي هستند و گرايشات مسلحانه دارند. اين اعداد را اگر در هم ضرب کنيم مي‌شود کمتر از نيم درصد کل جمعيت کرد ايران ممکن است گرايشات خطرناکي نسبت به مسايل امنيتي داشته باشند. اين است که باز به عنوان يک متخصص اين امر مي‌گويم نگراني نسبت تاثير تحولات بيرون در داخل وجود ندارد، مگر اين که ما نتوانيم سياست‌هامان را تغيير دهيم.
رمضان‌زاده همچنين خاطرنشان کرد: دقت کنيد به نامه‌اي که اخيرا جناب آقاي جنتي راجع به عضو شوراي شهر يزد نوشتند. وقتي متوجه شدند قرار است در ليست اصلاح طلبان، يک نفر از اهل سنت قرار گيرد، اين نامه را نوشتند که مانع شوند اهل سنت در تهران عضو کانديداها شوند. اين ذهنيت، ذهنيت تجزيه طلبانه است و هل دادن کساني که گرايش واگرايانه دارند به تقويت مواضع‌شان. اين يک طرف قضيه است. طرف دوم قضيه اين که اگر بتوانيم کردستان ايران را قطب مناطق کردنشين دنيا کنيم، خيلي مثمرثمر خواهد بود و اين کار شدني است. خيلي هم هزينه بردار نيست. اگر در برنامه‌هاي توسعه‌اي ما اين اتفاق بيافتد، به راحتي مي‌توانيم اعلام کنيم از هيچ تحول بيرون مرزهامان احساس نگراني نخواهيم کرد. آن وقت سياست خارجي‌مان را نه بر مبناي سياست داخلي، برمبناي پارامترهاي خارجي مي‌توانيم تنظيم کنيم.
اين عضو بنياد باران با بيان خاطره‌اي را از دوران خاتمي گفت: جمله‌اي را خاتمي در سفرهاي تبليغاتي خودش در سال 76 به کردستان گفته بودند که هيچ کس از کردها، ايراني‌تر نيست. ما بر اساس يک مجسمه‌ و نگاره باستاني که آنجا پيدا کرده بوديم، يک مجسمه مصنوعي درست کرديم و اين جمله را زير آن نوشتيم. شما ببينيد چقدر از مردم سنندج وقتي ازدواج مي‌کنند پاي اين مجسمه مي‌ايستند، عکس مي‌گيرند و سنگ‌ نگاره‌هايي مثل سنگ نگاره‌هاي تخت جمشيد را به عنوان سمبل آغاز زندگي خود در نظر مي‌گيرند. ما هستيم که سياست‌هايي غلطي را در پيش گرفتيم و نمي‌توانيم نيروهاي خودمان را و مردم خودمان را جذب کنيم. اگر بتوانيم نرخ مشارکت سياسي در مديريت را بالا ببريم، اگر توجه اقتصادي به مناطق را در دستور کار قرار دهيم، خيلي از نگراني‌هاي سياسي هم حل مي‌شود. من فقط به عنوان مثال مي‌گويم. دو سفر آقاي احمدي نژاد و يک سفر آقاي روحاني به کردستان داشتند. دو سفر آقاي احمدي نژاد و يک سفر روحاني به سمنان داشتند. مقايسه کنيد، وعده‌هايي که در اين دو سفر به اين استان‌ها داده شده است تا مشخص شود تبعيض يعني چه.
وي در پايان اظهار داشت: نمي‌توان به مردمي گفت که به شما نمي‌رسيم، در حکومت، شما را مشارکت نمي‌دهيم، شما را سرکوب مي‌کنيم، نگاه به خارج هم نداشته باشيد. اگر توانستيم نرخ مشارکت را بالا ببريم، بنده از آقاي خاتمي سوال کردم، نمي‌دانم يادشان هست يا نه. گفتم اگر مديرکل آب و فاضلاب يزد را از اهل سنت بگذاريد، آب نجس مي‌شود يا فاضلاب جمع نمي‌شود؟ چرا نمي‌کنيد؟ چه مبنايي داريد براي نپذيرفتن نيروهاي کرد اهل سنت در ساير مناطق؟ چرا وقتي مي‌بينيد استانداري در استان سني نشين ما، موفق بوده با او برخورد مي‌کنيد؟ آقاي هاشمي الان در سيستان و بلوچستان به عنوان يکي از موفق‌ترين استانداران عمل کرده است. ولي تحمل نمي‌شوند. آخرين جمله من اين است که همه مساله بستگي به سياست‌گذاري داخلي دارد و اگر سياست‌گذاري جذاب مشارکت‌جويي داشته باشيم، نبايد نگراني از تحولات بيرون از مرزها داشته باشيم.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۴۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال

استاندار کردستان در شورای برنامه‌ریزی استان در سنندج اظهار کرد:  جهش تولید با استفاده از ظرفیت و مشارکت مردمی تکلیفی است که مقام معظم رهبری در سال‌جاری از ما مطالبه کرده‌ان و این مهم بدون مشارکت مردم در حوزه اقتصاد و رفع مشکلات محقق نمی شود.

اسماعیل زارعی‌کوشا افزود: در کنار جهش تولید موضوع مشارکت مردم بسیار مهم است و باید در این حوزه برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه مسئولان باید زمینه را برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال فراهم سازند، بیان کرد: جامعه دانشگاهی و جوانان متخصص در هر حوزه باید دسترسی لازم را به برنامه‌هایی که دستگاه‌های دولتی ارائه می‌کنند داشته باشند تا در مورد آن نظر دهند.

کردستان ظرفیت ایجاد بندر خشک را دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: استقبال از افتتاح راه آهن نشان می‌دهد این ظرفیت در قالب بندر خشک در این استان وجود دارد که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه خیلی از محصولات که در کردستان تولید و یا از کشور عراق وارد می‌شود از طریق بندر خشک به سایر نقاط دور و نزدیک کشور ارسال می‌شود، گفت: از کردستان به سمت دورترین نقاط ایران زاهدان و از آنجا به پاکستان و ... محصولاتی که تولید می‌شود صادر خواهد شد.

 وی بیان کرد: قرارداد ۷ هزار تن غلات و ۴۰۰ هزار تن سیمان با کشور عراق بسته شده و از طریق سیستم راه آهن در حال انتقال به مرز شلمچه است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات اقتصادی بدون مشارکت مردم ممکن نیست
  • لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان
  • شاهد «یقه‌گیری» نمایندگان مجلس دوازدهم نخواهیم بود
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • یک اقتصاددان پاسخ داد: عاقبت نرخ تورم در 1403 و اتفاق نگران کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • روایت یک اقتصاددان از اتفاقی نگران‌کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی توماج صالحی
  • دو روی سکه هوش مصنوعی در گزارش سال ۲۰۲۴ دانشگاه استنفورد