Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - باید اذعان کرد که بیکاری جوانان در کشور ما بویژه در استان کردستان به یک مشکل بزرگ تبدیل و هر روز نیز بر ابعاد آن افزوده می شود، پس نیاز است دولت برنامه ای جامع برای رفع این معضل اتخاذ کند چرا که داشتن شغل و درآمد در هر جامعه‌ای از اولویت‌های اساسی است.

به گزارش ایرنا، مساله بیکاری سال هاست که کشورمان را آزار می دهد و افراد زیادی را درگیر خود کرده است آنچنان که کمتر خانواده ای را می توان یافت که با این معضل دست و پنجه نرم نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این میان استان کردستان که از جمله استان های محروم و کمتر توسعه یافته محسوب می شود بدلیل محدود بودن صنایع و کارخانجات و ضعف سرمایه گذاری در سال های نه چندان دور، دارای عقب ماندگی در بخش های صنعتی و تولیدی است که این عوامل بر افزایش بیکاری در استان تاثیر گذار بوده است.
تقریبا می توان گفت در هر خانواده کردستانی به طور میانگین یک جوان بیکار تحصیل کرده وجود دارد که به امید کسب شغل در دانشگاه تحصیل کرده اما بعد از فراغت از تحصیل با واقعیت بازار کار آشنا و در یافتن شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود ناموفق بوده است.
شکی نیست که نبود شغل و درآمد نه تنها در روحیه جوانان، تاثیر منفی خواهد داشت بلکه زمینه ایجاد و گسترش بسیاری از بزهکاری های اجتماعی را فراهم خواهد ساخت؛ همچنانکه عامل اصلی اعتیاد و انحراف جوانان در کردستان نبود اشتغال است.
تعداد قابل توجهی از جوانان آماده به کار در این استان، بدلیل نبود شغل و درآمد، به حرفه های کاذب روی آورده و شرایط لازم برای تشکیل خانواده و ازدواج را ندارند که این هم خود بر رشد آسیب های اجتماعی تاثیر بسزایی دارد.
آمارها نشان می دهد تعداد جوانان بیکار کردستانی در سال جاری، نسبت به سال 95 افزایش یافته است که این خود بر مشکلات مربوط به حوزه اشتغال در این استان می افزاید و متولیان امور باید تدابیری برای حل این معضل اتخاذ کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه جمعیت فعال استان 567 هزار نفر است،می گوید: براساس آمار مرکز آمار، 92 هزار و 483 نفر در این استان بیکار هستند.
احمد رشیدی، جمعیت شاغل در کردستان را 475 هزار نفر اعلام کرد و گفت: نرخ بیکاری در سال گذشته، 15،2 درصد بود اما در نیمه اول امسال این میزان در مجموع 12،7 درصد اعلام شد که نسبت به سال گذشته 1،4 درصد رشد داشته است البته هر سال حدود 18 هزار نفر به جامعه بازار کار استان وارد می شوند.
وی ادامه داد: درآمد سرانه کردستانی ها کمتر از متوسط کشوری است و این استان از لحاظ سپرده گذاری در بانک ها رتبه 27 کشور را دارد که رقم قابل قبولی نیست.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه مشکل اصل استان، اشتغال و تولید است، افزود: امسال برنامه های خوبی در قالب اشتغال فراگیر برای ایجاد کسب و کار در استان پیش بینی شده است.
به گفته رشیدی، امسال در قالب اشتغال فراگیر در مجموع 200 هزار میلیارد ریال تسهیلات با بهره کم در سطح کشور اختصاص داده شده که سهم کردستان 3،4 درصد یعنی هفت هزار میلیارد ریال است.
وی اعتبارات روستایی سال 96 در سطح کشور را 10 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: سهم کردستان از این اعتبارات، سه هزار میلیارد ریال است.
وی به پنج هزار میلیارد ریال بودجه اختصاص یافته بسته های مختلف اشتغال (کارورزی) برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در سال 96 اشاره کرد و گفت: سهمیه استان کردستان پنج هزار نفر است که تاکنون سه هزار و 500 نفر واجد شرایط ثبت نام کرده اند و بزودی قراردادشان با بنگاه های اقتصادی بسته و مشغول به کار می شوند.
رشیدی سهم استان کردستان را از تسهیلات اشتغال خانگی در سال جاری 336 میلیارد ریال عنوان کرد و یادآور شد: از این میزان، 700 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به مددجویان کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی اختصاص می یابد.
وی اظهار امیدواری کرد با توجه به شرایط و اعتبارات مناسب برای ایجاد اشتغال در سال 96، هر چه بیشتر در راستای توسعه و کاهش بیکاری در استان کردستان گام برداریم.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان از وجود 650 واحد صنعتی فعال و نیمه فعال در استان خبر داد و گفت: هشت هزار تا هشت هزار و 500 نفر در بخش صنعت کردستان اشتغال دارند.
رشیدی با بیان اینکه پتانسیل آبی و نزولات جوی کردستان، 2 برابر ظرفیت کشوری است، اضافه کرد: با وجود اینکه 9 سد به بهره برداری رسیده در استان وجود دارد اما آب براساس نیاز و عادلانه تخصیص نیافته که امید است تخصیص آب این سدها برای اراضی عادلانه شود.
به گفته وی، ظرفیت ها و مزیت های بالایی در کردستان وجود دارد و مسئولان استان باید تلاش بیشتری برای سرمایه گذاری و رونق تولید و اشتغال انجام دهند.

** میانگین درصد بیکاری جوانان در کردستان در سال گذشته، 25،1 درصد بوده است
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان با بیان اینکه در سال 95، جمعیت جوان (15 تا 29 سال) استان، 425 هزار و 258 نفر بوده است، ادامه داد: این رقم در سال 96، به 411 هزار و 368 نفر کاهش یافته است.
هیرش رضایی اضافه کرد: تعداد مردان جوان کردستان در سال گذشته، 21،8 درصد جمعیت استان، زنان جوان 36،2 درصد و در مجموع میانگین تعداد جوانان (زن و مرد) 25،5 درصد بوده است.
وی با اشاره به اینکه میانگین درصد بیکاری جوانان کشور در سال گذشته، 25،9 درصد است، افزود: میانگین بیکاری جوانان کردستان در سال گذشته، 25،1 درصد است.
رضایی میانگین درصد بیکاری مردان و زنان جوان کشور در سال 95 را به ترتیب 21،4 و 42،3 اعلام کرد و گفت: این میزان در بین مردان جوان کردستانی، 21،8 و در بین زنان جوان این استان، 36،2 درصد است.
به گفته وی، در سال گذشته، جوان ترین جمعیت استان با 28،06 درصد به شهرستان مریوان و کمترین جمعیت جوان به بیجار با 24،4 درصد اختصاص داشته است.
رضایی اشاره ای هم به تسهیلات اشتغالزایی حوزه جوانان کردستان در سال جاری داشت و اظهار کرد: در مجموع در سال جاری، سهم اعتبارات حوزه جوانان این استان از محل 27 صدم درصد ارزش افزوده، حدود 45 میلیارد ریال است که از این رقم، 40 درصد، معادل 20 میلیارد ریال آن به اشتغالزایی اختصاص می یابد.
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان بیان کرد: براساس تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید، تسهیلات اشتغالزایی به صورت وام های کم بهره یا بدون بهره برای طرح های فنی، اعتباری پرداخت می شود.
رضایی با اشاره به اینکه با وجود گذشت هفت ماه از سال هنوز این اعتبارات به استان تخصیص نیافته است، ادامه داد: در صورت دریافت تسهیلات اشتغال، به طرح های فنی اشتغال زایی که مورد تایید شورای داوری سازمان امور جوانان قرار گیرد، وام اشتغال زایی اعطا می شود.
وی تاکید کرد: تمام جوانان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی بدون هیچ گونه محدودیتی می توانند با ارائه طرح اشتغالزایی و در صورت تایید، از این تسهیلات بهره گیرند.
وی همچنین یادآور شد: در سال گذشته هیچ گونه اعتباراتی برای ارائه تسهیلات در حوزه اشتغالزایی به امور جوانان اختصاص نیافته بود.
معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان گریزی هم به آمار ازدواج و طلاق کردستانی ها در 2 سال اخیر زد و یادآور شد: آمار ازدواج در سال 94، در تمامی سنین، 16 هزار و 753 مورد بوده است که چهار هزار و 9 مورد به طلاق کشیده شده است.
رضایی با بیان اینکه آمار ازدواج سال گذشته در این استان، 17 هزار و 19 مورد و آمار طلاق هم چهار هزار و 84 مورد بود، اضافه کرد: تا پایان شهریور امسال نیز 6 هزار و 832 مورد ازدواج و یک هزار و 581 مورد طلاق در استان کردستان ثبت شده است.
رضایی از عدم همکاری برخی از ادارات و ارگان ها در راستای ارائه آمار و گزارش حوزه جوانان اظهار نارضایتی کرد و خواستار تعامل بیشتر ارگان ها در این زمینه شد.
به طور قطع کاهش بیکاری در میان جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، مستلزم برنامه ریزی و اختصاص اعتبارات بیشتر دولت برای مهارت آموزی و به دنبال آن پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال و کسب و کار است.
استان کردستان براساس آمار سال 95، دارای 10 شهرستان و یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت است.
گزارش از: وریا کرمی ** انتشار: مجید سلیمانی
7355/9102

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۱۸۴۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد

میثم عابدی ظهر امروز در نشست هم اندیشی با فعالان حوزه ICT در سنندج اظهار داشت: در استان کردستان امکان خوبی برای توسعه حوزه آی سی تی وجود دارد که می‌تواند باعث نجات استان و جبران عقب افتادگی‌ها باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر وجود نیروی انسانی توانمند در استان در حوزه‌های مختلف، افزود: هم مرزی استان با عراق از مزیت‌های است و می‌تواند به توسعه کمک شایانی داشته باشد.

وی اذعان کرد: کشور عراق از لحاظ خدمات نرم افزاری از ایرانیان عقب هستند و با وجود نیروی انسانی با تجربه و سرشار از استعداد در استان، امکان ارتباط گسترده و انتقال تجربیات وجود دارد.

عابدی با بیان اینکه وزارت ارتباطات مبتنی بر ظرفیت‌های استان برای توسعه زیرساخت‌ها و تامین مالی حمایت‌های لازم را خواهد داشت، گفت: اقتصاد دیجیتال می‌تواند وضعیت بیکاری و اقتصادی استان را بهبود بخشد و می‌تواند در این زمینه پیشرو باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه ریزی برای چند طرح مختلف خبر داد و گفت: یکی از ایم برنامه‌ها آموزش مهارت‌های دیجیتالی به منظور استعداد یابی و تربیت نیروی انسانی است.

عابدی ادامه داد: امسال در قالب طرح «ایران دیجیتال» به صورت گسترده ۳۰۰ هزار نفر را در کشور در حوزه مهارت‌های دیجیتالی آموزش خواهیم داد.

وی به آموزش ۵۰ هزار نفر در این حوزه طی یکسال گذشته در سطح کشور اشاره کرد و وعده داد در صورت تضمین ورودی بازار کار از طرف شرکت‌های استان، هزینه‌های آموزشی از سوی وزارت ارتباطات تقبل خواهد شد. 

وجود ۱۲۶۰ کسب‌وکار فعال دارای نماد اعتماد الکترونیک در کردستان

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کردستان نیز در این نشست  اظهار داشت: استان کردستان در شاخص توسعه فاوا (IDE) در رتبه ۲۵ کشور قرار دارد.

حیدری با اشاره به وجود یک هزار و ۲۶۰ کسب و کار فعال دارای نماد اعتماد الکترونیک در استان گفت: ۱۱۳ استارتاپ فعال نیز وجود دارد. ‌

فعالیت ۶ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری در حوزه فناوری و اطلاعات

رئیس پارک علم و فناوری کردستان نیز در این نشست گفت: از ۱۸۰ شرکت مستقر در پارک علم و فناوری کردستان ۶۰ شرکت در حوزه فناوری و اطلاعات فعالیت دارند.

بابک سوری بر لزوم حمایت شرکت ها از بخش صنعت تاکید کرد و افزود: شرکت ها باید بتوانند دست اورد های خود را یه صنعت و تولید محصولات فیزیکی تزریق کنند و در راستای افزایش تولید محصول گام برداند.

وی با بیان اینکه به صورت جدی پیگیری زیرساخت ها هستیم، بیان کرد: کمبود تسهیلات را قبول داریم اما شرکت ها باید نوآوری را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند تا در مسیر توسعه حرکت کنند.

در این جلسه مدیران شرکت‌های مختلف دانش بنیان به بیان مشکلات و مسائل خود پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • شرکت بیش از ۲۶ هزار کردستانی در کنکور سراسری
  • شرکت بیش از ۲۶ هزار داوطلب کردستانی در کنکور سراسری
  • طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود
  • دعوت مربی کردستانی به اردوی تیم ملی
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • شرکت ۲۶ هزار و ۳۸۰ داوطلب کردستانی در نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
  • چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت
  • پرداخت ۱۳۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به نیازمندان کردستانی 
  • ثبت نام ۱۹۸ کردستانی در آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن