Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:37:23 GMT

کندوکاوی در لایه های پنهان خشونت

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۴۸۱۰

کندوکاوی در لایه های پنهان خشونت

تهران- ایرنا- خشونت هرچند که همزاد بشری تلقی می شود اما در شرایط کنونی این معضل تحت تاثیر عوامل مختلف و به شیوه های گوناگونی در حال گسترش است. برای شناخت ابعاد مختلف خشونت، شناخت لایه های پنهان آن و شرایط حاکم بر جامعه لازم و ضروری به نظر می رسد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، تحلیل محتوا اخبار منتشره در صفحه حوادث روزنامه و خبرگزاری ها حکایت از رشد روز افزون خشونت در جامعه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خشونتی که در قالب کلامی، جسمی و جنسی بیش از پیش در جامعه گسترش پیدا کرده است.
یقینا انتشار اخبار توام با خشونت می تواند به تقویت حس ناامنی اجتماعی در جامعه کمک کند زیرا حس ناامنی اجتماعی در شرایطی به وجود خواهد آمد که شهروندان قادر به پیش بینی های لازم نسبت به رفتار همنوع نباشند.
در زمینه چرایی رشد این معضل اجتماعی، کارشناسان حوزه های مختلف بررسی های گوناگونی با تکیه بر نظریه های جامعه شناسی، روانشناسی و زیست شناسی طرح کرده و دلایل خشونت را بر مبنای این نظریات تبیین ممی کنند.
در این گزارش هدف این است با نگاهی متفاوت، خشونت درلایه های پنهان اجتماعی، فردی، فرهنگی و جنسیتی مورد بررسی قرار گیرد.
چرایی انجام اقدام همراه با خشونت، نخستین پرسشی است که بعد از هر برخورد یا خشونت که در ذهن افراد مختلف شکل می گیرد و پاسخ آن از سوی ضارب یا تهدید کننده، به یک جمله کوتاه با عنوان «چاره ای نداشتم» ختم خواهد شد.
این جمله بیانگر آن است که افزون برمحرک های پیدای خشونت یک سری محرک پنهان وجود دارد که فرد را ناخواسته وادار به خشونت می کند. این محرک ها در دو بعد اجتماعی و فردی قابل بررسی است.
در بعد اجتماعی ساختار معیوب جامعه محرکی برای خشونت تلقی می شود و فرد با استفاده از خلاء های موجود دست به خشونت می زند. شیوه برخورد قانون و همچنین نوع نگاه مردم به فرد مجرم تاثیر زیادی در تکرار جرم دارد. در جوامع سنتی بیشتر جرایم که برای فرد خاطی در نظر گرفته شد به طرد وی از جامعه منجر اما در شرایط کنونی با توجه به برخوردهای قانونی کم اثر خشونت به یک رویه تبدیل شده است.
البته ضعف ساختاری جامعه تنها در برخورد با مجرمان نیست چرا که در برخی مواقع ساختار ناسالم، اصرار بر رابطه و فراموشی ضابطه مندی موجب عکس العمل هایی از سوی افراد می شود.
سویه دیگر خشونت به جایگاه و نقش فرد در جامعه باز خواهد گشت. جستجوی چاره کار در خشونت یک راهبرد برای رسیدن فرد به هدف است. هر چند که این راهبرد منشا فردی دارد اما محرک های آن همچنان تحت تاثیر عوامل اجتمماعی قرار می گیرد.
در چنین شرایطی خشونت برای فرد یک اقدام پیشگیرانه یا مثبت تلقی می شود.چرا که وی در ساختاری معیوب توانایی بروز استعداد و گرفتن حق خود را در جامعه ندارد. چنین فردی سرخورده که شاهد تبعیض و نابرابری است دست به کارهایی می زند که در نهایت به خشونت کلامی و فیزیکی ختم خواهد شد. خشونت فردی در نخستین جرقه ها با برخورد فیزیکی همراه نیست بلکه با تهدید شروع خواهد شد و در قالب خشونت کلامی ادامه می یابد. خشونت کلامی زمانی نگران کننده خواهد بود که در راستای تهدید به مرگ یا ایجاد صدمات روحی باشد.
تهدید و ارعاب از سری خشونت هایی هستند که در دسته خشونت های فردی جا خواهند گرفت. برای واکاوی چرایی انجام خشونت روانی باید به ابعاد پیچیده و نامرئی خشونت که غالبا مورد غفلت واقع قرار می گیرد، توجه شود.
بعد دیگر خشونت، برخوردهای فیزیکی است که ضرب و جرح از نمادهای آشکار آن محسوب می شود. نخستین ذهنیتی که برای این خشونت در جامعه شکل گرفته مسئله زمینه های جنسیتی خشونت است که ریشه تاریخی و فرهنگی در جامعه دارد.
تبیین خشوننت برپایه پیش فرض های جنسیتی کردن خشونت، موجب شکل گیری پرسش های متعددی در زمینه خشونت است از جمله اینکه آیا خشونت، عملی مردانه است؟ خشونت با جنسیت ارتباطی خاص برقرار می کند؟ آیا مرد و یا زن دارای استعدادها و زمینه هایی خاص در اعمال خشونت هستند؟ و سوالات متعدد دیگر که به ذهن متبادر می شود.
بسیاری کارشناسان حوزه های اجتماعی بر این باورند که جنسیت نقش مهمی در خشونت های فیزیکی دارد. بنا به ادعای آنان استعدادِ تحکم و طغیان گری در نهاد تمامی انسان ها، وجود دارد اما این استعداد در مردان به خاطر فرهنگ حاکم بر جاممعه و فیزیک این قشر، بیشتر از زنان است.
هر چند که نمی توان خشونت فیزیکی را به مردان نسبت داد اما باید پذیرفت موقعیت های متفاوت زنان و مردان و استعدادهای خاص هر جنس، آنان را برای گونه ای خاص از رفتارهای خشن مستعد می کند.
در خشونت ذاتی مردان به دلیل قدرت بدنی، توان مندی های خاص فیزیکی برخورداری از مسند مدیریت بیشتر از زنان در کانون خشونت قرار گرفته و آمادگی برای اعمال برخورد فیزیکی دارند.
اقتدار گرایی مردان و مرد سالاری نهادینه شده خشونت را در دو زمینه خشونت پذیرفته شده و خشونت ناروا تقسیم می کند.
خشونت پذیرفته شده زمانی در جامعه شکل می گیرد که پیش زمینه های تاریخی و فرهنگ حاکم بر آن جامعه در برخی مواقع خشونت را روا بداند یا نسبت به اعمال برخی از خشونت ها واکنش منفی نشان ندهد. یکی از مصادیق
این شیوه برخورد، خشونت علیه زنان در برخی جوامع است.
این خشونت ریشه در تاریخ مرد سالار آن جامعه دارد مرد سالاری که زن را جزیی از اموال و دارایی خود قلمداد می کرد و زنان در آن جامعه از پایگاه مناسبی برخوردار نیست.
هر چند که توسعه اجتماعی و تاکید بر جامعه مدنی موجب شده این میزان از خشونت در جامعه کاهش پیدا کند اما هستند مردانی که با ایجاد حس مالکیت زنان، خشونت خانگی را امری پذیرفته شده می دانند.
همچنین در زمینه خشونت های پذیرفته شده باید به برخورد فیزیکی یا کلامی پدر با فرزند اشاره کرد. سرپرست خانواده در راستای نقش تربیتی خود می تواند در چارچوبی خاص، فرزندان را تادیب نماید.

پژوهشم**2052** 1601**خبرنگار: غفار میرزایی** انتشار : شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۴۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی دولت: برای مقابله با بی حجابی نیازی به قانون جدید نیست

روزنامه کیهان نوشت: علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت طی گفت‌وگویی درخصوص اظهاراتی مبنی بر موکول کردن ساماندهی وضعیت عفاف و حجاب به پذیرش بار مالی آن از سوی دولت، تاکید کرد: اخیراً مکاتبه‌ای از سوی مجلس شورای اسلامی مجدداً درخصوص ماده‌ای صورت گرفته بود که در آن ماده قید شده هزینه‌های حمایت از فرهنگ عفاف و تقویت بنیان خانواده، به‌عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی تلقی شود و این نوعی مشوق سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد در این زمینه است.

 وی افزود: دولت طبیعتاً با اقدامات حمایتی در حوزه‌های تبلیغی، ترویجی و فرهنگ‌سازیِ مقوله‌های مرتبط با حجاب و عفاف و حمایت از بنیان خانواده موافق است و بحثی در این‌زمینه وجود ندارد. درخصوص کلّیت لایحه عفاف و حجاب نیز قبلاً گفتیم که قوانین موجود در حوزه‌های مختلف اجرائی، فرهنگی، تبلیغی، اجتماعی، انتظامی و قضائی روشن است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: شاید ضرورتی به تصویب قانون نداشته باشیم و هیچ الزامی نبود که این مسئله معطل مانده باشد تا یک قانون تصویب شود که اقدامی در این‌زمینه انجام بگیرد. قبلاً رفت‌وبرگشت‌هایی در این زمینه انجام شده بود و مذاکراتی در جلسات نهادهای مختلف صورت گرفته بود و لایحه‌ای از سوی مرجع قضائی تقدیم دولت شد.

بهادری‌جهرمی ادامه داد: دولت با همراهی و همدلی و همچنین با اصلاحات حداقلی در سریع‌ترین زمان ممکن، طبق تعیین تکلیفِ قانون اساسی مبنی بر اینکه لوایح قضائی باید از مسیر دولت به مجلس تقدیم بشود، لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

وی عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد الان و یا هر مقطع دیگری هیچ مرجعِ اجتماعی، فرهنگی، انتظامی، قضائی و اجرائی معطل تصویب قانونی در این زمینه نیست و قوانین موجود تکالیف همین مراجع را در این موضوع‌های فرهنگی و اجتماعی مشخص کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: معاون وزیر کشور درباره طرح حجاب: با قوت به‌کار خود ادامه خواهد داد / یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح مخالفتی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند تعیین تکلیف حسین شریعتمداری برای شورای نگهبان : لایحه عفاف و حجاب را کنار بگذارید، همین «طرح نور» کافی است / نگرانم این لایحه مثل برجام شود گشت ارشاد فقط برای دختران و زنان ایرانی است؟

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش کارخانه انسان‌سازی است
  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند
  • بیش از یک میلیون نفر روستایی و کشاورز در این دولت بیمه شدند
  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی‌حجابی نیازی به قانون جدید نیست
  • سخنگوی دولت: برای مقابله با بی حجابی نیازی به قانون جدید نیست
  • فرمانده انتظامی سمنان: فراجا مرزبان حجاب است
  • نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند
  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • وزیر اول ایرلند شمالی خشونت‌ها در غزه را نسل کشی خواند