Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه برای حل معضلات واحدهای تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه نیستیم، گفت: اگر نقدینگی بصورت صحیح در راستای حل معضلات واحدهای تولیدی به کارگرفته شود با هیچگونه کمبودی مواجه نیستیم و از طرفی مسئولین هم بر خلاف شعارهای زیبایی که می‌دهند اراده ای در عملی کردن شعارهای خود ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کار ایرانی، سید حسن حسینی شاهرودی دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کشور دچار کمبود نقدینگی نیستیم اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که مشکل نقدینگی در کشور وجود ندارد بلکه این چگونگی تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی است که دارای مشکلات و معضلات عدیده ای است.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما در رکودی که کارخانجات تولیدی را به خود درگیر کرده  تامین مالی کارخانجاتی است که در مسیر درست و اصولی خود نیستند علاوه بر این شرایط نامناسبی که بر بانک‌ها حاکم است باعث شده تا بانک ها برای جبران خسارات و ضرر و زیان های خود از بخش دولتی به ناچار به مصرف کنندگان و تسهیلات گیرندگان بخش تولید فشار بیشتری بیاورند.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با عنوان اینکه ناکارآمدی و نیمه فعال شدن واحدهای تولیدی ناشی از چگونگی تزریق نقدینگی به این واحدها است، بیان داشت: هنگام بررسی موانع کار و تولید در کارگروه‌های رفع موانع تولید بیشترین معضل و مانع در تعطیلی کارخانجات معضلات پولی و بانکی هستند و تسهیلات بانکی که به بخش تولید و اشتغال اختصاص داده می‌شود جز بدهکار کردن و افزایش معوقات بخش خصوصی به بانک ها فایده دیگری ندارد.

حسینی شاهرودی افزود: تسهیلات دریافتی توسط بخش خصوصی به جای هزینه شدن در تامین مواد اولیه و بهبود کیفیت اجناس تولیدی کارخانجات  در مسیر صاف شدن معوقات بانکی و جریمه‌های کذایی که به معوقات بانکی تعلق می‌گیرد قرار دارد بنابراین نمی‌توان گفت مشکل اصلی ما در کارخانجات تولیدی کمبود نقدینگی است بلکه این موضوع به چگونگی تزریق نقدینگی در واحدهای تولیدی بستگی دارد و دولت باید راهکاری را برای این موضوع در نظر بگیرد.

 وی با توجه به اینکه واگذاری نامناسب کارخانجات به بخش خصوصی از دیگر مشکلات اصلی حوزه صنعت و تولید به شمار می‌آید عنوان کرد: اجرای نادرست اصل 44 قانون اساسی که به نوعی فضای کسب و کار در حوزه تولید را از دولت به پس پرده دولت انتقال داده از اصلی ترین مشکلاتی است که حوزه صنعت و تولید کشور را با خود درگیر کرده  و به نوعی کارخانجات بزرگ وابسته به دولت که باید برای رونق بیشتر به بخش خصوصی واگذار شوند به شرکت‌های صوری و خصولتی  وابسته به دولت واگذار می‌شوند که این موضوع باعث شده تا شفافیتی که تا پیش از آن وجود داشت دیگر نباشد و ارگان‌های نظارتی نتوانند نظارت خود را در این نوع کارخانجات اعمال کنند.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به اینکه شعار‌های مسئولین در بخش اقتصاد و تولید شعارهای بسیار زیبا و خوبی است، اظهار داشت: متاسفانه حرف‌های زیبای مسئولین تنها در حد شعار است و در عمل اراده‌ای در جهت اجرایی کردن این شعارها وجود ندارد و چون اراده‌ای در این زمینه نیست در نتیجه راهکاری برای حل این معضلات هم به دنبال آن نیست.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه بهبود وضعیت اقتصادی تنها وابسته به یک موضوع نیست و باید برای تمام بخش‌های اقتصادی برنامه‌ای جامع و مدون داشت، عنوان کرد: تنها با بهبود یک بخش مثل حوزه بانکی و یا حوزه واردات و صادرات نمیتوان مشکلات اقتصادی را در کشور ریشه کن کرد بلکه باید با برنامه‌ای جامع برای تمامی بخش‌های اقتصادی از جمله واردات، صادرات، بانک، کارخانجات تولیدی، کنترل تورم و .... داشت تا اقتصادی پویا را در کشور شاهد باشیم.

وی با عنوان اینکه صرف واگذاری تسهیلات در اختیار مردم برای راه‌اندازی کار و تولید کافی نیست، ادامه داد: مجلس طی مصوبه ای به دولت اجازه داده تا با برداشت 5 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی موانع تولید را از پیش رو بردارد اما آیا با اختصاص تسهیلات به واحدهای تولیدی مشکلات آن‌ها حل خواهد شد یا روز به روز بر میزان بدهی آن‌ها به بانک‌ها افزوده خواهد شد؟!

انتهای پیام/ر

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۶۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای واحدهای راکد در آذربایجان‌غربی

عبدالحمید سرتیپی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به لزوم تلاش همگانی برای تحقق شعار امسال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی برای امسال تمهید شده که احیای واحد‌های راکد از جمله مهمترین آنها بوده و در این راستا از ظرفیت تسهیلات بانکی بیش از پیش بهره خواهیم برد.

وی افزود: سیستم بانکی تحرک اصلی تحقق این مهم بوده و لازم است بخشی از تسهیلات بانک‌ها برای احیای واحد‌های راکد متمرکز شود.

سرتیپی اضافه کرد: احیای واحد‌های راکد از جمله برنامه‌های مستمر صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی طبق منویات دولت سیزدهم به شمار می‌رود و امسال نیز با قدرت این امر را دنبال می‌کنیم.

وی بر جذب سرمایه‌گذار در آذربایجان‌غربی تاکید کرد و ادامه داد: این امر از مهمترین مباحثی است که در تحقق شعار سال نقش بسزایی دارد و باید اهتمام ویژه‌ای بر آن داشته باشیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ملاک تایید ثبت سفارش واحد‌های تولیدی، پیش‌بینی آمار تولید واحد‌ها و درج آنها در سامانه جامع تجارت است، اظهار کرد: اولویت تخصیص ارز برای واحد‌هایی است که محصولات تولیدی آنان صادرات محور باشد.

سرتیپی گفت: زمین در شهرک‌های صنعتی باید به سرمایه‌گذاران واقعی تعلق گیرد و پایش مستمر شود.

وی بر تقویت کلینیک عارضه یابی صنایع در آذربایجان‌غربی تاکید کرد و افزود: این امر برای احصای صحیح مسائل و مشکلات واحد‌های تولیدی و ارائه راهکار‌های عملی برای رفع موانع تولید واحد‌ها مورد تاکید است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • هیچ واحد تولیدی به‌خاطر آرا قضایی در گرمسار تعطیل نشد
  • لزوم پرداخت پاداش افزایش تولید به کارگران در واحدهای تولیدی
  • بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان غربی
  • برخی بی تدبیری‌ها باعث استمرار مشکلات کارگران می‌شود
  • سخت و زیان‌آور بودن مشاغل کارگران بررسی شود
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور
  • تعیین تکلیف ۲۹ بنگاه اقتصادی در نشست کارگروه تسهیل فارس
  • ‌مشارکت مردم در جهش تولید به صورت مستقیم و فردی باشد
  • احیای واحدهای راکد در آذربایجان‌غربی