Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@10:49:58 GMT

برجام «بهانه» تقابل ایران و امریکا است

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۶۶۵۵

برجام «بهانه» تقابل ایران و امریکا است

سجادی: دغدغه آمریکایی ها موشک و انرژی هسته ای نیست؛ بلکه مشکل اصلی کاخ سفید با جمهوری اسلامی ایران، به چالش کشیدن هژمونی و به رسمیت نشناختن اقتدار کدخدا منشانه آمریکا از سوی کشورمان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، داریوش سجادی روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی و فعال سیاسی اصلاح طلب مقیم آمریکا  دیروز یکشنبه 30 مهرماه  در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان حضور یافت و  پس از ایراد سخنرانی در رابطه با ساختار سیاسی ایالت متحده آمریکا و نوع تعامل این هرم قدرت با نظام بین الملل ، به پرسشهای دانشجویان این دانشگاه پاسخ گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

که بخش هایی از آن را در زیر می خوانید.

سجادی در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه در گذشته دبیر سیاسی شبکه «هما» در ایالات متحده آمریکا بوده است گفت: «می توان در آمریکا بود و ضد نظام نبود». وی در ادامه افزود: ایالت متحده آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم که به صورت تمام قد وارد نظام بین الملل شد، یک رویکرد مشترک و واحدی را در دستور کارش برای برخورد با نظام هایی که قدرت و نفوذ آمریکارا به چالش می کشیدند، قرار داد و زمانی که شوروی به عنوان قطب جهان کمونیسم بود، ایالات متحده آمریکا با رویکرد فرسایش اقتصادی با شوروی برخورد کرد و این خلاء را به وجود آورد تا شوروی عملا نتواند زیرساخت های اقتصادی خود را در معیشت شهروندی تامین کند و اوج این عملکرد در زمان ریاست جمهوری ریگان بود. متاسفانه در ایران کرسی آمریکا شناسی وجود ندارد و عمده تحلیل ها از آمریکا بر خاسته از  ظن و گمان است.

هرم قدرت سیاسی آمریکا تقسیم شده بین دو جناح کبوتر ها و بازها است(جمهوری خواه و دموکرات ها ) و جناح باز ها به دلیل اینکه رویکردی سخت و خشن دارند به این نام نامگذاری شده اند و عمدتا سیاست مداران این جناح رویکردی  جنگ طلبانه دارند. ریچارد نیکسون رئیس جمهور سابق آمریکا  می گوید« در آمریکا پول همه چیز نیست، تنها چیز است، به عبارت دیگر اگر پول داری همه چیز داری»

همه سیاست مداران آمریکا اعم از جمهوری خواه و دموکرات، از طریق تهدید های نظامی و اقتصادی ایران را در بحران قرار دادند و آمریکا طی 38 سال گذشته صرف نظر از رؤسای جمهوری خواه و یا دموکرات همواره کوشیدند با تهدید های نظامی و تحریم های اقتصادی، ایران را در بحران معیشت قرار دهند تا بتوانند در بلند مدت با همان بحران انگیزشی نیروهای انقلاب را تحلیل کنند.

جناح کبوتر های آمریکا با رهبری اوباما وابسته به جناحی بودند که مایل بودند جمهوری اسلامی را در زمین دیپلماسی به زمین بزنند و به همین دلیل اوباما به راهکارهایی همچون گفتن پیام نوروزی به مردم ایران روی آورد و خواست که با گفت و گو مسائل را حل کند و چنین رویکردی به این معنا نبود که تیم اوباما خواب نما شده اند بلکه دموکرات ها به دنبال حل مسئله با زبان دیپلماتیک بودند. در زمانی که اوباما تلاش می کرد که بازی خود را از طریق مذاکره با ایران با تقویت جناح های (عملگرا)دنبال کند، فتنه 88 این بازی را به نفع رادیکال های کاخ سفید به هم زد؛ به ویژه در جریان ندا آقا سلطان.

رسانه های آمریکایی در فتنه 88 قانون طلایی خود را نقض کردند

یک قانون طلایی در روزنامه نگاری ایالات متحده آمریکا حاکم است که بر اساس آن هیچ رسانه ای حق ندارد در تولید خبر، خشونت را اشاعه دهد و سبب جریحه دار شدن افکار عمومی شود و بر همین اساس هم در 11 سپتامبر دو ساختمانی که در منهتن نیویورک فروریخت، هیچ کدام از شبکه های خبری امریکا یک قطره خون و حتی جنازه ای را هم نشان ندادند و  فقط آوارها و برخورد هواپیما را با آن دو ساختمان نشان دادند. اما همین قانون در فتنه 88 کاملا نادیده گرفته شد و کشته شدن ندا اقا سلطان را با بهترین کیفیت تصویری در تمام شبکه های آمریکا نشان دادند و هدف این بود که از طریق این صحنه دلخراش بتوانند افکار عمومی را جریحه دار کنند تا جناح کبوترها را زمین گیر کنند.

فتنه 88  به دلیل در اختیار قرار دادن بهترین محفل در اختیار غربی ها، فراهم آوردن اجماع جهانی علیه ایران و اعمال تحریم ها به اتفاق آرا در شورای امنیت،  بیشترین نقش را در تحریم های اقتصادی فلج کننده علیه کشورمان داشت و همچنین هدف از تزریق فلاکت و بحران معیشت این بود که بتوانند در انتخابات سال 92 بستری را برای ظهور یک منجی برای ارتباط برقرار کردن یک جناح فراهم آورند و این منجی کسی نبود جز آقای هاشمی رفسنجانی .در واقع امریکا در ابتدای انقلاب اسلامی اهتمام خود را بر این قرارداده بود که با یک جناح در ایران ارتباط برقرار کند و این هدف توسط جناح عملگرایی که بر اساس مصلحت پیش می روند دنبال می شد و عملگرا های ایرانی همواره چهره های مورد اعتماد غربی ها بودند که اوج آن در قضیه مک فارلین مشهود بود. در سفر مخفیانه مک فارلین، وی با حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی دیدار داشت و به دنبال این بود که موازنه سیاسی را به نفع عمل گراها و برعلیه نیروهای انقلابی به هم بزنند و خوشبختانه با ورود امام نیمه تمام ماند. 

اتهام اصلی ایران برای کاخ سفید به چالش کشیدن هژمونی آمریکا است

در سالهای اخیر نیز امریکاییها دغدغه سانتریفیوژ هسته ای و پالایشگاه های اراک را نداشتند و مسائل موشکی مسئله آنها نیست، اولویت و اتهام اصلی جمهوری اسلامی برای کاخ سفید این بود که در سال 57 که یک عالم روحانی به اتکای یک ملت، قابل اعتماد ترین متحد آمریکا را به زیر کشید و حکومتی را جایگزین کرد که تمام هژمونی آمریکارا به چالش و اقتدار کدخدا منشانه آمریکارا به رسمیت نمی شناخت. حال اگر این ایران با این الگوی حکومتی ادامه داشته باشد برای نظام بین المللی که کدخدا سالارانه تعریف شده است، بد آموزی دارد.

این حکومت خوشبختانه نه تنها بعد از 38 سال تضعیف نشده بلکه دیدند کل خاورمیانه به همت سردار قاسم سلیمانی ورهبری حاذقانه آیت الله خامنه ای از لبنان تا دمشق و ایران و افغانستان زیر نگین رهبری ایشان مدیریت می شود و به گفته آمریکایی ها ایران مثال اژدهایی است که سرش در ایران، دمش در لبنان  و کمرش در دمشق است. آمریکا دقیقا روی حوزه های صلاحیت رهبری دست گذاشته است و دغدغه آن ولایت فقیه و ساختار های حاکمی است که اقتدار امریکارا به چالش کشیده است و هدفش کنار زدن نیروهای انقلابی است.

 دیپلماسی که متاسفانه دولت تدبیر و امید اتخاذ کرده بسیار خوشبینانه بود و جای تعجب دارد که اقای ظریف برخلاف اینکه در آمریکا زندگی کرده بود ، نگاه واقع بینانه ای نداشت. همانگونه که یک استراتژیست معروف غربی می گوید «سیاست ادامه جنگ است و جنگ ادامه سیاست» در واقع حرف اصلی را درعرصه سیاسی تفنگ در پشت صحنه می زند و و اگر این درایت و حمیت سرداران سپاه و ارتش در منطقه نبود، اقای ظریف نمی توانست در وین و ژنف  مذاکره کند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۶۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه گفت: خلیج فارس به عنوان شاهراه استراتژیک و منطقه‌ای ژئوپلتیک است و آمریکا تلاش دارد تا منطقه را در اختیار بگیرد و طبیعتاً چنین ادعایی با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ نشست تخصصی "خلیج فارس، اقتدار ملی، حُسن همجواری" امروز (دوشنبه 10 اردیبهشت‌ماه) با حضور حسن عبدلیان‌پور؛ رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه، اساتید دانشگاه و جمعی از کارشناسان این حوزه برگزار شد.

حسن عبدلیان‌پور در ابتدای این نشست با بیان اینکه کارهای علمی زیادی برای نام بزرگ خلیج فارس در مرکز وکلا انجام شده است، گفت: آنچه باعث شده است توجهات به منطقه خلیج فارس افزایش پیدا کند اقدامات کشورمان مبنی بر پایان دادن به هژمونی آمریکا در منطقه است.

وی ادامه داد: خلیج فارس مظهر نقش مؤثر ایران در ثبات و امنیت منطقه است و آنچه سبب افزایش توجهات به خلیج فارس در دهه‌های اخیر شده، اقدام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پایان دادن به هژمونی آمریکا در منطقه بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد: صدور سند برای جزایر 3گانه خلیج فارس

عبدلیان‌پور با بیان اینکه روز دهم اردیبهشت سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌ فارس است و در تقویم به نام روز خلیج فارس نامگذاری شده؛ گفت: خلیج فارس از شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق و از جنوب با عربستان، بحرین، قطر و امارات همسایه است؛ وسعت این پهنه آبی 240 هزار کیلومتر است و توسط تنگه هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریا‌های آزاد راه دارد.

وی ادامه داد: اهمیت خلیج فارس به دیروز و امروز نیست و ریشه در تاریخی به درازای قرن‌ها و سده‌ها دارد، اما آنچه سبب شد تا این پهنه آبی بیش از هر زمانی اهمیت یابد، پیروزی انقلاب اسلامی است که سبب خاتمه یافتن هژمونی آمریکا در منطقه شد.

رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که امنیت خلیج فارس مربوط به حوزه داخلی منطقه است و ربطی به کشور‌های بیگانه ندارد و قرار نیست بازیگران خارجی در تأمین امنیت آن نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: خلیج فارس به عنوان شاهراه استراتژیک و منطقه‌ای ژئوپلتیک است؛ آمریکا تلاش دارد تا منطقه را در اختیار بگیرد و طبیعتاً چنین ادعایی با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شود؛ ایران معتقد است که امنیت منطقه خلیج فارس، مربوط به کشور‌های حوزه و پیرامون خلیج فارس و نه مربوط به آمریکاست.

عبدلیان‌پور به جعل نام خلیج فارس از سوی برخی کشورها اشاره کرد و گفت: وجود سند‌های متعدد مبنی بر هویت فارسی خلیج فارس گواه بر کذب این ادعا است. کشور‌های حاشیه خلیج فارس از طریق جعل نام خلیج فارس به دنبال تبلیغاتی و روانی هستند همه آنها می‌دانند که نام خلیج فارس، همین خلیج فارس است، اما در چارچوب اعمال فشار سیاسی و روانی بر جمهوری اسلامی ایران، به این مسأله دامن می‌زنند.

وی گفت: خلیج فارس برای ما یک مسأله استراتژیک و دائمی است و هیچکس هم نمی‌تواند نام خلیج فارس را تغییر بدهد.

عبدلیان‌پور افزود: خلیج فارس، خلیج همیشه فارس بوده و خواهد بود و هیچ عاملی نمی‌تواند نام و موقعیت ژئوپلتیک این خلیج را عوض کند؛ امنیت این منطقه به هیچ وجه به دست بازیگران خارجی نخواهد افتاد. اگر امنیت و ثباتی در منطقه خلیج فارس است، با نام جمهوری اسلامی ایران گره خورده است؛ جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با کمک کشور‌های منطقه می‌تواند ثبات و امنیت منطقه را به خوبی تأمین کند.

رئیس مرکز وکلا گفت: همه می‌دانیم جعل نام خلیج فارس از موضوعات سیاسی است و مجموعه وکلا و حقوقدانان  همواره به عنوان کنش‌گران فعال عرصه مسایل بین‌الملل در این خصوص موضع‌گیری کرده‌اند.

وی در ادامه به جنبش‌های دانشجویی در حمایت از مردم غزه اشاره کرد و گفت: در سال 1393رهبر انقلاب در نامه‌ای به جوانان اروپایی و آمریکایی نوشتند و اشاره کردند که من از شما جوانان می خواهم اجازه ندهید با چهره‌پردازی موهن و سخیف بین شما و واقعیت سدی ایجاد کنند.

عبدلیان‌پور گفت: خیزشی که ایجاد شده است مصداق صحبت‌های رهبر انقلاب است. ایشان اشاره کردند که این قضیه ظلم هفتاد ساله حتماً مردم آمریکا را به واکنش شدید وادار خواهد کرد و حتماً جنبش‌های دانشجویی به میدان خواهند آمد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: در نظرسنجی صورت گرفته در آمریکا 52 درصد از مردم آن اعلام کردند که یک دولت در فلسطین می‌تواند باشد و آن دولت فلسطین است، ما نیز به عنوان جامعه وکلا از این حق پایمال شده مردم فلسطین دفاع و حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بلینکن در دیدار با هرتزوگ: آمریکا اکنون خواهان آتش‌بس است
  • روزنامه سازندگی: مهدی نصیری توهم اتحاد نامقدس دارد
  • به بهانه تقابل بایرن مونیخ و رئال مادرید؛ گل های کریستیانو رونالدو در آلیانز آرنا / فیلم
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخورد‌های دوگانه
  • مهدی نصیری و توهم اتحاد
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخوردهای دوگانه
  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود