Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز آمار ایران گفت: نظام مدرن ثبتی ـ مبنا نظامی است که در آن اطلاعات به جای اشخاص از دستگاه های اجرایی دریافت می شود.

امیرعلی پارسا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در همایش بزرگداشت روز ملی آمار در مورد تغییر نظام آماری کشور به نظام ثبتی ـ مبنا افزود: در این نظام درصد اصلی داده ها در سطح فرد، منطقه جغرافیایی و کسب و کار از جانب دستگاه های مجری به مرکز آمار ایران تحویل داده می شود تا تجمیع شده و به داده های کلان تبدیل گردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در نظام ثبتی ـ مبنا ما سه نوع داده اصلی داریم؛ داده "پین" که اطلاعات ثبت احوال اشخاص در آن ثبت می شود. داده "لین" که در آن منطقه جغرافیایی و کد پستی اشخاص گرفته شده و داده "بین" که اطلاعات کسب و کار و دارایی های هر شخص را نگهداری می کند.
پارسا افزود: آمارگیری های مدرن در کشورهای پیشرفته بر پایه دولت الکترونیک اجرا می شود که ما خوشبختانه به همت دولت قبل در حال حاضر ساز و کار دولت الکترونیک را در کشور مهیا کرده ایم. لازم به ذکر است که داده های آماری یک کالای خصوصی نیست و مثل امنیت کالایی عمومی است که تا بحال دولت ها با تخصیص بودجه آن را تهیه کرده و در اختیار همه قرار می دادند اما امروز آمار در دسته بندی جدیدی در دنیا قرار گرفته است. وی افزود: آمارها امروز یک سرمایه اجتماعی هستند و به دلیل سرمایه اجتماعی بودن نوع نگاه، اعتماد، مشارکت و همچنین سواد آماری مردم در مورد این داده ها بالاتر رفته است.
وی ادامه داد: حالا مردم آمارهای قابل اعتمادتری را مطالبه می کنند که با استفاده از سیستم ثبتی ـ مبنا امکان دسترسی به آن وجود خواهد داشت.
پارسا گفت: دستگاه ها بایستی در خود وظیفه بدانند که اطلاعات آماری را در اختیار مرکز آمار قرار بدهند.
پارسا گفت: بر اساس سند شورای عالی آمار که سند بالادستی ماست حالا قرار شده با همکاری دستگاه های اجرایی این آمار در اختیار ما قرار بگیرد، فاز اول این طرح که تنها ابلاغ به دستگاه ها را در خود داشت از ابتدای امسال شروع شده و فاز دوم هم در نیمه های راه خود است. اگر تا انتهای آذر فاز دوم به اتمام برسد مسیری را که دیگر کشورها در طی 18 سال برای آمارگیری طی کرده اند ما در طی هفت یا هشت سال طی می کنیم.
پارسا ضمن تقدیر از وزارت بهداشت، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، بنیاد شهید و سازمان امور استخدامی ادامه داد: این هفت دستگاه اجرایی در روند اجرا شدن نظام ثبتی ـ مبنا فراتر از انتظار ما عمل کردند اما اینها تمام دستگاه ها نیستند و متأسفانه در این بین شش دستگاه دیگر در طی امسال حتی یک جلسه هم برای اجرای نظام ثبتی ـ مبنا برگزار نکردند که این خود باعث کندی مرکز ملی آمار نیز گردیده است.
وی گفت: برای مجاب کردن دستگاه هایی که به روند اجرا شدن نظام ثبتی ـ مبنا کمکی نمی کنند و در انتقال اطلاعات به ما تأخیر دارند به ما اختیاراتی هم داده شده است. ما هر ماه گزارش عملکرد دستگاه ها را به دولت اعلام می کنیم و در صورت تأخیر هر کدام از دستگاه ها بودجه سه ماهه آنها با کسر چهار درصد پرداخت می شود.
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۷۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان گفت: وظیفه همه دستگاه‌ها است که شرایط لازم را برای سفر زائران مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) فراهم کرده است و انتظار داریم که به تعهدات خود در این زمینه عمل کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، عبدالله رشیدی‌پور امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جلسه قرارگاه راهیان نور کردستان که در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: احساس تکلیف و حضور امروز ادارات در جلسه هماهنگی برنامه‌های ستاد ارتحال امام خمینی (ره) نشان دهنده این است که همه دل در گرو انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران دارند.

وی افزود: امروز امام خمینی (ره) جهانی شده است و با وجودی که ۳۵ سال از تاریخ وفات ایشان می‌گذرد همچنان در دنیا محبوب هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان گفت: در طول ۴۵ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی دشمنان نظام هر آنچه که از توطئه بود را انجام دادند اما نتوانستند راه به جایی ببرند.

رشیدی‌پور ادامه داد: یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران همین تجمعات و بیعت‌هایی است که سالانه نمونه آن را در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) می‌بینیم.

وی اضافه کرد: امسال چهار هزار نفر عاشق امام خمینی (ره) در استان کردستان به زیارت ایشان می‌روند و وظیفه همه دستگاه‌ها است که شرایط لازم را برای آنها فراهم کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار کردستان گفت: کمیته‌های هفتگانه سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) تشکیل شده است و از دستگاه‌ها انتظار داریم که به تعهدات خود در این مورد عمل کنند.

رشیدی‌پور تصریح کرد: چهار هزار بسته فرهنگی نیز توسط ادارات برای تمام زائران استان تهیه خواهد شد و ایاب و ذهاب زائران نیز فراهم می‌شود.

کد خبر 751053

دیگر خبرها

  • کنایه آذری جهرمی به خبرگزاری دولت در مورد کاهش آمار طلاق در کشور: آمارِ دروغ ، دروغِ آماری
  • ضرورت تلاش جمعی دستگاه‌ها برای ادای حق مساجد
  • مداخله هیچ نهاد و دستگاهی، درون مسجد قابل قبول نیست
  • مأموریت نهاد‌ها و دستگاه‌ها برای حمایت و پشتیبانی از مساجد پسندیده است
  • تمامی دستگاه ها، پای کار امر به معروف و نهی از منکر بیایند
  • تعیین تکلیف بزرگترین پرونده ثبتی کشور پس از نیم قرن
  • سرسام آماری؛ چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟
  • حرکت بر لبه فناوری، راهبرد ارتش برای مقابله با تهدیدات مدرن است
  • دستگاه‌های کردستان شرایط لازم را برای سفر زائران حرم امام خمینی(ره) فراهم کنند
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است