Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مطالعه بزرگ حاکیست که تمام انواع موجودات ساکن اقیانوس‌ها دستخوش پدیده اسیدی شدن آب‌ها خواهند شد که ناشی از افزایش تولید دی اکسید کربن توسط جامعه مدرن است.

به گزارش ایسنا، این مطالعه که هشت سال طول کشیده و ۲۵۰ کارشناس و متخصص علوم زیست‌محیطی در آن شرکت داشته‌اند نشان می‌دهد که به خصوص نوزادان دریایی در این میان آسیب‌پذیر خواهند بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این بدان معنی است که شمار ماهی‌های "روغن" (Cod) که به بزرگسالی خواهند رسید می تواند به یک چهارم یا کمتر کاهش یابد.

این ارزیابی محصول پروژه "بیواسید" است که توسط موسسات آلمانی هدایت می شود. قرار است خلاصه ای از یافته های اصلی این ارزیابی در ماه نوامبر در نشست سالانه مذاکره کنندگان آب و هوایی سازمان ملل که امسال در شهر بن برگزار خواهد شد عرضه شود.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، نویسندگان گزارش "تاثیر بیولوژیکی اسیدی شدن اقیانوس‌ها" می گویند که بعضی از جانوران ممکن است مستقیما از گرمایش بهره ببرند اما حتی این گروه هم احتمالا در اثر تغییرات در شبکه غذایی به دلیل گرمایش به طور غیرمستقیم آسیب خواهند دید.

به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهد که تغییرات ناشی از اسیدی شدن در اثر تغییرات اقلیمی، آلودگی، توسعه سواحل، ماهیگیری بی رویه و کودهای کشاورزی بدتر خواهد شد.

اسیدی شدن اقیانوس ها به این دلیل اتفاق می افتد که دی اکسید کربن آزاد شده در اثر سوزاندن سوخت‌های فسیلی در آب حل می‌شود و به تولید اسید کربنیک منجر می‌شود که PH (خاصیت اسیدی یا بازی) آب را تغییر می‌دهد.

از زمان شروع انقلاب صنعتی میانگین PH آب‌های سطحی اقیانوس ها از ۸.۲ به ۸.۱ کاهش یافته یعنی میزان اسیدی بودن آب ۲۶ درصد بالا رفته است.

کارشناسان از سال ۲۰۰۹ در این برنامه مشغول مطالعه تاثیر اسیدی شدن بر آبزیان در جریان دوره‌های مختلف حیات، چگونگی تاثیر آن بر شبکه غذایی و امکان تخفیف این آثار از طریق انطباق تکاملی بوده‌اند.

بعضی از مطالعات در آزمایشگاه بود اما سایر مطالعات در دریای شمال، بالتیک، اقیانوس منجمد شمالی و پاپوآ گینه نو انجام شد.

ترکیبی از بیش از ۳۵۰ مقاله علمی در مورد تاثیر اسیدی شدن اقیانوس ها آشکار می کند که تقریبا نیمی از گونه های جانوری که آزمایش شدند واکنشی منفی به افزایش متوسط تراکم دی اکسید کربن در آب داشتند.

دکتر کارول ترلی، متخصص اسیدی شدن اقیانوس از آزمایشگاه دریایی پلی موت این آزمایشات را فوق‌العاده مهم می داند.

او در این باره گفت: این مطالعه باعث شناخت گسترده ای درباره تاثیر اسیدی شدن بر طیف وسیعی از ارگانیسم های دریایی از میکروب ها گرفته تا ماهی ها داشته است.

او تاکید کرد: با نزدیک شدن مذاکرات تغییرات اقلیمی سازمان ملل در ماه نوامبر امسال در بن، حالا خوب می‌دانیم که اقیانوس ها و اکوسیستم های آن را نباید نادیده گرفت.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۹۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است

محمد اله بخش امروز در بازدید مدیرکل دیوان محاسبات استان اردبیل از پروژه های پرورش ماهی در شهرستان مشگین شهر اظهار کرد: استان اردبیل ظرفیت بی‌نظیری برای اجرای طرح های آبزی پروری داشته و می‌توان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و نیز رفع موانع سرمایه گذاری در استان به ظرفیت مطلوبی در این حوزه دست یافت.

مدیرکل شیلات استان اردبیل یکی از اهداف مهم این اداره کل را توسعه همه‌ جانبه فعالیت های شیلاتی و استفاده از همه ظرفیت ها در کنار حفظ منابع عنوان کرد.

به گفته او، بدون شک رهنمودها و راهنمایی های دستگاه های نظارتی همچون دیوان محاسبات می تواند در این مسیر چراغ راه باشد.

اله بخش با بیان اینکه ظرفیت های آبی و رودخانه ای استان اردبیل بستری برای ایجاد طرح های اصولی پرورش آبزیان است، افزود: با استفاده از خروجی طرح های مطالعاتی و کارشناسی شده ظرفیت تولید استان را به نحو مطلوبی ارتقا خواهیم داد.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • حضور اکسید در نمایشگاه خودروی پکن
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال آینده
  • ریزگردها به ترکیه رسیدند
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • حضور پررنگ چری در نمایشگاه خودرو پکن (فیلم)
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟
  • ظرفیت‌های آبی اردبیل بستر اصولی پرورش آبزیان است