Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، عبدالله بریچی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشین اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور دارای بیشترین تعاونی‌های مرزنشین از میان ۱۷ استان مرزی است.

وی ادامه داد: از مجموع افزون بر ۵۰۰ تعاونی مرزنشین در کشور ۱۱۵ تعاونی در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بریچی  با اشاره به مشکلات تعاونی‌های مرزنشین سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع تعاونی‌های مرزنشین استان ۴۰ درصد آن‌ها به دلیل مشکلات مالیاتی، سه درصد به دلیل تغییر مصوبات هیات دولت و چهار درصد نیز به دلیل نداشتن کارت‌های الکترونیکی مرزی غیرفعال هستند.

وی عدم تطابق شمول ذیل ماده ۱۳۳ قانون مالیات‌های مستقیم را یکی از مشکلات تعاونی‌های مرزنشین سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: تعاونی روستایی و عشایری، کارگری کارمندی، دانشجویی و صیادی از پرداخت مالیات معاف هستند، اما تعاونی‌های مرزنشین که ماهیت روستایی و عشایری دارند هم اینک ۲۵ درصد از درآمد خود را باید به صورت سالانه به مالیات اختصاص دهند.

وی بیان کرد: مشکل دیگری که میزان اشتغال را در تعاونی‌های مرزنشین به حداقل رسانده این است که بر اساس قانون قرار بود که ۲۰ درصد از سهم کارفرمایان در تمامی تعاونی‌ها را دولت تقبل کند، اما این کار عملی نشد و این امر سبب کاهش نیرو‌های فعال در تعاونی‌های مرزنشین سیستان و بلوچستان شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشین سیستان و بلوچستان گفت: کاهش واردات تعاونی‌های مرزنشین از دیگر مشکلات این حوزه است به طوری که هم اینک شاهد کاهش واردات مواد غذایی نظیر شکر از ۱۶ کیلوگرم به هشت کیلوگرم، برنج از ۵۰ کیلوگرم به ۲۰ کیلوگرم و چای از ۲ کیلوگرم به یک کیلوگرم در سال هستیم.

بریچی تغییرات قانون مرتبط با فعالیت مرزنشینان و ثابت نبودن قانون صادرات و واردات را از دیگر مشکلات این بخش برشمرد و اظهار داشت: در برخی مواقع سال اعلام می‌کنند که واردات ممنوع است در حالی که تعاونی مرزنشین سرمایه گذاری کرده و این قوانین سبب ضرر و زیان زیادی به تعاونی‌های مرزنشین می‌شود.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های مرزنشین سیستان و بلوچستان در گذشته سالیانه ۲۰۰ میلیون دلار صادرات انجام می‌دادند گفت: با وجود برخی مشکلات در ۶ ماهه نخست امسال تنها حدود ۲۵ میلیون دلار توانستیم صادرات انجام دهیم.

وی ادامه داد: کارت‌های مبادلات مرزی به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم در سیستان و بلوچستان نظیر کدپستی و تلفن همراه، صادرات و واردات تعاونی‌های مرزنشین را به حداقل رسانده است.

وی افزود: هم اینک تنها برای حدود ۷۰۰ هزار نفر در قالب ۳۴۷ خانوار مرزنشین سیستان و بلوچستان کارت الکترونیک صادر شده است و این افراد تنها توانستند زیر پوشش تعاونی‌های مرزنشین در آیند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مرزنشین سیستان و بلوچستان گفت: بقیه مرزنشینان با وجود هزینه کردن برای صدور کارت به دلیل مشکلات ذکر شده نتوانسته اند کارت الکترونیک مرزی دریافت کنند.

بریچی با اشاره به مشکلات مرزنشینان در زمینه صادرات سوخت اظهار داشت: در گذشته بر اساس مصوبه استانداری تعاونی‌های مرزنشین در شعاع ۲۰ کیلومتر به ازای هر خانوار می‌توانستند هزار و ۵۰۰ لیتر گازوییل صادر کنند که هم اینک این صادرات به ۱۵۰ تا ۱۷۰ لیتر کاهش یافته است.

وی افزود: ضروری است این سهمیه به همان مقدار قبلی برگردد تا صرفه اقتصادی برای تعاونی‌های مرزنشین داشته باشد.

انتهای پیام /ع

در ۶ ماهه نخست امسال ۲۵ میلیون دلار توانستیم صادرات انجام دهیم

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۲۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند

ایسنا/سیستان و بلوچستان معاون صنایع‌ دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تفاهم‌نامه آموزشی منعقد شده، سربازان وظیفه مرزبانی استان تحت تعلیم و آموزش صنایع‌ دستی قرار خواهند گرفت.

وحیده رخشانی امروز دوشنبه در جلسه هماهنگی طرح آموزش سربازان بیان کرد: یکی از اولویت‌ها و ماموریت‌های اصلی این معاونت گسترش فرهنگ آموزش صنایع‌ دستی در حوزه‌های مختلف است که در این راستا آماده همکاری و مشارکت با تمامی دستگاه‌های اجرایی، نظامی و بخش خصوصی هستیم. 

معاون صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: در همین راستا رایزنی‌هایی در سطح کلان انجام شده است که ماحصل آن انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در زمینه آموزش‌های صنایع‌دستی با قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح شد. 

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه، روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه جلسه عملیاتی شدن آن با حضور نمایندگان مرزبانی استان در محل معاونت صنایع دستی اداره کل برگزار و مقرر شد در مرحله اول تعداد ۱۰۰ نفر از سربازان وظیفه فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان از آموزش‌های مهارتی صنایع‌ دستی حین خدمت بهره‌مند شوند. 

به گفته رخشانی، این دوره‌ها از نیمه مردادماه آغاز شده و به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت که بر اساس نیازسنجی و اعلام از سوی مرزبانی در رشته‌های گوهرشناسی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، چرم و معرق توسط معاونت صنایع‌دستی استان برگزار می‌شود. 

معاون صنایع دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در پایان نیز به برگزیدگان گواهینامه‌های پایان دوره مهارتی تعلق خواهد گرفت و می‌توانند از مزایای آن به منظور ایجاد کسب و کار استفاده کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صادرات تولیدات تعاونی‌های دانش‌بنیان به کربلا و مسکو
  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات تعاونی‌ در سبزوار پرداخت شد
  • پیکر بی‌جان ۲ فرد غرق شده در رودخانه نیاتک پیدا شد
  • جلوه‌ای از نقش و رنگ در سیستان و بلوچستان + فیلم
  • کمبود روزانه ۲۰۰ واحد خونی در سیستان و بلوچستان
  • احیای تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان
  • افتتاح ۹۰۹ کارگاه اشتغالزایی در سیستان و بلوچستان
  • مهارت‌آموزی در دسترس‌تر از همیشه در سیستان و بلوچستان
  • (ویدئو) نقش سد‌ها در کنترل سیل اخیر سیستان بلوچستان