Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل پیشگیری های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضائیه گفت: برای مبارزه با جرایم و اقدامات پیشگیرانه باید از مردم برای خود مردم بهره گرفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، سید علی اصغر رفاهی دیشب در نشست کمیته حل اختلاف مساجد، حسینیه ها و هیات های مذهبی خراسان رضوی در مشهد افزود: بودجه و نیروی انسانی قوه قضائیه و دستگاه های اجرایی به تنهایی قادر به مقابله با جرایم و اقدامات پیشگیرانه نیست  از این رو باید از مردم برای خود مردم بهره گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: سیستمی به نام "سجام" یا سیستم جامع اطلاعات مردمی راه اندازی شده است که افرادی به عنوان دیده بان پیشگیری از بین مردم انتخاب و نام آنان در این سیستم ثبت می شود تا به محض دیدن عمل جرم خیز آن را از طریق سجام به مراجع قضایی و سپس  دیگر دستگاه های مرتبط اطلاع دهند.

رفاهی ادامه داد: بیش از 91 هزار هیات مذهبی، 108 هزار انجمن اولیا و مربیان، 191 سمن حافظ محیط زیست، 140 هزار همیار طبیعت، 80 هزار معتمد و نگهبان محله و بسیاری از تشکلهای مردمی در کشور وجود دارد که می توانند در زمینه اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرایم و آسیبهای اجتماعی ثمربخش باشند.

او توانمندسازی نهادهای مذهبی برای مشارکت در پیشگیری از چهار آسیب اجتماعی شامل طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، امنیت اخلاقی و خشونت از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی تربیت مدرس، استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه و اجرای برنامه های فرهنگی در آنها با همکاری قوه قضائیه را از دیگر برنامه های قوه قضائیه برای بهره گیری از روحانیون، مداحان و مبلغان مذهبی در کاهش آسیبهای اجتماعی و جرایم برشمرد.  

مدیرکل پیشگیری های مردمی قوه قضائیه با ارائه آماری از پرونده های ثبت شده  در دادگستری های کشور، حادثه دیدگان در تصادفات جاده ای، تعداد دختران و پسران در سن ازدواج  و آمار حاشیه نشینان در کشور افزود: از 110 اتهام ردیف اول در کشور، چهار مورد از مصادیق خشونت است و در خراسان رضوی توهین، ضرب و جرح، سرقت، تهدید و تخریب جزو چهار مورد اول از این تعداد به شمار می رود .

او گفت: قوه قضائیه اقدامات پیشگیرانه از طلاق را با ترویج آموزش های پیش از ازدواج در دستور کار خود قرار داده است که با این اقدامات آمار طلاق در کشور در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه  پارسال بیش از 3 درصد کاهش یافت.

او همچنین با تاکید بر اینکه بسیاری از موارد قبل از تشکیل پرونده برای آنها در دادگستری قابل حل است، افزود: به عنوان مثال مشکلات کشف رود در مشهد مشکل مربوط به  2 هزار حلقه چاه غیرمجاز در شیراز و هزار و 500 حلقه چاه در خراسان رضوی از مواردی است که بدون تشکیل پرونده در دستگاه قضا حل شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۳۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود

ایسنا/خراسان شمالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌ شمالی گفت: آیین دسته‌روی و عزاداری متمرکز هیأت مذهبی استان به‌مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۱۶ شهر استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام ناصر هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: هیأت‌های مذهبی، علما، روحانیون و مردم ولایتمدار استان در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) به‌صورت متمرکز به دسته‌روی و سپس عزاداری و سوگواری خواهند پرداخت.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری باشکوه‌ این مراسم، ادامه داد: در تمام نقاط شهری استان از جمله مراکز ۱۰ شهرستان و به‌طور کلی ۱۶ شهر خراسان شمالی شاهد برگزاری این دسته‌روی‌ها و عزاداری‌ها خواهیم بود. همچنین در روستاهای بزرگ استان، مراسم عزاداری و دسته‌روی به‌صورت همزمان برگزار می شود.

وی گفت: آیین دسته‌روی و عزاداری متمرکز هیأت‌های مذهبی شهرستان بجنورد ساعت ۹:۳۰ صبح شنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه از محل میدان شهید به سمت آستان امامزاده سید عباس (ع) انجام می‌شود.

هدایتی با بیان اینکه این دسته‌روی در همه نقاط شهری استان برگزار می‌شود، اظهار کرد: این آیین در شیروان ساعت ۹ صبح از مساجد به سمت مصلای نماز جمعه، در اسفراین ساعت ۱۰ صبح از مساجد شهر به سمت حوزه علمیه حضرت ولیعصر(عج) و در آشخانه نیز ساعت ۹ صبح از ابتدای بلوار شهید بهشتی تا میدان امام خمینی (ره) مقابل مسجدجامع است.

وی با تاکید بر لزوم الگو گرفتن از سبک زندگی امام صادق (ع) افزود: نگاه خاص امام صادق (ع) به موضوع تعلیم و تربیت و پرورش شاگردانی ممتاز برای ترویج فرهنگ ناب قرآنی و اسلامی می‌تواند بهترین الگو برای فعالان فرهنگی، قرآنی و مجموعه‌های حوزه تعلیم و تربیت باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کودتا در استقلال برای ۵۰ میلیارد تومان؟
  • انتصاب رییس جدید هیات کوراش مشهد
  • بررسی بخشنامه های بانک مرکزی در نشست کمیته رعایت قوانین و مقررات
  • تمامی فعالیتهای فرهنگی اتباع اهل سنت باید در چارچوب قوانین و باشد
  • سفر سردار رادان به خراسان رضوی به دعوت مردم متدین مشهد
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ حکم بابک زنجانی چرا نقض شد؟
  • اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه/ حکم جدید بابک زنجانی چیست؟
  • مردم کردستان برای حل اختلاف به صلح‌یاران مراجعه می‌کنند