Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - معاون مرکز اصلاح نژاد دام کشور گفت: طبق نیازسنجی کشور تنها اسب های ورزشی با کارایی پرش و کورس به کشور وارد می شوند و تاکنون هیچ مجوزی برای واردات اسب از آمریکا نداشته ایم.

«حمید عزیزی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره ادعای برخی مبنی بر ورود اسب از آمریکا و اعتراض پرورش دهنده اسب کاسپین و سرمایه گذاری که در این زمینه شده که تا پنج سال آینده کشور در این زمینه بی نیاز می شود، افزود: طبق سیاست معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی و مرکز اصلاح نژاد دام کشور یکی از وظایف اصلی حفظ ذخایر ژنتیک دام های بومی کشور است که با مطرح شدن ذخایر ژنتیکی واردات در چارچوب های خاص قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه ایران دارای پنج نوع نژاد اسب اصیل کاسپین، کرد، ترکمن، دره شوری و اصیل عرب است اظهار داشت: تاکنون مجوزی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص واردات اسب کاسپین از آمریکا نداشته ایم و این موضوع تکذیب می شود.
وی با تاکید بر اینکه اسب های وارداتی جنبه کاربردی ورزشی برای مسابقات پرش و کورس دارد تصریح کرد: در واقع عمده واردات ما درخصوص اسب های دارای ویژگی پرش در ارتفاعات بالای 130 سانتی متر (150 تا 160 سانتی متر) است که ما قابلیت تولید در داخل کشور را نداریم.
به گفته وی، واردات اسب به داخل کشور با نیاز سنجی از سوی وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون سوارکاری انجام می شود به طور مثال برای مسابقات اخیر داخل سالن آسیایی که در ترکمنستان برگزار شد سوارکاران ایرانی با کمک اسب های وارداتی مقام سوم را کسب کردند.
وی عمده واردات اسب پرشی و کورس به ایران را از کشورهای اروپایی دانست و گفت: به طور قطع وزارت جهادکشاورزی برای حفظ ذخایر و حمایت از تولید داخلی هیچ مجوزی برای واردات اسب مشابه نژادهای بومی از جمله ترکمن، اسب عرب صادر نکرده است.
عزیزی افزود: ذخایر خوبی در نژاد اسب های بومی به ویژه کاسپین داریم به طوری که ایران خود اکنون مدعی صادرات نژاد اسب کاسپین به دنیا است اما اکنون با مشکل قرنطینه منطبق با استانداردهای بین المللی مواجه هستیم.
به گفته وی، اگر بین سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران با سازمان بهداشت جهانی دام توافقاتی در مسائل قرنطینه ای صورت گیرد، این امر فرصت خوبی برای صادرات اسب های بومی ایرانی است.
وی بر این باور است که در دنیا اسب کاسپین، ترکمن، دره شوری و کرد بازارهای خوبی دارند به طوری که می توان این نژادها را به بازارهای اروپایی و حتی امریکایی صادر کرد.

** ایجاد تبارنامه اسب در دولت های یازدهم و دوازدهم محقق شد
معاون مرکز اصلاح نژاد دام کشور تصریح کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم توانستیم با صدور تبارنامه اسب های بومی کشور آنان را به دنیا معرفی کنیم.
عزیزی افزود: اکنون تبارنامه اسب ترکمن و کاسپین منتشر شده و تبارنامه نژادهای دره شوری و کرد بزودی منتشر می شود که تمامی این کتب مرجع تبارنامه اسب های اصیل ایرانی است.
وی اضافه کرد: در دنیا تبارنامه اسب به عنوان یک اصل و پایه برای خرید و فروش محاسبه می شود بنابراین هر کشوری برای تهیه اسب مورد نیاز خود نیازمند تبارنامه کشور مبداء است.
وی افزود: طبق آمارها در سال 93 نزدیک 809 راس اسب به کشور وارد شده بود این در حالیست که در هفت ماهه سال 96 واردات 130 راس انجام شد که نزدیک به 700 راس کاهش نشان می دهد.
وی درباره واردات اسپرم اسب در بحث اصلاح نژاد گفت: اکنون هیچ وارداتی در زمینه اصلاح نژاد اسب نداریم و تنها این موضوع در گاو انجام می شود
معاون مرکز اصلاح نژاد دام کشور خاستگاه اسب کاسپین را ایران دانست و افزود: قدمت این نژاد مربوط به پنج هزار سال گذشته است که قدیمی ترین اسب موجود جهان به شمار می رود به طوری که در سال 94 در جشنواره ای بین المللی اسب در گیلان پنجاهمین سالگرد معرفی اسب کاسپین به دنیا انجام شد.
ایران دارای 60 هزار راس جمعیت اسب است که از این تعداد 15 هزار مورد در امور ورزشی و بقیه در حوزه کار و گردشگری کاربرد دارند؛ بخش عمده اسب های ورزشی شناسنامه دار و پاسپورت هستند.
به گزارش ایرنا، جمعی از اسب داران کشور 29 مهر به نشانه اعتراض به آنچه آن را «بی توجهی فدراسیون سوارکاری به وضعیت اسب های اصیل ترکمن» نامیدند، با اسب های خود در مقابل ساختمان مرکزی وزارت جهادکشاورزی تجمع کردند.
افزایش واردات اسب به کشور در سال های اخیر، واگذاری بررسی اصالت اسب به فدراسیون سوارکاری و ورود افراد غیرمتخصص به این عرصه از جمله مواردی بود که دارندگان اسب های ترکمن به آن معترض بوده و معتقد بودند که وزارت جهادکشاورزی متولی اسب در کشور است و مسئولیت واگذاری، نمونه گیری، آزمایش دی ان ای، صدور شناسنامه و تبارنامه را در اختیار دارد و نباید آن را به نهاد دیگری واگذار کند.
یکی از پرورش دهندگان اسب کاسپین در این تجمع مدعی شد که با وجود سرمایه گذاری انجام شده در کشور، ایران تا پنج سال آینده از واردات اسب بی نیاز می شود اما مجوز واردات اسب از آمریکا صادر شده است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**9186*2025*خبرنگار: هما همت خواه*انتشار: لیلا جودی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۷۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت

به گزارش قدس آنلاین، حامد نجفی علمدارلو افزود: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، افزود: تامین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تامین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تامین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • ۱۳ مزرعه غیر فعال تولید مرغ مادر آرین احیا می‌شود
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • امسال ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد
  • ۱۲۵ هزار تن کیوی و مرکبات از مبدأ مازندران صادر شد
  • خبر جدید وزیر صمت درباره واردات خودرو | مردم هم می توانند این خودروها را ثبت نام و خریداری کنند