Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير جهاد كشاورزي، تغيير رويكرد در نگاه و ساختار بهره برداري و حفاظت از عرصه‌هاي منابع طبيعي را ضروري عنوان کرد و بر ضرورت مشاركت مردم در مديريت و حفاظت از اين منابع تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از وزارت جهاد كشاورزي، مهندس محمود حجتي امروز در نشست با مديران ستادي و استاني سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور كه در ساختمان وزارت جهاد كشاورزي برگزار شد، گفت: با رويکرد مردم‌محوري در مديريت منابع طبيعي، ضمن بهره‌گيري از مشاركت و همراهي مردم، به جاي ايجاد هزينه براي دولت مي‌توان در امر حفاظت، به درآمدزايي و فايده‌رساني ملي كمك كرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: بايد با ارائه راهكارهاي قانوني موجود و مشاركت مردم از عرصه‌هاي منابع طبيعي بهره برداري شود تا علاوه بر ايجاد امنيت و شغل، توليد و ثروت ملي را افزايش دهيم.
وزير جهاد كشاورزي خاطرنشان كرد: براي اجراي وظايف بايد با مرتفع كردن نارسايي‌ها از داشته‌هاي موجود استفاده كنيم كه اين امر نيازمند تغيير نگرش و نوع نگاه به مسائل پيش روست.
وي افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور با توجه به امكانات موجود در حوزه منابع طبيعي بايد با نوع نگاه و نگرش جديد، سياست‌ها و اهداف نظام را در مديريت منابع طبيعي كشور پيگيري و اجرا كند.
به گفته اين مسوول، كشورهاي پيشتاز در سطح دنيا و حتي گذشتگان ما با استفاده از اندوخته‌ها و داشته‌هايشان با نارسايي‌ها دست و پنچه نرم كرده و به موفقيت رسيده‌اند بنابراين بايد از نظر فرهنگي در خصوص اين موضوع كار كرد.
وي با بيان اين كه شرايط كشور در حوزه منابع طبيعي نسبت به گذشته تغيير كرده است، گفت: با توجه به اين تغييرات، روش‌ها، نگاه‌ها، شيوه‌ها و ساختارها نيز بايد تغيير كند زيرا در شرايط كنوني مديري موفق است كه همزمان با وجود تغييرات، روش‌ها و شيوه‌هاي مديريتي سازمان را با شرايط جديد سازگار كند.
وزير جهاد کشاورزي بر ضرورت مشاركت مردم در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع و جلوگيري از بيابان‌زايي تاكيد كرد و گفت: با فرهنگ‌سازي در اين خصوص، مشاركت بايد به صورت درون‌زا صورت گيرد.
به گفته وي، در اين راستا بايد با ايجاد صندوق‌ها و ارائه تسهيلات و توزيع نهال به بهره‌برداران بخش كمك شود.
حجتي اذعان داشت: قابليت‌هاي عرصه‌هاي منابع طبيعي براي فعاليت‌هاي اقتصادي و ايجاد درآمد نظير ايجاد باغ‌هاي مثمر و ديم و سازگار با محيط زيست در اراضي شيبدار، زراعت چوب در مناطق مستعد و گياهان دارويي در عرصه‌هاي مرتعي و بياباني وجود دارد، بنابراين بايد بر واگذاري و بهره‌برداري از اين عرصه‌ها به مردم در چارچوب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي تلاش كرد.
به گفته وي، در صورت واگذاري اين عرصه‌ها به مردم علاوه بر حفاظت از آنها توسط بهره‌برداران، به توليد ملي، ايجاد اشتغال و كسب و كارهاي مرتبط منجر مي‌شود.
در اين نشست مديران سازمان، معاونين و مديران كلي استانها نيز گزارش از اقدامات و برنامه‌ها را ارائه دادند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۸۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها

سرهنگ ستاد علی ملکی آهنگران در جمع تشکل‌ها و گروه‌های مردم نهاد حوزه منابع طبیعی فارس با اشاره به کمبود منابع، تجهیزات و نیروی حفاظتی در صیانت از اراضی ملی گفت: حفاظت از عرصه‌های پهناور منابع طبیعی با این تعداد نیروی حفاظتی بسیار اندک امکان پذیر نیست و به همین دلیل ناگزیر به استفاده از فناوری‌های جدید از جمله پهپادها، ریزپرنده‌ها و دوربین‌های با برد طولانی هستیم.

او با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تأمین تجهیزات و امکانات اطفای حریق از جمله خریداری ۵۸ دستگاه خودرو امدادی یگان حفاظت و ۱۰۰ دستگاه موتورسیکلت برای پایش مناطق جنگلی و صیانت از اراضی ملی گفت: این تجهیزات برای نصب در مکان‌ها و نقاط بحرانی و به منظور حفظ و صیانت از این عرصه‌ها واگذار و در اختیار استان‌ها قرار خواهد گرفت.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر در سایر کشور‌ها برای صیانت از اراضی جنگلی توانسته‌اند از فناوری‌های نوین همانند هوش مصنوعی، پهپاد‌ها و ریز پرنده‌ها در مناطق حساس بهره بگیرند، برای مثال در کشور روسیه برای حفاظت از جنگلهایشان با بیش از ۱۳۴ دستگاه هواپیمای پهن پیکر و ۵ هزار خلبان موفق عمل کرده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به عرصه ۱۲۰ میلیون هکتاری عرصه‌های منابع طبیعی کشور گفت: حفاظت از این عرصه‌ها از تعهدات یگان حفاظت است و این امر وظیفه‌ای بزرگ و پرافتخار است و به منظور حفاظت از این عرصه‌ها علاوه بر ابزارها، تجهیزات و امکانات بویژه در زمان حریق، نیازمند همراهی و همدلی سمن‌ها و تشکل‌های مردمی هستیم.

در این نشست سرهنگ سید محمد صدرائی نژاد فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز با اشاره به اقدامات حفاظتی انجام شده به منظور ارتقا و سطح آمادگی در برابر آتش‌سوزی احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی استان گفت: اطلاعیه‌های هشداردهنده برای پیشگیری از وقوع حریق در کنار برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی در مناطق بحرانی جنگلی، شناسایی کانون‌های پرخطر و مستعد آتش‌سوزی، برقراری مستمر گشت کنترل، اخذ تعهد از مرتعداران عرصه‌های جنگلی و مرتعی از جمله این اقدامات است.

صدرائی نژاد با اشاره به اهمیت جنگل‌ها و مراتع بر ضرورت همکاری و تعامل نهاد‌های مختلف به ویژه تشکل‌ها و سمن‌های حوزه منابع طبیعی در پیشگیری و اطفای به موقع حریق تاکید کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس