Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شهردار تهران بدهي دستگاه‌ها به شهرداري تهران را 14 هزار و 153 ميليارد تومان اعلام کرد.بودجه شهرداري بايد از بودجه دولت جدا شود. به گزارش حوزه پارلماني خبرگزاري تسنيم به نقل از خانه ملت، محمدعلي نجفي شهردار تهران با حضور در نشست جلسه امروز (سه‌شنبه 2 آبان) کميسيون عمران با بيان اينکه اين کميسيون اصلي‌ترين مرجع شهرداري‌ها در مجلس است، گفت: نزديک 68 هزار نفر با شهرداري تهران کارمند يا پيماني همکاري دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنين بيش از 50 هزار نفر در مراکز جانبي شهرداري فعاليت دارند.
شهردار تهران با مقايسه­ پايتخت با شهر سئول عنوان کرد: شهر سئول با مساحتي برابر تهران و جمعيت 10 ميليون نفر تنها 40 هزار کارمند دارد. در شيکاگو نيز با جمعيت برابر تهران 38 هزار کارمند دارد. در لندن نيز با خدمات بيشتر تنها 15 هزار نفر در شهرداري فعاليت مي­‌کنند.
وي با اشاره به بودجه­ مصوب شهرداري در سال 1396 افزود: شهرداري تهران 17900 ميليارد تومان بودجه دارد که 39% آن هزينه­‌اي است و 44 درصد سرمايه‌­اي و براي بررسي بيشتر درآمدهاي شهرداري از سال 90 تا 96 را روي منحني برده­‌ايم که نشان مي‌­دهد به قيمت جاري درآمد شهردار رشد داشته اما امسال به قيمت ثابت قدرت شهرداري حدود 22% به نسبت سال 90 کاهش پيدا کرده است.
نجفي با اشاره به عملکرد درآمد 6ماه نخست شهرداري اظهار داشت: 72 درصد بودجه پيش بيني شده در 6ماه نخست محقق شده است که يا از نظر تحقق درآمدها با مشکل مواجه هستيم يا بودجه دقيق حساب نشده است. کل عملکرد بودجه از نظر نقدي 4500 ميليارد تومان بوده است که تقريباً 82 درصد آن براي پرداخت حقوق و هزينه‌هاي جاري هزينه شده است.
شهردار تهران با اشاره به وضعيت بافت‌هاي فرسوده در کل کشور عنوان کرد: 75هزار هکتار بافت فرسوده در کل کشور وجود دارد که در تهران 3268 هکتار بافت فرسوده داريم و براساس نسبت جمعيت به تراکم بايد شاهد تراکم 137نفري مي­‌بوديم اما در بافت‌هاي فرسوده تراکم بالغ بر 352 نفر است که سه برابر تراکم متوسط شهر است.
وي با بيان اين که 5% کل مساحت شهر تهران بافت فرسوده وجود دارد گفت: 15% جمعيت در تراکم فرسوده حضور دارند که 3برابر تراکم متوسط شهر تهران محسوب مي­شود.
نجفي در بخش ديگري از گزارش خود به مطالبات شهرداري تهران اشاره کرد و اظهار داشت: 14هزار و 153 ميليارد تومان مطالبات شهر تهران پرداخت نشده است که 60% آن به پرداخت تخلفات رانندگي برمي­‌گردد. همچنين دولت بايد يک سوم از يارانه بليط مترو را تقبل مي‌کرد که در حال حاضر شهرداري تهران اين هزينه را نيز برعهده گرفته است.
شهردار تهران با بيان اينکه 4 چالش مهم در شهر کلان تهران وجود دارد اضافه کرد: به واسطه اين 4 چالش بايد تغيير رويکردي در مديريت شهرها و به خصوص شهر تهران انجام داد مهمترين موضوع آن استقلال شهرداري‌ها از بودجه دولتي است. شهرداري در بخش مديريت منابع و هزينه با مشکلات جدي مواجه است که بايد براي آن راه حلي پيدا کرد.
وي ادامه داد: 1.6 برابر مورد نياز شهر تهران واحدهاي تجاري ساخته شده است اين رويه در شمال و جنوب شهر تهران ديده مي‌شود که باعث گله‌مندي واحدهاي تجاري است اين اتفاق به اين جهت رخ داده است که فروش بخش‌هاي تجاري با مبلغ بيشتر بوده اما برخلاف طرح جامع و طرح تفصيلي بوده است.
نجفي با بيان اينکه براي استقلال مالي شهرداري‌ها بايد از شهروندان کسب درآمد کرد اظهار داشت: دريافت عوارض از شهروندان و مديريت هزينه مي تواند به تحقق استقلال مالي شهردراي‌ها کمک کند. منظور از عوارض، عوارض تراکم نيست، بلکه شاهد هستيم در شمال شهر تهران با وجود آنکه خانه اي 2.5 ميليارد تومان فروخته مي‌شود و شارژ يک ميليون توماني پرداخت مي‌کند تنها 200 هزار تومان به شهرداري عوارض مي‌دهد.
شهردار تهران توضيح داد: در شرايطي عوارض به شهرداري پرداخت مي‌شود که مالک بخواهد ملک خود را بفروشد در غير اين صورت سيستم درستي براي پرداخت عوارض به شهرداري‌ها نداريم.
وي همچنين به دريافت عوارض از ماشين‌هاي لوکس بالاي 150 ميليون توماني اشاره کرد و گفت: بايد صاحبان اين خودروها عوارضي به شهرداري پرداخت کنند چرا که عامل ترافيک و آلودگي شهر هستند.
نجفي با اشاره به عوارض ساختماني عنوان کرد: از ساخت‌و ساز در بافت‌هاي فرسوده به جهت تشويق مردم عوارضي دريافت نمي‌شود اما در بخش عمده ديگر ساخت‌و ساز شاهد پيش فروش هستيم که آن هم با خريد هولوگرام و تخفيف عوارض قابل توجهي پرداخت نمي‌شود.
وي با اشاره به بدهي‌هاي شهرداري ادامه داد: 30 هزار و 500 ميليارد تومان بدهي شهرداري شناسايي شده است که از اين رقم 18500 ميليارد تومان به بانک‌ها به خصوص بانک‌شهر بدهکار هستيم. از سال 88 تا کنون بالغ بر 9000 ميليارد تومان به پيمانکاران بدهکار هستيم و براساس برآوردهاي اخير 3000 ميليارد تومان بدهي پراکنده داريم.
شهردار تهران گفت: اخيراً در جلسه‌ه­اي که با تعاوني ناجا داشتيم عنوان کردند که از دوران شهردار سابق 2500 ميليارد تومان شهرداري تهران به بنياد تعاون ناجا بدهکار است. در خصوص تکميل پروژه‌هاي نيمه تمام نيز 22 هزار ميليارد تومان بدهي محاسبه شده است بنابراين از بخش‌هاي پيمانکاري و طرح‌هاي نيمه تمام بدهي ­شهرداري تهران 53 هزار ميليارد تومان است که 3برابر بودجه 1 ساله شهرداري تهران محاسبه مي‌شود.
نجفي با بيان اين که حدود 78 درصد درآمدهاي شهرداري تهران ناپايدار است، اظهار داشت: 22 درصد درآمدهاي شهرداري از عوارض ساختماني کسب مي­‌شود که بايد فرمول مناسبي براي آن در نظر گرفت تا به اقشار ضعيف جامعه فشاري وارد نشود و در عين حال از ساکنين بالاي شهر و شهروندان داراي خودروهاي لوکس عوارض قابل توجهي دريافت شود.
وي با بيان اين که دو هزار ميليارد تومان از درآمد شهرداري از محل ماليات بر ارزش افزوده کاسته شده است گفت: اين مصوبه مجلس غير عادلانه است چرا که در تهران تنها 6 درصد روستايي داريم و در عوض بايد 30درصد درآمدها براي اين مناطق هزينه شود که به گفته مسئولان در روستاها طرح­هايي براي انجام وجود ندارد مگر اين که هزينه تراشي کنند.
شهردار تهران ادامه داد: براي استقلال مالي شهرداري­‌ها روز جمعه در شهر مشهد شهرداران کلانشهرها نشستي خواهند داشت، البته نظر ما اين است که از دولت کمک نگيريم بلکه موارد قانوني که بايد به شهرداري­‌ها پرداخت شود اجرايي شوند.
نجفي در ادامه به ميزان هزينه‌هاي هر شهروند تهراني اشاره کرد و افزود: شهرداري تهران سالانه براي هر شهروند تهراني 2 ميليون تومان و براي هر خانواده 6 ميليون و 100 هزار تومان هزينه مي‌­کنند و در عوض به ازاي هر نفر با درنظر گرفتن ماليات بر ارزش افزوده 592 هزار تومان و بدون در نظر گرفتن ماليات بر ارزش افزوده 425 هزار تومان درآمد کسب مي­‌کنند.
وي به راهکارهاي پيشنهادي براي کسب درآمد پايدار اشاره کرد و توضيح داد: تلاش داريم سال آينده نحوه دريافت عوارض را اصلاح کنيم، يارانه‌هاي ورزشي را عادلانه و هدفمند کنيم، موضوع ترافيک و آلودگي هوا را با توسعه و تحول حمل و نقل عمومي برطرف کنيم.
شهردار تهران با اشاره به اين که بايد از تردد بزرگراه‌­ها عوارض دريافت کرد گفت: بايد به سمت جذب سرمايه‌­گذاري خارجي برويم و از سوي ديگر بدهي 2 ميليارد دلاري دولت از محل صندوق توسعه ملي براي توسعه حمل و نقل عمومي نيز در بودجه 97 احيا شود.
در ادامه محمدرضا رضايي‌کوچي رئيس کميسيون عمران مجلس با انتقاد از عدم ارائه لايحه درآمد پايدار شهرداري‌ها از سوي دولت اظهار داشت: در کميسيون عمران 2 حکم براي شهرداري‌ها مصوب شد و براساس آن درآمد ماليات ارزش افزوده شهرداري ها از 32 درصد به 50 درصد ارتقا پيدا کرد و همچنين تلاش داريم شهرداري که در حوزه وزارت کشور تعريف شده است در وزارت راه و شهرسازي قرار بگيرند.
برخي از اعضاي کميسيون عمران نکاتي درخصوص وضعيت حمل و نقل شهري تهران، فرونشست‌­ها، نحوه مديريت شهري، سه گسل زلزله‌خيز تهران و فرهنگسازي در شهرداري اظهار نظر کردند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۳۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه شهرداری‌های زنجان ۳ برابر شد

استاندار زنجان گفت:سرانه بودجه شهرداری‌های استان در مدت دو ونیم سال گذشته ۳.۶ برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان؛ محسن افشارچی، امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت- در همایش روز شوراها با بیان اینکه امیدواری‌های زیادی در شوراها ایجاد شده است، اظهار کرد: از زمان شکل‌گیری شوراها در کشور سال‌ها گذشته است و این نهادها اکنون به بلوغ رسیده‌اند، عملکرد و رفتارها نیز نسبت به قبل بهتر شده است.

وی با بیان اینکه در دو ونیم سال گذشته کارهای متعددی در حوزه شوراهای شهری و روستایی استان انجام گرفته است، ادامه داد: این استان تلاش کرد ارزش افزوده محاسبه شده شرکت‌ها در سر جمع مالیاتی لحاظ شود و این موضوع موجب جهش شده است که تداوم خواهد داشت.

استاندار زنجان گفت: در این راستا سال گذشته ۱۷ هزار میلیارد ریال پرداختی انجام گرفت که این رقم برای سال‌های آینده قابل توجه و به بالای ۲۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید که به نوعی با بودجه عمرانی برابری می‌کند.

افشارچی با تاکید بر اینکه تمرکز بر ارزش افزوده تولید و ثروت توسط شهرداری و دهیاری‌ها مد نظر باشد، افزود: انتظار بر این است مبنایی برای ایجاد ثروت در دراز مدت مورد توجه قرار گیرد.

استاندار زنجان با اشاره به شعار سال گفت: وضعیت دهیاری‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهبود پیدا کرده و عملیات عمرانی نیز شتاب بیشتری گرفته است.

وی با بیان اینکه ایجاد کارگاه‌های اقتصادی موضوع مهمی است، گفت: این استان به سمت نظام خوشه روستاها حرکت می‌کند و برنامه‌هایی را در این خصوص مورد توجه قرار داده است که همراهی دستگاه‌ها در تحقق آن لازم است.

افشارچی با تاکید بر اینکه روستاهای استان باید بیشتر مولد باشند، ادامه داد: استان به موضوع مشکلات واقف است و مسئله بهره‌وری آب در روستاها امری مهم محسوب می‌شود.

استاندار زنجان با اشاره به لزوم بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز گفت: انتظار بر این است که شهرداری‌ها در این خصوص پیشگام باشند و تحولاتی را ایجاد کنند.

افشارچی با بیان اینکه دسترسی مردم به اینترنت پر سرعت در شهرهای ابهر، خرمدره، قیدار و زنجان در حال انجام است افزود: برنامه‌ریزی‌ها باید ناظر بر آینده باشد و در این میان هوش مصنوعی اولویت اول در سطح جهانی است.
.

کد خبر 747870

دیگر خبرها

  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • وعده‌های عملی نشده شهرداری و دولت درباره خودروهای برقی در حمل و نقل عمومی/ برقی شدن ناوگان به این زودی شدنی است؟ (فیلم)
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد
  • چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟
  • عزم دولت و شهرداری برای حل مشکلات مناطق جنوبی تهران | از نوسازی بافت فرسوده حریم راه آهن تا انتقال بازار شادآباد
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن های مترو
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران
  • بودجه شهرداری‌های زنجان ۳ برابر شد
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو
  • سهم حدود ۱۴ درصدی وزارت بهداشت از بودجه دولت/ بودجه کدام دانشگاهها جهش داشت؟