Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@22:04:22 GMT

بهره‌وری باید به قطعه‌سازان جاده مخصوص بازگردد

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۱۸۲۳۱

بهره‌وری باید به قطعه‌سازان جاده مخصوص بازگردد

با توجه به اینکه صنعت قطعه‌سازی خودرو باید در چشم‌انداز 1404 به 31 میلیارد دلار درآمدزایی دست پیدا کند، اهمیت بررسی شاخص‌های شرکت‌های این حوزه برای پیشرفت سالانه ضروری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، با توجه به ظرفیت‌ها و فرصت­‌هایی که در صنعت قطعه­‌سازی ایران وجود دارد، با رفع مشکلات و ارائه مشوق­‌ها و حمایت ‌ها از این بخش پیش­‌بینی می­‌شود میزان صادرات این صنعت در افق 1404 به 6 هزار میلیون دلار برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به این چشم انداز در سال­‌های 1396 نیز، 363 میلیون دلار، سال 1397، 515 میلیون دلار، 1398، 732 میلیون دلار، 1399، 1039 میلیون دلار، سال 1400، 1476 میلیون دلار، سال 1401، 2096 میلیون دلار، سال 1402، 2976 میلیون دلار و سال 1403، 4225 میلیون دلار هدف­ گذاری صادراتی در نظر گرفته شده است.

همچنین، تولید قطعات خودرو در داخل کشور در افق 1404 ، 25 میلیارد دلار هدف ­گذاری شده است که با احتساب 6 میلیارد دلار هدف­ گذاری صادراتی در این سال، جمعاً 31 میلیارد دلار درآمدزایی از صنعت قطعه­ سازی برای کشور در سند چشم­ انداز 1404 پیش بینی می­‌شود.

تعطیلی نیمی از واحدهای تولید قطعه ­سازی طی چند سال اخیر

در مجموع، 2 هزار واحد تولیدی قطعه ­سازی در کشور وجود دارد که از این تعداد، 1200 واحد آن به تولیدکنندگان رسمی و دارای مجوز تعلق دارد و 800 واحد دیگر نیز مربوط به قطعه ­سازان غیررسمی و بدون شناسنامه که معمولاً در بخش بازار لوازم یدکی فعالیت ­دارند، است. از میان تولیدکنندگان رسمی این صنعت نیز، به دلیل شرایط نامناسب تولید که طی سال ­های گذشته، به ­خصوص سال­ های 91 تا 93 صنعت خودرو و به تبع آن صنعت قطعه­ سازی با آن مواجه بود، تعداد واحدهای فعال و نیمه فعال در حال حاضر به 600 واحد تنزل پیدا کرده و مابقی، یعنی 600 واحد دیگر در حال تعلیق یا تعطیل قرار دارند و بیش از نیمی از نیروی کار فعال در این واحدها از چرخه کار خارج شده­ اند.

رتبه‌بندی قطعه‌سازان در بخش بهره‌وری

جشنواره ملی بهره‌وری در راستای کمک به تحقق مفاد برنامه‌های توسعه در حوزه بهره‌وری و لزوم بهره‌گیری از سازوکار اجرایی برای تحقق چشم‌انداز ۲۰ ساله نظام و با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره‌وری و کمک به افزایش توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی و قدردانی از بهره‌ورترین مدیران ارشد شرکت‌های ایرانی، هر ساله برگزار می‌شود.

در این جشنواره شاخص XQ یا همان توان اجرایی، از مهم‌ترین شاخص‌های اندازه‌گیری و مقایسه‌ای است که می‌تواند متوسط عملکرد شرکت‌ها را با دیگر شرکت‌های شرکت‌کننده ارزیابی کند،‌ بر همین اساس پس از بررسی شرکت‌های داوطلب آمارهای چندان مطلوبی از این شرکت‌ها بدست نیامد ضمن آنکه هیچ شرکت دولتی و خصولتی هم در این ارزیابی شرکت داده نشده‌اند.

بر اساس گزارش امتیازهای کسب شده توسط نامزدها در مسابقه ملی بهره‌وری در گروه ساخت قطعات خودرویی، از سوی کمیته علمی جشنواره بهره‌وری مشخص شده و حداکثر امتیاز قابل کسب برای هر سازمان جهت اخذ تندیس ملی بهره وری ۱۰۰۰ امتیاز تعیین شده که ۳۰۰ امتیاز آن در مسابقه ملی بهره‌وری و بر اساس بررسی نتایج حاصل از شاخص‌های اندازه‌گیری شده، بدست می‌آید.

لازم به ذکر است که 700 امتیاز باقی‌مانده از 1000 نیز بر اساس امتیازات حضور در مسابقه ملی تجربه‌های موفق، مسابقه ملی بهینه‌کاوی، مسابقه بهترین محل برای کار، مسابقه برترین توان اجرا و مسابقه ملی بهره‌وری انرژی قابل کسب است.

حضور 65 شرکت در گروه ساخت قطعات خودرویی

اسامی شرکت‌های اندازه‌گیری شده در سامانه ملی اندازه‌گیری شاخص‌های بهره‌وری در گروه ساخت قطعات خودرو در هشتمین جشنواره ملی بهره‌وری در جدول زیر آورده شده است.

شاخص های بخش بهره وری :

بهره‌وری سرمایه، عبارتست از نسبت ارزش افزوده، به هزینه استهلاک دارایی ثابت، این شاخص نشان می‌دهد در بنگاه اقتصادی به ازای هر ریال هزینه استهلاک دارایی‌ها چه میزان ارزش افزوده ایجاد شده است.

بالا بودن نسبت کارایی در استفاده از دارایی‌ها را نشان داده و البته پایین بودن نسبت کارایی ضعیف استفاده از دارایی‌ها را نشان می‌دهد.

بهره وری هزینه نیروی کار (رقابت پذیری هزینه نیروی کار)

این شاخص از تقسیم ارزش‌افزوده بر جبران خدمات شاغلین به دست می‌آید.

برخی از صاحب‌نظران بهره‌وری به این نسبت، شاخص‌ رقابت‌پذیری نیز می‌گویند؛ به واحد این شاخص نسبت نیز گفته می‌شود زیرا مفهوم این شاخص آن است که به ازای یک واحد ریالی که بابت جبران خدمات پرداخت شده چه میزان ارزش‌افزوده ایجاد شده است.

لازم به ذکر است بهره‌وری نیروی کار از تقسیم ارزش‌افزوده به تعداد کارکنان نیز محاسبه می‌شود که منعکس کننده میزان ثروت تولید شده در موسسه به نسبت تعداد کارکنان آن است. طبق مصوبات کمیته علمی برای بررسی این شاخص در جشنواره، شاخص رقابت پذیری هزینه نیروی کار انتخاب شده است. پایین بودن نسبت می‌تواند نشان‌دهنده هزینه بالای نیروی کاری باشد که هماهنگ با ایجاد ارزش‌افزوده نیست و بالعکس.

بهره وری کل عوامل به روش کندریک TFP

این شاخص از نسبت ارزش افزوده بر ترکیب وزنی نهاده‌های نیروی کار و سرمایه مورد استفاده در سازمان حاصل می‌شود.

این روش نشان دهنده این است که به ازای هزینه نیروی انسانی و هزینه سرمایه پرداخت شده در سازمان چه میزان ارزش افزوده ایجاد شده است.

لازم به ذکر است در این روش از ضریب کشش نیروی انسانی و سرمایه در تولید ارزش افزوده استفاده شده است و ضریب تاثیر این دو عامل یکسان در نظر گرفته نشده است.

فروش سرانه
این نسبت نشان دهنده میزان فروش به ازای هر یک از شاغلین سازمان است و افزایش آن می تواند نشان دهنده ی اتخاذ سیاست های مناسب درفروش ویا ناشی ازکاهش تعداد شاغلین باشد.

درصد حاشیه سود خالص
این نسبت سود خالص شرکت را با فروش کل مقایسه می‌کند و نتیجه نهایی مدیریت را به نمایش می‌گذارد. با مقایسه حاشیه‌های سود خالص و ناویژه یک شرکت، می‌توان درک خوبی از هزینه‌های غیرتولیدی، غیر عملیاتی و غیر مستقیم مانند هزینه‌های مالی، اداری و بازاریابی فراهم آورد.

زمانی که یک شرکت حاشیه سود بالایی دارد، نشان‌دهنده این است که در عرصه رقابت خود از نقاط قوت برجسته‌تری نسبت به سایرین برخوردار است. شرکت‌هایی که از حاشیه سود خالص بالاتری برخوردارند امنیت بیشتری در مواجهه با موقعیت‌های سخت دارند و شرکت‌ها با حاشیه سود پایین، در دوران افول بازار، وضعیت غیراقتصادی را پشت سر خواهند گذاشت.

لیست شرکت‌ها با نمرات اعطایی کارشناسان به شرح زیر است

ردیف

نام شرکت

بخش بهره وری*

بخش سودآوری*

نمره کل مسابقه ملی بهره وریاز 300امتیاز

1

رادیاتور ایران

149

70.6

219.6

2

سازه‌ پویش

48.6

72

120.6

3

ریخته‌گری آلومینیوم ایران‌خودرو

84

32.7

116.7

4

تولیدی موتور،گیربکس و اکسل سایپا-مگاموتور

78.6

25.1

103.8

5

چرخشگر

75.8

26.1

101.9

6

فنرسازی زرسیستان

63.3

37.6

100.9

7

صنعتی نیرو محرکه

36.5

56.4

92.9

8

الکتریک خودرو شرق

84.7

84.7

9

تولید محورخودرو

80.8

80.8

10

فنرسازی زر

76.9

76.9

11

کارخانجات کمک فنر ایندامین سایپا

75.8

75.8

12

محورسازان ایران‌خودرو

41

30.6

71.6

13

مهندسی نصیرماشین

37.6

31.3

68.9

14

ریخته‌گری تراکتورسازی ایران

68.4

68.4

15

اگزوز خودرو خراسان

32.3

35.5

67.8

16

تولید قطعات خاور

65.9

65.9

17

سایپا آذین

33.5

29.6

63.1

18

کابل خودرو سبزوار

53.4

53.4

19

مهرکام پارس

46

46

20

ایرکاپارت صنعت (کاربراتورایران)

40

40

21

ایران دوچرخ

37.9

37.9

22

تولیدی قطعات محوری خراسان

37.9

37.9

23

رینگ‌سازی مشهد

33.5

33.5

24

سایپاپرس

31.1

31.1

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۱۸۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

 بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.

قیمت اونس طلا امروز

هر اونس طلا، امروز به ۲،۳۱۴ (دو هزار و سیصد و چهارده) دلار رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۵۷ درصدی داشته است.

آخرین نرخ گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت طلا پایین آمد و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳،۵۳۹،۲۰۰ (سه میلیون و پانصد و سی و نه هزار و دویست) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۲۵ درصدی داشته است.

آخرین نرخ مثقال طلا ۱۸ عیار

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۰.۰۹ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۵،۳۵۴،۰۰۰ (پانزده میلیون و سیصد و پنجاه و چهار هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دلار مبادله‌ای

قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۴،۰۳۸ (چهل و چهار هزار و سی و هشت) تومان رسید که نسبت به روز قبل، بدون تغییر داشته است.

قیمت یورو مبادله‌ای امروز

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷،۰۶۰ (چهل و هفت هزار و شصت) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۰۶ درصدی داشته است.

آخرین نرخ پوند

پوند امروز با افزایش ۰.۱۸ درصدی، از ۷۹،۱۵۰ (هفتاد و نه هزار و یکصد و پنجاه) تومان به ۷۹،۳۰۰ (هفتاد و نه هزار و سیصد) تومان رسید.

آخرین نرخ درهم امارات مبادله‌ای

همچنین درهم امارات مبادله‌ای بدون تغییر نسبت به روز قبل، ۱۱،۹۹۱ (یازده هزار و نهصد و نود و یک) تومان معامله شد.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا، امروز به ۴۶،۳۵۰ (چهل و شش هزار و سیصد و پنجاه) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۱ درصدی داشته است.

آخرین نرخ دلار استرالیا

همچنین دلار استرالیا با افزایش ۰.۱۲ درصدی نسبت به روز قبل، ۴۱،۳۵۰ (چهل و یک هزار و سیصد و پنجاه) تومان معامله شد.

قیمت دینار عراق امروز

دینار عراق در بازار داخلی هم ۴۸ (چهل و هشت) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ لیر ترکیه

همچنین لیر ترکیه با کاهش ۰.۵۱ درصدی نسبت به روز قبل، ۱،۹۴۵ (یک هزار و نهصد و چهل و پنج) تومان معامله شد.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه امامی به ۴۲،۴۰۰،۰۰۰ (چهل و دو میلیون و چهارصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۲۳ درصدی داشته است.

قیمت نیم سکه امروز

همچنین نیم سکه بدون تغییر نسبت به روز قبل، ۲۵،۰۰۰،۰۰۰ (بیست و پنج میلیون) تومان معامله شد.

آخرین نرخ ربع سکه

ربع سکه، امروز به ۱۵،۱۰۰،۰۰۰ (پانزده میلیون و یکصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۶۶ درصدی داشته است.

قیمت سکه گرمی امروز

همچنین هر سکه گرمی با کاهش ۱.۴۷ درصدی نسبت به روز قبل، ۶،۸۰۰،۰۰۰ (شش میلیون و هشتصد هزار) تومان معامله شد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • تسریع در تکمیل جاده پلدختر - خرم‌آباد مطالبه مردم است
  • مدیرعامل تعمیرات نیروگاهی ایران:تلاش بی وقفه متخصصان منجر به ساخت ۱۶ هزار قطعه نیروگاهی و جلوگیری از خروج ۸۰ ملییون دلار ارز از کشور شده است
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت روز انواع سکه و طلا +جدول
  • محرک جدید بورس
  • شرکت عمران شهر جدید پردیس از سازندگان متعهد حمایت می‌کند
  • کارگاه چوب بری در جاده مخصوص کرج در آتش سوخت
  • چرا قیمت سکه کاهشی شد؟
  • حریق واحد تجاری در جاده مخصوص مهار شد
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا