نهنگ آبی هشدار وضعیت قرمز فضای مجازی
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۳۶۱۹۷
«نهنگآبی تاکنون در ایران قربانی نگرفته و نهنگآبی، علت خودکشی دو دختر اصفهانی نیست».
به گزارش مشرق، «زهرا چیذری» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:
۱- «نهنگآبی تاکنون در ایران قربانی نگرفته و نهنگآبی، علت خودکشی دو دختر اصفهانی نیست»؛ این ترجیع بند صحبتهای مسئولان حوزه آسیبهای اجتماعی و فضای مجازی همچون رئیس اورژانس اجتماعی کشور و همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اخبار منتشر شده در رابطه با ماجرای دختران اصفهانی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فارغ از اینکه علت اصلی این دو دختر در پرت کردن خودشان از روی بلندی چه بوده است، نکته قابلتأمل رهاشدگی فضای مجازی و چالشبرانگیز شدن آن برای جامعه ماست و ماجرای دختران اصفهانی هم هشداری جدی در رابطه با قابلیت نفوذ آسیبهای اجتماعی از فضای مجازی به فضای حقیقی بود.
۲- افزایش خشونت، ناامیدی و یأس، بیاحترامی به قانون، خودآزاری و دیگرآزاری مواردی است که بخشی از شیوع آنها در جامعه بازتابی از بازیهای رایانهای آنلاین است و این نشاندهنده اثرپذیری فضای حقیقی و فضای مجازی از یکدیگر است. خشونت بالای موجود در بازیهای آنلاین و رایانهای میتواند فرد را دچار اختلالات و مشکلات روانی حاد کند. کودکان و نوجوانان ما از مسیر بازیهای رایانهای و آنلاین بهصورت ناخودآگاه در سنین حساس رشد با همان فنون آموزشی که سربازان و نیروهای نظامی برای دفاع از کشور خود یا کشتن تروریستها آشنا میشوند و در معرض این آموزشها قرار میگیرند.
مطالعات متعدد و همچنین نظریه آموزش اجتماعی موید آن است که کودکان در معرض تقلید از اعمال تهاجمی و پرخاشگرانهای که در رسانههای الکترونیکی مشاهده میکنند، قرار دارند و بسیار محتمل است که در آینده رفتار متجاوزانهتری از خود نشان دهند.
۳- از سوی دیگر آمار قابلتأمل۲۳ میلیون گیمر در ایران چالشزا بودن فضای مجازی را جدیتر مطرح میکند. ۵۳ درصد از این گیمرها به طور مستمر به بازیهای رایانهای میپردازند، توزیع پلتفرمهای مورد علاقه گیمرهای ایرانی برای بازیهای دیجیتالی به ترتیب تلفن هوشمند ۷۷ درصد، تبلت ۲۱ درصد، رایانه شخصی ۱۶ درصد، کنسول بازی ۶ درصد و لپتاپ ۵ درصد را شامل میشود.
متوسط سن گیمرهای ایرانی ۲۱ سال است. نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ سال نیز با ۳۳ درصد بیشترین استقبال را از بازیهای دیجیتالی به عمل میآورند، سایر گروههای سنی علاقهمند به این نوع سرگرمی به ترتیب جوانان ۲۰ تا ۳۴ سال (۲۹ درصد)، کودکان زیر ۱۲ سال (۲۵ درصد)، میانسالان ۳۵ تا ۵۹ سال (۱۲ درصد) و کهنسالان بالای ۶۰ سال (یکدرصد) هستند. ۳۰ درصد از گیمرهای ایرانی برای بازی دیجیتال پول پرداخت میکنند. آنطور که سیدعلیرضا آل داود میگوید: درآمد حاصل از بازیهای دیجتال در ایران با احتساب مبلغی که برای خرید نرمافزار و سختافزارهای مخصوص بازی صرف میشود ۴۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است که تنها ۵ درصد از این رقم به بازیهای ایرانی اختصاص دارد.
۴- فارغ از اینکه چالش نهنگآبی در ایران قربانی گرفته یا نه، این ماجرا موجب شد تا مسئولان حوزههای مختلف تکانی بخورند؛ وزارت بهداشت کارگروهی درباره رفتارهای خشونتآمیز با حضور روانپزشکان اجتماعی و متخصصان رسانه تشکیل دادند تا معضل رفتار خشونتآمیز و تأثیر فضای مجازی بر آن را مورد بررسی قرار دهند.
حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور هم ترویج پرخاشگری و خشونت ناشی از بازیهای اینترنتی را از دلنگرانیهای کنونی فضای مجازی دانسته و دراینباره توضیح میدهد: این بازیها خود مروج خشونت هستند؛ چراکه در طول بازی کودکان به راحتی افراد را میکشند و خون آنها را میریزند و این کلید راهیابی آنها به مرحله دیگر میشود. این خشونتها به امری عادی تبدیل و همین باعث افزایش نگرانیها شده است.
وی معتقد است: بیشتر از چالش نهنگآبی باید نگران چالشهای فضای مجازی باشیم که در تمام حوزههای کودکان و بزرگسالان رخنه کرده است. در فضای مجازی ارتباطاتی تحت عنوان «دوستیهای اجتماعی» آغاز میشود که خود میتواند سرآغاز فجایع باشد.
رئیس اورژانس اجتماعی کشور با اشاره به مضرات ابزارهای فضای مجازی و اینترنت معتقد است: ابزارهای تکنولوژیهای جدید نیازمند اطلاعرسانی، آگاهیرسانی، برنامهریزی و نظارت است.
وزیر ارتباطات هم با تأکید بر اینکه چالش نهنگآبی در کشور ما رخ نداده و تاکنون موجب خودکشی در ایران نشده، تصریح میکند: اما این خطر همچنان وجود دارد، بنابراین والدین باید مواظب باشند و از کودکان خود غافل نشوند و آگاهی خود را در این عرصه بالا ببرند. وی میافزاید: من فرزندانم را تشویق نمیکنم که عضو شبکههای مجازی شوند، اما استفاده از فضای مجازی برای آنها را در حضور بزرگترها مجاز میدانم، زیرا کودکان در این فضا نیازمند مراقبت هستند تا به سلامت بزرگ شوند. فضای مجازی گسترده و بیانتهاست.
ارسال به تلگراممنبع: مشرق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۶۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پلیس علیه تبلیغکنندگان سلاح در فضای مجازی
رییس پلیس فتا فراجا از آغاز طرح عملیات پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج کنندگان خشونت در فضای مجازی طی سال جاری خبر داد.
به گزارش مهر، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا گفت: در جهت پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.
این مقام ارشد سایبری خبر داد: در این راستا ۳۴ کار گروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کردهاند.
وی ادامه داد: بر اساس تجزیه، تحلیل و رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفاً یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری به جهت کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب میگردد و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچ گونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.
رئیس پلیس فتا فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی؛ از کاربران خواست: ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش کنند.