Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پژوهشگران شهرک علمي‌وتحقيقاتي اصفهان نانو ذراتي را براي تصفيه فاصلاب و پساب معرفي کردند که با کاهش هزينه‌هاي توليد، اقدام به تصفيه فاضلاب مي‌کند؛ اين محققان اميدوارند اين ماده توليدشده را براي تصفيه فاضلاب انساني و صنعتي کاربردي کنند.
سينا سميعي، مجري طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا عنوان طرح اجرا شده را تجاري‌سازي نانو ذرات "فرات" عنوان کرد و گفت: عمده استفاده از نانو ذرات در تصفيه آب و فاضلاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه در کشورهاي جهان سوم براي تصفيه آب از کلر استفاده مي‌شود، افزود: به دليل ارزان بودن کلر از اين ماده براي تصفيه آب استفاده مي‌شود و اين در حالي است که استفاده از اين ماده علاوه بر بروز سرطان، مشکلاتي نظير بروز بيماري‌هاي کبدي و کليه و خشکي پوست را به همراه دارد.
سميعي با تاکيد بر اينکه در اين مطالعات به دنبال جايگزين کردن ماده‌اي با کلر هستيم، يادآور شد: در اين مطالعات نانو ذرات فرات را پيشنهاد کرديم که عملکردي همانند کلر دارد، ولي کارايي آن بالاتر است ضمن آنکه ارزان قيمت است.
مجري طرح با بيان اينکه کلر تنها خاصيت گندزدايي داشته و ضد عفوني‌کننده است، اضافه کرد: ولي نانو ذرات فرات، علي رغم آنکه گندزدا و ضد عفوني کننده هستند، حالت انعقاد زايي هم دارند و اميدواريم اين ماده را براي تصفيه فاضلاب انساني و صنعتي کاربردي کنيم.
سميعي فرات را شامل اکسيدهاي آهن با ظرفيت‌هاي بالاتر از 3، 4، 5، 6 و 8 ظرفيتي توصيف کرد و يادآور شد: اکسيد آهن 6 ظرفيتي يا اکسيد فرات 6 ، ماده‌اي است که با روش‌هاي مختلفي سنتز شده است و قيمت تمام شده آن بالا است، ولي در اين مطالعات با روش‌هاي خاصي توانستيم قيمت آن را کاهش دهيم و تجاري‌سازي کنيم.
اين محقق با اشاره به کاربردهاي اين ماده، اضافه کرد: اين ماده قادر به حذف بو، حذف رنگ، حذف فلزات سنگين و حذف باکتري‌ها است، از اين رو داراي کاربردهاي وسيع در تصفيه آب دارد.
وي ادامه داد: به دليل قيمت تمام شده اين ماده تاکنون تجاري‌سازي نشده است و ما در مدت 6 سال توانستيم قيمت آن را کاهش دهيم تا توجيه اقتصادي داشته باشد و به سمت تجاري سازي اين ماده حرکت کنيم.
سميعي خاطر نشان کرد: اين ماده 90 درصد کارايي دستگاه‌هاي تصفيه آب را دارد.
وي با بيان اينکه در اين مطالعات نانو ذرات فرات در 3 شکل "محلول"، "کيک" و "پودر" توليد شده است، گفت: بسته به اينکه از اين ماده در چه صنايعي با چه PH مي‌توان استفاده کرد، از مزاياي اين ماده بهره‌مند خواهد شد.
سميعي با اشاره به نحوه کاربرد اين ماده، توضيح داد: محلول وارد تانک ذخيره مي‌شود و به وسيله يکسري از ميکسرها هم زده مي‌شود و ماده توسط دستگاهي به تانک تزريق مي‌شود و به اين ترتيب ماده فرات با فاضلاب ميکس خواهد شد.
مجري طرح اضافه کرد: بعد از مدتي ذرات آلودگي به يکديگر مي‌چسبند و به دليل وزن بالايي که دارند، ته‌نشين مي‌شوند و کف تانک تشکيل لجن مي‌دهند.
وي اضافه کرد: بعد از اين مرحله آب روشن از بخش بالا و لجن ته نشين شده از بالا خارج مي‌شود و به اين صورت آب تصفيه مي‌شود.
اين محقق به روش‌استفاده شده براي توليد اين نانو ذرات اشاره کرد و گفت: فرات به 3 روش الکتروشيميايي، شيميايي تر و شيميايي خشک توليد مي‌شود و بهترين روش توليد آن الکتروشيميايي است، ولي دو ضعف بزرگ دارد.
وي پايين بودن راندمان و نرخ توليد را از نقاط ضعف اين روش توليد نام برد و اضافه کرد: ما در اين روش، روش الکترو شيميايي سنتي را به سمت پلاسماي محلولي توسعه داديم، براي اين منظور از جريان و ولتاژ بالاتري در آن استفاده کرديم، ضمن آنکه فرآيندهاي تکنيکال‌تري را به کار برديم.
به گفته اين محقق، بالا رفتن راندمان و مصرف انرژي پايين‌تر از جمله عوامل کاهش قيمت تمام شده نانو ذرات فرات است.
سميعي با بيان اينکه با استفاده از اين روش مي‌توان در چندين سطح آب را تصفيه کرد، گفت: آب صنعتي را براي کاربردهاي کشاورزي و يا براي شرب مي‌توان تصفيه کرد، ولي ميزان ماده‌اي که براي هر گريد آب استفاده مي‌شود، متفاوت است.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۷۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D

به گزارش خبرگزاری مهر، این ابزار بسیار انعطاف‌پذیر بوده و استفاده از آن آسان است و می‌توان آن را برای استفاده در یک دستگاه پوشیدنی برای کمک به یک حفظ یک رژیم غذایی خاص شخصی‌سازی کرد. جزئیات این پروژه در مقاله‌ای در ACS Applied Nano Pathers منتشر شده است.

ویتامین‌های C و D ریز مغذی‌هایی هستند که در مسیرهای متابولیکی درگیر در مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها نقش مهمی داشته و در سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار هستند. نظارت بر این ویتامین‌ها از این نظر مهم است که سطح ویتامین‌ها را در بدن در محدوده مشخصی حفظ می‌کند.

با این حال، روش‌هایی که در حال حاضر برای این کار در دسترس است، نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی پرهزینه دارد که توسط متخصصان باید استفاده شود. این روش‌ها مستلزم جمع‌آوری نمونه خون هستند و زباله‌های خطرناک تولید می‌کنند. تشخیص و تجزیه و تحلیل هر دو ویتامین در یک نمونه به صورت همزمان زمان دشوار است.

برای ساده‌سازی فرایند، محققان انستیتوی فیزیک سائو کارلوس از منابع نسبتاً ارزان مانند کربن و پروتکل‌های سریع عملیاتی برای توسعه یک تراشه الکتروشیمیایی برای نظارت بر ویتامین‌های C و D استفاده کردند.

این تراشه یکبار مصرف است و حاوی دو حسگر بوده که هر یک از آن‌ها از جریان الکتریکی برای تشخیص ویتامین استفاده می‌کند. در مورد ویتامین C، این حسگر از نانوذرات کربنی به عنوان یک الکتروکاتالیست استفاده می‌کند. حسگر ویتامین D از نیترید کربن گرافیتی و نانوذرات طلا همراه با لایه ای از آنتی‌بادی‌های ۲۵(OH)D۳ ساخته شده است.

این تراشه به راحتی کار می‌کند. تمام کاری که کاربر باید انجام دهد این است که آن را به یک دستگاه الکترونیکی قابل حمل کوچک شبیه به گلوکومتر وصل کند، نمونه‌ای از بزاق یا سرم خون را وارد آن کرده و منتظر بماند تا جریان الکتریکی نشان دهنده حضور و سطح ویتامین‌ها نمایش داده شود. نتیجه در کمتر از ۲۰ دقیقه بدست می‌آید.

تیاگو سرفیم مارتینز محقق کالج امپریال لندن می‌گوید: «با بی‌حرکتی گونه‌های الکتروشیمیایی فعال روی سطح یکی از حسگرها، ما توانستیم نیاز به برچسب و پروب‌های ردوکس را حذف کنیم و در نتیجه دستگاه را ساده کنیم و پیچیدگی تجزیه و تحلیل را کاهش دهیم. این کار باعث می‌شود تراشه به طور بالقوه کاربردی تر و کارآمدتر باشد، و این امکان را فراهم می‌کند تا مستقیماً در داروخانه و کلینیک‌ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است که برای استفاده به عنوان یک دستگاه پوشیدنی مناسب باشد.»

کد خبر 6091264 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • عملکرد فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب
  • الزام به تنظیم سند رسمی یک جراحی حقوقی ـ اقتصادی ـ اجتماعی
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها