Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی باقری در میزگرد بررسی نکات مثبت و منفی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو در بخش آب در خصوص کلیات برنامه ارائه‌شده از سوی وزیر پیشنهاد‌ی نیرو گفت: بارزترین و چرایی برنامه نوع تفکر حاکم بر آن است؛ چراکه سنگ بنای تغییر تفکر در سیستم مدیریت آب کشور با این نوع برنامه گذاشته می‌شود، پس امید است این تغییر در محدوده وزارت نیرو نباشد و در جامعه و کل کشور و سایر وزارتخانه‌ها این تغییر ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به اینکه کلیات برنامه اردکانیان پیوستگی زیادی در بخش‌های مختلف دارد و صوری نیست، گفت: موضوعی که در کلیات برنامه بود، تأکیدات برنامه به بستر نهادی و تاریخچه‌ای آن است که این بستر نهادی شکل گرفته، پس تقریباً این برنامه امکان‌پذیر است و یا به‌طورکلی نقش نهادها در این برنامه توجه شده است.

 

وی افزود: علی‌رغم توجه به تغییر روش و حکمرانی آب می‌بینیم آن رویکرد در برخی بخشها انفعالی دیده شده است و این موضوع هنوز پررنگ است که باید وزارت نیرو تغییراتی در این تفکر ایجاد کند.

 

باقری ادامه داد: تاکنون یک ساختار مشخص در بخش‌ آب حاکم بوده است، هر کدام یک تقاضایی ایجاد می‌کرد و وزارت نیرو هم باید برای آن تقاضاها آب فراهم می‌کرد. پس برخی از عبارت‌ها تفسیر چندباره می‌شود. مثل حکمرانی که می‌تواند هم خوب و هم بد باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: در بحث حکمرانی اساس این است که قدرت و منافع باید تقسیم شود،بنابراین مدیریت توأم باید در آب آورده شود. چراکه شفاف نیست پس وقتی گفته می‌شود تأمین آب پایدار، روش‌های آن مشخص نیست.

 

وی بابیان اینکه بر روی افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی تأکید شده است، گفت:‌ این موضوع دو بعد متفاوت دارد. اولین بعد آن جهت‌گیری برنامه‌های توسعه‌ای است که مصرف و تقاضا را بیش از ظرفیت افزایش داده است. پس این موضوع یک مقدار کمرنگ است و باید پرسید آیا وزارت نیرو وارد حوزه‌های سایر وزارتخانه‌ها خواهد شد و یا با همان الگویی که بوده و با ارتقای تکنولوژی تولید آب را بالا ببرد.

 

به گفته باقری باید به تغییر سبک زندگی و فعالیت اقتصادی روی بیاوریم.

*  تمایل و گرایش ذهنی اردکانیان هنوز تاحدی به سمت سازه‌ای میل دارد

وی با اشاره به اینکه به‌طورکلی در برنامه ارائه‌شده وزیر پیشنهاد‌ی نیرو نگاه کمی به آب زیرزمینی صورت نگرفته است، گفت: این‌گونه گزارش کردن‌ها نشان می‌دهد هنوز تمایل و گرایش ذهنی تاحدی به سمت سازه‌ای میل دارد. پس اردکانیان اگر به‌عنوان وزیر نیرو انتخاب شود، باید در حوزه اختیارات خود به تغییر ساختار توجه کند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: اگر می‌خواهیم بهره آب کشور را ببینیم نیازی به گرفتن عکس و یا تصویر فعلی نیست بلکه باید به گذشته هم توجه شود که ارداکنیان تاحدی توجه کرده است.

باقری تصریح کرد: از زمان آغاز پهلوی دوم موضوع بهره‌وری آب همواره وجود داشته و الآن خود را نشان می‌دهد، پس برای درک وضعیت موجود باید به گذشته توجه شود.

 

وی در خصوص اینکه در چالش‌های ارائه‌شده در برنامه وزیر پیشنهاد‌ی نیرو موارد مختلفی اشاره شده است، گفت:‌ نوع نگرش سنتی برای توسعه آب همچنان وجود دارد؛ چراکه شاید روزی فکر می‌کردیم از آب برای معیشت و اشتغال می‌توانیم بهره‌برداری خوبی از آن کنیم، اما در حال حاضر با وضعیت آب این موضوع نیاز به بازنگری دارد و باید همه نیازهای خود را از آب بیرون بکشیم.

*باید از یک زاویه دیگر به اقتصاد سیاسی آب توجه کنیم

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تفکر سنتی در سایر وزارتخانه‌ها افزود: وزارت نیرو چگونه می‌خواهد با این چالش مواجه شود، پس باید از یک زاویه دیگر به اقتصاد سیاسی آب توجه کنیم.

 

باقری با اشاره به اینکه کسی تاکنون به ظرفیت اکولوژیک کشور توجه نکرده و به آن اشاره‌ای نداشته، گفت:‌ بحث حکمرانی مدتی است مد شده،‌ اما در این برنامه حکمرانی محلی نکته مهمی است که وزیر پیشنهاد‌ی نیرو به آن توجه و آن را مطرح کرده است.

*مردم باید سواد آبی پیدا کنند

وی در خصوص بحث تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی گفت: به‌عنوان مثال بر طرح تعادل‌بخشی آب تأکید شده و در این خصوص راهبردها و سیاست‌های مختلفی با همکاری دستگاه‌ها و تعامل با یکدیگر تأکید شده است، پس نباید انتظار داشته باشیم که مردم تنها از زبان وزارت نیرو بحث مشکلات آب را مطلع شوند. پس باید مردم سواد آبی پیدا کنند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه وقتی ماشین توسعه راه بیفتد، فشارهای زیادی به بخش آب وارد خواهد شد، گفت: فشاری که بر آب در این خصوص به وجود خواهد آمد، موجب مشکلاتی برای معیشت و بخش کشاورزی خواهد بود.

 

باقری ادامه داد: وزیر پیشنهاد‌ی وزارت نیرو به‌هرحال باید در چارچوب قانون حرکت کند و در برنامه‌های ارائه‌شده از سوی او چند کلیدواژه بسیار خوب وجود دارد.

 

وی ادامه داد: تولید آمار و اطلاعات و داده‌ها در برنامه ارائه‌شده تأکید شده است و در اصلاح ساختار سازمانی و نگرش جدیدی که از سوی اردکانیان مطرح شده، این است که می‌توان از بحران آب به یک فرصت تبدیل شود.

*احداث سد و مهار آب‌های مرزی نگرشی بوده که از قدیم بوده

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: افزایش ظرفیت استحصال آب و احداث سد و مهار آب‌های مرزی نگرشی بوده که از قدیم بوده است. پس باید این نگرش مجدداً اصلاح شود.

 

وی در خصوص گسترش آب‌شیرین‌کن‌ها گفت: در برنامه ارائه‌شده از سوی وزیر پیشنهاد‌ی نیرو مشخص شد که در همین برنامه بر روی ظرفیت اکولوژیکی تأکید شده است که نکته مهمی است.

*اینکه می‌توانیم کمبود آب را با شیرین کردن آب دریا جبران کنیم یک سیگنال اشتباه است

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: اگر باب این موضوع که می‌توانیم کمبود آب را با شیرین کردن آب دریا جبران کنیم، در حقیقت یک سیگنال اشتباه است؛ چراکه صرف‌نظر از مسائل مادی، انتقال آب می‌تواند بنیان یک مسیر غلط توسعه را بنا بگذارد.

انتهای پیام/

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۴۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۸۷ نیرو مشغول یافتن «یسنا دیدار» در کلاله/اعزام بالگرد به گلستان

فرهاد شیبک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عصر روز یکشنبه کودکی با نام یسنا دیدار به همراه مادر خود به زمین کشاورزی می رود که حوالی ساعت ۱۷ عصر خبر مفقود شدن کودک به نیروهای هلال احمر استان علام می شود.

وی با اشاره به اینکه از همان ساعات ابتدایی تمامی نیروهای مردمی در کنار تیم های امدادی قرار گرفته و منطقه را برای پیدا کردن کودک چهارساله گشتند، افزود: ۳۸۷ نیرو مردمی، انتظامی و هلال احمر در منطقه مشغول جست و جو هستند.

فرماندار کلاله وسعت محل مفقودی را بین پنج تا هفت هزار هکتار زمین کشاورزی اعلام کرد و گفت: باتوجه به اینکه محصولات کشاورزی باعث شده تا کار جست و جو کمی با سختی انجام شود امروز تیم های تخصص به همراه سگ های زنده یاب و بالگرد سبک از استان سمنان وارد منطقه شدند.

وی یادآور شد: تمامی برکه ها و آبگیرهای موجود تخلیه شدند و حتی لانه های حیوانات با بیل تراکتوری تخلیه شد اما تا این لحظه هیچ اثری از این کودک پیدا نشده است.

شیبک با اشاره به اینکه جستجو همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: برای یافتن این کودک چهار ساله مردم شهرهای مراوه تپه، مینودشت و گنبد وارد منطقه شدند و جست و جو همچنان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام شده امشب نیروهای بسیج و سپاه با دوربین های حرارتی وارد منطقه خواهند شد و دوباره جست و جو خواهند کرد که بتوانیم این کودک را سالم پیدا کنیم و به آغوش خانواده برگردانیم.

فرماندار کلاله با اشاره به اینکه در مفقود شدن این کودک امکان هر احتمالی وجود دارد، گفت: در کنار نیروهای تخصصی و مردمی جست و جو نیروهای پلیس و آگاهی هم مشغول بررسی هستند و امیدواریم هرچه زودتر این کودک در سلامت پیدا کنیم و تحویل خانواده دهیم.

کد خبر 6093438

دیگر خبرها

  • ۳۸۷ نیرو مشغول یافتن «یسنا دیدار» در کلاله/اعزام بالگرد به گلستان
  • چالش کمبود معلم و نیرو در مازندران رفع شده است
  • طلاق به خاطر پیدا شدن روسری در خودروی همسر
  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • ۸۰ درصد تجارت ما از خلیج فارس است
  • منافی:باخت به آلومینیوم را بزرگ نکنیم، در لیگ فرصت جبران هست
  • «نمک دریا» ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی دارد/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • «نمک دریا» حاوی ناخالصی‌های فلزی و غیرفلزی است/ نمک‌های صنعتی و سنگ نمک فاقد ید هستند
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش