Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-05-07@04:24:21 GMT

روحانی: مسیر ما درست بوده، نباید از هیاهو بترسیم

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۰۲۸۰۷

حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه) در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت حاج سیدمصطفی خمینی در محل سالن اجلاس سران تهران، اظهار کرد: باید امید به آینده داشته باشیم. مسیر ما درست و دقیق بوده و از هیاهوی این و آن نباید باکی داشته باشیم. ما یک توافقنامه بین المللی داریم و حتی دولت جدید آمریکا بعد از 10 ماه که هر روز می‌گوید این بدترین توافق تاریخ است، هنوز نتوانسته با این توافق کاری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشان دهنده عظمت ملت ایران، ‌دیپلمات‌ها و نیروهای مقتدر ایرانی است.


به گزارش شریان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (دوشنبه) در همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادت حاج سیدمصطفی خمینی در محل سالن اجلاس سران تهران، اظهار کرد: راجع تسلیحات ایران خیلی به حرف‌ها گوش نکنید. تسلیحات ایران همه مثل همه کشورهای دنیاست. ما مقررات بین المللی داریم و در قانون اساسی هم داریم که نیروی نظامی ما باید بازدارنده باشد و چیز دیگری هم نمی خواهیم.


وی ادامه داد: ما در شرایط مبادا دفاع موثر انجام خواهیم داد و کسی نمی‌تواند راجع به قدرت نظامی کشور ما که بر مبنای قانون اساسی و دکترین دفاعی است، حرفی بزند. بعضی‌ها که می‌خواهند با ما حرف بزنند تشریف بیاورند تا ببینیم چه کسی ضرر می‌کند. ما از آنها سوال می‌کنیم وقتی در مقابل متجاوز می‌جنگیدیم آیا به ما اسلحه دادید یا به متجاوز؟ یا می‌پرسیم در شرایطی که مردم ما زیر بمباران موشک‌های دشمن بودند آیا آنها حاضر شدند به ما سلاح پدافندی بدهند؟

روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: در زمان جنگ ما یک توپ ضد هوایی ساخت اروپا را که آنها متعهد به تعمیر آن بودند، به آنجا فرستادیم و نه تنها گفتند تعمیر نمی کنیم،‌ بلکه گفتند نمی‌توانیم به شما برگردانیم چون در شرایط جنگ هستیم. آیا آنها می‌خواهند راجع به تسلیحات ما حرف بزنند؟ اتفاقا ما خیلی حرف داریم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بحث حضور ایران در منطقه فرار به جلو  است عنوان کرد: چه کسی برای منطقه ویرانی آورد؟ چه کسی عراق را ویران کرد؟ چه کسی به تروریست‌ها کمک کرد و آنها را به وجود آورد؟ به حرف‌ها اعتنا نکنید. اگر روزی لازم باشد ما بلدیم چگونه جواب بدهیم. قبلا هم بحث شده و آنها همیشه در برابر حرف حق ما سخنی نداشته‌اند. راه ما صحیح و استوار است و آن را ادامه می‌دهیم.  البته ممکن است مشکلاتی هم باشد که در برابر مشکلات ایستاده ایم.

وی همچنین یادآور شد: تحریم، ظلم به ملت ایران و کار غلط،‌ نادرست و غیر عادلانه ای بود. کاری که دولت یازدهم کرد این بود که رفت این ظلم را از سر ملت ایران بردارد و تحریم‌ها را بشکند. حالا یکی می‌گوید صد در صد برداشته نشده و 85 درصد برداشته شده است. در دنیای سیاست که صفر و صد نداریم.

روحانی اضافه کرد: ما همیشه دنبال مصالح و منافع کشورمان هستیم و در چارچوب مصالح و منافع کشورمان جلو می‌رویم. امروز روزی نیست که سخنانی گفته شود که مردم امیدشان نسبت به آینده تضعیف شود. ما آینده خوبی خواهیم داشت. در منطقه قدم‌های صحیحی برداشته ایم و همچنین در مساله هسته‌ای قدم‌های درستی برداشته‌ایم که جای اشکالی ندارد. البته در مذاکره در برابر قدرت‌ها همیشه به صد در صد نمی‌رسیم. ما هسته‌ای را از دست ندادیم بلکه آن را حفظ کرده‌ایم و تحقیق و توسعه را که اساس انرژی هسته‌ای است، ادامه می‌دهیم.

رئیس دولت دوازدهم در ادامه تاکید کرد: ما در برابر تهمت‌ها و پرونده ها ایستادیم و بسیاری از تحریم‌ها را برداشیم . دیدید دیروز رئیس جمهور آمریکا گفت که اروپایی‌ها می‌گویند در همکاری با ایران منفعت داریم و آمریکا تنها جلوی ایران می‌ایستد. لحن و بیان رئیس جمهور آمریکا را ببینید که نشان دهنده این است ملت ما مسیر و راه درست را انتخاب کرده است.

وی افزود: البته اساس باید بر مبنای تلاش خودمان باشد. ما تلاش، جهاد و فداکاری می‌کنیم و خداوند هم ما را هدایت می‌کند. برای موفقیت آینده‌مان تردید نداشته باشید که وحدت و امید به آینده برای ما ضرورت است و ما به راحتی می‌توانیم در برابر مشکلات بایستیم و از همه مشکلات عبور کنیم.

رئیس جمهور با یادآوری روزهای پیروزی انقلاب، خاطر نشان کرد: آنچه باعث شد امام در نهضت اسلامی پیروز شود، ‌اعتماد مردم به امام بود. اگر اعتماد مردم از بین برود، همه چیز از بین می‌رود. اینکه امام قدرت داشت با اعلامیه خود در نجف و پاریس، کشور را به حرکت در بیاورد، به این دلیل بود که مردم امام را قبول کرده بودند. امام عالم هوشیار و سیاستمداری بود که زبان و قلمش برای کل مردم ایران بود و مردم هم او را قبول و به او اعتماد کرده بودند. این سرمایه اجتماعی، ‌ایمان،‌ وحدت، فداکاری و ایثار مردم بود که ما را پیروز کرد.

وی ادامه داد: امروز هم دقیقا در همان شرایط قرار داریم. درست است که امروز در کشور ما آن دیکتاتور مستبد و رژیم شاهنشاهی دیگر نیست و مشکل ما استبداد نیست، اما استکبار و توطئه‌های دشمن همچنان ادامه دارد. ما امروز در جایگاه بسیار بلندی قرار گرفته‌ایم که هیچ وقت نبوده‌ایم. هیچ وقت استکبار در منطقه انقدر ضعیف نبوده است. شما عراق، سوریه، لبنان و حتی مردم مظلوم یمن را ببینید که استکبار کجا توانسته به پیروزی برسد؟ آیا استکبار می‌خواست این وضعیت در عراق، سوریه و لبنان باشد؟

روحانی در ادامه تصریح کرد: چرا به دست و پا افتاده‌اند و مرتب در منطقه گردش می‌کنند و در این خانه و آن خانه را می‌زنند. امروز عظمت اسلام و جمهوری اسلامی ایران در منطقه از هر زمان دیگری بیشتر است. در عراق،‌ سوریه،‌ لبنان،‌ شمال آفریقا و خلیج فارس کجا بدون نظر ایران می‌شود اقدام سرنوشت سازی انجام داد؟ دلیل این مساله آگاهی و وحدت ملت و هوشیاری رهبری است و اینکه ما همه کنار هم هستیم و اگر فاصله بگیریم، شاهد این عظمت نخواهیم بود.

رئیس دولت تدبیر و امید همچنین بیان کرد: کی سراغ دارید رئیس جمهور آمریکا حرف بزند و تمام دنیا با آن مخالفت کنند؟ به جز سه چهار کشور کوچک و یک رژیم جعلی که از حرف و راه آمریکا حمایت کردند. در درون آمریکا هم نظرسنجی‌ها همین را می گوید، ‌پس ما نباید بگذاریم اعتماد بین مردم و حاکمیت صدمه بخورد. دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و در راس آن رهبری همه با هم حاکمیت کشور هستیم و فکر نکنیم اگر به بخشی لطمه زدیم بخش دیگر تقویت می‌شود،‌ بلکه همه حاکمیت فرو می‌ریزد.

وی اضافه کرد: نگذاریم سرمایه اجتماعی لطمه ببیند. اگر اشکالی کوچکی هست بزرگ نکنیم. رسانه‌های بیگانه دشمنی خودشان را نشان می دهند اما رسانه‌های داخلی باید وظیفه سنگین خود را حفظ کنند و به مردم اعتماد به نظام را بدهد. هر قدمی برای اعتماد،‌ خدمت به ملت و کشور است و هر قدمی برای عدم اعتماد کشور را در معرض خطر قرار می دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه نباید امید مردم را خدشه دار کنیم، اظهار کرد: باید امید به آینده داشته باشیم. مسیر ما درست و دقیق بوده و از هیاهوی این و آن نباید باکی داشته باشیم. ما یک توافقنامه بین المللی  داریم و حتی دولت جدید آمریکا بعد از 10 ماه که هر روز می‌گوید این بدترین توافق تاریخ است، هنوز نتوانسته با این توافق کاری کند. این نشان دهنده عظمت ملت ایران، ‌دیپلمات‌ها و نیروهای مقتدر ایرانی است.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌ها برای پیروزی نهضت اسلامی یادآور شد: وقتی نهضت اسلامی در جریان بود فراز و نشیب داشت. سالهای 48 و 49 نهضت فراز نبود و مشکلات فراوان بود و سالهای 55 و 56 شرایط مقداری آسانتر شده بود، اما در سراسر کشور یک خفقانی حاکم بود. نام، تصویر، عکس، نوار، رساله و نوشته‌های امام ره از قبیل کتاب حکومت اسلامی ممنوع بود و برای پخش رساله امام روی جلد نام یکی دیگر از مراجع را می‌زدند. فکر کردند با این کار امام در جامعه فراموش شده،‌ اما نمی‌فهمیدند همه این اقدامات اثر معکوس دارد.

وی ادامه داد: مردم دلداده نهضت اسلامی و رهبری آن بودند و اینگونه اعمال کودکانه در مسیر و راه مردم تاثیری نمی‌گذاشت. سال 56 خبر شهادت حاج آقا مصطفی واقعا جامعه ایران را تکان داد. اولا باور کردنی نبود و فکر می‌کردیم شایعه است. ثانیا این خبر مردم را عصبانی کرد. من به این که شهادت یا رحلت بوده کاری ندارم،‌ولی برداشت مردم این بود که ایشان را شهید کرده‌اند. مردم احساس می کردند رژیم کاری برخلاف اراده مردم کرده است و وقتی مردم به صحنه آمدند همه ترس‌ها را کنار گذاشتند و هیچ کس دیگر نمی‌ترسید نام امام را ببرد. آن ترس فرو ریخت و اراده مردم ظهور و بروز پیدا کرد.

روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: در مسجد ارگ و در مجلس یادبود هفتم حاج آقا مصطفی همه حضور داشتند. دانشگاهیان، مقامات سیاسی احزاب،‌ علما،‌ بزرگان‌،‌ خطبا،‌ فضلای حوزه و بازاریان ، تمام مسجد و خیابان‌های اطراف را مالامال از جمعیت کرده بودند آن هم در حالی که مردم نظامی‌ها را دیده بودند که آنجا را محاصره کرده‌اند،‌ اما هیچ کس در دلش ترسی نبود.

رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: ماجرای حاج آقا مصطفی یک طوفان عظیمی را در جامعه به وجود آورد. اگر این حادثه نبود نمی دانم این حرکت کی شروع می‌شد؟ اما این اتفاق باعث شد حوادث دی ماه قم،‌ بهمن ماه تبریز و اتفاقات پیاپی در چهلم‌ها به صورت زنجیروار رژیم را در فشار نهایی قرار دهد. ظاهر بعضی امور دردناک و تحملش سخت است، اما در باطن ممکن است فرج و گشایشی برای جامعه داشته باشد.

روحانی با بیان اینکه مردم بخصوص یاران و مریدان امام شخصیت و مقام امام را می‌دانستند، گفت: با وجود این، آن سخنرانی امام بعد از شهادت آقا مصطفی که الطاف خفیه را مطرح کرد، یک جایگاه جدیدی از عظمت روح بلند امام (ره) را به جامعه نشان داد. ما در جلسه جامعه روحانیت مبارز و در منزل امام جمارانی به این سخنرانی گوش می‌کردیم. وقتی نوار گذاشته شد، مرحوم شهید مطهری نتوانست صبر کند و گفت ببینید چه می‌گوید و این چه شخصیتی است. به هر حال سخنرانی عجیبی بود که نشان می‌داد امام چه قدرت روحی و عظمتی داشت.

رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: ما در عمرمان شخصیتی مثل امام ندیدیم. او یک استثناء بود و شاید در قرون گذشته هم چنین شخصیتی نبوده یا کم بوده. علم،‌ شجاعت و شهامت مهم نیست، بلکه این روح تربیت شده،‌ عرفان عملی بالا و صبر و تحمل بی نظیر در تاریخ مهم است. مگر می‌شود شخصی فرزند عزیز جوان عالم مجتهد خود را از دست بدهد و خم به ابرو نیاورد؟ چه کسی می‌تواند چنین کاری کند؟ این کار فقط از بزرگان تاریخ،‌ اولیاء‌، انبیاء و امامان معصوم ساخته است که یک شخصیت این چنینی برای نهضت اسلامی فدا شود و این پدر بزرگوار نه اسمی از او ببرد و نه از ویژگی‌هایش بگوید،‌ بلکه فقط بگوید این حوادث پیش می‌آید و ما نباید جزع و فزع کنیم، بلکه باید صبر کنیم چرا که ما ظاهر را می‌بینیم و این مساله از الطاف خفیه خدا بوده است.

وی ادامه داد: ما خیلی درست نمی‌فهمیدیم امام چه می گوید.  موج شروع شده بود و امام هم آن را می‌دید، اما شخصیتی داشت که آینده را به خوبی می‌دید که این یا با هوش و یا با عنایت و یا هر دو بود که امام به راحتی آینده را می‌دید. وقتی نزد ایشان مشرف می‌شدیم با گفتن جمله اول می‌دانست می‌خواهی چه بگویی. امام گاهی با نگاه و گاهی با سکوت خود حرف می‌زد.

روحانی در ادامه یادآور شد: کسی تصور نمی‌کرد آن رژیم 2 هزار و 500 ساله که همه کشورها حامی آن بودند، سرنگون شود. امام تنها با استبداد نجنگید، بلکه همزمان با استبداد و استعمار جنگید و شخصیت والایی بود که همه بت‌ها را شکست و شخصیت خود را نشان مردم داد که چه روح بلندی داشت. در سخنرانی خود هم گفت که این گشایش را از دست ندهید و همه در کنار هم قرار بگیرید. تمام آن سخنرانی از اول تا آخر جز وحدت،‌ انسجام و اعتدال چیزی نیست و امام به علما و دانشگاهیان سفارش می‌کند که از هم جدا نشوید و می گوید حتی کسانی که در گذشته به دربار رفته‌اند را درباری نخوانید، چرا که نمی‌دانید چرا می‌رفتند و اگر من هم بودم شاید برای آنکه یک حاکم جاعر را به راه بیاورم درباری می‌شدم.

وی همچنین تاکید کرد: امام فرمودند همدیگر را سرکوب نکنید و متحد باشید. آن پیام امام را امروز هم گوش ما باید بشنود و امروز هم همه باید در کنار هم باشیم. امام در سخنرانی خود به جناح‌ها می‌گوید که از هم فاصله نگیرند. عین این تعبیر را می‌شود امروز هم برای مردم بیان کرد که از هم جدا نشوید. اختلاف نظرها، اختلاف سلیقه‌ها آنقدر زیاد نیست و ما در اصول متحد هستیم. حالا ممکن است یکی بگوید به سمت راست یا چپ بچرخیم به هدف سریعتر می‌رسیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ابعاد شخصیتی مرحوم مصطفی خمینی،‌ خاطر نشان کرد: ایشان به عنوان یک عالم فقیه، مجتهد،‌ فیلسوف،‌عارف انقلابی مبارز جایگاهی داشت و از طرفی جایگاهی در بیت امام و نهضت اسلامی داشت. مرحوم آقا مصطفی به عنوان امید همه انقلابیون نگاه مساعدی رویش وجود داشت که اگر خدایی نکرده روزی امام بین ما نباشد، فردی هست که بتواند این پرچم را به دوش بگیرد و نهضت را به ثمر و مقصد نهایی برساند. از طرف دیگر ایشان به عنوان یک مشاور،‌ معاون و یار بزرگ در کنار امام بود و تنها فرزند امام نبود،‌ بلکه خودش جایگاه ویژه‌ای داشت و در انقلاب و نهضت ما هم جایگاهش ممتاز بود.

وی با یادآوری ماجرای 15 خرداد سال 42 افزود: در آن روز از سحرگاه در سراسر قم این ولوله‌ ایجاد شد که امام را دستگیر کرده‌اند و جمعیت تقریبا موقع طلوع آفتاب از همه جای قم به سمت منزل امام سرازیر شدند. حاج آقا مصطفی از منزل خارج شدند و جمعیت پشت سرش وارد صحن حضرت معصومه شدند که عده‌ای از علما، مدرسین و فضلا از جمله آیت الله مرعشی حاضر بودند. جمعیت در سمت روبروی حرم اجتماع کرده بود و آقا مصطفی بالای منبر نشست و سخنران‌ها پای منبر ایستاده سخنرانی می‌کردند. چند نفر صحبت و ماجرای شب گذشته را بیان کردند و هر لحظه جمعیت زیادتر می‌شد.

روحانی ادامه داد: کسی نمی دانست باید چه کار کند،‌ کجا برود و چه اقدامی انجام دهد. در این میان جمعیت عظیم زن‌های پایین شهر قم در حالی که شمشیر و عکس امام در دستشان بود با فریاد یا مرگ یا خمینی وارد صحن شدند. ورود این زن‌ها هیجانی را میان همه مردم به وجود آورد. اصرار مردم این بود که آقا مصطفی اجازه دهد مردم از صحن خارج شوند و او هم در یک لحظه با دست خود به سمت در جنوبی اشاره کرد که با این اشاره جمعیت بیرون ریخت و به سمت پل و خیابان حرکت کرد. شعار جمعیت یا مرگ یا خمینی بود و در نزدیک چهارراه راه آهن ماشین‌های نظامی با چراغ‌های روشن و بوق‌های ممتد وارد شدند و حادثه‌ای پیش آمد که عده‌ای از مردم و حتی زنان به شهادت رسیدند و مردم قم آن حادثه عظیم را آفریدند.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: اگر حادثه 15 خرداد نبود،‌ یا جان امام در خطر بود یا امام برای همیشه در زندان می ماند،‌ اما آن فداکاری،‌ ایثار و حضور مردم در قم،‌ تهران،‌ ورامین و شهرهای دیگر باعث شد رژیم احساس کند که شخصیت امام شخصیتی نیست که بتواند به راحتی حذف و یا جامعه را از بودنش محروم کند. کسی که در داستان 15 خرداد نقش بسیار اساسی داشت، شخص آقا مصطفی بود. تلاش،‌ مجاهدت و فداکاری ایشان و البته سایر بزرگان، علما و مراجع در سراسر ایران باعث شد جان امام حفظ شود و این اغراق نیست.

وی با اشاره به حادثه سال 43 و دستگیری امام، خاطر نشان کرد: در این زمان همزمان همه خیابان‌های قم را سربازها گرفتند و همه مدارس محصور شد. اما کسی که راه افتاد و به در خانه مراجع رفت تا از جان امام حفاظت کند، آقا مصطفی بود که بعد او را دستگیر کردند و به زندان در تهران آوردند. نزدیکی‌های ماه رمضان بود که آزاد شد و بازگشتش حرکت بزرگی در قم ایجاد کرد که مستقیم به سمت حرم رفت و مردم که این خبر را شنیده بودند، باعث شدند جمعیت عظیمی صحن و خیابان‌ها را فرا بگیرد.

روحانی همچنین افزود: ماندن آقا مصطفی کنار امام در ترکیه هم بسیار تاثیرگذار بود. همچنین در ایام تبعید امام در نجف نقش ایشان ممتاز بود و در حفاظت از جان امام و حرکت نهضت اسلامی نقش ممتازی داشت. از طرفی دسترسی به او بسیار آسان بود و فردی خلیق،‌ متواضع و پاکی بود و خیلی راحت در همه اجتماعات حضور پیدا می‌کرد. در قم و نجف هم خیلی کنار امام ظاهر نمی‌شد. او شخصیتی در دسترس همه بود و با ویژگی‌هایی که این عالم بزرگوار و فقیه مجاهد در کنار امام داشت،‌ همواره یک یار فداکار در کنار امام راحل بود.

وی همچنین بیان کرد: درود به روح امام که برای ما عزت،‌ استقلال،‌ وحدت، انسجام،‌ نابودی دیکتاتوری و استعمار، خودباوری،‌ ایستادگی و بردباری آورد و درود به روح پاک فرزندان برومندش حاج آقا مصطفی و سیداحمد آقا و عزیزانی که در راه این انقلاب تلاش کردند و در جوار رحمت حق قرار گرفتند. باید از خاندان بزرگ امام،‌ فرزندان و دختران امام و یادگاران امام از جمله حضرت حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن آقای خمینی که یادگار امام در جمع ماست و برادرانش سپاسگذاری کنیم،  چرا که حق بزرگی به گردن ما دارند و باید در مقابل آنها تشکر و تواضع کنیم.

رئیس جمهور در پایان گفت: می دانیم که امام و بیت امام حق بزرگی به گردن ما دارند و اگر کار حاج آقا مصطفی و سیداحمد آقا کنار امام نبود،‌ نمی‌توانستیم شاهد آن پیروزی‌ها باشیم. امام بسیار بزرگ بود، اما نیاز به یار مورد اعتمادی داشت که در کنارش باشد که روزی حاج آقا مصطفی و روزی سیداحمد آقا کنارش حضور داشتند. امیدواریم بتوانیم ادامه دهنده راه امام باشیم.

به گزارش ایسنا، پیش از سخنرانی روحانی،‌ محمدعلی انصاری دبیر همایش از کسالت رئیس جمهور در یکی دو روز گذشته خبر داد که با وجود این کسالت قبول کرده در این مراسم سخنرانی کند و صدای گرفته رئیس جمهور در حین سخنرانی هم نشان دهنده کسالت او بود.
خبرگزاری ایسنا

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۲۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلمان؛ روایت درست تاریخ

  نگارش این سریال را هم خودش به‌عهده داشته و حسین طاهری، تهیه کننده این اثر است. جالب این‌که امرا...احمدجو که ید طولایی در نویسندگی و کارگردانی دارد هم به عنوان مشاور با این پروژه همکاری می‌کند. تصویربرداری این سریال از ۱۰ دی ۱۳۹۸ آغاز شده و قرار است در ۶۰ قسمت ساخته شود. جالب این‌که در ۱۱فروردین۱۴۰۲ مستندی با نام سلمان درباره مراحل تولید و پشت صحنه فصل اول این مجموعه پخش شد که در نوع خود دیدنی بود.این مجموعه تاریخی به دوران زندگی، زمانه و مهاجرت سلمان فارسی می‌پردازد و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا واقعه غدیر خم ادامه خواهد داشت. سلمان فارسی در نوجوانی ایرانشهر را ترک می‌کند و مسیحی می‌شود. او حدود ۷۰ سال در شهرها، کلیساها و دیرهای مختلف بیزانس سیر و سلوک می‌کند. این مجموعه یکی از پربازیگرترین و پرلوکیشن‌ترین سریال‌هایی است که در حال ساخت است و طبق پیش‌بینی‌ها قرار است در سال ۱۴۰۵ پخش شود. جام‌جم به پشت صحنه این مجموعه رفته و گزارشی از روند تولید آن داشته و با برخی عوامل آن از جمله حسین طاهری، امرا... احمدجو، حامد میرباقری و مهدی نقویان(رئیس سیمافیلم) هم به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.
     
سلمان درآتشکده ماربین
در انتهای یکی از خیابان‌های شهرک سینمایی غزالی و درست پشت کاروانسرای مرمر مجموعه سلمان فارسی قلعه‌ای ساخته شده که نام آن آتشکده ماربین است. یکی از لوکیشن‌های اصلی این مجموعه که عوامل گروه مدتی است برای ضبط سکانس‌های مربوط به ایران در این لوکیشن حضور دارند و زیر تیغ آفتاب و همراه با باد و خاک در حال ضبط سکانس‌هایی از این سریال هستند. نزدیک ورودی در اصلی یک پرده کروماکی آبی رنگی وصل و مقابل آن اسبی به یک درخت بسته شده است. اسب گاهی شیهه‌ای سر می‌دهد اما مانعی برای ضبط سریال نیست. فقط رفت و آمدهای بک قاب دوربین‌ها بررسی می‌شود. گروه در حال ضبط است و ما باید چند دقیقه‌ای را منتظر بمانیم تا کات داده شود. سکانس شلوغ و سختی است. هنرورهای بسیاری با پوشش و گریم مناسب آن سکانس در هر نقطه‌ای از این قلعه ایستاده‌اند. حتی سربازان و برمکی‌ها نیز با لباس و گریمی که برای‌شان تعریف شده در میزانسن کارگردان جای گرفته‌اند. کمی جلوتر می‌رویم. انوش معظمی را با گریم و سبیل از بناگوش دررفته و چهره بسیار متفاوتی می‌بینیم. گرچه ابتدا قابل شناسایی نیست اما همین که دیالوگ‌هایش را می‌گوید و صدایش را می‌شنویم، متوجه می‌شویم که امروز او مقابل دوربین است. هوا به‌شدت گرم است و خورشید وسط آسمان قرار دارد. با این حال مانعی برای ادامه کار نیست. از یکی از عوامل می‌شنویم که حسام منظور، فرخ نعمتی و امیررضا دلاوری در اتاق گریم هستند و خودشان را برای ضبط سکانس‌های بعد آماده می‌کنند. از آنجا که داوود میرباقری حساسیت و دقت بسیاری روی کار خود دارد، این سکانس بارها ضبط می‌شود تا مورد تایید او قرار بگیرد. البته در این میان صدای هواپیما هم گهگاهی شنیده می‌شود که یکی از عوامل به‌شوخی می‌گوید: «جالبه که همیشه پروازها تاخیر دارن اما امروز همه پروازها داره به‌موقع انجام میشه!»
داوود میرباقری، امرا... احمدجو و حسین طاهری داخل یک چادر نشسته‌اند و از مانیتور مقابل‌شان کار را دنبال می‌کنند. یکباره بادی می‌وزد و یکی از صندلی‌های پلاستیکی به هوا رفته و مقابل پای یکی از اسب‌ها پرتاب می‌شود و او را عصبانی می‌کند. سایر اسب‌ها هم که در گوشه‌و‌کنار این قلعه ایستاده‌اند، سروصدا می‌کنند. نگاهی به اطراف می‌اندازیم. سربازها و نگهبانان قلعه در برج و باروی قصر مشغول محافظت هستند. فضاسازی میرباقری مثل همیشه حرف ندارد. انگار مخاطب را با خود به قلب تاریخی می‌برد که شاید هزاران سال با آن فاصله دارد. یکی از هنروران با سبدی در دست و با اشاره دستیار کارگردان به نقطه‌ای می‌رود و می‌ایستد که به او گفته شده است. داخل سبد نان و خرما دارد. یکی از هنروران شوخی لقمه‌ای نان و خرما از او طلب می‌کند و باعث خنده می‌شود. لباس‌ها و کفش‌ها و گریم هنروران همه نشانگر است که در حال ورق‌زدن تاریخ چندهزارساله هستیم. نسیمی می‌آید و صورت‌ها را نوازش می‌کند اما همچنان هوا گرم است و گروه باید تا شب سکانس‌های بسیاری را ضبط کنند. زمان به‌سرعت درحال گذراست و گروه هیچ ثانیه‌ای را نباید از دست بدهد. به همین خاطر است که سرما و گرما هم مانعی برای کارشان نشده است. به نظر می‌رسد این مجموعه از کار قبلی میرباقری سخت‌تر است و به همین دلیل او انرژی بیشتری روی آن می‌گذارد. در گوشه دیگری از این شهرک هم کارگاه‌های چرم و کهنه‌کاری سریال قرار دارد و همزمان تیم دیگری در حال ساخت ادوات جنگی است. لوکیشن‌های دیگری هم در حال ساخت است. خلاصه این‌که همه در تلاش هستند تا یک سریال شسته‌رفته و ماندگار دیگر در تاریخ این رسانه ثبت شود.
     
استاندارد بالای ۱۵دوربین روشن
مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم در پشت صحنه این سریال حاضر است و درباره روند تولید این پروژه و دقتی که میرباقری در ساخت این اثر دارد و زمان‌بندی آن به جام‌جم می‌گوید: خوشبختانه با حمایتی که ریاست سازمان از این پروژه دارد و به‌صورت هفتگی جلساتی برای این پروژه می‌گذارد، مشکلاتی که در پیش‌تولید وجود دارد، خیلی زود رفع می‌شود و حمایت‌های لازم از این اثر صورت می‌گیرد. می‌توانم بگویم برای اولین‌بار طی این ۳-۴سالی که این سریال تولید می‌شود، لوکیشن‌های این بخش تا پایان سال ۱۴۰۳ ساخته شده و آماده است. اما در سال‌های قبل این‌گونه نبود. به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های تولیدی نامنظم انجام می‌شد و ساخت لوکیشن در برنامه‌ریزی سریال تاثیرگذار بود.وی ادامه می‌دهد: امسال هم دنبال این هستیم که لوکیشن‌های مربوط به سال بعد همین امسال ساخته شود تا مانع تولیدی نداشته باشیم و کار با سرعت پیش برود. البته این سرعت با همان استانداردها و کیفیتی است که باید باشد و مدنظر کارگردان و ریاست سازمان هم هست.نقویان همچنین می‌افزاید:خوشبختانه چرخه تولید درسال۱۴۰۳ راه افتاد، سرعت تولید کارهای الف ویژه بیشتر شد ومدت‌هاست به استاندارد بالای ۱۵دوربین روشن رسیده‌ایم که نیاز آنتن است تا زیر ۱۵ تا دوربین روشن نداشته باشیم و همین طور حمایت می‌شود. ما الان شش سریال درمرحله پس‌تولید داریم که منتظر آنتن هستند. 
     
حضور ۴۰ بازیگر خارجی
حسین طاهری، تهیه‌کننده سریال در گفت‌وگو با جام‌جم درباره تدراک گسترده برای تولید این سریال عنوان می‌کند: شایسته کشوری مثل ایران که تاریخ کهن و همچنین سابقه فیلمسازی غنی دارد این است که در تولید آثار نمایشی ارتقا پیدا کند. سریال سلمان فارسی مجموعه‌ای است که سازمان صداوسیما با آن در کنار آقای میرباقری قدم بزرگی برداشته است. ما براساس برنامه‌ریزی تولید را جلو می‌بریم و از این برنامه عقب نمانده‌ایم. همان‌طور که قبلا گفتم، اینجا یک دانشگاه است. دوستان و همکاران ما تلاش می‌کنند از بزرگان در این مجموعه بیاموزند. وی به جام‌جم می‌گوید: بخش‌های ایران باستان بسیار جالب توجه است، البته همچنان ساخت و ساز ادامه دارد وماتاپایان فصل ایران باستان بیش از۳۰لوکیشن داریم. طاهری درباره انتخاب هنرورها هم توضیح می‌دهد:۲۰هزار نفر را از میان تئاتری‌های سراسر ایران انتخاب کردیم. رزومه دادندو۶۰۰۰نفر از میان‌شان گزینش شدند که حرفه‌ای هستند، البته در این دانشگاه بیشتر می‌آموزند. وی در مورد حضور چهره‌ها نیز عنوان می‌کند: بیشتر بازیگران ایران علاقه‌مندی خود را برای حضور در این پروژه اعلام کرده‌اند و این برای ما باعث افتخار است. اما علاوه بر آنان، چهره‌های تازه نیز معرفی می‌شوند و حدود ۴۰ بازیگر خارجی نیز تا کنون در این سریال حضور پیدا کرده‌اند. بازیگرانی از مراکش، تونس، یونان، ارمنستان و... از این جمله هستند. برخی از آنان اصلا با ایران آشنایی نداشتند و به‌واسطه بازی در این سریال با ایران آشنا شدند. این تهیه‌کننده درخصوص ادامه تصویربرداری در شهرک غزالی نیز می‌گوید: دو سه هفته‌ای در شهرک غزالی هستیم تا فصل زمستان را تصویربرداری کنیم. برای تصویربرداری فصل بهاربه شاهرودبازمی‌گردیم ویکی دوماه آنجامی‌مانیم.بازبه تهران بازمی‌گردیم ودوره پرشکوه ایران باستان را  تصویربرداری می‌کنیم. 
     
میرباقری سنگ تمام گذاشته است
امرا...احمدجو یکی از نویسندگان و کارگردانان پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون است که آثار بسیاری را در تلویزیون ماندگار کرده است. هنوز هم مخاطبان بسیاری با «روزی روزگاری» این هنرمند خاطره دارند. تفنگ سرپر، پشت کوه‌های بلند و سردار جنگل از جمله آثاری است که برای تلویزیون ساخته است. وی که به‌عنوان مشاور با این پروژه همکاری می‌کند، در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: داوود میرباقری قصه سلمان را اززمان تولداین شخصیت آغاز کرده است. البته از آنجایی که از آن تاریخ اطلاعات جزئی در دسترس است بخشی از فیلمنامه باید دراماتیزه می‌شد. به‌طور مثال پدر سلمان از ملاکان جی در اصفهان بوده و ثروت زیادی داشته است ولی ما از پدر او اطلاعات دیگری نداریم و بخشی از داستان درباره شرایط زندگی وی در ایران و همچنین مسائل پیرامونی او به‌صورت داستانی در فیلمنامه وارد می‌شود.وی همچنین می‌افزاید: با توجه به تجربیاتی که داوود میرباقری دارد، این سریال آن‌طور که پیش‌بینی کرده‌ایم در حال انجام است. البته به‌دلایل مختلف از‌جمله کرونا توافق‌هایی داشته‌ایم اما خللی در کار ما ایجاد نکرده است؛ ضمن این‌که همه شرایط مهیاست و تصور می‌کنم نتیجه درخشانی هم خواهد داشت.احمدجو در ادامه بیان می‌کند: می‌توانم بگویم سلمان‌فارسی یک اثر ماندگار و فاخری خواهد بود و از آن سریال‌هایی می‌شود که می‌تواند برای نسل‌های مختلف آموزنده و جذاب باشد؛ چون من چند سال است شاهدم که میرباقری برای این کار سنگ‌تمام گذاشته و با تجربه زیادی که در این زمینه‌ها دارد و با همه وجود پلان به پلان این سریال را جلو می‌برد.وی با اشاره به منابعی که به آنها در نگارش سریال رجوع کرده است، می‌گوید: همه زحمات را آقای میرباقری کشیده ومن در کنارش به او کمک می‌کنم اما برای نگارش، کتاب‌های زرتشتی از‌جمله اوستا مرجع من شده است. تحقیقاتی هم جدا ازفیلمنامه توسط سازمان صداوسیما انجام شده است و من از آنها استفاده می‌کنم. همزمان برای این‌که در آن فضا قرار بگیرم به این تحقیقات و کتاب‌های دیگر هم مراجعه می‌کنم. با همه این احوال گاهی برای یک دقیقه دیالوگ دو یا سه روز وقت می‌گذارم و گاهی هم گفت‌وگوها به‌راحتی به ذهنم می‌آید و روی کاغذ می‌نویسم.وی همچنین درباره زبانی که در سلمان فارسی به‌کار برده شده و نحوه گویش‌ها عنوان می‌کند: اگر بخواهیم زبان را نزدیک به آن زمان انتخاب کنیم، نامفهوم خواهد بود؛ بنابراین من سعی می‌کنم دستور زبانی را که قابل فهم است با گویش امروزی استفاده کنم ونظرخود میرباقری هم براین مبنابود که دیالوگ‌هابه زبان امروز ومحاوره نزدیک‌تر باشد.احمدجو در پایان هم می‌گوید: چند سالی است یک سریال جنگی به نام «تولد» را دارم که اگر بعد از سریال سلمان فارسی همچنان زنده باشم و ویلچرنشین نشوم، می‌خواهم آن را بسازم. بخشی از کارهایش هم انجام شده است.
     
بازیگرانی که به عشق سلمان آمده‌اند
حامد، فرزند داوود میرباقری است که همواره در کنار پدر تلمذ می‌کند و در آثاری که او می‌سازد، هم بازی می‌کند و هم در پشت‌صحنه حضور دارد و پدر را همراهی می‌کند. وی در این سریال هم به‌عنوان دستیار کارگردان فعالیت می‌کند و قرار است نقشی را هم بازی کند که در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: درباره نقشم فعلا صحبتی نمی‌کنم اما مدتی است که بخش مربوط به ایران را ضبط می‌کنیم که بخشی از لوکیشن‌های این بخش در شهرک غزالی است و بخشی هم در شهرک دفاع‌مقدس و شاهرود ضبط می‌شود. از آنجا‌ که طبق زمان‌بندی پیش می‌رویم، حدود هشت روز دیگر در شهرک هستیم و بعد به شاهرود می‌رویم.وی در ادامه در توضیح لوکیشن آتشکده ماربین بیان می‌کند: این آتشکده در جی یا همان اصفهان سابق است که بیشتر کارهای اداری در این مرکز رخ می‌دهد. اینجا یکی از لوکیشن‌های اصلی بخش ایران است که می‌توان گفت ۲۵ درصد بخش ایران در این لوکیشن مقابل دوربین می‌رود.میرباقری درباره حضور هنروران و انتخاب آنها توضیح می‌دهد: تمام این افراد از نقاط مختلف کشور انتخاب شده‌اند. به همین دلیل اسم آنها را منتخبان گروه کارگردانی گذاشته‌ایم. چون همه این افراد جزو بازیگران استان‌های مختلفی هستند که تجربه بازیگری دارند و به عشق سلمان وارد این پروژه شده‌اند. برای اولین بار است که این اتفاق در یک پروژه‌ای افتاده است، چون آقای میرباقری ترجیح می‌دادند‌ با افرادی کار کنند که تجربه بازیگری داشتند. ما برای انتخاب آنها سفرهای بسیاری رفتیم و دو سال قبل از فیلمبرداری شروع کردیم و به همه استان‌های ایران سفر کردیم تا این افراد انتخاب شدند. در حال حاضر برای هر فاز این سریال باز سفر می‌رویم و افراد دیگری را می‌بینیم. چون همچنان کار انتخاب بازیگر ادامه دارد و در حال انجام است. در جمع بازیگران اصلی چهره‌های جدیدی داریم که پیش از این تجربه تئاتر داشتند و با این سریال معرفی می‌شوند.میرباقری درباره لوکیشن‌های این سریال بیان می‌کند: هنوز ساخت و سازها و لوکیشن‌های این سریال در حال انجام است. اگر فاز ایران را بخواهیم تقسیم کنیم، بخش جی دو لوکیشن اصلی دارد و همین آتشکده و خانه بودخشان، فرماندار جی و پدر سلمان که در شاهرود در حال ساخت است. یکی دیگر از لوکیشن‌های اصلی ایران، کاخ تیسفون است و در واقع آن چیزی که در عکس‌ها داریم، نمانده و در حال ساخت است. وی در ادامه درباره تحقیق و پژوهش این سریال می‌افزاید: پیش از کار، تحقیق و پژوهش انجام شده، اما برای هر فاز از کار باز هم تحقیق و انتخاب‌ها انجام می‌شود. می‌توانم بگویم هر دو قسمت از این سریال مثل یک سینمایی حرفه‌ای گرفته شده؛ با همان دقت، حساسیت و انتخاب لوکیشن و بازیگر و... .میرباقری در پایان هم می‌گوید: فصل بیزانس کار شد و زمان زیادی گذاشتیم. چون لوکیشن‌های بسیاری داشت و مدام درسفربودیم. لوکیشن‌های فصل حجاز آماده است و برای فصل ایران هم متمرکزتر بودیم. به هر حال در تلاشیم تا کار به موقع تمام شود.

دیگر خبرها

  • اگر بیش از حد به دیگران وابسته می شوید بخوانید
  • می‌ترسم جنگ تمام شود و این زندگی ادامه داشته باشد!
  • نباید از خودنمایی مجازی یا خیابانی یکسری هنجارشکن محدود بترسیم
  • سلمان؛ روایت درست تاریخ
  • بازدیدهای سرزده و شهرستانی ادامه دارد؛مدیران آماده و به گوش باشند
  • عزاداری باشکوه مردم مؤمن تکاب در سالروز شهادت جانسوز امام جعفر صادق (ع)
  • دستگاه قضا ابتدا سراغ مفسدین گردن کلفت می‌رود
  • ممنوعیت‌های تردد درمحدوده صادقیه برای برگزاری مراسم سوگواری امام صادق(ع)/اعلام مسیرهای جایگزین
  • قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
  • شناخت درست اهل بیت و تبعیت از آنها از واجبات است