Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مقاله سياستي «بررسي ابعاد فقهي سپرده‌پذيري سرمايه‌گذاري مدت‌دار بانکي» توسط پژوهشکده پولي و بانکي بانک مرکزي منتشر شد و در اختيار علاقه مندان قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري آريا، در چکيده اين مقاله سياستي که توسط «وهاب قليچ» نوشته شده، آمده است: جاي ترديد نيست که ابعاد مختلف نظام بانکي کشور نيازمند آسيب‌شناسي و اصلاح مقرراتي، اجرايي و نظارتي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يکي از بخش‌هاي مهم نظام بانکي کشور بخش تجهيز منابع است که بر اساس ماده 3قانون عمليات بانکي بدون ربا، بانک‌ها مجاز هستند تا در قالب سپرده قرض‌الحسنه (جاري و پس انداز) و سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري مدت‌دار به تجهيز منابع اقدام کنند.
در ادامه اين بخش آمده است: با عنايت به اهميت سپرده‌پذيري سرمايه‌گذاري مدت‌دار در بخش تجهيز منابع بانکي، اين گزارش سعي داشته تا به بررسي ابعاد فقهي اين سپرده‌پذيري بپردازد. در اين يادداشت به دو عقد وديعه و وکالت اشاره شده است. تحليل و بررسي عقد وديعه نشان مي‌دهد اين عقد تناسب خوبي با سپرده‌پذيري بانکي ندارد؛ همچنين عقد وکالت ضمن آنکه از ظرفيت‌هاي خوبي براي اين کار برخوردار است اما با چالش‌ها و محدوديت‌هايي نيز همراه است. اين گزارش سعي دارد تا با طرح اين دسته از چالش‌ها، راهکارهايي را جهت تخفيف آن ارايه کند.
در اين مقاله سپرده سرمايه گذاري مدت دار، روش هاي تجهيز منابع در سپرده هاي سرمايه گذاري مدت دار، عقد وديعه، آسيب شناسي استفاده از عقد وديعه در سپرده گذاري بانکي، آسيب شناسي استفاده از عقد وکالت در سپرده گذاري بانکي و راهکارهاي پيشنهادي جهت تخفيف چالش ها مورد بررسي قرار گرفته است.
در اين گزارش ابتدا ماهيت سپرده‌ سرمايه‌گذاري مدت‌دار در نظام بانکي کشور معرفي و سپس روش‌هاي تجهيز منابع در سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري مدت‌دار در دو محور عقد وديعه و عقد وکالت طرح شد و چالش‌هاي هر يک مورد طرح و بررسي قرار گرفت.
در بخش نتيجه گيري و جمع‌بندي اين مقاله سياستي نيز تاکيد شده است: بررسي‌ها نشان داد که عقد وديعه براي بکارگيري در اين نوع از تجهيز منابع از تناسب کمي برخوردار است. همچنين بکارگيري عقد وکالت در صحنه عمل، همراه با چالش‌هاي جدي است. بخش انتهاي اين گزارش سعي کرد تا با ارايه يکسري راهکارهاي پيشنهادي به تخفيف اين دسته از چالش‌ها بپردازد.
علاقه مندان براي دسترسي به متن کامل اين مقاله سياستي مي توانند به پورتال پژوهشکده پولي و بانکي بانک مرکزي به نشاني http://www.mbri.ac.ir مراجعه کنند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۵۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی از معلمان مدرسه شهید حجه فروش همدان

در این مراسم، رسول شیدایی مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: مدرسه شهید حجه فروش در ابعاد تربیتی و آموزشی مدرسه‌ای نمونه و در بین ۱۰ مدرسه برتر استان همدان و ششمین مدرسه با رشد معدل آزمون نهایی است.

مسلم مخفی، فرماندار همدان هم توجه به هر دو مقوله آموزش و پرورش را در مدارس خواستار شد و گفت: مدارس باید به همه ابعاد تربیتی بپردازند و آینده سازان و مادران و پدرانی تکامل یافته و تربیت شده را وارد جامعه کنند.

سیدجواد حسینی، فرمانده سپاه ناحیه همدان هم گفت: تعلیم و تعلم را معلمان به عنوان یک عبادت انجام می‌دهند و لازمه این امر داشتن عشق و علاقه و پدری و مادری کردن برای نهال‌های آینده کشور است.

شهید حمید حجه فروش، ۱۲ آذر ۱۳۳۶ متولد شد، و با شروع دفاع مقدس تدریس را رها کرد و به دنبال خدمتی دیگر رفت، آموزش و پرورش نامۀ برگشت او و دیگر معلمان به محل کارشان را ارسال کرد؛ اما به حضورش در سپاه و بسیج بیشتر احساس نیاز می‌شد. با ماندنش موافقت کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • قدردانی از معلمان مدرسه شهید حجه فروش همدان
  • ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی بررسی می شود
  • سرور ابری و آشنایی با ویژگی های آن
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • بررسی ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم
  • جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی​ اعلام شد
  • ابعاد حقوقی تجمع دانشگاهیان آمریکا در دانشگاه قم بررسی شد
  • چگونه سود 33 درصدی بانکی دریافت کنیم؟
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود