Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- «رضا اردکانیان» وزیر پیشنهادی نیرو، برای رفع چالش های صنعت برق و انرژی های تجدیدپذیر، 21 راهبرد و برنامه از جمله «توسعه و بهینه سازی شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع برق کشور»، «افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر» و «ساماندهی اقتصاد برق» را در برنامه خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، صنعت برق ایران با 77 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی و با تکیه بر توانمندی های داخلی در سطح جهانی از جایگاه چهاردهم و در منطقه دارای رتبه نخست قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ایران از معدود کشورهای دارای فناوری ساخت انواع نیروگاههاست و 100 درصد تجهیزات توزیع نیروی برق و بیش از 95 درصد تجهیزات انتقال و فوق توزیع، بومی سازی شده و در داخل تولید می شود.

** چالش های بخش برق
به زعم وزیر پیشنهادی نیرو، این بخش با چالش هایی از جمله «رشد مصرف برق و بالابودن شدت مصرف انرژی»، «راندمان نیروگاه‌ها و تلفات انرژی برق»، «عدم تمرکز سیاستگذاری، تدوین راهبردها و اتخاذ تصمیمات در بخش انرژی کشور» و همچنین «انباشت حجم بدهی های صنعت برق به تولید کنندگان بخش خصوصی برق، پیمانکاران و تولید کنندگان تجهیزات و بانکها به میزان بیش از 30 هزار میلیارد تومان» مواجه است.
«عدم اصلاح تعرفه فروش و انشعاب برق متناسب با نرخ تورم در سنوات گذشته»، «عدم پرداخت ما‌به‌التفاوت قیمت تمام شده انرژی برق و انشعاب با قیمت های فروش تکلیفی مطابق قانون حمایت از صنعت برق»، «عدم تخصیص منابع عمومی برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در شبکه انتقال و فوق توزیع»، «فقدان بستر لازم جهت استفاده از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» و همچنین «فرسودگی شبکه های انتقال و توزیع» از دیگر چالش هایی است که وزیر پیشنهادی نیرو در برنامه تقدیمی خود به مجلس، بر آن صحه گذاشته است.

** راهبردها
وی در برنامه خود که برای اخذ رای اعتماد از نمایندگان به مجلس شورای اسلامی ارایه کرده است، به راهبردهایی برای مواجهه با این چالش ها اشاره کرده که از آن جمله می توان به «ارتقا و توسعه نظام مدیریت تقاضا و اصلاح الگوی مصرف انرژی با رویکرد کاهش شدت انرژی در کشور از جمله با ایجاد نهاد تنظیم مقررات بخش برق»، «اهمیت ویژه به توسعه و بازسازی شبکه های فرسوده انتقال و توزیع»، «افزایش راندمان نیروگاهها و کاهش تلفات برق» و «بهبود فضای کسب و کار» اشاره کرد.
«توسعه انرژی های نو و تجدیدپذیر»، «افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه»، «استفاده از سرمایه گذاریهای خارجی در طرح های برق و انرژی های تجدیدپذیر»، « کاهش آلاینده ها و تحقق اهداف حفاظت محیط زیست»، «توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات مرتبط با صنعت برق»، « حمایت موثر از تولید داخل در بخش های مختلف صنعت برق» از دیگر راهبردهای وزیر پیشنهادی نیرو است که در برنامه پیشنهادی خود به نمایندگان مجلس ارایه کرده است.
اردکانیان همچنین در برنامه خود بر افزایش ظرفیت نیروگاهی با استفاده از فناوری های جدید و هماهنگی با صنعت گاز در جهت استفاده بهینه از منابع انرژی کشور و نیز کاهش خطرات ناشی از حوادث غیرمترقبه موثر بر شبکه های گاز شهری تاکید کرده است.

** برنامه ها
وزیر پیشنهادی نیرو، 9 برنامه را برای گذر از چالش های بخش برق و انرژی های تجدیدپذیر مورد تاکید قرار داده است که می توان به «بهره برداری از 20 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با احداث و رویکرد افزایش بازدهی»، «افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر به 4 هزار مگاوات در کشور»، «توسعه و بهینه سازی شبکه انتقال، فوق توزیع و توزیع برق کشور»، «ارتقاء متوسط راندمان (بازدهی) نیروگاه های حرارتی کشور به حداقل 40 درصد» اشاره کرد.
اردکانیان برنامه های دیگری همچون «تک رقمی کردن تلفات شبکه توزیع برق کشور»، «ساماندهی اقتصاد برق و بهبود فضای کسب و کار»، «بهبود شاخص های بهره وری و قابلیت اطمینان شبکه»، «سازگاری زیست محیطی و ارتقای ایمنی در فعالیت های صنعت برق» و «توسعه زیرساختهای هوشمندسازی شبکه برق و ایجاد ارزش افزوده از طریق ارائه خدمات مخابراتی و انتقال دیتا» را برای رفع چالش های مبتلابه برق و انرژی های تجدیدپذیر مورد توجه قرار داده است.
به گزارش ایرنا، پس از آنکه مجلس در جلسه بیست و نهم مردادماه به «حبیب الله بیطرف» رای اعتماد نداد، رییس جمهوری 29 مهر «رضا اردکانیان» مدیر انستیتو مدیریت منابع زیست محیطی دانشگاه سازمان ملل را به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس معرفی کرد و علی لاریجانی نامه رییس جمهوری را اعلام وصول کرد.
جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی علوم و نیرو یکشنبه هفته آینده (هفتم آبان) برگزار می شود.
اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو در سال 1337 در شهر یزد به دنیا آمد؛ وی دانش آموخته رشته مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف (1362) است؛ مدرک کارشناسی ارشد در مهندسی منابع آب (1372) و دکتری خود را در زمینه مدیریت منابع آب (1376) از دانشگاه مک مستر کانادا (Mac Master)اخذ کرده است‎.‎‏
اردکانیان مدیری اجرایی در زمینه مدیریت منابع آب است که پارسال به عنوان هماهنگ کننده کارگروه برنامه ریزی سازماندهی دهه جدید بین المللی آب (1407-1397) مصوب مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد.
وی پیش از این به عنوان مدیر موسس برنامه دهه اول بین المللی آب و سرپرست معاونت اروپایی دانشگاه سازمان ملل فعالیت کرده و در سالهای اخیر استاد تمام دانشکده علوم زیست محیطیِ دانشگاه فنی درسدن آلمان بوده است.
در طول سه دهه گذشته، اردکانیان مدیر موسس و راه اندازی واحدهای مختلفی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی بوده و به عنوان مقام ارشد سازمان ملل متحد، نقشی کلیدی در پیاده سازی اهداف توسعه پایدار در بخش آب و محیط زیست ایفا کرده است.
پیش از مسئولیت های بین المللی، وی به عنوان قائم مقام وزیر نیرو و نخستین معاون امور آب در وزارت نیرو فعالیت کرده است.
اردکانیان در سالهای 1368 تا 1370 معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو (بیژن زنگنه) بود؛ وی در دولت نخست اصلاحات، قائم مقامی وزارت نیرو را بر عهده داشت و همچنین در دولت دوم اصلاحات (سالهای 1380 تا 1384) معاون امور آب وزارت نیرو بود و مدیریت عامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران را بر عهده داشت.
مدیر موسس مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو، مدیر موسس برنامه دهه بین االمللی آب در شهر بُن آلمان، سرپرست معاونت دانشگاه سازمان ملل متحد در اروپا، مدیر موسس انستیتوی مدیریت منابع زیست محیطی دانشگاه سازمان ملل متحد و همچنین عضویت در هیات علمی دانشکده علوم زیست محیطی دانشگاه فنی «درسدن» آلمان از مسوولیت های بین المللی اردکانیان است.
وی معتقد است مدل و نوع حکمرانی دولت ها در عرصه آب در مناطق خشک و نیمه خشک، معرف سطح توسعه یافتگی آنهاست.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**9189*2025**خبرنگار: اسماعیل داوودی*انتشار: لیلا جودی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۵۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۷ درصدی توزیع کود کشاورزی درآذربایجان غربی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، دکتر مظلومی در خصوص تامین، تدارک و وضعیت توزیع کود در سال ۱۴۰۲ (افزایش ۲۷ درصدی نسبت به پنج سال گذشته و ۱۷ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱) ابراز خشنودی کرد و افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آمادگی دارد نیاز کودی استان درکشت بهاره را تهیه و تامین کند.

او گفت: برنامه ابلاغی پارسال، تامین، تدارک و توزیع ۱۱۸ هزار و ۵۲۵ تن انواع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه بود که با برنامه‌ریزی مناسب و تمهیدات لازم اجرا شد.

 

 

دیگر خبرها

  • امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده
  • چالش‌های زیست‌محیطی در توسعه هوش مصنوعی
  • چالش‌های آوج در مسیر توسعه
  • چالش کمبود معلم در چهارمحال و بختیاری رفع شد
  • نظام آموزشی کارآمد بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور را حل می‌کند
  • تعیین تکلیف اردوگاه دانش‌آموزی شهید چمران پس از ۱۸ سال
  • افزایش ۱۷ درصدی توزیع کود کشاورزی درآذربایجان غربی
  • چالش حضور برنامه‌ریزی نشده اتباع خارجی در پردیس
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • رفع چالش‌های حوزه سلامت اولویت مسئولان باشد