Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، داوود محمدی در کنگره بین‌المللی حقوق ایران با رویکرد حقوق شهروندی با اشاره به اینکه کوروش کبیر در زما برده‌داری منشور حقوق شهروندی را نوشت، گفت: نوشتن حقوق بشر توسط کوروش کبیر مایه افتخار است، بعد از آن جلوه‌های حقوق شهروندی را در آیات قرآن داریم.

وی خاطرنشان کرد: در اسلام به حقوق شهروندی اهتمام جدی گذاشته شده است، بعد از پیروزی انقلاب نیز قدم‌های بلندی در اسناد بالادستی، قانون اساسی و قانون عادی ما که مظاهر حقوق شهروندی است برداشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در قانون اساسی بیش از ۵۰ اصل به حقوق شهروندی اشاره دارد. کشور ما در کنوانسیون مختلف بین‌المللی عضو است.

وی ادامه داد: حقوق شهروندی را سه بخش حقوق مدنی سیاسی، حقوق قضایی، حقوق اقتصادی در بر می‌گیرد. دولت منشور حقوق شهروندی را در ۱۲۰ ماده تدوین و ابلاغ کرده و در شورای عالی اداری قواعدی تصویب کردند که نشان می‌دهد ما به اندازه کافی پشتوانه حقوقی داریم.

محمدی با تاکید بر این که بحث نظارت بر قوانین باید جدی گرفته شود، گفت: مجلس و کمیسیون اصل نود  می‌تواند تضمین کننده اجرا و نظارت حقوق شهروندی باشد. رییس کمیسیون اصل نود از نمایندگان مجلس رای اعتماد می‌گیرد و جایگاه ویژه‌ای دارد، قانون‌گذار اهتمام ویژه‌ای به حقوق عامه دارد اما موارد بسیاری از نقض حقوق شهروندی را در زمینه‌های مختلف داریم.

وی تاکید کرد: تنها با تکیه بر قانون نمی‌توان حقوق شهروندی را حفظ کرد ما به گفت‌وگو و عزم اجتماعی احتیاج داریم. بی تردید باید برای فرهنگ‌سازی بستر جامعه تلاش کرد، حقوق شهروندی باید از عرصه نخبگان به عرصه عمومی منتقل شود که احتیاج به آموزش دارد. کتب آموزشی ما باید پیگیر پایه حقوق شهروندی باشد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ خاطرنشان کرد: نخبگان و حاکمیت باید به هم نزدیک شوند و به تعریف مشترک از حقوق شهروندی برسند و کلیه نهادها خود را موظف به اجرای حقوق شهروندی بدانند، دولت‌ها و مجالس زاویه‌گیری‌های مختلفی نسبت به حقوق شهروندی دارند و باید این شرایط تغییر کند، بهترین راه حفظ حقوق شهروندی، اجرای بی تبعیض و دقیق قوانین است.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۶۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند

به گزارش صدای ایران از ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: «به این نتیجه رسیده‌ایم که ۵ واحد (یگان) نظامی اسرائیل در کرانه باختری مرتکب نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه شده‌اند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما در حال گفتگو با دولت اسرائیل در مورد این موضوع هستیم و همه تخلفات قبل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (عملیات طوفان الاقصی) رخ داده است.

او مدعی شد: اسرائیل اقدامات اصلاحی را در مورد ۴ واحد (یگان) انجام داد. با یک واحد رایزنی‌های مداوم با اسرائیلی‌ها انجام می‌شود و تصمیم آمریکا پس از تکمیل مذاکرات انجام می‌شود.

شبکه خبری‌ای بی سی نیوز روز جمعه به وقت محلی گزارش داد: دولت بایدن تصمیم گرفته است که کمک نظامی به سه گردان ارتش اسرائیل را به رغم نتیجه گیری مبنی بر «نقض فاحش حقوق بشر» غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری، لغو نکند.

در این گزارش آمده است که این ارزیابی در نامه‌ای از سوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارسال شده است.

بنا بر گزارش ها، بلینکن اعلام کرده که این تصمیم باعث تاخیر در ارائه هیچ نوع کمکی به اسرائیل نخواهد شد، اسرائیل نیز کل مبلغ اختصاص یافته توسط کنگره را دریافت خواهد کرد.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پنجم اردیبهشت ماه، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی یف را امضا کرد.

لایحه کمک ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان پس از ماه‌ها تاخیر و اختلاف ابتدا در مجلس نمایندگان و سپس مجلس سنای این کشور به تصویب رسید و با امضای بایدن به قانون تبدیل شد.

تصویب این قانون پیروزی چشمگیری برای بایدن، دموکرات‌های کنگره و سناتور میچ مک کانل رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا است که مدت‌ها برای ارسال کمک به اوکراین تلاش می‌کرد.

سناتور چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا و از حامیان تداوم حمایت از اوکراین، اندکی پیش از تصویب نهایی این لایحه گفته بود: «امشب، ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) از لحظه‌ای که اراده آمریکا را زیر سوال برد، پشیمان می‌شود».

این قانون شامل نزدیک به ۶۱ میلیارد دلار کمک به اوکراین، بیش از ۲۶ میلیارد دلار برای رژیم اسرائیل و ۸ میلیارد دلار برای منطقه هند و اقیانوسیه است.

دیگر خبرها

  • نمایندگان قزوین پیگیر افزایش حقوق کارگران باشند
  • قوانین کارگر وجود دارد اما اجرا نمی‌شود 
  • معاونت قوانین به تخلف کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ورود کرد
  • قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا یقه آیپد را گرفت!
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • سرمدی واله : هیچ مانع قانونی برای اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان وجود ندارد
  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • معمای کف و سقف مجاز حجاب