Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش دفتر منطقه‌ای امتداد نیوز، وزیر خارجه آمریکا اخیرا در حالی از تمایل صلح با طالبان سخن گفته است که کارشناسان معتقدند: واشنگتن در پی راه‌حل صلح‌آمیز و مذاکره با طالبان نیست و مصمم به تشدید جنگ علیه این گروه است.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا دوشنبه هفته جاری پس از ورود غیرمنتظره به کابل گفت: واشنگتن باور دارد که اشخاص معتدلی نیز میان طالبان وجود دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یا این حال «نیویورک تایمز» روز یکشنبه گزارش داد که ترامپ به سازمان سیا اجازه گسترش عملیات مخفیانه در افغانستان را داده است که شامل اعزام نیروهای ویژه‌ای برای «شکار و کشتن» طالبان می‌شود.

راهبردهای متضاد

اوایل ماه جاری میلادی «مایک پامپئو» رئیس سازمان سیا در یک کنفرانس امنیتی تاکید کرد که این سازمان علیه طالبان شدیدتر عمل خواهد کرد.

«ماروین وینباوم» مدیر موسسه خاورمیانه و مرکز مطالعات پاکستان می‌گوید که گزارش‌هایی مبنی بر پذیرفتن طرح کشتن اعضای طالبان توسط دولت ترامپ و اظهارات پامپئو نشان‌دهنده استراتژی واقعی آمریکا در افغانستان است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: با وجود اظهارات تیلرسون، آمریکا در حال حاضر به دنبال ایجاد راه‌حل سیاسی نیست.

وی افزود که اظهارات پامپئو نشان می‌دهد که رهبران نظامی آمریکا معتقدند که توانایی کشاندن طالبان به میز مذاکره را با شرایط خود دارند.

وینباوم گفت: ارتش آمریکا بر این باور است که وقتی دست بالا را علیه طالبان داشته باشد، آنها مایل به توافق خواهند شد، با این حال رهبران طالبان نیز معتقدند آنها در شرایط پیروزی قرار دارند و بنابراین ضرورتی بر تسلیم شدن برابر فشارهای نظامی و دیپلماتیک آمریکا نمی‌بینند.

وی افزود: به عبارت دیگر، هر دو طرف استراتژی تقریبا مشابه، اما اهداف کاملا متفاوتی دارند.

کارشناس مسائل سیاسی در واشنگتن درباره اظهارات تیلرسون نیز مبنی بر معتدل خواندن برخی از اعضای طالبان گفت: اگر عناصری هم میان طالبان موافق تقسیم قدرت باشند، توسط رهبران ارشد طالبان کنار گذاشته شده‌اند.

وی اظهار کرد که تمام شواهد حاکی از آن است که رهبران طالبان در اهداف نهایی، رویکرد نظامی و راهبرد سیاسی متحد هستند و برای رسیدن به آن نیز تلاش می‌کنند.

وینباوم گفت: به نظر می‌رسد جناح‌های مختلف طالبان در حال حاضر برای پیروزی نظامی و بازگرداندن «امارت اسلامی» خود مصمم هستند.

کارشناس آمریکایی درباره احتمال تمایل طالبان به مذاکره نیز گفت: آنها ممکن است زمانی حاضر به مذاکره شوند که از موضع قدرت بتوانند شرایط صلح را دیکته کنند و این شرایط قطعا شامل پذیرفتن نظامی دموکراتیک و برپایه قانون اساسی نخواهد بود.

 صرف‌نظر از راه‌حل صلح‌آمیز

«برایان ترل» کارشناس ارشد مسائل افغانستان نیز اظهار داشت که با وجود اظهارات تیلرسون، سیاست‌گذاران دولت ترامپ به استفاده از گزینه نظامی برای پیروزی در جنگ افغانستان مصمم هستند.

وی با اشاره به اظهارات پامپئو مبنی بر رویکرد سخت علیه طالبان نیز گفت که چنین اظهاراتی به نظر نمی‌رسد واشنگتن در پی پایانی صلح‌آمیز برای بحران افغانستان باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی آمریکایی خاطر نشان کرد که استراتژی خصمانه پامپئو بازتاب اظهارات ترامپ در کمپین ریاست جمهوری‌اش مبنی بر هدف قرار دادن اعضای خانواده گروههای تروریستی است.

برایان ترل اظهار داشت: این رویکرد افزایش دشمنان آمریکا و پایان نیافتن و ادامه جنگ افغانستان را در پی خواهد داشت.

تیلرسون گفته که برخی از عناصر طالبان خواستار پایان دادن به جنگ چندین ساله افغانستان هستند و واشنگتن از آنها می‌خواهد خشونت را کنار گذاشته و به دولت افغانستان ملحق شوند.

این در حالی است که کارشناسان تاکید می‌کنند که طالبان در حال تصرف مناطق تحت کنترل دولت افغانستان هستند و بنابراین مایل به مصالحه و یا امتیاز دادن به واشنگتن نیستند.

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۹۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع انفجار در کابل

باشندگان کابل از وقوع انفجار در این شهر خبر می‌دهند.

منابع می‌گویند که این انفجار حوالی ساعت ۷:۵۰ امشب در نزدیکی شهرک آریا از مربوطات حوزه دهم امنیتی شهر کابل رخ داده است.

از تلفات و خسارات احتمالی این رویداد جزئیاتی در دست نیست و طالبان نیز تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

گفتنی است که وزارت امور داخله طالبان نیز در نزدیکی این ساحه موقعیت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود
  • عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟
  • طالبان به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی با ترکیه
  • وقوع انفجار در کابل
  • هنیه: خواهان توافقی برای تضمین خروج اشغالگران از غزه هستیم
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • واشنگتن پیشنهاد اخراج دفتر حماس از قطر را مطرح کرد