Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:00:35 GMT

بیشتر پایان نامه های ارشد و دکتری بدون خروجی مطلوب

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۴۵۱۸۸

بیشتر پایان نامه های ارشد و دکتری بدون خروجی مطلوب

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: متاسفانه بیشتر پایان نامه های ارشد و دکتری خروجی مطلوبی ندارند و در نهایت به رساله ای تبدیل می شوند که باید تنها در کتابخانه قرار داد.

دکتر مهدی احسانیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به این که سیزدهمین نشست معاونان پژوهشی 13 دانشگاه برتر کشور امروز در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار می شود، گفت: هدفمند کردن پروژه های تحصیلات تکمیلی یکی از موضوعاتی است که در این نشست مورد بررسی قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در هر دانشگاه برای پروژه های تحصیلات تکمیلی چه ارشد و چه دکتری یک سری هزینه هایی صورت می گیرد اما متاسفانه خروجی که انتظار داریم از این پروژه ها بدست نمی آوریم.
احسانیان گفت: در این نشست به بررسی این موضوع می پردازیم که چگونه می توانیم این پروژه ها را هدفمند کرده و برای این منظور چه برنامه ای باید طراحی کنیم زیرا از یک طرف منابع مالی محدود است، از طرف دیگر انتظار اساتید بالاست، همچنین دانشجویان باید آموزش خاص ببینند و دیگر این که دانشجویان انتظار دارند که امرار معاش داشته باشند.
معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر، چالش های ارتباط دانشگاه با صنعت در رابطه با قراردادهای پژوهشی را از دیگر مسائلی عنوان کرد که در نشست امروز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
احسانیان گفت: در واقع این چالش ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ یکی چالش هایی که از بیرون به دانشگاه تحمیل می شود و دیگری چالش هایی که از درون دانشگاه نشات می گیرد. از جمله چالش های بیرون دانشگاهی می توان به بحث هایی در ارتباط با بیمه، مالیات، قراردادهای صنعت و عدم تمایل صنعت به بستن قرارداد با دانشگاه اشاره کرد و در رابط با چالش های درون دانشگاهی نیز بحث بودجه پژوهش مطرح است که آیا در رابطه با تحقیقات هزینه می شود و اینکه چگونه می توان با اساتید قرارداد بست. بحث چگونگی گزارش به کارفرما و ارتباط اساتید با صنعت، بحث محصول محوری و غیره از دیگر چالش های درون دانشگاهی است که در این نشست به آنها پرداخته می شود.
احسانیان تاکید کرد: برای این که صنعت با دانشگاه ها بیشتر آشتی کند باید محصولی از این پروژه ها بدست آید که به درد صنعت و در نهایت به درد جامعه بخورد که برای این منظور بحث محصول محوری و هدفمند کردن پروژه های تحصیلات تکمیلی مطرح می شود.
وی خاطر نشان کرد: همچنین در این نشست مشکلاتی در رابطه با محیط زیست برای معاونان پژوهشی مطرح می شود تا انها با این مشکلات اشنا شوند و محور پژوهش خود را در این زمینه ها قرار دهند.

***60 تا 70 درصد مصوبات جلسات معاونان پژوهشی دانشگاه ها اجرایی شده است
معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر در رابطه با وضعیت اجرای مصوبات جلسات معاونان پژوهشی دانشگاه ها گفت: در واقع این جلسات دو نوع مصوبه دارند که یک نوع حالت رهنمودی دارند یعنی هیچ دانشگاهی را اجبار نمی کنیم بلکه در زمینه آن مصوبات توافق می شود و در نهایت انها را انجام می دهیم. اما نوعی دیگر مصوبات نهایتا به وزارت علوم ارجاع می شود.
احسانیان با اشاره به این که به طور کلی تا کنون 60 تا 70 درصد مصوبات این جلسات اجرایی شده اند، افزود: مثلا در رابطه با بودجه یک سری رهنمودهایی داشتیم که پس از چند جلسه به وزارت علوم انتقال پیدا کرد و وزارت علوم نیز به سازمان برنامه ارائه داد و در نهایت این رهنمودها در بودجه گنجانده شد.

***تقلب و کپی برداری از پایان نامه ها از دغدغه های همه دانشگاه هاست
معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر خاطر نشان کرد که به تازگی مجلس مصوبه ای را در رابطه با تقلبات و قرار دادن پایان نامه ها در ایرانداک (پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران) و همچنین چک کردن همپوشانی ها صادر کرده است که بر اساس آن، وزارت علوم نامه ای به دانشگاه ها داده است که دانشگاه ها باید پایان نامه ها را طبق برنامه خاصی در ایرانداک قرار دهند تا همه بتواند به آنها دسترسی داشته باشند.
احسانیان گفت: دانشگاه ها در این رابطه چند مشکل دارند که یکی از انها تقلب و کپی برداری است که دغدغه همه دانشگاه هاست. ایرانداک با توجه به روش جدیدی که ارائه داده، قول هایی مطرح کرده است که تا جای ممکن از این کار جلوگیری می کند و این کار پیگرد قانونی دارد.
وی ادامه داد: مسئله دیگری که در زمینه قرار دادن پایان نامه های در ایرانداک مطرح است، به بحث درآمدزایی از پایان نامه ها مربوط می شود که اگر واقعا بخواهند از پایان نامه ها استفاده شود آیا باید برای قرار دادن این پایان نامه ها در ایرانداک هزینه ای از این سایت گرفته شود و یا این کار باید به رایگان انجام شود که این بحث هنوز به نتیجه نرسیده است.
معاون پژوهشی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی خاطرنشان کر: به هر حال در زمینه قرار دادن پایان نامه ها در ایرانداک اکنون به نتیجه رسیده ایم و قرار است همه دانشگاه ها همکاری لازم را با این سایت داشته باشند اما در مورد مسئله دوم مقداری چالش وجود دارد که امیدواریم ان نیز حل شود.
علمی**2038**
خبرنگار: درنا محمدیان* انتشار: محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۵۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هم اندیشی پژوهشگران علوم شناختی با حضور سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی و مدیران و مسئولان دانشگاه خلیج فارس در بوشهر برگزار شد. در این نشست راه‌های توسعه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی درحوزه علوم شناختی مورد بررسی قرار گرفت.

مهدوی، با اشاره به اهداف و سیاست‌های این ستاد برای حمایت از اجرای طرح‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی درحوزه‌های مختلف علوم شناختی گفت: با تلاش‌های این ستاد و به منظور تربیت نیروی کارآمد و متخصص تاکنون ۲۲ هسته پژوهشی در حوزه‌های علوم و فناوری‌های شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور تشکیل و فعال شده است.  

وی با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های پژوهشی به همکاری‌های مشترک میان محققان و اساتید نیاز دارد، گفت: ستاد یکی از حلقه‌های رابط در توسعه علوم و فناوری‌های شناختی محسوب می‌شود و برای تحقق این هدف حمایت‌های لازم را ارائه می‌کند.

وی توجه به حوزه‌های سلامت و سرمایه شناختی، آموزش و پرورش شناختی و شناخت اجتماعی را از جمله اولویت‌های ستاد بر شمرد و گفت: رویکرد ستاد بهره گیری و بهره‌مندی ازدستاورد‌های علوم و فناوری‌های شناختی برای ارتقاء و افزایش توانمندی مهارت‌های شناختی درسطح جامعه و نیز کمک به امر یادگیری و یاددهی با شیوه‌های شناختی در نظام آموزشی است و ستاد آماده است با حمایت همه جانبه از طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی بستر‌های لازم را برای تحقق این اهداف مهم فراهم آورد.

وی اضافه کرد: پژوهشگران و فناوران می‌توانند از طریق سایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و همچنین سامانه خدمت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از اطلاعیه‌ها آگاه شده و برای دریافت حمایت اقدام کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدارک تحصیلی مورد پذیرش در آزمون دکتری علوم پزشکی ۱۴۰۳ اعلام شد
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • وعده صادق خروجی دانشگاه‌ها بود
  • فرصت تغییر محل آزمون پایان ترم برای پیام‌نوری‌ها
  • مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
  • مهلت انتخاب رشته دکتری، امروز به پایان می رسد