Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@15:42:48 GMT

حاشیه‌های حوزه کتاب

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۵۰۵۷۶

حاشیه‌های حوزه کتاب

یک کارشناس فرهنگی با اشاره به حاشیه‌های برگزاری نمایشگاه کتاب و واگذاری امور به تشکل‌ها می‌گوید: متولیان امور فرهنگی در اسرع وقت تمرکز خود و صنف نشر را از این مقوله حاشیه‌ای دور سازند و به مباحث اساسی‌تر بپردازند.

غلامرضا نوعی در یادداشتی که با عنوان «حاشیه‌سازی در حوزه کتاب» در اختیار ایسنا قرار داده نوشته است: ۱۵ سال است که شهر تبریز در ابتدای سال تحصیلی، میزبان نمایشگاه کتاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آخرین دوره که از ۲ تا ۷ آبان‌ماه سال جاری در حال برگزاری است، بنا به اطلاعات منتشرشده، ۱۰۰۶ ناشر از سراسر کشور، ۱۱۷۱۷۳ عنوان کتاب را در ۶ سالن عرضه می کنند. در بخش بین‌الملل این نمایشگاه نیز نمایندگان ۱۴۲ ناشر ۳۲ هزار عنوان کتاب را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. اگر این آمار را با آخرین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مقایسه کنیم در آن تعداد ۳۱۳۲ ناشر و نمایندگی ۲۳۳۶۶۰ عنوان کتاب را در بخش داخلی عرضه کرده بودند، تعداد غرفه‌های ناشران داخلی نیز ۱۸۱۷ غرفه بوده است. همچنین در بخش بین‌الملل ۱۵۰۰۹۱ عنوان کتاب لاتین و ۴۲۸۴۷ عنوان کتاب عربی ارائه شد.
با مقایسه اجمالی این اعداد و ارقام می‌توان ادعا کرد تقریباً حجم نمایشگاه کتاب تبریز یک‌سوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است. (سه روز قبل از این نمایشگاه، شاهد برگزاری دو نمایشگاه گرگان و شهرکرد و در حین برگزاری نمایشگاه نیز شاهد افتتاح نمایشگاه کتاب بجنورد هستیم) همه این نمایشگاه‌ها توسط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و ادارات کل استان‌ها با کمترین هزینه در مقایسه با نمایشگاه کتاب تهران اجرا می‌شود. این رویدادهای بزرگ استانی با همه مشکلات حمل‌ونقل، دوری از مرکز، اختلافات فرهنگی و... تاکنون هیچ‌گونه حاشیه‌ای در سبک مدیریت نداشته است. البته از ذکر این نکته نباید غافل شد که کلیت برگزاری نمایشگاه استانی گاه مورد سؤال و انتقاد قرار می‌گیرد اما در شرایط کنونی تاکنون بدیل مناسبی برای آن تعریف‌ نشده است.
حال مقایسه کنید قیل‌وقال‌هایی را که این روزها درباره انتخاب اعضای شورای برنامه‌ریزی صنف نشر در سی‌ و یکمین نمایشگاه کتاب تهران برای فعالیتی در ۶ ماه آینده! در جریان است. البته حاشیه‌های اداره نمایشگاه تهران، همانند سال گذشته در روزهای آتی در موضوعات متعدد دیگری همچون انتخاب اعضای شورای سیاست‌گذاری، اعضای کمیسیون قراردادها، مدیران کمیته‌ها، تخصیص یارانه و... تا روز برگزاری نمایشگاه ادامه پیدا می‌کند. این روند دو نکته را به ذهن متبادر می‌سازد. در وهله اول این روند نشان از تعریف نشدن یک نقشه راه برای شیوه واگذاری اداره نمایشگاه کتاب تهران برای سال جاری و سال‌های آتی دارد. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کاهش تصدی‌گری و توانمندسازی نهادهای مدنی اعتقاد جدی دارد، باید با نگاه کلان‌تری این موضوع را حل و فصل کند. بی‌برنامگی و تعیین نکردن حدودوثغور نقش تشکل‌ها نه‌تنها به هم‌افزایی منجر نمی‌شود بلکه باعث به تحلیل رفتن توانایی و به حاشیه کشاندن صنعت نشر برای مدت طولانی از سوی برخی می‌شود. هزاران نویسنده، ناشر و کتاب‌فروش و دیگر عوامل نشر دل به امید پویایی و تحرک در صنعت نشر دوخته‌اند؛ دریغ است که این جدال بی‌حاصل، مدیران فرهنگی را از تدبیر در امور کلان بازدارد. شایسته است متولیان امور فرهنگی در اسرع وقت، تمرکز خود و صنف نشر را از این مقوله حاشیه‌ای دور سازند و به مباحث اساسی‌تر بپردازند. صنعت نشر این روزها حال خوبی ندارد. کاهش سرانه کتاب‌خوانی، کپی‌سازی کتاب‌های پرفروش، به خطر افتادن معیشت نویسندگان و مترجمان حرفه‌ای و ده‌ها مقوله دیگر، موضوعات اساسی نشر ماست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۰۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی

مدیر کل کتابخانه‌های استان در این مراسم با بیان اینکه یکی از بزرگترین داشته‌های ما رشادت‌ها، خود باوری‌ها واستقلال ملت است که از مردان غیور دوران دفاع مقدس به یادگار مانده است گفت: در افق جدید در کتابخانه‌های استان سعی بر رونمایی از کتاب‌های دفاع مقدس هستیم.

بابایی با اشاره به اینکه در ۱۹ ماه گذشته سعی بر آشتی مردم با کتابخانه‌ها داشتیم افزود: درهمین راستا تعداداعضای کتابخانه‌های ما به ۱۶۱ هزار نفر افزایش داشته وبیش از ۱میلیون و ۱۵۰ هزار جلد کتاب به امانت رفته است.

وی اضافه کرد: ۶۴ برنامه فرهنگی از سنین کودکان تا بزرگسالان در حال اجرا است و در حال تبدیل کتابخانه‌ها به پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی هستیم، ما در کنار امانت کتاب در حال تبدیل کتابخانه به مرجع و منبع هستیم وامروز بیش از ۷۰کتابخانه ما بالای ۵۰ سال سن داردکه نیازمند بهسازی است.

گفتنی است کتاب «لبخند آفتابی» به قلم سید رضا علوی به رشته تحریر در آمده که در بردارنده بخشی از خاطرات رسول آفتابی از رزمندگان دوران ۸ سال دفاع مقدس استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • «مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران