Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همه واقفيم که در دوره معاونت جناب آقاي دکتر صالحي(وزير کنوني ارشاد) اتفاقات مبارکي در حوزه نشر ايران روي داد که توجه ويژه به توسعه نشر ايران در بازارهاي بين‌المللي نشر، از طريق کمک به حضور هدفمند عوامل نشر در عرصه‌هاي بين المللي از جمله آنها بود. باشگاه خبرنگاران پويا، مجيد جعفري اقدم‌:
نشر ايران نزديک به دو دهه است که در نمايشگاه بين‌المللي کتاب فرانکفورت حضور مي‌يابد و اين حضور سال به سال پررنگ تر، موثرتر و حرفه‌ايي‌تر مي‌شود، به گونه‌ايي که بنا به گزارش روابط عمومي نمايشگاه فرانکفورت نشر ايران در مقايسه با سال ماضي بيش از شش درصد افزايش در تعداد شرکت‌کنندگان را نشان مي‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين رشد و حرکت رو به جلو در جنبه‌هاي مختلف، به جهت کمي و کيفي، قابل لمس است. به جهت رشد کيفي مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
تعداد شرکت کنندگان،اعم از غرفه دار و بازديد کنندهتعداد عناوين کتاب‌هاي عرضه شده و تنوع موضوعيتعداد قرار ملاقات ها و مذاکرات حرفه ايي بين عوامل نشر از ايران و ناشران از ديگر کشورها( براي نمونه اشاره مي شود به بيش از صد قرار ملاقات انجام شده توسط آژانس هاي ادبي حاضر در غرفه ملي ايران) تعداد حضور و مشارکت تشکل هاي نشر تعداد و تنوع در برنامه هاي فرهنگي اجرا شده توسط بخش خصوصي، بويژه تشکل هاي نشر تعداد حضور آژانس هاي ادبي( سال گذشته يک آژانس ادبي،امسال سه آژانس ادبي) تعداد حضور خبرنگاران و اهالي رسانه(پارسال سه خبرنگار،امسال شش خبرنگار)تعداد حضور نويسندگان، مترجمان و تصويرگرانتعداد معاملات و تبادلات کپي رايت و ساير همکاري هاي مشترکبه جهت کيفي نيز رشد قابل توجه و اعتنايي در فرآيند حضور نشر ايران در نمايشگاه فرانکفورت قابل مشاهده است:
تنوع در حضور فعالان نشر در موضوعات و با ديدگاه هاي مختلف سياسي و فرهنگي متناسب شدن نسبي موضوعات وعناوين کتاب‌هاي عرضه شده با موضوعات غالب در بازار نشر بين المللي و همسويي محتواي کتاب‌ها با ذائقه و سليقه مخاطبين هدف رشد قابل توجه در حرفه ايي عمل کردن بعضي ناشران ، آژانس هاي ادبي و تشکل‌هاي نشر(دارا بودن کاتالوگ ها و بروشورهاي ويژه معرفي آثار،جدول و برنامه قرار ملاقات ها و ...) رشد در اعتبار طرف هاي خارجي ملاقات و مذاکره با عوامل نشر ايراني(براي نمونه اشاره مي شود به حضور سر ويراستار انتشارات آمازون کراسينگ از امريکا و مدير انتشارات اکتس سود از فرانسه در غرفه آژانس ادبي پل) ارتقا کيفي در نوع و موضوع رويدادهاي فرهنگي اجرا شده توسط بخش خصوصي و تشکل هاي نشر(براي نمونه اشاره مي شود به نشست هاي انجمن فرهنگي ناشران دانشگاهي با مديران از تشکل هاي معتبر نشر خارجي)اين حرکت رو به رشد حضور نشر ايران در رويداد بزرگ فرهنگي جهان را مي توان در چند عامل موثر زير جستجو کرد:
1.تغيير در رويکرد و نوع نگاه معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد نسبت به مقوله حضور در بازارهاي بين المللي نشر:
همه واقفيم که در دوره معاونت جناب آقاي دکتر صالحي(وزير کنوني ارشاد) اتفاقات مبارکي در حوزه نشر ايران روي داد که توجه ويژه به توسعه نشر ايران در بازارهاي بين‌المللي نشر، از طريق کمک به حضور هدفمند عوامل نشر در عرصه‌هاي بين المللي، از جمله آنها بود. موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي، که مسئوليت عملياتي کردن اين رسالت را بر عهده داشته و دارد، نيز به همت مديرعامل کاربلد و آشنا به قواعد حضور در عرصه‌هاي بين‌المللي نشر تا حدودي توانسته است زمينه‌ها و بسترهاي لازم براي حضور قاعده‌مند نشر ايران در بازارهاي بين المللي نشر را هموار سازد.
2-تغيير و اصلاح مستمر در نوع نگاه و رويکرد بخش خصوصي علاقمند به فعاليت در عرص‌هاي بين المللي نشر:
يادمان نرفته است که در گذشته‌هاي نه چندان دور،‌ به جز عده معدودي از ناشران، هدف غائي شرکت‌کنندکان ايراني، اعم از دولتي و بخش خصوصي، در نمايشگاه کتاب فرانکفورت فروش کتاب‌هايشان به ايرانيان مقيم خارج و بعضي مخاطبان خارجي فارسي زبان، خريد تازه‌هاي کتاب از ناشران خارجي با هدف ترجمه و چاپ به فارسي در ايران،گرفتن پاسپورت شينگن به بهانه شرکت در نمايشگاه فرانکفورت،گشت و گذار دور اروپا و البته هوايي تازه کردن بود.
در وضع موجود مي‌توان ادعا کرد، علي‌رغم شرکت بعضي از ايرانيان با اهداف فوق‌الذکر در مخيله، رويکرد غالب ايرانيان حاضر در غرفه ملي ايران در نمايشگاه فرانکفورت ورود و حضور هدفمند در بازارهاي بين‌المللي نشر و توسعه کار و کاسبي در فرامرزهاست.
3-تغيير و اصلاح در نوع نگاه و رويکرد تشکل‌هاي نشر براي حضور در نمايشگاه‌هاي بين المللي کتاب:
باز يادمان نرفته است در گذشته‌هاي نزديک تشکل‌هاي نشر ايراني يا در نمايشگاه فرانکفورت شرکت نمي‌کردند و يا حضور تشريفاتي و کم‌اثري داشتند.خوشبختانه امروز بعضي از تشکل‌هاي نشر ما با هدف ارتباط گيري با بدنه نشر در کشورهاي مختلف و ايجاد پل ارتباط بين اعضاي خود با اعضاي تشکل‌هاي نشر خارجي در نمايشگاه فرانکفورت حضور مي‌يابند. نقش اتحاديه ناشران تهران، در ترغيب اعضاي اتحاديه براي حضور مستقل در نمايشگاه‌ها ستودني است.همچنين عملکرد انجمن فرهنگي ناشران دانشگاهي، به ويژه در اجراي نشست‌ها در سطح بين‌المللي، و همچنين انجمن زنان ناشر در نمايشگاه امسال قابل توجه و اعتنا بود.
4-مداومت و استمرار حضور بخشي از ناشران خصوصي و دولتي در نمايشگاه‌‌ها:
ورود و حضور موفق در عرصه‌هاي بين المللي نشر نيازمند هزينه، زمان، حوصله و حرکت آهسته و پيوسته است.خوشبختانه تعدادي از ناشران و آژانس‌هاي ادبي با اشراف به اين مهم، ساليان سال است که در نمايشگاه فرانکفورت و برخي نمايشگاه‌هاي ديگر خارجي شرکت مي‌کنند و اين مداومت و سماجت باعث ايجاد روابط حرفه‌اي مطمئن و با ثبات با طرف‌هاي خارجي شده است.حضور و شرکت ادامه‌دار ناشراني همچون شمع و مه، نحل، شباويز، افق، نظر، آگاه، مجد، هرمس، پيدايش و..... و آژانس هاي ادبي کيا و پل از جمله مصاديق اين ادعاست.
5-مراعات اخلاق حرفه ايي و حرفه ايي عمل کردن:
از جمله قواعد حضور حرفه‌اي در نمايشگاه‌هاي بين المللي کتاب پرزنته کردن آثار در قالب تهيه کاتالوگ‌ها و بروشورهايي طبق استاندراردهاي بين المللي به زبان انگليسي و تهيه نسخه انگليسي از آثار و يا حداقل تهيه نمونه صفحاتي از هر کتاب به زبان انگليسي، مخاطب شناسي و تنظيم قرار ملاقات‌ها با مخاطبان خارجي، احترام به حق رايت آثار ديگران ،علي رغم عضو نبودن کشور در کنوانسيون هاي بين المللي حق رايت، و بلد بودن آداب گفتگوي حرفه‌ايي با مخاطبان طرف ملاقات و ... است.
خوشبختانه عده قابل توجهي از ناشران و آژانس‌هاي ادبي ايراني در چند سال اخير توانسته‌اند خود را با اين استانداردها مطابقت دهند و اين مهم موجب ارتقاي اعتبار حرفه‌اي نشر ايران نزد مخاطبان هدف شده است. يکي از ويژگي‌هاي امسال غرفه ايران در مقايسه با سال‌هاي گذشته وجود حداقل 10 کاتالوگ معرفي آثار ايراني مطابق با استانداردهاي بين المللي، برگزاري نزديک به 200 قرار ملاقات با ناشران و آژانس‌هاي ادبي خارجي بود که از اين تعداد بيش از 100 قرار توسط آژانس‌هاي ادبي ايراني مستقر در غرفه ملي ايران اتفاق افتاد.
6- پروژه‌هاي حمايتي دولت از ناشران خارجي:
وجود پروژه‌هاي حمايتي دولتي از ناشران خارجي از عوامل موفقي در جلب توجه و علاقه مخاطبين هدف براي ترجمه و انتشار آثار ايراني در کشورهاي مختلف است، خوشبختانه در سال‌هاي اخير براي اين منظور دو طرح حمايتي با عناوين گرنت (در معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد اسلامي) و طرح تاپ (در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي) تعريف شده است.اطلاع ناشران و آژانس‌هاي ادبي خارجي از وجود چنين طرح هاي حمايتي موجب استقبال و جلب توجه بيشتر طرف‌هاي خارجي براي ورود به بازار تبادلات کپي رايت با ناشران ايراني شده است.
7-اطلاع‌رساني قابليت هاي نشر ايران- مجله «پرينت د اين ايران»:
يکي از اقدامات مبارک و تاثيرگذاري که در نمايشگاه امسال فرانکفورت در غرفه ملي ايران اجرا شد، انتشار و توزيع خبرنامه روزانه به زبان انگليسي بود که به همت مديران مجله «پرينتد اين ايران» انجام شد، با اينکه اين نوع اطلاع رساني از قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي نشر ايران به مخاطبين هدف تجربه اول بود و به جهت محتوا و نحوه توزيع نيازمند بازنگري است، اما في النفسه اقدام و شروع آن براي جلب توجه مخاطبين خارجي به غرفه ملي ايران در نمايشگاه‌هاي خارجي تاثيرگذار خواهد بود.اميد است با حمايت دولت و استقبال بخش خصوصي اين مهم در ساير نمايشگاه‌هاي بين المللي کتاب نيز استمرار يابد.
8- بازديد مسئولان ارشد نمايشگاه‌هاي معتبر:
از اقدامات مثبت ديگر که امسال توسط مسئولين غرفه ملي ايران انجام پذيرفت، برنامه‌ريزي براي بازديد مسئولين ارشد نمايشگاه‌هاي معتبر بين‌المللي کتاب، از جمله مدير نمايشگاه کتاب فرانکفورت، از غرفه ايران و ديدار با شرکت کنندگان بود.بي شک خبررساني اين نوع اتفاقات در سطح بين‌المللي مي‌تواند به وجهه و اعتبار نشر ايران نزد مخاطبان خارجي بيافزايد.
آسيب‌شناسي و راهکارهاي پيشنهادي:
همه نيک مي‌دانيم اجراي هر برنامه و رويداد بين المللي، آنهم به بزرگي و اهميت برگزاري غرفه ملي ايران در نمايشگاه کتاب فرانکفورت و کثرت افراد و عوامل حاضر و دخيل در آن، مشکلات و پيچيدگي‌هاي خود را دارد. دور از انصاف است، علي رغم وجود پاره‌اي از کاستي‌ها و ايرادها که ذيلا به آنها اشاره خواهد رفت، به مسئولان و مجريان و افراد شرکت کننده درغرفه ملي ايران در فرانکفورت خسته نباشيد و دست مريزاد نگوييم.
راقم اين سطور معتقد است اگر خطاها را ببينيم و باز به دوستان احسنت بگوييم در واقع در حق آنان و در حق نشر ايران بدي کرده‌ايم.شايد بعضي از دوستان مسئول اين نوع تذکرات را بدي و نمک نشناسي بپندارند ولي اين مشکل به درک و شعور آنها مربوط مي شود،لذا از خداوند بزرگ براي آنها طلب قوت و کرامت براي ارتقائ آستانه تحمل شان را داريم.
الف - حضور در رويدادهاي بين المللي فرهنگي پروسه‌اي درازمدت است؛ ولي نيازمند برنامه‌ريزي‌هاي کوتاه مدت، ميان مدت و دراز مدت.از آنجاييکه اين برنامه ريزي‌ها توسط وزارت ارشاد ـ در صورت وجود ـ به خوبي شفاف سازي نمي‌شود، لذا ارزيابي علمي ميزان پيشرفت پروسه حضور ايران در بازارهاي بين المللي نشر را مشکل مي‌کند و اين ارزيابي بيشتر استناد مي ‌ود به مشاهدات قابل لمس. از طرف ديگر اين نقيصه ممکن است ارزش اجراي اين مهم را به عنوان اجراي يک کار اداري براي دوستان مجري در دولت کاهش دهد.
ب-دو هدف عمده از شرکت در نمايشگاه کتاب فرانکفورت کمک به توسعه اقتصاد نشر کشور در گستره جهاني و کمک به تقويت ديپلماسي فرهنگي کشور با استفاده از بستر نشر و کتاب است.کمک به توسعه اقتصاد نشر با کمک و تمهيد مقدمات و الزامات حضور راحت و کم دغدغه بخش خصوصي در رويدادهاي بين المللي نشر ميسر مي‌شود و کمک به تقويت ديپلماسي فرهنگي نيز مي‌‌تواند علاوه از عوامل مختلف، با اجراي برنامه ها و رويدادهاي فرهنگي بين المللي فرابخشي و ملي توسط دولت و همچنين کمک به بخش خصوصي براي اجراي رويدادهاي مرتبط با نشر و کتاب در عرصه هاي بين المللي امکان پيدا کند.
در راستاي کمک به تحقق هدف اول(کمک به بخش خصوصي جهت حضور هدفمند در رويدادهاي بين المللي ،بويژه نمايشگاه هاي کتاب) موسسه محترم نمايشگاه هاي کتاب،که تولي‌گري برگزاري غرفه ملي ايران در نمايشگاه فرانکفورت را به نمايندگي از وزارت ارشاد برعهده دارد،خدماتي از قبيل آماده سازي غرفه آبرومند، کمک در گرفتن ويزا، کمک در هزينه هاي ارسال بار ناشران و ...... را ارائه مي‌کند.
نکات قابل تذکر در اين خصوص عبارتند از:
1 ـ بسياري از شرکت کنندگان ايراني(به ويژه آنهاييکه تجربه اول حضورشان است) با مشکلاتي در رزرو هتل و بليط در آلمان روبرو مي شوند.به جهت محدوديت ها در ترانسفر پول و رزرو آنلاين اين نوع مشکلات مضاعف مي شود.پيشنهاد مي شود در صورت امکان، موسسه مجري غرفه با همکاري با آژانس هاي مسافرتي داخلي يا خارجي در امور تورينگ شرکت کنندگان در غرفه ايران همکاري بيشتري کند.
2 ـ موسسه نمايشگاه در ارسال کتاب‌هاي عرضه شده در غرفه ايران به آلمان تا سقف معيني همکاري مي‌کنند، ولي در برگرداندن آنها مسئوليتي را نمي پذيرد.از اين رو بيشتر ناشران مجبور مي‌شوند کتاب هاي خود را (بعضا با قيمت هاي بالا) در غرفه رها کنند و يا در مواردي به موسساتي در آلمان هبه کنند.
3 ـ يکي از اقدامات ارزنده که در چند سال اخير صورت مي‌گيرد، اعزام بعضي از نويسندگان، مترجمان و تصويرگران برتر ايراني به نمايشگاه فرانکفورت است. اين اقدام مي‌تواند در ارتقا سطح سواد و بينش آنها نسبت به جريان‌هاي غالب ادبي و فرهنگي در جهان موثر باشد. متاسفانه تجربه چند سال اخير نشان داده است که اغلب اين دوستان به جز شرکت در يک و يا چند برنامه که در غرفه ايران اجرا مي‌شود، برنامه مشخص و مدوني ندارند و نيازمند هدايت و جهت‌دهي براي حضور بهينه در چنين رويدادهايي هستند. به نظر مي‌رسد مي‌توان قبل از اعزام اين عزيزان برنامه کاري از آنها خواسته شود و يا در تدوين و تهيه برنامه‌هاي آنها و اجراي برنامه هايشان در نمايشگاه همکاري کرد.
4 ـ موسسه غرفه‌ها و استندهايي را در اختيار شرکت کننده ها قرار مي‌‌دهد.به قرار مسموع از بعضي از غرفه‌ها هزينه دريافت مي‌شود و برخي از غرفه ها رايگان واگذار مي‌شود(مثل غرفه هاي اختصاص داده شده به آژانس هاي ادبي).عدم شفاف سازي در اين خصوص شبهه‌هايي را در نزد بعضي از شرکت کنندگان بوجود آورده است که بهتر است ضوابط و معيارها اطلاع رساني شود.
همچنين استندهايي در فضاهاي مشاع غرفه با هدف نمايش آثار ارزنده ايراني تدارک ديده مي شود.فضاي بيشتر اين استندها را کتاب‌هايي از ناشر يا ناشران خاص اشغال مي‌کنند که عمدتا با هدف فروش کتاب عرضه مي شوند.بهتر است توضيح داده شود که آيا اين استندها اجاره داده شده‌اند و يا ضوابط ديگري براي استفاده از آنها جاري و ساري است.
پ ـ در غرفه‌هايي که بصورت جمعي برپا مي شوند، مثل غرفه ملي ايران، معمولا فضايي با هدف ايجاد امکان برگزاري برنامه ها و رويدادهاي فرهنگي مرتبط با نشر و کتاب تدارک ديده مي شود.اين فضا به بخش دولتي امکان بحث و گفتگو با مخاطبين هدف براي معرفي قابليت ها و ظرفيت هاي فرهنگ و نشر ايران و به بخش خصوصي،اعم از تشکل ها و ناشران و آژانس هاي ادبي،فرصت برگزاري ميزگرد و يا اطلاع رساني بعضي از موفقيت ها و فعاليت هايشان را فراهم مي آورد.
علي رغم هزينه‌هاي قابل توجهي که براي فراهم آوري اين فضا(اعم از هزينه اجاره،هزينه دکور،هزينه پذيرايي از جلسات،هزينه حق ماموريت،اقامت و بليط و خورد و خوراک مسئول محترم اين فضا و ....) صورت مي گيرد، تجربه ساليان نشان مي‌دهد که از اين فضا بهره لازم برده نمي‌شود. اول اينکه در اين نوع برنامه‌ها عمده مخاطبان داخلي هستند تا خارجي، ثانيا بعضي برنامه‌هايي که اجرا مي‌شوند اصلا سنخيتي با موضوع نشر و کتاب ندارند(اشاره مي‌شود به اجراي مراسم تعزيه خواني و شبيه گرداني توسط رايزني فرهنگي ايران در آلمان)، ثالثا بخش خصوصي و تشکل‌ها استقبال چنداني براي اجراي برنامه در اين فضا نمي‌کنند، رابعا چند برنامه خوب و بجايي هم که اجرا مي شود(مثل نشست‌هايي که توسط انجمن فرهنگي ناشران دانشگاهي اجرا شد) بيشتر اطلاع رساني داخلي مي‌شوند و بازخوردي در رسانه‌هاي خارجي ندارند، حال آنکه مخاطب اصلي اين نوع نشست‌ها خارجي‌ها هستند تا ايراني‌ها، خامسا ... .
سوال اينجاست که آيا موسسه قسم خورده و تعهد دارد که حتما برنامه‌هاي فرهنگي در نمايشگاه اجرا کند يا به اجراي آنها کمک نمايد.آيا موسسه با حجم(کم يا زياد) تقاضاها از طرف بخش خصوصي و دولتي براي برگزاري رويدادها فرهنگي روبرو است تا مجبور به تمهيد و آماده سازي فضا براي اجراي آنها شود و بعد با هزار سلام و صلوات دنبال مستمع براي خالي نماندن فضا باشد؟
پيشنهاد مي‌شود به جاي اينکه اول ظرف بسازيم و بعد دنبال مظروف بگرديم، بر عکس آن عمل کنيم. به عبارت ديگر اول برنامه‌هاي نشست‌ها را از متقاضيان بگيريم و در صورت به حد نصاب رسيدن تعداد برنامه ها، مناسب و موثر بودن آنها و مشخص شدن افراد شرکت کننده نسبت به فراهم سازي فضا و امکانات جهت اجراي آنها فکري بکنيم.همچنين بهتر است در وضع موجود به جاي فضاي سخنراني به فکر فضاي ميزگردي و امکان برگزاري نشست‌ها و ملاقات‌هاي جمعي و رودررو بين طرف هاي ايراني و طرف‌هاي خارجي باشيم.
ج-حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه براي پوشش خبري فعاليت هاي، اتفاقات و برنامه هاي غرفه ملي امري بديهي و ضروري است.امسال تيم پر تعدادي از عزيزان خبرنگار زبده و حرفه‌اي براي اين منظور ماموريت داشتند. آيا بهتر نيست به جاي معطل شدن آنها براي پوشش خبري برنامه‌ها و اتفاقات غرفه ايران به مخاطبان داخلي، فکري براي مخابره اخبار و رويدادهاي نشر ايران در فرانکفورت براي مخاطبان خارجي در خبرگزاري‌ها و رسانه هاي معتبر خارجي بکنيم.
د-همانگونه که قبلا اشاره رفت وجود برنامه‌هاي حمايتي دولت از ناشران خارجي براي ترجمه و نشر آثار ايراني در کشورهاي ديگر از جمله اقدامات ارزنده وزارت ارشاد است که جا دارد به خوبي در نمايشگاه کتاب فرانکفورت و ساير رويدادهاي بين المللي در معرض توجه و اطلاع مخاطبين هدف در کشورهاي مختلف قرار گيرد.
متاسفانه طرح حمايتي تاپ(متعلق به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي) در اين نمايشگاه مهم حضور نداشت ولي طرح گرنت نخستين تجربه حضورش را در اين نمايشگاه تجربه کرد.خوشبختانه مسئولين محترم حاضر در غرفه ملي ايران در اغلب مصاحبه‌شان به وجود اين برنامه اشاره داشتند و دبير اجرايي آن نيز توانست در چند برنامه خارج از غرفه ايران شرکت کند.اما آنچه جاي بسي تاسف بود اختصاص فضاي کاملا نامناسب(جدا از غرفه ملي و در گوشه‌ايي از ورودي آبدارخانه) براي معرفي اين طرح ملي بود.اي کاش مي‌توانستيم غرفه مستقل با امکان انجام مذاکره و تعامل با مخاطبي خارجي تدارک ببينيم.
نکته آخر اينکه اين همه گفتيم تا بگوييم با همت و تلاش تمام مسئولين و اهالي نشر علاقه‌مند به توسعه نشر و کتاب ايران در جهان زمينه‌ها و بسترهاي خوب و مناسبي براي ورود و حضور در بازارهاي بين المللي نشر فراهم آمده است.مي توانيم با آگاهي به نکات قوت و ضعف مان،در تقويت بودها،اصلاح کمبودها و ايجاد نبودها بکوشيم و حرکت در اين مسير پرچالش را به سامان و هدفمندتر نماييم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۰۱۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور ۲۷ واحد تولید در اکسپو

به گزارش خبرنگار مهر، سید رحیم بخشی شامگاه پنجشنبه در خصوص برگزاری نمایشگاه اکسپو اظهار کرد: براساس راهبرد دولت سیزدهم و چشم انداز ۲۰ ساله کشور و تأکیدات استاندار بحث صادرات در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای استان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه پیش نیاز سرمایه گذاری و تولید، صادرات است، تصریح کرد: مازندران به عنوان یک استان مرزی و با زیرساخت‌هایی که در آن وجود دارد از استان‌هایی است که با تولید ۷ میلیون تن کالای کشاورزی در ۱۷ محصول استراتژیک توان صادراتی بالایی دارد.

بخشی با تاکید بر اینکه برای پیشبرد راهبرد توسعه استان، ۱۲ زنجیره ارزش تعریف شده که دو زنجیره ارزش مرکبات وکیوی و گردشگری و صنایع دستی به عنوان ارزش برتر در حوزه صادرات مازندران معرفی شده‌اند، اظهار کرد: رویکرد نمایشگاه اکسپوی امسال، بر این دو محصول است، در نمایشگاه سال گذشته ۵ واحد تولیدی از مازندران اما در سال‌جاری ۲۷ واحد تولیدی استان غرفه دارند و واحدهای لبنی و پایانه‌های صادراتی استان توانمندی‌های خود را به نمایش می‌گذارند.

وی با اشاره به اینکه براساس سیاست‌های دولت، استانداری‌ها هم در اکسپوی امسال غرفه دارند، بیان کرد: مازندران در سالن ۴۱ غرفه ۱۰ یک فضای ۵۵ متری را در اختیار دارد که کارهای شاخص انجام شده در حوزه صادرات در استان را به نمایش خواهد گذاشت.

این مسئول با تاکید بر اینکه صادرات محصولات مرکبات مازندران در سال گذشته رشد داشته است، بیان کرد: سال گذشته ۵ هزار تن مرکبات در گمرکات استان ثبت شد و در سال ۱۴۰۲، نیز ۷۰ هزار تن، در بخش کیوی ۱۰ هزار تن و سال ۱۴۰۲ میزان ۲۰ هزار تن از این محصول صادر شده است که نشان می‌دهد پیگیری زنجیره ارزش استان، می‌تواند در توان صادراتی استان تأثیر خوبی داشته باشد.

کد خبر 6088750

دیگر خبرها

  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • ۱۲ زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور ۲۷ واحد تولید در اکسپو
  • حضور موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان در نمایشگاه سلامت
  • مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد
  • معرفی دو زنجیره ارزش در غرفه استانداری خوزستان در نمایشگاه اکسپو
  • انجام مراحل پایانی غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند
  • هنرمندان اسراییلی غرفه رژیم صهیونیستی در بینال ونیز را نگشودند
  • بهای اجاره غرفه‌ در نمایشگاه‌کتاب منصفانه یا کاسب‌کارانه؟