Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@14:03:32 GMT

نگاه ايران به مذهب امام شافعي نگاهي بسيار مثبت است

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۵۴۰۸۱

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، آيت‌الله سيدمحمد حسيني‌شاهرودي، نماينده ولي فقيه در استان کردستان شامگاه سه‌شنبه، دوم آبان ماه در نشست رؤساي دانشگاه‌هاي اندونزي با جمعی از علمای و اساتید دانشگاه‌های استان که در دفتر نماینده ولی فقیه برگزار شد، اظهار کرد: اين نشست‌ها و مبادله افکار موجب نزديک‌شدن مسلمانان به همديگر مي‌شود که نياز است اين جلسات و ارتباطات توسعه و تقويت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دشمنان با تبليغات سعي دارند مسلمانان را از هم دور نگه دارند و براي رسيدن به اين هدف از هر روشي استفاده مي‌کنند.

آيت‌الله حسيني‌شاهرودي با بيان اينکه بر خلاف آنچه در تبليغات دشمنان وجود دارد، مسلمانان ايران زمين از شيعه و سني بدون هيچ مشکلي در کنار هم زندگي مي‌کنندبلکه زندگي مسالمت‌آميز مسلمانان اين دو مذهب در کنار هم در کردستان مصداق عيني اين مدعاست.

وحدت به عنوان اصل مهم و از دستورات خداوند است

وي از وحدت به عنوان اصل مهم و از دستورات خداوند نام برد و گفت: خداوند مسلمانان را برادر خوانده و بر همين اساس همه بايد اين وحدت و برادري را حفظ کنيم.

نماينده ولي فقيه در استان کردستان بیان کرد: مسلمانان در سراسر اين جهان هستي بايد براي تقويت و توسعه هرچه بيشتر وحدت و برادري در جهان اسلام تلاش کنند.

وي از افزايش ارتباط بين دو کشور ايران و اندونزي در سال‌هاي اخير ابراز خشنودي کرد و افزود: در سفر نماينده وزارت دين اندونزي به ايران و حضور دو روزه آنها در سنندج، ديدگاه آنها با آنچه قبل از سفر تصور مي‌کردند کاملا فرق کرد.

نماينده ولي فقيه در استان کردستان افزود: با توجه به اينکه بيشترين پيروان امام شافعي‌ در اندونزي زندگي مي‌کنند برگزاري پيش‌کنگره امام شافعي را در آن کشور دستور کار قرار داديم که تا کنون دو پيش‌کنگره امام شافعي در دو استان پر جمعيت اين کشور برگزار شده است.

وی به برگزاري جلسات مختلف با قشرهاي دانشگاهي، علماي ديني و مسئولان دولتي کشور اندونزي  گريز کوتاهي زد و گفت: به نظر من برگزاري اين جلسات و پيش کنگره‌هاي امام شافعي در اين کشور مي‌تواند بستر ارتباط هرچه بيشتر بين دو کشور را به ويژه با منطقه غرب کشوربه خصوص کردستان که درصد بالايي از مردم آن پيرو امام شافعي هستند را  فراهم سازد.

راه‌اندازی مرکز تخصصی فقه امام شافعي

آيت‌الله حسيني‌شاهرودي با بيان اينکه براي افزايش اين ارتباطات ايجاد يک سري بسترها در خود استان مورد توجه قرار گرفته است، گفت: يکي از اين بسترها که در استان ايجاد شده مرکز تخصصي امام شافعي است که الان مقطع کارشناسي ارشد فقه امام شافعي در آن تدريس مي‌شود.

وي با اشاره به اینکه اين بستر زمينه تحصيل براي شافعي مذهب‌هاي داخلي و خارج از کشور را فراهم کرده است، عنوان کرد: نگاه ايران نسبت به مذهب امام شافعي، نگاه بسيار مثبتي است و اين خود عامل تقويت و جلوگيري از انحرافات است.

نماينده ولي فقيه در استان کردستان اعلام کرد: به همين منظور و براي بين‌المللي‌کردن آن، سايت شافعي‌نيوز راه‌اندازي شده است که اعتبار آن از محل اعتبارات مصوب دفتر مقام معظم رهبري تامين شده است.

وي گفت: قطعا ارتباطاتي که به شکل‌هاي مختلف قرار است با برنامه‌ريزي بين دو کشور ايجاد شود مي‌تواند موجب بهره‌مندي هر دو طرف از ظرفيت‌هاي همديگر شود.

آيت‌الله حسيني‌شاهرودي با بيان اينکه مباحث علمي، مباحث ديني و غيره از ديگر ظرفيت‌هايي است که دو کشور مي‌توانند با هم تبادل و ارتباط داشته باشند، افزود: برخي از نيازهايي که در کشور اندونزي وجود دارد و بسترهاي پاسخگويي به آنها در ايران هست و بلعکس از ديگر بسترهاي ارتباط بيشتر بين هر دو کشور است.

نماينده ولي فقيه در استان کردستان افزود: علاقه قلبي به سادات که در بين مردم کردستان وجود دارد در ميان مردم اندونزي نيز نمايان بوده و همين موضوع مي‌تواند زمينه نزديکي قلوب را در بين آنان فراهم سازد.

آيت‌الله حسيني‌شاهرودي در پايان یادآور شد: اميدواريم اين سفر، بستر خوبي براي ايجاد ارتباطات بيشتر بين مردم دو کشور باشد و اين رفت و آمدها بيشتر و در نهايت همه مسلمان‌ها همديگر را پيدا کنند تا قدرت واقعي خود را بازيابند و در راستاي جهاني کردن اسلام از اين قدرت استفاده کنند.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۴۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)

پنجشنبه گذشته به رسم دیرینه، جلسات سنتی قرآن کریم در یکی از شبستان‌های مسجد گوهرشاد در قالب برنامه دارالحفاظ آغاز شد. در این جلسه که ساعت 4 صبح پنجشنبه 6اردیبهشت در مسجد گوهرشاد برگزار شد استاد سیدمرتضی سادات فاطمی به عنوان پیشکسوت و صدرالحفاظ آستان قدس رضوی دعوت شد تا استاد این جلسه سنتی قرآنی در حرم مطهر رضوی باشد. قرار زیبایی که بناست با حضور سایر اساتید پیشکسوت تکرار شود. به این بهانه مروری بر پیشینه برنامه‌های قرآنی حرم مطهر رضوی داریم.

قرائت قرآن در جوار بارگاه علی بن موسی‌الرضا(ع) سنتی به قدمت این صحن و سراست. نشان آن، قدیمی‌ترین قرآن وقفی این آستان است. سنتی که طی قرن‌ها به مرور شکل گرفت و به شکل مراسمی آیینی قد کشید. نشان به این نشان که در دوره صفوی حفاظ حرم مطهر دارای جایگاه ویژه‌ای بودند و واقفان برای پایداری سنت تلاوت در حرم علی بن موسی الرضا(ع) وقف‌های متعدد داشتند. یکی از این وقف‌ها مربوط به خواجه علاءالدین حاجی در عهد شاه طهماسب اول صفوی است که به تاریخ 993 قمری وقف  و بخشی از درآمد آن صرف تأمین هزینه تلاوت قرآن در حرم مطهر شده تا حفاظ هر صبح و شام در روضه متبرکه، قرآن تلاوت کنند. سنتی دیرین که تا امروز ادامه دارد. کافی است سحرگاه به نیت زیارت به حرم مطهر رفته و پس از عرض ارادت، سری به مسجد گوهرشاد بزنید تا قاریان را نشسته به احترام ببینید و نوای ملکوتی قرآن را بشنوید که بر بال‌های ملائک تا آسمان می‌رود.

سنتی که از آغاز بود

قرائت قرآن در اماکن مقدس توصیه پسندیده‌ای است که در مزارات سرزمین‌های اسلامی از آغاز اسلام برقرار بوده است. با شکل‌گیری مشهدالرضا(ع) در قرن سوم هجری و حضور زائران بر گرد مرقد مطهر علی بن موسی‌الرضا(ع) قرائت قرآن نیز رایج بوده است. به نوشته مؤلف عیون اخبارالرضا(ع)، در قرن چهارم هجری زائران در کنار مرقد امام رضا(ع) قرآن تلاوت می‌کردند. ابن‌بابویه با واسطه از ابوعلی محمد بن معاذ و به نقل از ابوعمر و محمد بن عبدالله حاکم نوغان می‌نویسد: «مسافری از ری که نامه‌ای از بعضی سلاطین حمیر برای نصربن احمد امیر بخارا داشت، به زیارت حرم آمده، شب را در حرم به سر برد و بعد از نماز شروع به خواندن قرآن کرد».

قرآن‌های موجود در موزه آستان قدس رضوی با قدمت هزارساله خود شاهدی دیگر بر این ماجرا هستند. قدیمی‌ترین قرآن وقفی به شماره 3004 که به خط کوفی بر پوست آهو نوشته شده، متعلق به ابوالقاسم علی بن ناصرالدوله ابی‌الحسن محمد بن ابراهیم سیمجور است که به سال 363 وقف شده است. به جز این، دو قرآن دیگر نیز یکی وقف سلطان محمود غزنوی به تاریخ 393 قمری و دیگری مربوط به ابوالبرکات که در رمضان 421 قمری وقف شده است. غیر از تاریخ، نکته دیگری که در وقف‌نامه این قرآن آمده و از نظر اثبات تلاوت قرآن در این آستان دارای اهمیت است، تصریح به عدم خروج قرآن از حرم است. گفته می‌شود  با گسترش این صحن و سرا و رونق مشهدالرضا(ع) به موازات توجه به خدمات رفاهی برای زائران، در خصوص نیازهای عبادی و زیارتی آن‌ها نیز اندیشه می‌شده است. اما در این مورد تا قرن نهم هجری سندی در دست نیست و نخستین و قدیمی‌ترین خبر در این خصوص متعلق به برگزاری آیین قرائت قرآن در حرم  مطهر به گزارش فضل‌االله روزبهان خنجی است که در شرح سفر زیارتی محمد خان شیبانی به مشهد، در وصف مراسم قرائت قرآن حفاظ نوشته است: «...و اشارت علیه سانح شد که حفاظ در بیرون قبه قرائت قرآن نمایند و فرمودند مکروه است در پایین قبر قرآن خوانند و تأکید نمودند که «... باید بعد از این، حفاظ مرقد مقدس رضوی در بیرون قبه تلاوت نمایند؛ به رعایت ادب اقرب است». سپس مولانا حافظ جامی، غزلی ترکی در هشت بیت در منقبت امام رضا(ع) با رخصت همایونی قرائت کرد و آن گاه حدیثی قدسی به اسناد مسلسل، به روایت حضرت رضا(ع) قرائت و ترجمه شد و همگان فیض بردند».

با مرور این شرح به جزئیات مهمی در خصوص مراسم قرائت در حرم مطهر رضوی می‌رسیم. نخست اینکه مراسمی اینچنین دارای سابقه بوده‌ و در پایین پای حضرت اجرا می‌شده‌ و پس از این زمان به مکانی دیگری منتقل شده‌است. جز این می‌توان درباره تشریفات مراسم نتایجی گرفت، مانند اینکه در پایان تلاوت قرآن، برنامه‌های دیگری مانند سخنرانی و شعرسرایی برقرار بوده و همچنین شرح احادیث انجام می‌شده است. اشعار و احادیثی که بعدها منشآت خواجه نصیر طوسی و مدایح دوازده امام جای آن را گرفت.

دارالحفاظ، رواقی برای حفاظ حرم مطهر

دیگر خبری که از قرن نهم می‌تواند در خصوص سنت تلاوت قرآن در حرم مطهر رضوی ذکر کرد، وجود رواق دارالحفاظ در حرم مطهر است. رواقی که گفته می‌شود به دست گوهرشاد بیگم در اوایل قرن نهم هجری ساخته شده و نامش را از حفاظ قرآن کریم حرم مطهر دارد. گفته می‌شود وجود این رواق و نامش نشان‌دهنده این است که مراسمی اینچنینی در عهد تیموریان و حتی در قرن هشتم نیز مرسوم بوده و به همین دلیل مکانی ویژه برای آن ساخته و تدارک دیده‌اند. دیگر شاهد و سند ماجرا نشان مصدری حافظ مسجد جامع گوهرشاد است که سلطان حسین میرزای بایقرا به نام خواجه حافظ حسینعلی (که از حافظان و قاریان بزرگ آن دوره خوراسان بوده) صادر کرده است و به موجب این حکم، او ریاست حفاظ بیت‌المغفره و مسجد جامع گوهرشاد را عهده‌دار شده است. برای فهم بیشتر از این سنت باید در تاریخ جلوتر بیاییم تا به عهد صفوی برسیم. در این دوره به خاطر وقف‌نامه‌هایی که عواید آن به این مراسم اختصاص یافته و همچنین اسنادی که درزمینه مواجب حفاظ و شرح هزینه برگزاری مراسم وجود دارد می‌توان به اصطلاحات مربوط به این مراسم رسید. اصطلاحاتی مانند صدرالحفاظ، حافظ، سلطان القراء و صدر القراء که به جایگاه و اهمیت حافظان قرآن و این مراسم در عهد صفوی اشاره دارد. گفته می‌شود حفاظ در عهد صفوی زیر نظر خادم‌باشی و همچنین سرکشیک که متولی این مراسم بود، خدمت می‌کردند. براساس این وقف‌نامه‌ها حفاظ در دو دسته «حفاظ بالاسرمبارک» و «حفاظ حرم مطهر» زیر نظر مسئولان به تلاوت قرآن و ادعیه می‌پرداختند. شرح این وقف‌نامه‌ها مفصل است و در مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت.

آزاده خلیلی 

دیگر خبرها

  • اعتراض پناهجویان افغان به سرگردانی چندین ساله در اندونزی
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • هر صبح و شام در آستانه مقدسه رضوی قرآن تلاوت نمایند / نگاهی به شواهد تاریخی درباره پیشینه قرائت قرآن در حرم مطهر امام رضا(ع)
  • قنادزاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است
  • تراز تجاری ایران با آفریقا باید علاوه بر مثبت بودن پایدار باشد
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • اسلام نگاهی مقدس به مسئله کار و کارگر دارد
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند