Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وحيد جليلي گفت: برخي مسئولان حماس بعد از 20 سال هنوز فيلم «بازمانده» را نديده‌اند، اين نشان مي‌دهد ما در بخش اکران بين‌الملل دچار معضل هستيم و بايد پرسيد بخش بين‌الملل فارابي چه مي‌کند؟!
به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري فارس، نشست رسانه‌اي هشتمين جشنواره بين‌المللي فيلم «عمار» ظهر امروز با حضور نادر طالب‌زاده دبير جشنواره، وحيد جليلي رئيس شوراي سياستگذاري و سيدرسول منفرد با همراهي اصحاب رسانه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتداي اين نشست رسانه‌اي وحيد جليلي براي توضيحاتي در کنار مانيتوري که تصاويري را از نحوه اکران و برگزاري جشنواره «عمار» و فيلم‌هايش نمايش مي‌داد قرار گرفت و طي توضيحاتي گفت: در اين بازه زماني هر روز بيش از روزهاي گذشته به ماهيت جشنواره «عمار» نزديک مي‌شويم و مي‌خواهم مروري بر آنچه گذشته است داشته باشيم.
جليلي گفت: در طي اين مدت تلاش شده است که محل‌هاي اکران مختلفي را براي فيلم‌ها در نظر بگيريم، دانشگاه، مدرسه، منزل، حسينيه، نمازهاي جمعه، محل کار، باشگاه ورزشي، گيم‌نت‌ها، محله‌ها، پارک‌ها، اتوبوس‌هاي شهري، کمپ‌هاي ترک اعتياد، مغازه‌ها و ... مکان‌هايي براي نمايش و اکران فيلم‌هاي جشنواره «عمار» بوده است. طي اين مدت 5 هزار گزارش مصوب در اختيار داريم که در اقصي‌نقاط کشور خبر از نحوه برگزاري و نمايش فيلم‌هاي عمار دارد که مي‌توان مشروح آنها را در سايت جشنواره فيلم «عمار» مشاهده کرد.
*همکاري خودجوش مردم در اکران آثار جشنواره عمار
وي افزود: حوزه علميه‌اي در تربت‌جام يک تالار عروسي، سينما آفريقا در مشهد، منزل شخصي در قزوين، آموزشگاه زباني در کرج، مسجد شهيد محلاتي، فرهنگسرايي در صفادشت، مرکز درماني در اسلامشهر، اتوبوسي در شهرکرد، روستايي در خرم‌آباد از جمله مکان‌هايي بودند که ما را در نمايش فيلم‌ها همراهي کرده‌اند و به صورت خودجوش به مخاطبين فيلم‌هاي جشنواره عمار اضافه کردند.
جليلي در ادامه صحبت‌هايش با اشاره به اهميت نمايش «نحوه زندگي مسلمين توسط رسانه‌ها» گفت: در جهان اسلام و کشورهاي اسلامي 80 درصد مردم متدين هستند و تنها 20 درصدشان نحوه زندگي سکولاري دارند اما در حوزه فرهنگ و هنر 90 درصد رسانه‌ها سکولار و غيرديني هستند و 10 درصد آنها در جهان اسلام ديني‌‌اند. در واقع رسانه‌ها در جهان اسلام نمايش ديگر و غيرواقعي از سبک زندگي مردم مسلمان را نشان مي‌دهد. به همين دليل مي‌توان بيش از گذشته به اهميت جشنواره عمار پي برد.
او همچنين گفت: در غزه هم اصرار داريم که به دليل ويژه بودنش فيلم‌هاي ما نمايش داده شود و در آنجا حضور داشته باشيم اما ما در بحث نمايش بين‌المللي فيلم‌هايمان دچار معضل جدي هستيم. چندي پيش يکي از شخصيت‌هاي فرهنگي حماس را ديدم که متوجه شدم بعد از 20 سال هنوز فيلم سينمايي بازمانده را نديده است. نمي‌دانم در اين زمينه يقه چه کسي را بايد گرفت و بخش بين‌الملل فارابي چه مي‌کند. آن هم فيلمي که با مختصات سينمايي و محتوايي خوبي ساخته شده است.
وي افزود: در واقع تلاش عمار براي رسيدن به يک عدالت رسانه‌اي است و مي‌خواهيم فيلم‌ها را در مناطق محروم نيز به نمايش در بياوريم و براي گسترش اين فضا برنامه داريم که تا حدودي قابل توجه پيش رفت. هموطنان ما که مي‌آيند فيلم‌هاي عمار را مي‌بينند به آنها احساس الفت و نزديکي و قرابت دست مي‌دهد و خودشان نيز کمک مي‌کنند تا اين جريان تقويت شود.
*جشنواره عمار خلاء‌اي را براي فيلمسازان پر دغدغه‌مند پر کرده است
رئيس شوراي سياستگذاري هشتمين جشنواره بين‌المللي فيلم «عمار» گفت: فيلم‌هايي که در جشنواره عمار ساخته يا با محتواهاي ارزشي که ما مدنظر داريم پرداخت مي‌شوند ديگر جشنواره‌ها نمايش داده نمي‌شود اين فيلم‌ها بايد حتما در معرض ديد قرار بگيرند خوشبختانه اين جشنواره توانسته خلأيي‌ را که اين فيلمسازان دغدغه مند که احساس مي‌کردند جايي براي نمايش فيلمهاي‌شان نيست پر کرد اما ديگر اين فيلم‌سازان نمي‌توانند بهانه‌اي داشته باشند براي اينکه بگويند آثار ما ديده نمي‌شود. به همين منظور بايد به لحاظ فني هم آثار خود را با کيفيت‌تر به سرانجام برسانيم.
جليلي عنوان کرد: در پيرامون جشنواره مردمي فيلم عمار اتفاقات مبارکي هم رخ مي‌دهد همواره خانواده‌هاي شهدا در اختتاميه‌ها و افتتاحيه‌ها حضور دارند و مورد تکريم قرار مي‌گيرند، نمايشگاه‌هاي مختلف، غرفه‌هاي کتاب، بخش شب‌هاي قافله و ... حواشي در کنار اين جشنواره هستند که در کنار اين جشنواره پديد آمدند. به نوعي مي‌توان گفت که جشنواره عمار امر به معروف است و همواره به جاي اينکه بگويد مثلاً فلان فيلم‌ها را نبينيد تعداد زيادي از فيلم‌ها را جايگزين کند فيلم‌هايي که اهداف انقلاب اسلامي را دنبال مي‌کند. همچنين تلاش مي‌کنيم مصرف فرهنگي جامعه را افزايش دهيم، محصولاتي که با مبناي ديني، انقلابي و فرهنگي ما سازگار مي‌شود. کم‌هزينگي در اکران از ديگر مواردي است که ما به آن رسيده‌ايم. اگر قرار بود در جاي دولتي و طي يک بوروکراسي اداري براي اين مسأله هزينه شود بايد دهها ميليارد تومان در نظر گرفته مي‌شد که با انگيزه‌هاي داوطلبانه و کمک‌هاي مردمي به اين اکران خوب رسيده‌ايم.
*تلاش براي اينکه فيلمسازان در کنار مخاطبان‌شان فيلم‌‌هاي‌شان را ببينند
وي افزود: اتفاق ديگر اين است که فيلمساز در کنار مردم فيلمش را مي‌بيند و ما مي‌خواهيم تلاش کنيم که فيلمسازان ما در ساير شهرها نيز بيش از گذشته در کنار مخاطبان خود بنشيند و فيلم‌ها را نگاه کند که طبق خودشان توانسته‌اند بازخوردهاي خوبي بگيرند که در کارشان تأثيرگذار بوده است.
او گفت: ما به برخي از مسائل سمبليک هم اهميت داده‌ايم مثلاً در سينما فلسطين رديف جلو جايي براي مسئولان نيست بلکه خانواده‌هاي شهدا در آن رديف قرار دارند اين در حالي است که در ساير جشنواره‌ها خانواده‌هاي شهدا را در رديف‌هاي عقب مي‌نشانند و اميدواريم در همه بخش‌هاي جشنواره «عمار» اين نکات لحاظ و رعايت شود.
در ادامه اين نشست نادر طالب‌زاده دبير جشنواره مردمي فيلم عمار، گفت: به واسطه اين جشنواره موجي فيلمسازان جوان وارد بدنه فيلمسازي و سينما شدند که توانسته‌اند تأثيرگذار هم باشند و در بسياري از موارد که مديران و مسئولان بايد نکاتي را اصلاح مي‌کردند آنها با ساخت آثارشان به اين مهم رسيده‌اند. جشنواره فيلم «عمار» با آثار مستند آغاز شد و حالا در بخش داستاني نيز ادامه‌دار شده است.
*مستندي که نشان داد مردم مي‌توانند حق اعتراض داشته باشند
وي افزود: موضوعات خوبي توسط اين فيلمسازان مطرح شده است که تغيير و تحولي را هم در بخش‌هايي به وجود آورده است. مثلاً مستندي در ارتباط با اعتراضات مردمي ساخته شد و در تلويزيون نيز درباره ‌آن بحث شد و نشان داد که مردم مي‌توانند حق اعتراض داشته باشند بدون اينکه با پليس درگير شده باشند که در ادامه در اعتراض به برخي از بانک‌ها نيز با همين رويه انجام شد. تمام اين حس و حال و تحول با ساخت يک فيلم مستند رخ داد. اين پديده‌اي است که مي‌توان روي آن تأکيد کرد و حتي در موردش فيلم ساخت.
طالب‌زاده اظهار کرد: حالا بايد به بخش ديگري از هنر و رسانه توجه کنيم و آن هم برنامه‌سازي براي تلويزيون است که خود باعث به وجود آمدن يک عرصه جديد در بحث هنر و رسانه است. اين نکته که بتوان برنامه‌اي ساخت براي تلويزيون که داراي معيارهاي لازم فرهنگي ما باشد و همواره جذابيت‌هاي لازم را نيز داشته باشد.
وحيد جليلي در ادامه گفت: بارها به تلويزيون مراجعه شده است تا بتوانيم با آنها همکاري داشته باشيم اما گويا آنها در يک حلقه بسته با برخي از افراد حاضر به همکاري بودند که اخيراً صحبت‌هايي شده است تا بتوانيم اين کارها را انجام دهيم. برنامه تلويزيوني «همبازي» از شبکه نسيم پخش شد نمونه‌اي از اين کار است برنامه‌هاي ديگري هم در دست ساخت است اما همه اينها مستلزم اين است که تلويزيوني حلقه بسته خود را بشکند و از توانمندي‌هاي خارج از صدا و سيما استفاده کند.
او گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال گذشته با ما همکاري داشت و دو دستگاه سينما سيار در اختيار ما قرار داد و ما براي همين از آنها ممنونيم اما اعلام کرديم که ما ظرفيت اين را داريم که از 20 سينما سيار از کل کشور استفاده کنيم اما به هر حال به نظر مي‌رسد که در بحث بودجه بايد به طور دقيق‌تري تصميم گرفته شود. چرا يک جشنواره‌اي که تنها چند روز از سال برگزار مي‌شود 10 الي 20 ميليارد تومان بايد هزينه بردارد، در اين زمينه نيز بايد عدالت رسانه‌اي صورت گيرد و ما حاضريم تجربيات خود را در اختيار مديران مربوطه قرار دهيم.
*ميوه‌هاي عمار به بار نشسته است
طالب‌زاده گفت: اشتياق خوبي در تلويزيون وجود دارد و من اين را با توجه به برنامه‌اي که دارم و بازخوردهايي که دريافت کردم متوجه شدم. «عمار» در مجموع فضاي جديد و خوبي است که طي اين سال‌ها برخي از ميوه‌هايش به بار نشسته و بايد براي پربار شدن آن تلاش کرد.
جليلي اظهار کرد: جشنواره عمار سنخيت زيادي با اهداف صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران دارد. سينما، هنر و صنعت رسانه‌اي است که مدافعين بخش هنري بدنه قوي دارند که بد هم نيست اما مي‌توان در مورد آن صحبت کرد. اما واقعيت اين است که نبايد جنبه رسانه‌اي بودن سينما را انکار کرد اگر اين طور باشد بايد کل سينما را تعطيل کنيم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۴۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق

سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در دیدار فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، و هیئت همراه وی، وضعیت فرهنگ و ارتباطات دو کشور و چشم‌اندازهای گسترش همکاری‌های عراق و جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار که در دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق در بغداد انجام شد، حکیم بر ضرورت تبادل تجارب در بخش‌های فرهنگی، هنری و آرشیوی تأکید کرد.

وی با اشاره به نیازهای جوامع اسلامی به برنامه‌های فرهنگی که آنان را در برابر هجمه فرهنگی و اندیشه‌های منحرف مصون نگه دارد، بر ضرورت حمایت از برنامه‌های هنری و تولید فیلم و سریال و استفاده از فناوری‌های نوین برای رساندن آن به مخاطبان تأکید کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین بر ضرورت توقف جنگ در غزه تأکید کرد و جامعه جهانی را در قبال پیامدهای آنچه در غزه می‌گذرد و سکوت در برابر کشتار و گرسنه نگه‌داشتن و نسل‌کشی مسئول دانست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی
  • (عکس) سعید جلیلی و فیدل کاسترو در یک قاب
  • تلاش سعید جلیلی برای گرفتن عکس یادگاری با فیدل کاسترو | تصویر
  • عکس احمدی‌نژاد و سعید جلیلی ۲۰ سال قبل
  • باشگاه خبرنگاران جوان لرستان برگزیده جشنواره رسانه‌ای «بر بلندای حضور» شد
  • برگزیدگان صدا و سیمای لرستان در جشنواره «بر بلندای حضور»
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • درخشش تسنیم در جشنواره رسانه‌ای لرستان/ ۳ خبرنگار برتر شدند