Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - به بهانه دربي 85 با دو تن از چهره هاي قديمي دو تيم گفت و گو کرديم. سعيد عزيزيان دروازه بان سابق پرسپوليس و ادموند اختر مهاجم سابق استقلال که هر دو حضور در دربي را تجربه کرده اند.
به گزارش سرويس ورزشي جام نيـوز، در اين گفت و گو از اين دو چهره نام آشنا يعني سعيد عزيزيان دروازه بان سابق پرسپوليس و ادموند اختر مهاجم سابق استقلال پرسيديم چرا دربي مهم ترين بازي فوتبال در ايران است و آيا بازيکنان فعلي دربي بازان خوبي براي اين ديدار جذاب هستند؟ همچنين چالش هاي مربوط به اين ديدار و مسائل جنجالي را به همراه عزيزيان و اختر بررسي کرديم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


*چرا دربي به عنوان مهم ترين بازي در فوتبال ايران شناخته مي شود؟
عزيزيان: دربي مختص تيم هاي پايتخت است اما مهم ترين بازي است که در ايران برگزار مي شود چون که اين بازي خيلي ديده مي شود حتي بيش از ديدارهاي ملي. دربي بازي است که سال ها مي ماند. و نکته اين است که در هيچ ديداري به اندازه دربي حساسيت به اندازه باخت در دربي نيست. اگر دربي را نبازيد 6 ماه راحت هستيد که صحبتي نيست اما وقتي ببازيد مشکلات زيادي رقم مي خورد.
اختر: وقتي بچه بوديم پيش از آنکه وارد فوتبال بشويم طرفدار يکي از اين دو تيم مي شديم. من خودم استقلال را انتخاب کردم. نکته مهم درباره دربي اين است که 60 ميليون نفر درگير پرسپوليس و استقلال و دربيهستند اما در اسپانيا بارسلونا و رئال مادريد تنها در شهر خودشان محبوبيت دارند و نه در مالاگا يا والنسيا. اهميت دربي ما حتي از نتايج کلي يک فصل هم مهم تر است. مديراني هستند که حاضرند تيمشان در پايان فصل قهرمان نشود اما در اين بازي به پيروزي برسند. اگر دربي را ببريد 6 ماه مي توانيد در قدرت باشيد. حساب اين بازي جداست يادم است بهترين استقلال بوديم و در دربي به پرسپوليس باختيم و حالت برعکس هم رقم خورده بود..
*حواشي مربوط به اين بازي را چقدر در جذابيت هاي دربي تاثيرگذار مي دانيد؟
عزيزيان: بايد حقيقت را پذيرفت که از نظر خيلي ها دربي بدون جنجال معنايي ندارد. البته جنجال ها متفاوت هستند. هر جنجالي زد و خورد نيست. درگيري هاي فيزيکي پسنديده نيست اما کري زيباست و به جذابيت هاي اين ديدار را افزايش مي دهد.
اختر: حالا که چند سال است اصلا جنجال نداريم. البته هواداران هميشه بيشتر از بازي به دنبال جنجال هاي آن هستند. من خودم اولين دربي که بازي کردم تبديل به يکي از جنجالي ترين ديدارهاي دو تيم شد. ما هم بچه بوديم اصلا نمي دانستيم چه اتفاقي رخ داده است. حتي نفهميديم چه کسي دعوا کرده است. حتي تماشاگران هم ما را نمي شناختند. مردم هم دنبال آنهايي بودند که کتک کاري کردند.
*دربي را مي شود بدون حاشيه تصور کرد؟ آيا مخاطبان به حاشيه هاي اين ديدار وابسته شدند؟
عزيزيان: در اين دوران بايد مسئوليت پذيري خود را نسبت به دربي بالاتر ببريم. چرا که همه دنيا اين بازي را مي بينند.
اختر: نمي شود دربي را بدون جنجال تصور کرد اما به شرطي که تبديل به کتک کاري نشود. هواداران جنجال دوست دارند اما واقعيت اين است که ما ديگر دربي باز نداريم و همه دنبال دعواي فوتبالي هستند. آن زمان ما اصلا براي پول بازي نمي کرديم اما حالا همه براي اينکه از قراردادشان کم نشود بازي مي کنند.
*مربيان همواره تفکر خاصي براي اين بازي داشتند. مثلا مي گويند آقاي پروين مي گفتند بازيکني که در دربي بازي مي کند بايد قلدر باشد...
عزيزيان: اگر در دربي دعوا نکنيد کلاهتان پس معرکه است. بايد قلدر باشيد و به دنبال فوتبال فانتزي نباشيد. به نظرم استقلال در بازي فصل گذشته مقابل پرسپوليس همين شرايط را داشت و تيم قلدري بود برعکس پرسپوليس که تنها به فکر فوتبال بازي کردن بود و در نهايت هم ديديد استقلال موفق شد در اين ديدار به پيروزي برسد. زمان ما آقاي پروين دوست داشت بازيکناني که محکم بازي مي کنند در دربي به ميدان بروند.
اختر: دربي شرايطش با همه جاي دنيا فرق مي کند. هم به لحاظ حوادث و هم شانس . در ايران شانس حرف اول را مي زند. و در دربي همين طور است. ممکن است دقيقه دو پنالتي گل بزنيد و همه چيز را تغيير دهيد. همه چيز هم به قلدري نبود همين عليرضا اکبرپور 50 کيلو بود همه را آتش مي زد. ولي قلدرها محبوب
*نظرتان درباره مراسم هايي که با حضور بازيکنان دو تيم قبل از دربي ها برگزار مي کنند چيست؟ آيا واقعا مانع از ايجاد حواشي هاي اين ديدار مي شود؟
عزيزيان: به نظر من کار بسيار غلطي است. چطور دو تيمي که فردا بازي دارند شب قبل بازي بايد در کنار هم باشند و با هم گپ بزنند. اين روش حتي اوضاع را بدتر هم مي کند. بازيکن پيش خودش مي گويد من نبايد به اين بازيکن ببازم که ديشب اين حرف ها را مي زد. دورهمي ها دربي را جنجالي تر مي کند و به بازيکن فشار بيشتري وارد مي کند. يادم هست زمان آقاي قطبي با استقلالي ها جمع شديم که به ما يک دفترچه 100 هزار توماني هم هديه دادند.
اختر: اين برنامه ها را قبول ندارم. همه مي گويند اين هم مثل بازي هاي ديگر است و 3 امتياز دارد اما به نظرم دربي 6 و حتي 9 امتياز هم ندارد. اين بازي 30 امتياز دارد چرا که سرنوشت يک مدير و مربي را مي تواند تغيير دهد. از کجا معلوم اگر پرسپوليس باخت آقاي طاهري نرفت حتي استقلال اگر باخت آقاي افتخاري نرود. از آنجايي که همه چيز ما با ديگر نقاط دنيا فرق دارد اين مراسم ها هم برگزار مي شود.
*در طول تاريخ بارها دو تيم مساوي کردند و نمايش کسل کننده اي هم ارائه دادند. آيا اين موضوع که به دو تيم گفته مي شد براي جلوگيري از جنجال ها مساوي کنيد حقيقت دارد؟
عزيزيان: در سال هايي که من در پرسپوليس بودم هرگز به ما نگفتند دربي را مساوي به پايان ببريد. حساسيت هاي اين ديدار به حدي بالا بود که اين ديدار مساوي تمام مي شد. بازيکنان وحشت داشتند که در اين ديدار شکست بخورند.
اختر: ترس از باختن باعث مي شد دربي مساوي تمام شود. همين فردا اگر در 10 دقيقه اول تيمي به گل برسد بازي زيبا مي شود و حتي پر گل. اما ترس از باخت هميشه اين ديدار را تحت تاثير قرار مي دهد و اصلا لازم نبود بگويند بازي را مساوي تمام کنيد.
*آيا موافق رعايت ميزباني در سکوها براي اين ديدار هستيد؟ اينکه ميزبان از حق 90 درصدي در سکوها برخوردار باشد؟
عزيزيان: اگر 90 به 10 شود قطعا بازي جذاب تري خواهد شد. مثل بازي خانگي مي شود و حتي تيم مقابل هم با تمرکز بيشتري بازي مي کند. وقتي ميزبان گل مي زند مهمان تلاش مي کند نتيجه را تغيير دهد و حتي شايد برگردد و بازي را ببرد.
اختر: با اين روش جذابيت دربي افزايش پيدا مي کند. وقتي استاديوم را براي حريف جهنم کنيد ديگر خبري هم از مساوي و ديدارهاي کسل کننده نيست. جو هواداران بازي را زيبا مي کند.
*دربي بازان حالا را چطور مي بينيد؟
عزيزيان: نسل جديد دربي بازان از هفته هاي قبل و اول فصل تنها به فکر اين بازي هستند. اين ديدار ويتريني است که کل ايران آن را مشاهده مي کنند. به همين دليل بازيکنان در کانون توجه قرار مي گيرند. اما بازيکن بيشتر فکر مي کند جلوي ميليون ها نفر چطور شادي گل نشان دهد در حالي که بايد به مسائل فني بيشتر بها دهند.
اختر: الان هم بازيکنان از چند روز قبل دربي به آن فکر مي کنند. اميدوارم که بازيکنان الان تنها به فکر خودشان نباشند. اميدوارم بازيکنان به فکر موفقيت تيم و هوادارانشان باشند نه اينکه وقتي گل زدند چه شادي گلي را براي اجرا آماده کنند. اين براي فرهنگ ما نيست. فوتبال ايران به اندازه احساسي بودنش به هيچ عنوان حرفه اي نيست.
*فکر مي کنيد در دوران جديد ممکن است جنجال هايي نظير دربي سال 73 و 79 رخ بدهد؟
عزيزيان: به نظرم نه. چون قوانين سختگيرانه تر شدند و بازيکن جرات ندارد درگير شود. مگر اينکه چه شود يا اينکه از قبل با بازيکن تيم مقابل خصومت داشته باشد.
اختر: بعيد مي دانم ديگر بازيکنان مانند دربي هاي قديم درگير شوند. اينقدر جريمه ها زياد شده کهبازيکن پيش خودش مي گويد براي چه دعوا کنم کلي محروم شوم و 20 درصد از قراردادم هم کم شود. ولي آن زمان پول به اين شکل در فوتبال نبود و بازيکن با روحيه ديگري در دربي حضور داشت.
*جنجالي ترين خاطره اي که از دربي داريد؟
عزيزيان: جنجالي ترين تصويري که از دربي دارم در همان سال رقم خورد که آقاي بياني و يوسفي اخراج شدند. درگيري شديد ميان قلعه نويي و يوسفي رخ داد و شاهين بياني وارد ماجرا شد که کار به درگيري فيزيکي کشيد و داور دو بازيکن را اخراج کرد.
اختر: مهم ترين درگيري دربي را در سال 73 تجربه کردم و فکر هم مي کنم خودم عامل به وجود آمدن آن بودم. دقيقه 88 گل مساوي را زدم و بعد هم جنجال هاي زيادي شکل گرفت. با اولين درگيري بلافاصله تماشاگران هم به داخل زمين آمدند و درگيري فراگير شد. فقط خدا راشکر اتفاقي نيفتاد.
*بهترين خاطره اي که از دربي داريد؟
عزيزيان: 5 روز بعد از ازدواجم در دربي بازي کردم در دربي سال 69 بازي کردم. همه فکر مي کردند من بازي نمي کنم اما علي آقا پروين به من گفت شما جلوي استقلال بازي مي کنيد. اما تا آخرين لحظه حتي رسانه ها از آن مطلع نبودند.
اختر: براي هر بازيکني بهترين خاطره در دربي رقم مي خورد. يک مهاجم حاضر است در کل فصل گل نزند اما در دربي گلزني کند. من خودم بهترين خاطره ام مربوط به گل تساوي است که به پرسپوليس زدم حتي بيشتر از گلي که در ديدار 3 بر يک زدم به من چسبيد. گل زدن به عابدزاده لذت خاصي براي من داشت. واقعا لذت داشت به برخي ها گل مي زديد از جمله عابدزاده.
*بهترين بازيکني که در دربي جلويش بازي کرديد؟
عزيزيان: به نظرم آقاي چنگيز بي نظير بود. در دربي 69 مرحوم پورحيدري فکر مي کردند من در بازي نيستم و آقاي سرخاب و مرفاوي را در زمين گذاشتند تا با سانتر به گل برسند اما وقتي من را در زمين ديدند در نيمه دوم آقاي چنگيز را وارد ميدان کردند. واقعا بازي کردن جلوي آقاي چنگيز سخت بود. خدا را شکر به من گل نزدند.
اختر: خط دفاعي پرسپوليس بازيکنان بسيار محکمي داشت. تازه من خوردم به اواخر فوتبال مجتبي محرمي اما بازيکني به کيفيت آقاي محرمي در فوتبال ايران نديدم و آقاي بهروز رهبري فرد که با تمام وجود مي زد.
*دربي 85 را چطور پيش بيني مي کنيد؟
عزيزيان: به نظرم احتمال اينکه مساوي بشود زياد است. اگر تيمي در همان نيمه اول گل بزند بازي زيبايي رقم مي خورد.
اختر: به عنوان يک هوادار اميدوارم استقلال با يک بازي هوشمندانه اين بازي را ببرد و شرايطش هم دگرگون شود.
*کدام بازيکنان به نظر شما ستاره دربي خواهند بود؟
عزيزيان: به نظرم ستاره اين ديدار در خط هافبک خواهد بود چرا که جنگ اصلي اين ديدار در اين منطقه است. به نظرم آقاي فرشيد اسماعيلي از استقلال و محسن مسلمان از پرسپوليس ستارگان اين دربي هستند.
اختر: بازيکناني که کسي روي آنها حساب باز نمي کند تبديل به ستاره مي شوند. هواداران مي گويند کاش فلاني گل بزند اما شايد گمنام ترين ها ستاره دربي باشند.
*تقابل مربيان خارجي را چطور مي بينيد؟
عزيزيان: آقاي شفر در جريان فوتبال ايران نيست اما برانکو فرق دارد و مانند يک ايراني به شرايط دربي آشنايي دارد. اين برگ برنده براي برانکو است.
اختر: برانکو که به نظرم مثل يک مربي ايراني است چرا که 10 سال است در فوتبال ايران حضور دارد. اما در مجموع فشار هواداران روي مربيان خارجي نيست. شفر حتي شايد نداند اين بازي چقدر حساسيت دارد. قطعا به او گفتند فردا نبايد ببازد تا بتواند راحت کار کند.
خبر ورزشي
451

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۵۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی خانگی بایرن مونیخ و شکست سنگین دورتموند

دیدارهای هفته سی‌‌و‌یکم بوندس‌لیگا با پیروزی باواریایی‌ها و شکست سنگین دورتموند در دیداری خارج از خانه پیگیری شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ادامه دیدارهای هفته سی‌و‌یکم بوندس‌لیگا، عصر امروز (شنبه) از ساعت 17 به وقت تهران، 4 مسابقه برگزار شد که در مهمترین آنها بایرن مونیخ رده دومی میهمانش اینتراخت فرانکفورت را با نتیجه 2 بر یک شکست داد.

هر دو گل بایرن مونیخ در این بازی توسط هری کین در دقایق 9 و 61 (پنالتی) به ثمر رسید و تنها گل اینتراخت فرانکفورت را هم اوگو اکیتیکه در دقیقه 23 زد. بایرن مونیخ با این نتیجه  69 امتیازی شد و جایگاه خود در رده دوم پشت سر بایرلورکوزن قهرمان زودهنگام مسابقات را تثبیت کرد.

در بازی همزمان تیم فوتبال بوروسیا دورتموند با نتیجه 4 بر یک به میزبانش لایپزیگ باخت. جیدون سانچو در دقیقه 20 این بازی دورتموند را پیش انداخت اما لایپزیگ با بازگشتی مقتدرانه گل خورده را با 4 چهار ایکونا اوپندا 23، بنجامین سسکو 2+45، محمد سیماکان 46 و کریستوف بائو‌م‌گارتنر 80 پاسخ داد و بازی را برد.

بایرن مونیخ برد و به نایب قهرمانی نزدیک‌تر شد

با این نتیجه لایپزیگ رده چهارمی 62 امتیازی شد و با افزایش فاصله‌اش با دورتموند 57 امتیازی، شانس خود را برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده افزایش داد. این در حالیست که تنها 3 هفته دیگر به پایان فصل جاری بوندس‌لیگا باقیست.

در دو بازی دیگر آگزبورگ با نتیجه 3 بر صفر مغلوب میهمانش وردربرمن شد و فرایبورگ نیز در خانه با نتیجه 2 بر یک به ولفسبورگ باخت.

در آخرین بازی امشب بوندس‌لیگا، بایرلورکوزن از ساعت 20 به وقت تهران میزبان اشتوتگارت رده سومی خواهد بود.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • قهرمانی زودهنگام و بدون باخت مس/ دربی نقش‌جهان به نام گیتی‌پسند
  • دعوت به کتک‌کاری: دعوای دربی میلان ادامه دارد! (عکس)‏
  • فرازبام به دنبال بقا/ دربی اصفهان در نقش‌جهان
  • جشن قهرمانی پاریسی‌ها به تعویق افتاد
  • زور چلسی به شگفتی‌ساز فصل نرسید
  • یوونتوس ۰ - ۰ میلان/ روسونری نایب قهرمانی را حفظ کرد
  • پیروزی خانگی بایرن مونیخ و شکست سنگین دورتموند
  • بازی شش امتیازی نماینده قم در لیگ دسته اول فوتسال
  • واکنش کلوپ به درگیری‌اش با صلاح؛ مشکلی نیست!
  • برتری رئال مادرید در خانه سوسیداد