Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@20:37:03 GMT

موانع مودت در زندگي مشترک را شناسايي کنيم

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۵۸۱۱۱

موانع مودت در زندگي مشترک را شناسايي کنيم

خبرگزاري آريا -

يکي از مشکلات و آسيب هاي موجود در روابط اجتماعي، اعم از خانوادگي، اجتماعي و کاري، نگاه تک بعدي به مسائل است. به عنوان مثال، هنگامي که در خصوص روش هاي کنترل بزه هاي اجتماعي صحبت مي شود يک گروه صرفاً جنبه فيزيکي آن را مورد توجه قرار مي دهند بدون اينکه به ابعاد ديگر توجه کنند و گروه ديگر روش هاي فرهنگي را مورد عنايت قرار مي دهند بدون اينکه لزوم کنترل عملي را جزئي از موضوع بدانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حالي که براي مواجهه با هر پديده اي زواياي متعددي وجود دارد و هر يک از آنها خاصيت و اثر بخشي خاص خود را دارند. در مورد روابط زن و شوهر و حقوق و تکليفي که به عهده طرفين گذاشته شده است، اين موضوع يعني نگاه همه جانبه نيز صادق است. بعضاً در گفتگوها و يا اختلافات خانوادگي مشاهده مي کنيم که فرد صرفاً به وظايف طرف مقابل توجه دارد و آن را تأکيد مي کند بدون اينکه به حق او نيز توجه داشته باشد. لذا مشکل پيوسته وجود دارد و آرامش خانواده را سلب مي کند.
وسايل ارتباط جمعي نيز که در اين زمينه ها بحث و گفتگو مي کنند، متأسفانه با توجه به سئوال و يا موضوع مورد بحث، صرفاً به يک جنبه حقوق و تکاليف اشاره مي کنند و اين خود سبب تشديد اختلاف خواهد شد. بنابراين ضرورت دارد هنگام بحث، به همه موارد اشاره شود تا يک ديد جامع نسبت به موضوع به وجود آيد. البته اين نگاه که انسان به هر آنچه که در زندگي به نفع اوست توجه مي کند و از وظيفه خود چشم مي پوشد يک ويژگي رواني است.
خداوند کريم در قرآن مجيد مي فرمايد: (وَ يَقُولُونَ نَؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ ـ آيه 150 سوره نساء). يعني: و گويند ما به برخي ايمان آورده و به پاره اي ايمان نياوريم.
بنابراين به منظور ارتقاي شناخت همسران نسبت به حقوق و وظايف خود و به دنبال آن ايجاد موّدت بين خانواده به موضوع حق نفقه و ساير حقوق و وظايف مترتب بر آن به طور مختصر مي پردازيم.
طبق ماده 1102 قانون مدني همين که نکاح به طور صحت واقع شد، وظايف، تکاليف و حقوقي براي هر يک از زوجين به وجود مي آيد. بسياري از آنها اخلاقي است که هر کدام براي استحکام پيوند زناشويي بايد آنها را رعايت کنند و تعدادي هم حقوقي است که اگر فردي آن را انجام ندهد، حکومت مي تواند او را وادار به انجام آن کند. اين حقوق و وظايف در رساله هاي عمليه يا توضيح المسائل که هر مقلدي بايد از مجتهد انتخاب کرده خود تقليد کند و در قانون مدني آمده است. همان طور که بيان شد، بسياري از تکاليف و حقوق اخلاقي است و بايد دو همسر با ايثار و با گذشت، رضايت و علاقه و محبت نسبت به اداي آنها و اولويت دادن طرف مقابل نسبت به خود، در اجرا و عملي کردن آنها تلاش کنند. در اين صورت مي توان از زندگي لذّت برد و هماي سعادت را به آغوش کشيد. بايد بدانيم انرژي رواني که فرد براي کسب امتياز با فشار از طرف مقابل صرف مي کند بسيار زيادتر و زيانبارتر براي جسم و روان فرد است تا گذشتن از آن و کسب آرامش از اين گذشت يا ايثار. و لذا قانون براي مواردي است که فرد از حقوق خود بي محابا تجاوز مي کند و براي ديگري حقي قائل نيست.
اما بر اساس مواد 1005 و 1102 تا 1119 و 1133 قانون مدني و نيز مسئله هاي 2412 تا 2418 توضيح المسائل حضرت امام خميني(ره) حقوق و تکاليف زوجين شامل نفقه، مديريت خانواده، تعيين محل زندگي، حق طلاق، خارج شدن زن از خانه، ميزان حضور مرد در خانه و چگونگي رفتار طرفين تحت عنوان تمکين و ... به روشني بيان شده است. خداوند متعال مسئوليت هر يک از زن و مرد را که در قانون و احکام تقليد تدوين شده است به تناسب موقعيت و زمينه براي تکامل او قرار داده است. به عنوان مثال در مقابل دريافت نفقه، مهريه، مسکن، لباس و ... حق مديريت خانه، تعيين محل زندگي، حق طلاق و ... را از حقوق مرد دانسته است و بدين ترتيب تعادل به وجود آمده است.
در ماده 1104 قانون مدني آمده است "زوجين بايد در تشييد (استواري) مباني خانواده و تربيت اولاد خود به يکديگر معاضدت نمايند." به اين ترتيب اگر خانم، خانه دار است در اداره امور خانه و تربيت فرزندان تلاش مي کند و مرد هم در بيرون از منزل براي تأمين هزينه زندگي کار مي کند. و هيچ کدام نبايد منتّي بر يکديگر داشته باشند بلکه خوشحال هم از اين فرايند باشند.
در ماده 1118 قانون مدني آمده است "زن مستقلاً مي تواند در دارايي خود هر تصرفي را که مي خواهد بکند." با توجه به اين ماده بعضي از خانم ها که در بيرون از منزل کار مي کنند، درآمد حاصله را وارد زندگي نمي کنند و مي گويند نفقه از وظايف مرد خانه است. و در مقابل، مرد نيز بر اساس مسئله شماره 2412 توضيح المسائل حضرت امام خميني(ره) که بيان کرده است "زن نبايد بدون اجازه شوهر از خانه بيرون رود" مانع کار او مي شود. البته در مسئله بعد امام فرموده است که اگر به تکليف عمل نشود فرد، گناهکار است. به راحتي مي توان مشاهده کرد که اگر هر کدام از اين دو فرد به حقوق ديگري توجه نداشته باشند، زندگي محل جنگ و کارزار خواهد بود و متأسفانه نتيجه اش اين خواهد بود که از هر چند ازدواج يکي منجر به طلاق مي شود و کشور ما نيز دارد به کشورهاي اروپايي و آمريکايي نزديک مي شود و مشکلات جدي براي کودکان باقيمانده از جدايي ها و مسائل بعدي و آسيب هاي اجتماعي براي هر يک از زن و مرد جدا شده به وجود مي آورد.
براي رهايي از اين معضل، هر يک از طرفين زندگي مشترک بايد از حقوق و تکليف خود و حقوق و تکليف طرف مقابل کاملا باخبر باشد و بداند که خواستن حق خود و انکار حق ديگري نتيجه مطلوبي به دنبال ندارد و جدايي ها و از هم گسيختن زندگي هاي فراوان به سبب غالب بودن اين نوع تفکر است. زن و مرد آنچه را که دارند از محبت، عاطفه، دوست داشتن، همکاري، پول و ساير امکانات مادي، بدون منّت و بدون اينکه بگويند، اين مال من است و آن مال تو و ... وارد زندگي مشترک کنند و سال هاي عمر را که چندان هم طولاني نيست در کمال آرامش و در راه تربيت فرزند يا فرزندان، سپري کنند و دنياي آينده خود را که جاودانه است با اين روش و منش آباد کنند.
به اميد روزي که همه زنان و مردان يعني همه ما الگوي خود را حضرت علي(ع) و فاطمه زهرا(س) قرار دهيم که هر يک ديگري را در راه تکامل معنوي کمک مي کرد و فرزنداني به عنوان الگو تربيت کردند و هيچ کدام خواسته اي از ديگري نداشتند که مبادا او نتواند آن خواسته را تأمين کند و هرچه بود در کانون خانواده بود و محبت و عشق در آن موج مي زد.
منبع:روزنامه رسالت


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۵۸۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موانع آبگیری سد قشلاق صحنه

غلامرضا شهبازی، فرماندار صحنه گفت : صحنه یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمانشاه در ۵۵ کیلومتری از مرکز استان واقع شده که دارای دو بخش مرکز و دینور است.

وی صحنه را یکی از شهرستان‌های پیشرو در حوزه صنعت و کشاوری معرفی کرد و گفت: صحنه بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات استان کرمانشاه را به خود اختصاص داده و بیش از ۳۵ درصد محصولات باغی استان را تأمین می‌کند.

فرماندار صحنه با اشاره به آب و هوای متبوع و دلپذیر این شهرستان، تصریح کرد: صحنه به واسطه دارا بودن چشمه‌سار‌ها و سراب‌های زیبا یکی از شهرستان‌های منحصربه‌فرد است که همواره پذیرای مهمانی از استان و خارج از استان است.

وی در خصوص مشکلات سد قشلاق صحنه، تصریح کرد: عملیات اجرایی احداث سد قشلاق صحنه به‌عنوان مگاپروژه عمرانی در سطح استان در راستای طرح اقتصادی توسعه و رونق کشاورزی توسط آب منطقه‌ای سال ۱۳۸۸ کلنگ‌زنی شد.

شهبازی تصریح کرد: روستا‌های اسلام آباد و قشلاق در کاسه سد واقع شده که آب منطقه‌ای در ارزیابی اراضی کشاورزی و املاک واقع در این مناطق اقداماتی داشته و حدود ۸۰ هکتار از ۳۳۰ هکتار آن تملک و به نام دولت سند زده، اما در سال ۹۴ اداره اوقاف اعلام کرد املاک این چند روستا وقف خاص است.

وی ادامه داد: همین موضوع دوگانگی را برای آب‌منطقه‌ای به وجود آورده، علی‌رغم اینکه این پروژه عمرانی حدود بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و باید آبگیری شود به واسطه مشکل اوقافی همین طور مسکوت مانده و مردم از نعمت بزرگ این سد متنعم نشده‌اند.

فرماندار صحنه تصریح کرد: اخیرا جلسه‌ای به منظور پیگیری مشکلات و مرتفع کردن موانع آبگیری سد قشلاق صحنه با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، نماینده منتخب مردم صحنه، کنگاور و هرسین در مجلس شورای اسلامی و مدیران کل ادارات مرتبط با این موضوع در محل سالن جلسات فرمانداری صحنه برگزار و تصمیماتی برای رفع موانع موجود اتخاذ شد.

وی ادامه داد: در نهایت مقرر شد تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه نتیجه کارشناسی اوقاف و آب منطقه‌ای به معاونت عمرانی استانداری و فرمانداری ارائه شود تا به سمع و نظر مردم برسد.

شهبازی در بحث جانمایی روستا‌های اسلام آباد و قشلاق توسط بنیاد مسکن هم، گفت: اولویت با اهالی روستا‌هایی است که هم‌اکنون در روستا استقرار دارند که ۱۶۷ قطعه جانمایی شده و در صورت تعداد بیشتر، بنیاد مسکن زمین را تأمین می‌کند.

وی درخصوص شهرک صنعتی شهرستان صحنه، گفت: شهرک صنعتی آب‌باریک یکی از شهرک‌های صنعتی پویا و فعال استان است که واحد‌های اقتصادی بزرگی همچون ایران خودرو، ذوب‌آهن نورد شهدای کرمانشاه و... در آن استقرار دارند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • وحید شمسایی: موانع فرزندآوری باید رفع شود
  • موانع فرزندآوری باید رفع شود
  • طلاق از شوهر به‌خاطر خیلی خوب‌بودن!
  • موانع آبگیری سد قشلاق صحنه
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • مأموریت سخت ژاوی به دکو: ژاوی سیمونز را به بارسلونا برگردان!
  • یک کشته بر اثر حادثه امنیتی در نزدیکی کاخ سفید
  • کسی که بخاطر ترس از مجازات حجاب را رعایت می‌کند، با کنار رفتن این موانع، کشف حجاب می‌کند
  • روزنامه اصولگرا: کسی که بخاطر ترس از مجازات و پلیس حجاب را رعایت می کند، با کنار رفتن این موانع ،کشف حجاب می کند