Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: کار خانواده تعالی بخشی ِهمه جانبه است. برخی تصور می کنند این مسایل یک توصیه اخلاقی یا توصیه علمی یا اجتماعی است. در حالی که اینگونه نیست. موضوع «روابط در خانواده» را باید به شکل یک هندسه جامع ِنظام‌مند تعریف کرد.

حجت الاسلام محمد رضایی، پژوهشگر معارف اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان در رابطه با کیفیت روابط در خانواده مهدوی و منتظر، اظهار کرد: مبنای شکل دهی روابط  در یک خانواده مسلمان باید متأثر از نوع ارتباطات در خانواده اهل بیت علیهم السلام باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر باید تاثیرپذیر از نظام خانواده ای باشد که پیامبرصل الله علیه وآله بر اساس روابط خانوادگی حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها تعریف می کنند. چون در الگوی تربیتی رسول خدا صل الله علیه و آله، امیرالمومنین علیه السلام ترجمان مردانه پیامبر(ص)(انسان کامل در قالب مرد) و حضرت زهرا سلام الله علیها ترجمان زنانه این تربیت (انسان کامل در قالب زن) هستند.

 

وی افزود: در نگاه اسلام پسر و دختر پیش از ازدواج باید استعدادها، توانمندی ها و ظرفیت های خود را با کمک خانواده، نظام آموزشی (مدرسه، دانشگاه و...)، فضاهای علمی موجود و در مجموع با ترکیبی از نظام آموزشی، اجتماعی و خانواده بشناسند و رشد دهند. چرا که انسان به هر میزان که کمال، رشد و تعالی بیابد بدون ازدواج کامل نمی شود. شخصیت انسان، اخلاق، کنش‌ها و منش‌های او بدون ازدواج یا به تعالی مطلوب نمی رسد یا تعالی تک بعدی خواهد داشت.

 

کارشناس مهدوی تصریح کرد: انسان برای رسیدن به رشد همه جانبه، باید در چهارچوب نظام خانواده قرار گیرد. دلیل این مسئله آن است که انسان (چه زن باشد و چه مرد) به تنهایی یک نیمه است و تکامل او درگرو آن است که در کنار نیمه دیگر وجودِ انسانی ِخود قرار گیرد.

 

تشکیل خانواده یعنی «همتاگزینی» بر اساس کفویت

حجت الاسلام رضایی در تعریف درست بنیان خانواده گفت: تشکیل خانواده یعنی «همتاگزینی» بر اساس کفویت؛ یعنی همتایی در استعدادها و توانمندی ها؛ این که شخصیت زوجین از نظر رفتاری، اخلاقی، شخصیتی و حتی دانشی و مهارتی به هم نزدیک باشد. پس از تشکیل خانواده، موضوع «الگوی روابط در خانواده» مطرح می شود.

 

وی ادامه داد: کار خانواده تعالی بخشی ِهمه جانبه است. برخی تصور می کنند این مسایل یک توصیه اخلاقی یا توصیه علمی یا اجتماعی است. در حالی که اینگونه نیست. موضوع «روابط در خانواده» را باید به شکل یک هندسه  جامع ِنظام‌مند تعریف کرد. چرا که ازدواج و تشکیل خانه و خانواده، نوعی تعالی بخشی ِهمه جانبه، فراگیر و در تمام ابعاد شخصیتی انسان را به دنبال دارد.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در ادامه با اشاره به چالش های پیش روی خانواده گفت: مسلماً در این پازل (ازدواج، تشکیل خانواده و ساماندهی روابط) زندگی همیشه یکسان نیست. ما همیشه در ایده آل ترین شرایط ظاهری، مادی و دنیایی قرار نداریم. به هر حال زندگی فراز و نشیب دارد و همیشه هم شرایط رو به تعالی نیست. اما باید توجه داشت که زندگی مشترک یعنی انتخاب نزدیک ترین همتایی که می توان بر اساس استعدادها و توانمندی ها پیدا کرد و همراه با او زندگی را تجربه کرده و استمرار بخشید.

 

رضایی در ادامه تاکید کرد: با یک نگاه سرانگشتی هم می توان دریافت که ازدواج حداقل 20 تا 30 سال همزیستیِ با هم و مشترک را شامل می شود. بنابراین، ازدواج یعنی یک برنامه ی مشترک برای دوسوم از عمر انسان. طبعا برای این همزیستی ِمشترک و طولانی باید برنامه بلندمدت یا به عبارتی یک چشم‌انداز در نظر داشت.

 

استاد حوزه با بیان این که تنها در این صورت است که می توان از روابط مطلوب سخن گفت، تصریح کرد: وقتی شما نظام خانواده را با این بینش و این نوع بصیرت تعریف می کنید، آن وقت است که «روابط در خانواده» معنا پیدا می کند. در نگاه به زندگی حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها - پیشتر اشاره کردیم که چرا این زوج و این خانواده به عنوان الگو مطرح می شود- ابعاد مختلفی را می‌توان بررسی کرد. به عنوان مثال وقتی از بُِعد اقتصادی به این زندگی نگاه می کنیم سه مرحله در آن قابل مشاهده است؛ سه سال اول این زندگی فقر مطلق است، سه سال دوم وضعیت میانگین و در حد متوسط و سه سال آخر وضعیت تا حدودی مطلوب است.

 

اقتصاد از مشغله های زندگی مهدوی است نه هدف آن

حجت الاسلام رضایی ابراز کرد: در این زندگی از جهت اقتصادی شرایط مختلف و متضاد بسیاری به وجود می آید، اما وقتی روابط این زوج را در هر مرحله بررسی می کنید از آن لذت می برید. چون معیار در روابط همسران «اقتصاد» نیست. «اقتصاد» یکی از مشغله های این زندگی است چون به هر حال زندگی مادی نیاز به غذا، معیشت، مصرف، مسکن و ... دارد؛ اما معیار و مبنای زندگی اقتصاد نیست. بلکه مبنا همان همتاگزینی و انتخاب گزینه اصلح است که قرار است، انسان در کنار او به تعالی برسد.

 

وی یادآور شد: اگر ازدواج را بر اساس تعالی بخشی به جامعه انسانی تعریف کنیم، آن گاه روابط میان همسران شکل خاصی به خود می گیرد. در این روابط حتی اگر فقر و کاستی وجود داشته باشد، آستانه تحمل طرفین پایین نمی آید و زندگی دچار بحران نمی شود.

 

کارشناس معارف دینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی وقایع تاریخی گفت: بر اساس آنچه که در تاریخ نقل شده از میان چندین درب خانه ای که به مسجد پیامبر صل الله علیه وآله باز می شد، حضرت(ص) اجازه دادند تنها یک درب رو به مسجد باز بماند و آن خانه ای نبود جز خانه امیرالمومنین علیه السلام. چرا؟ چون هدف پیامبر(ص) این است که این نوع از روابط و نوع تعامل همسران الگو شود.

 

استاد حوزه ادامه داد: رسول خدا صل الله علیه وآله قرار است جامعه و مدینه (شهر) دینی و اسلامی برای مردم تعریف کنند و شهر دینی از همین خانه ها و خانواده ها ساخته می شود. در این شهر، یک خانه باید برای سایرین ملاک و معیار باشد. حالا چه چیزی از این خانه را باید معیار قرار داد؟ مسلما در و دیوار خانه که مدنظر نیست. بلکه آنچه مقصود است روابطی است که در این خانه میان همسران وجود دارد؛ روابطی که میان اعضای خانواده جریان دارد. روابطی که چه در فقر و چه در زمان دارایی، همچنان حفظ فضایل، تعالی، اخلاق و صفات پسندیده در آن پابرجا است.

 

حجت الاسلام رضایی تصریح کرد: شما اگر فقیر باشید می توانید از این خانه الگو بگیرید، اگر ثروتمند باشید می توانید الگو بگیرید، در علم و علم آموزی الگو می گیرید، در شجاعت، بصیرت، فرزندپروری و ... الگو می گیرید. یعنی اگر همسران، ابتدا بر تربیت فردی خود و بعد برای تعامل مشترک با هم، برنامه داشته باشند، در تمامی روابط از روابط خصوصی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... یک معیار و مبنا برای آنها وجود دارد. در حالی که این معیارها تکراری هم نیست. بلکه روز به روز در حال پیشرفت و رشد است.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد: البته این خانواده ممکن است به لحاظ اقتصادی و مالی امروز و فردایش چندان با هم متفاوت نباشد، اما به لحاظ شخصیتی هر روز در حال پیشرفت است.

 

خانواده مهدوی با ولی زمان همراه است

استاد حوزه افزود: وقتی می گوییم «خانواده مهدوی» یعنی همراه بودن با ولیّ ِ زمان. امروز یک خانواده چگونه می تواند با امام و ولیّ ِ خود همراه باشد؟ مسلما برای این مقصود باید مبنای خود را خانواده اهل بیت علیهم السلام قرار دهد. اما در عین حال روزانه و به روز فکر کند و بیندیشد. ما اگر می خواهیم برای جامعه بشری حرفی داشته باشیم، - چرا که  قرار نیست زن ها فقط برای زن ها الگو باشند و مردها فقط برای مردها- ابتدا باید آن را بفهمیم.

 

حجت الاسلام رضایی گفت: نیمی از جامعه بشری جنس مخالف ما هستند.(هم برای زنان و هم برای مردان) و برای فهمیدن نیمی دیگر از جامعه که زن یا مرد هستند تنها راه موجود این است که انسان  همسر خود را به عنوان نماینده ای از جامعه جنس مخالف، بفهمد و بشناسد. به عبارت دیگر شما نیمی از جامعه را که از جنس مخالف شماست فقط از طریق همسر خود می توانید درک کنید. ولی سوال این است که چگونه؟

 

وی تصریح کرد: این چگونگی را باید از الگوی خانواده ی اهل بیت علیه السلام متوجه شد. درک درست از خانه، درک دست از مفهوم خانواده، نوع نگاه درست به همسر و... تنها از این طریق و با این الگو امکان پذیراست. خروجی این شناخت و الگوپذیری و بازتاب اجتماعی آن، ناظر به ولّی زمان خواهد بود. به عبارت دیگر در یک خانواده مهدوی، مبنای روابط، بر اساس روابط خانوادگی اهل بیت علیهم السلام است. اما انتخاب این مبنا چه دستاوردی برای خانواده دارد؟

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در پایان خاطرنشان کرد:‌ پاسخ این است که این مبنا، نگاه جامعی به دست می دهد که در آن حتی تفاوت های جنسیتی نیز لحاظ شده و ثانیاً بالاترین ایثارها و اخلاقی ترین رفتارها را در خانواده به دنبال دارد، ضمن این که خروجی این روابط آن است که الگوی شخصیتی افراد این خانواده در اجنماع، ولیّ زمان و امام حیّ است.  

پایان پیام/99

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۹۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

سیدابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه در «دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا» ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این اجلاس بین جمهوری اسلامی ایران و قاره پرظرفیت آفریقا و نیز تشکر از گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اقدامات انجام شده برای برگزاری این اجلاس و نمایشگاه مرتبط با آن، بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق با زمان‌بندی مشخص برای تحقق اهداف اجلاس تاکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه گام اول برای موفقیت و تحقق اهداف این اجلاس وجود اراده میان طرفین است که نفس برگزاری اجلاس نماد و نمودی از وجود این اراده است، گفت: گام دوم شناخت ظرفیت‌های متقابل است که اقدام وزارت صمت برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در کنار این اجلاس، قدم مهمی برای معرفی این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به کشور‌های آفریقایی است.

رئیسی همچنین با بیان اینکه به رغم تحریم‌ها و فشارها، جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های بسیاری داشته و امروز می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید، افزود: کسب شناخت از پیشرفت‌ها و دستیابی ایران به فناوری‌های نوین بسیار مهم است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تقویت همکاری‌ها با کشور‌های قاره آفریقا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مورد تأکید امام راحل بوده و در این سال‌ها نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر این مسئله تأکید داشته‌اند، اظهار داشت: تفاوت معناداری در نگاه جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های غربی به قاره آفریقا وجود دارد، ما به دنبال همکاری با کشور‌های آفریقایی برای این کشور‌ها و پیشرفت آنها هستیم، اما کشور‌های غربی به گواهی تاریخ صرفاً به دنبال چپاول منابع و ثروت‌های کشور‌های آفریقایی بوده و هستند.

رئیسی با بیان اینکه به باور ما در صورت فراهم بودن بستر‌های لازم، مردم کشور‌های آفریقایی همانند کشور‌های غربی دارای استعداد و زمینه‌های فراوانی برای پیشرفت و دستیابی به جایگاه‌های رفیع علمی و فناوری هستند، تصریح کرد: اگر چه کشور‌های غربی اینگونه تبلیغ می‌کنند که فقط خودشان توانایی دستیابی به فناوری‌های نوین را دارند، اما باور داریم که استعداد‌ها و توانمندی‌های کشور‌های آفریقایی در این زمینه به هیچ وجه کمتر از کشور‌های غربی نیست.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت شناخت دقیق ظرفیت‌ها و استعداد‌های موجود در کشور‌های آفریقایی، وجود معادن و منابع گسترده در این کشور‌ها و فناوری و دانش لازم برای بهره‌برداری و فرآوری این معادن در جمهوری اسلامی ایران را ظرفیت‌های متقابل و مکمل توصیف و اضافه کرد: کشت فراسرزمینی و تامین منابع اولیه برای مراکز تولیدی و صنعتی با قیمت مناسب از دیگر زمینه‌های همکاری با آفریقا هستند.

رئیسی با بیان اینکه خدمات فنی-مهندسی در جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی بسیار پیشرفت داشته است، به بهره‌برداری از سد ساخته شده در کشور سریلانکا توسط متخصصان ایرانی در روز‌های گذشته اشاره کرد که با بالاترین سطح تکنولوژی‌های نوین احداث شده بود و تصریح کرد: امروز متخصصان ایرانی توانمندی ساخت پالایشگاه و نیروگاه‌های پیشرفته را دارند و این ظرفیت مهمی برای گسترش همکاری‌های فیمابین ایران و کشور‌های آفریقایی است.

رئیس جمهور گام بعدی در زمینه گسترش روابط دو طرف را شناخت موانع پیش‌رو و تلاش برای رفع آنها دانست و خاطرنشان کرد: تمهید زیرساخت‌های لازم برای گسترش روابط از جمله توسعه و تقویت خطوط کشیرانی، خطوط هوایی و رفع مشکلات نقل و انتقالات مالی و پولی از زمینه‌های ضروری برای گسترش روابط و همکاری‌ها میان دو طرف است.

رئیسی ادامه داد: طبیعتاً هر کدام از کشور‌های آفریقایی شرایط خاص خود را دارند و لذا برای توسعه روابط با این کشور‌ها لازم است برنامه متناسب با وضعیت هر کدام از کشور‌ها تهیه و عملیاتی شود.

رئیس جمهور ضمن تشکر از گزارش ارائه شده در زمینه برنامه وزارت صمت برای رفع موانع موجود در مسیر گسترش روابط تا اجلاس سال آینده، گفت: یک‌سال زمان برای رفع این مشکلات زمان بسیار طولانی است و باید تلاش کنید موانع موجود نهایتاً در مدت ۳ ماه برطرف شود؛ وزیر و دست‌اندرکاران وزارت صمت نشان داده‌اند که توانمندی این کار را دارند و رفع این موانع نباید یکسال به طول بینجامد.

رئیسی نکته مهم بعدی را برای گسترش همکاری‌های میان ایران و کشور‌های آفریقایی بعد از برنامه‌ریزی‌های لازم با زمانبندی دقیق، پیگیری مجدانه برشمرد و افزود: شرط موفقیت در رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده، پیگیری مجدانه به شکل روزانه است و محول کردن کار‌ها به گردش کار‌های اداری معمول نمی‌تواند اهداف مدنظر را محقق کند. لازم است در این زمینه از بخش خصوصی که کار‌ها را نه حتی روزانه بلکه ساعتی پیگیری می‌کنند، الگو گرفته شود.

رئیس جمهور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه برگزاری این اجلاس و نمایشگاه مرتبط و پیگیری‌های بعدی با توجه به ظرفیت‌های متقابل و متناسب ایران و آفریقا بتواند باعث تحقق اقتصاد مکمل میان طرفین شود، اظهار داشت: هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری برای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در یکسال آینده به هیچ وجه متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست و حتما باید به سمت هدف ۱۰ برابری حجم همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین حرکت کنیم.

رئیسی فعالیت بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در جمهوری اسلامی که در سال گذشته حجم صادرات آنها به حدود ۲ میلیارد دلار رسید را از جمله ظرفیت‌های بسیار مناسب برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و روابط تجاری برشمرد و تصریح کرد: در سفر‌هایی که به برخی کشور‌های آفریقایی داشتم و در نمایشگاه‌هایی که در این سفر‌ها برگزار شده بود، محصولات دانش‌بنیان ایرانی در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی، درمانی، پزشکی و دیگر زمینه‌ها مشتری‌های بسیار خوبی پیدا کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه زمینه‌های صادراتی خوبی میان ایران و کشور‌های آفریقایی وجود دارد و عموما شاهد بوده‌ایم که کشور‌های آفریقایی برای همکاری با ایران تمایل زیادی دارند، خاطرنشان کرد: امیدوارم این نشست منشاء تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های سازنده و موثری برای ارتقای اقتصاد مکمل و اثربخش میان ایران و کشور‌های آفریقایی و منشا پیشرفت اقتصادی بیش از پیش برای دو طرف باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • سومین دوره جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • در جست‌وجوی مزاج معتدل
  • انتظار ۹ ساله تمام شد/ پرواز حجاج استان سمنان در آسمان سرزمین وحی
  • اقدامی مهم در استاندارد که زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرده است
  • برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است
  • اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • آتش و فراموشی؛ روایت استاد فلسطینی از زندگی خانواده او در غزه