Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@11:21:46 GMT

10 محصول سبز که براي محيط زيست مضر هستند

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۶۲۰۶۵

10 محصول سبز که براي محيط زيست مضر هستند

خبرگزاري آريا - برترين ها - ترجمه از الهام مظفري: محيط زيستي که در آن زندگي مي‌کنيم اهميت زيادي دارد. خوشبختانه افراد زيادي به محيط زيست اهميت مي‌دهند و مي‌خواهند به حفاظت از آن کمک کنند. به تازگي همه مي‌خواهند «سبز» باشند چرا که همه گروه‌هاي دولتي و علمي همه ما را به سمت آگاهي از محيط زيست سوق مي‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اين حال شرکت هايي هم هستند که با عباراتي مثل «سازگار با محيط زيست» يا «سبز» به بازارايي محصولتشان مي‌پردازند در حالي که تاثير محصولاتشان روي محيط زيست سوال برانگيز است. در اينجاچند محصول سبز را مشاهده مي‌کنيم که آنقدر که فکرش را مي‌کرديد دوست محيط زيست نيستند.
خشک کن
خشک کن‌هاي دست در دستشويي‌هاي عمومي که به عنوان ««سبز» و «صرفه جويي در درخت» به فروش مي‌رسد مي‌تواند واقعا بي فايده باشد. خشک کن‌هاي هواي گرم از برق زيادي استفاده مي‌کنند و بازدهي زيادي در خشک کردن دست‌ها ندارند، بنابراين زمان زيادي طول مي‌کشد تا دست‌ها را خشک کنند. با برق زيادي که خشک کن‌ها استفاده مي‌کنند به خصوص مدل‌هاي قديمي تر، دستمال توالت گزينه بهتري براي خشک کردن دست هاست.
يک دستمال توالت معمولي مي‌تواند در 10 ثانيه 90 % دست را خشک کند در حاليکه براي رسيدن به همان ميزان خشکي با خشک کن 40 ثانيه زمان لازم است. تکنولوژي جديدتر خشک کن‌هاي هواي سرد و پرفشار هم که بازدهي بيشتري دارند با قيمت بالايي که دارند کمتر در مکان‌هاي عمومي ديده مي‌شوند.

خودروهاي الکتريکي
اين يکي تکان دهنده است. بله درست است، خودروهاي الکتريکي کربن توليد نمي‌کنند، اما اگر بدانيد چقدر کربن دي اکسيد هنگام توليد باتري‌هاي يوني ليتيمي اين خودرو‌ها توليد مي‌شود شگفت زده مي‌شويد. توليد باتري‌هاي خودروهاي الکتريکي حجم قابل توجهي کربن دي اکسيد توليد مي‌کند.
به عنوان مثال «نيسان ليف» باتري حدود 30 کيلووات ساعتي و «تسلا مدل اس» باتري 100 کيلووات ساعتي دارد. در فرآيند توليد هر باتري به ازاي هر کيلووات ساعت حدود 150 تا 200 کيلوگرم کربن دي اکسيد توليد مي‌شود؛ بنابراين نيسان ليف حدود 5 تن کربن دي اکسيد وارد هوا مي‌کند و تسلا حدود 15 تا 20 تن.

پنل‌هاي خورشيدي
اين يکي هم مانند باتري‌هاي ليتيمي درمورد فرآيند توليد است. توليد پنل‌هاي خورشيدي به مواد شيميايي مثل سديم هيدروکسيد و هيدروفلوئوريک اسيد و هم چنين مقدار زيادي برق و آب نياز دارد. هم چنين زباله هايي توليد مي‌کند که بسيار خطرناک هستند. اين مسائل خوب بودن پنل‌هاي خورشيدي را زير سوال مي‌برد. هم چنين پانل‌هاي خورشيدي از فلزات نادري مثل تلوريوم و اينديوم استفاده مي‌کنند و وقتي که پانل‌ها ديگر قابل استفاده نيستند راهي براي بازيافت اين فلزات وجود ندارد. با اين وجود در حال حاضر انرژي خورشيدي زياد سبز به نظر نمي‌رسد.

بامبو (براي پارچه)
استفاده از بامبو براي ساخت پارچه با توجه به بازاريابي با عنوان «سازگار با محيط زيست» محبوبيت زيادي پيدا کرده است. گياه بامبو بسيار سريع رشد مي‌کند و به کود يا آفت کش نياز ندارد بنابراين يک منبع گياهي تجديدپذير است. بااين حال اکثر مردم نمي‌دانند که در فرآيند تبديل بامبو به پارچه از مواد شيميايي مضري استفاده مي‌شود. درحالي که پنبه فقط نياز دارد دانه هايش را درآوريد و خشک کنيد تا به نخ تبديل کنيد، بامبو بايد خرد شود و در لايه‌اي از سديم هيدروکسيد پخته شود تا به يک محلول غليظ تبديل شود تا به نخ تبديل شود. هم چنين به يک فرآيند سفيد کنندگي نيز نياز است. استفاده از اين مواد شيميايي سازگار بودنش با محيط زيست را زير سوال مي‌برد. با توجه به اينکه اکثر لباس‌هاي بامبو نيز در چين توليد مي‌شوند که قوانيني براي حفاظت محيط زيست از اين مواد شيميايي ندارند.

مالچ‌هاي لاستيکي
آيا کساني را ديده ايد که از تکه‌هاي لاستيک به عنوان مالچ در باغچه‌ها و گلدان‌هاي خود استفاده مي‌کنند؟ ضايعات لاستيک تاير‌ها يک مشکل محيط زيستي بزرگ است. اما بسياري از آن به عنوان مالچ استفاده مي‌کنند تا راه حلي براي اين موضوع باشد. لاستيک‌هاي تکه تکه شده نه تن‌ها براي بستر باغ و باغچه بلکه در زمين‌هاي بازي کودکان نيز استفاده مي‌شوند. توليد لاستيک نگراني‌هاي سلامتي زيادي براي کارگران در مواجهه با مواد شيميايي مورد استفاده در توليد ايجاد مي‌کند. لاستيک‌هاي توليد شده هم ممکن است هنوز حاوي اين مواد شيميايي مضر باشد.
برخي سم شناسان و پزشکان معتقدند که اطلاعات کافي براي اينکه استفاده از لاستيک‌هاي خردشده در مکان‌هاي عمومي خطري ندارد وجود ندارد؛ بنابراين تا وقتي تحقيقات بيشتري صورت گيرد استفاده از مالچ چوب مطمئن‌تر است علاوه بر اينکه به آساني در خاک تجزيه مي‌شود.

محصولات پاک کننده «سبز»
همه ما مي‌دانيم که بسياري از پاک کننده‌هاي خانگي معمولي حاومي مواد شيميايي هستند که مي‌تواند براي محيط زيست و سلامتي ما خطرناک باشد، مثل آمونياک، کلر و الکل ها. ايده توليد پاک کننده با استفاده از مواد تجديدپذير و غيرسمي بي نظير به نظر مي‌رسد. با اين حال هيچ دستورالعمل دولتي براي محصولات پاک کننده و يا مقررات استفاده از اصطلاحات بازاريابي مثل «سازگار با محيط زيست» يا «غيرسمي» يا «طبيعي» وجود ندراد. اين اصطلاحات مي‌توانند به آساني براي اهداف تبيغاتي استفاده شوند بدون اينکه هيچ پايه و اساسي داشته باشند. تحقيقات اخير نشان مي‌دهد که بسياري از محصولاتي که چنين برچسب هايي داشتند هنوز حاوي ترکيبات سمي بودند. براي يک پاک کنندگي سبز مي‌توانيد خيلي راحت از جايگزين هايي مثل سرکه و جوش شيرين استفاده کنيد.

پوشک‌هاي قابل استفاده مجدد
به نظر مي‌رسد پوشک‌هاي يکبار مصرف آنقدر‌ها که فکر مي‌کنيد مضر نيستند. تحقيقات اخير آژانس محيط زيست نشان مي‌دهد تاثير کلي پوشک‌هاي قابل شستشو روي گرمايش جهاني بيشتر از پوشک‌هاي يکبار مصرف است. اين نتيجه عجيب به علت آب و برقي است که ماشين لباسشويي مصرف مي‌کند. پوشک‌هاي قابل شستشو فقط وقتي خوب هستند که با ماشين لباسشويي‌هاي با راندمان بالاي انرژي شسته شوند.

محصولات ارگانيک
توليد مواد غذايي ارگانيک نسبت به کشاورزي سنتي به 40 درصد زمين بيشتر نياز دارد. هم چنين در حاليکه بازار ارگانيک به شدت کنترل مي‌شود که هيچ نوع سم يا ماده شيميايي و آفت کش در توليد محصولات استفاده نشده باشد، تحقيقات نشان مي‌دهد که برخي آفت کش‌هاي ارگانيک مي‌توانند بيشتر از ترکيبات سنتي سمي باشند. هم چنين تاثير محيط زيستي و پايداري هميشه در مزارع ارگانيک بهتر نيست. علاوه براين همه محصولات ارگانيک در نزديکي محل زندگي شما پرورش داده نمي‌شوند و بايد با وسايل نقليه مسافت طولاني حمل شوند تا به شما برند بنابراين کربن بيشتري توليد مي‌کنند و انتخاب محصولات محلي گزينه هوشمندانه تري است.

لامپ‌هاي فلوئورسنت فشرده
تبليغات زيادي درباره لامپ‌هاي فلوئورسنت فشرده انجام مي‌شود و حتي ممکن است شرکت‌هاي برق يک جعبه از آن‌ها را به رايگان در اختيارتان بگذارند. همه مي‌خواهند پول برق کمتري پرداخت کنند و اين لامپ‌ها نسبت به لامپ‌هاي معمولي انرژي بسيار کمتري مصرف مي‌کنند. متاسفانه افراد زيادي از محتواي جيوه آن‌ها آگاهي ندارند. وقتي مردم به جيوه فکر مي‌کنند ماهي اولين چيزي است که به ذهنشان مي‌رسد، اما در حقيقت بيشتر جيوه‌اي که در معرض آن قرار مي‌گيريم به خاطر اين لامپ هاست.
يک لامپ فلوئورسنت فشرده معمولي حدود 4 ميلي گرم جيوه دارد. هر چند اين مقدار بسيار کم به نظر مي‌رسد، اما سازمان غذا و دارو توصيه مي‌کند يک فرد 60 کيلوگرمي نبايد بيش از 42 ميکروگرم يا 0.0042 ميلي گرم جيوه در روز دريافت کند. اين لامپ‌ها حدود 100 برابر اين مقدار را دارند. آژانس حفاظت از محيط زيست بيان مي‌کند که اين جيوه فقط وقتي لامپ بشکند آزاد مي‌شود، اما آيا صرف جويي در انرژي ارزش چنين خطري را دارد؟

سوخت اتانول از ذرت
ما قطعا به جايگزين‌هاي تجديدپذير بيشتري براي سوخت‌هاي فسيلي نياز داريم. اما اتانول ذرت مشکلات زيادي دارد. تبديل پس مانده‌هاي ذرت به اتانول و ديگر سوخت‌هاي زيستي مي‌تواند گازهاي گلخانه‌اي بيشتري از گازوئيل توليد کند. هم چنين پرورش ذرت به کود‌ها و آفت کش‌هاي بيشتري نسبت به ساير محصولات نياز دارد. به عنوان جايگزين تجديدپذير سوخت‌هاي فسيلي، بيوديزل از دانه‌هاي سويا بهتر است. پرورش سويا به کود و آفت کش کمتري نسبت به ذرت نياز دارد و انرژي بيشتري هم توليد مي‌کند که تقريبا چهار برابر بيشتر از اتانول بر پايه ذرت است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۲۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ فرمانده حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: قاچاقچیان که از کنگاور استان کرمانشاه در حال حمل پرنده‌ها بودند، شناسایی و بامداد هفتم اردیبهشت در گلوگاه انتظامی شهید زارعی همدان دستگیر شدند.

رضا دانش پژوه با اشاره به اینکه در این زمینه ۷ نفر بازداشت و به مراجع قضایی تحویل داده شدند، افزود: جوجه چکاوک‌ها ۴۶۳ قطعه بودند که هم اکنون در اداره کل محیط زیست نگهداری و تغذیه می‌شوند.

او همچنین گفت: چکاوک‌ها نقش موثری در چرخه محیط زیست دارند و از آفت کش‌های طبیعی به شمار می‌روند.

 مدیر نظارت بر امور حیات وحش استان همدان هم گفت: حذف یکباره این شمار پرنده ممکن است به انقراض منطقه‌ای چکاوک‌ها منجر شود.

عیرضا محمدی افزود: این جوجه چکاوک‌ها یک تا دو هفته باید توسط محیط بانان تغذیه شوند و سپس به طبیعت باز گردند.

دیگر خبرها

  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • گلایه از وضعیت شتاب‌دهی در حوزه زیست فناوری/اخذمجوزها محصول را منقضی می‌کند
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • نشست اعضای شورای پژوهشی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اساتید دانشگاه ارومیه
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است