Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شهردار تهران گفت: مجموع مطالبات شهرداري تهران بر اساس آنچه که قانون معين کرده 14 هزار و 153 ميليارد تومان بوده که تاکنون پرداخت نشده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمدعلي نجفي، در جلسه روز گذشته با کميسيون عمران مجلس اسلامي، اين کميسيون را اصلي ترين مرجع ارتباطي شهرداري هاي سراسر کشور با مجلس دانست و گفت: از اينکه فرصتي براي ارايه مسايل و برنامه هاي شهر تهران فراهم شد بسيار خوشحال هستم و در آينده نيز برقراري هرچه بيشتر اين ارتباطات مي تواند به نفع شهر و شهروندان تهراني و کل کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي در ادامه به تشريح وضعيت کلي شهرداري تهران پرداخت و گفت: در زمينه منابع انساني، هم اکنون در مجموع 68هزار و 136نفر در شهرداري تهران به شکل قراردادي، پيماني و رسمي خدمت مي کنند. علاوه بر اين بيش از 50 هزار نفر کارمند و کارگران شرکت هاي پيمانکاري نيز هستند که فعاليت جاري شهرداري تهران مثل رفت و روب خيابان ها را انجام مي دهند.
شهردار تهران اين تعداد نيروي انساني را به نسبت نمونه هاي مشابه بين المللي بسيار زياد توصيف کرد و گفت: اخيرا سفري به سئول داشتم، شهري با جمعيت حدود 10 ميليون نفر و مساحتي تقريبا برابر با مساحت شهر تهران اما در آنجا، 40 هزار نفر کارمند در شهرداري فعاليت مي کنند. شهر شيکاگو با جمعيت و وسعت بيشتر از تهران حدود 38 هزار کارمند و شهر لندن با جمعيتي تقريبا برابر با تهران و خدماتي بيشتر از تهران، حدود 15 هزار نفر کارمند دارد.
بودجه شهرداري تهران 17 هزار و 900 ميليارد تومان است
نجفي ابراز داشت: فعاليت 68 هزار کارمند باعث شده است تا بارسنگيني از نظر نيروي انساني و مالي به شهرداري تهران تحميل شود. در کنار اين در شوراي شهر نيز تعداد کارمندان، کارشناسان، مشاوران کميسيون ها و ... تعداد زيادي از افراد مشغول فعاليت هستند.
وي بودجه شهرداري را 17 هزار و 900 ميليارد تومان عنوان کرد و گفت: 39 درصد بودجه شهرداري تهران هزينه اي است؛ البته بخشي از بودجه تملک دارايي و سرمايه اي نيز از جنس بودجه هزينه اي است از اين رو، حدود 40 درصد بودجه شهرداري هزينه اي است که اين رقم براي شهرداري ها زياد است چرا که اساس کار شهرداري تهران بايد عمران شهري باشد اما بخشي از بودجه به پرداخت حقوق تعداد زيادي از نيروي انساني تخصيص پيدا مي کند.
شهردار تهران ابراز داشت: 17 درصد از بودجه شهرداري تملک دارايي مالي و 44 درصد بودجه شهرداري نيز بودجه سرمايه را تشکيل مي دهد.
کاهش 22 درصدي قدرت خريد شهرداري طي شش سال
نجفي با اشاره به موضوع درآمد هاي شهرداري، گفت: از سال 1390 تا 1396 بودجه شهرداري به قيمت جاري رشد داشته است؛ اما مقايسه بودجه به قيمت ثابت نشان مي دهد که قدرت خريد شهرداري در سال جاري به نسبت سال 90 حدود 22 درصد کاهش پيدا کرده است. به اين معني که در سال 90 بودجه شهرداري 8 هزار و 461 ميليارد بوده است اما در سال جاري به قيمت ثابت سال 90 بودجه شهرداري 6 هزار و 581 ميليارد تومان است. اين امر نشان مي دهد قدرت خريد شهرداري از نظر بودجه حدود 22 درصد پائين تر از سال 90 است.
شهردار تهران عملکرد شش ماهه نخست شهرداري تهران در سال 1396 را تشريح کرد و گفت: 72 درصد از بودجه اي که پيش بيني مي شده است در شش ماه محقق شده است که اين امر نشان مي دهد شهرداري از نظر تحقق درآمدها با مشکل جدي مواجه شده است. علاوه بر اين بودجه اي که پيش بيني شده بود به صورت دقيق نبوده است.
وي خاطر نشان کرد: از نظر نقدي عملکرد بودجه سال جاري در شش ماهه نخست 4 هزار و 500 ميليارد تومان بوده است که بيش از 82 درصد از اين رقم به پرداخت حقوق و هزينه هاي جاري اختصاص يافته است و مقدار کمي از آن صرف ديگر فعاليت هاي شهرداري شده است.
29 درصد بافت فرسوده کلانشهرها در تهران وجود دارد
شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود به وضعيت بافت فرسوده در تهران و کل کشور اشاره کرد و گفت: در 489 شهر کشور بيش از 75 هزار هکتار بافت فرسوده داريم که اين رقم در هفت کلانشهر اصلي به 13 هزار هکتار مي رسد. همچنين در شهر تهران سه هزار و 268 هکتار بافت فرسوده وجود دارد؛ اين نشان مي دهد 29 درصد بافت فرسوده کلانشهرها در تهران وجود دارد.
نجفي خاطر نشان کرد: تراکم جمعيت در شهر تهران به صورت متوسط 137 نفر در هر هکتار است، اين در حالي است که در بافت فرسوده تراکم جمعيت به 352 نفر مي رسد. از اين رو تقريبا مي توان گفت تراکم جمعيت در بافت فرسوده سه برابر تراکم متوسط شهر تهران است.
وي ابراز داشت: بافت فرسوده غير از اينکه از نظر فضا، امکانات و ساختمان در شرايط بسيار بدي به سر مي برد، تراکم جمعيت بالاتري هم دارد چرا که خانه هاي کوچک در بافت هاي ريزدانه وجود دارند.
شهردار تهران گفت: پنج درصد کل مساحت شهر تهران بافت فرسوده است در حالي که 11 درصد کل واحد هاي مسکوني در بافت فرسوده وجود دارد. اين نشان مي دهد واحد هاي مسکوني در بافت فرسوده به نسبت متوسط شهر تهران از متراژ هاي کمتري برخوردار هستند.
وي تصريح کرد: 15 درصد جمعيت شهر تهران در بافت فرسوده زندگي مي کنند و اين نشان مي دهد تراکم جمعيت در بافت فرسوده سه برابر متوسط تراکم جمعيت در شهر تهران است.
سهم شهرداري از جرايم راهنمايي و رانندگي به ميزان زيادي پرداخت نشده است
نجفي در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع مطالبات شهرداري تهران از دولت نيز اشاره کرد و گفت: از تاريخ اول فروردين ماه 1385 تا شهريور 1394 مجموع مطالبات شهرداري تهران بر اساس آنچه که قانون معين کرده 14 هزار و 153 ميليارد تومان است که تاکنون پرداخت نشده است. البته اين رقم تا شهريور 1394 احصا شده و مابقي مطالبات شهرداري تهران از شهريور 1394 در حال بررسي است تا اطلاعات دقيق مربوط به اين مطالبات احصا شود.
شهردار تهران گفت: بر اساس قانون 60 درصد از تخلفات راهنمايي و رانندگي بايد به شهرداري ها پرداخت شود اين در حالي است که سهم شهرداري تهران از جرايم راهنمايي و رانندگي به ميزان زيادي پرداخت نشده است. همچنين در زمينه يارانه بليط مترو دولت بايد يک سوم از بليط مترو را پرداخت کند اما به دليل اينکه دولت در سال هاي گذشته سهم خود را پرداخت نکرد، شهرداري تهران اين رقم را پرداخت کرده و به حساب مطالبات خود از دولت گذاشته است.
وي در ادامه چهار چالش اصلي شهر تهران را تشريح کرد و گفت: به واسطه اين چالش ها بايد تغييراتي در رويکرد خود نسبت به اداره شهر، به خصوص کلانشهرها داشته باشيم.
تاکيد بر ضرورت استقلال شهرداري از بودجه دولت
شهردار تهران در ادامه بر ضرورت استقلال شهرداري از بودجه دولت تاکيد کرد و گفت: از سال 73 شهرداري به عنوان نهاد عمومي غير دولتي موظف شده است که مستقل از دولت بتواند درآمد و هزينه هاي خود را تامين کند. اما در سال جاري با مشکل جدي در اين زمينه مواجه هستيم.
نجفي از ناکارآمدي مديريت و نگهداري دولتي به عنوان يکي ديگر از چالش هاي پيش رو ياد کرد و گفت: متاسفانه بهره وري بسيار پائين و هزينه بسيار بالا است به همين منظور در بخش مديريت منابع و هزينه نيز با مشکلات جدي مواجه هستيم. همچنانکه موارد متعددي وجود دارد که هزينه تمام شده پروژه ها توسط شهرداري بيش از دو تا سه برابر هزينه واقعي پروژه است که توسط بخش خصوصي انجام مي شود.
وي از رکود و اشباع بازار سنتي ساختمان به عنوان يکي ديگر از چالش ها ياد کرد و گفت: بر اساس اعلام وزير مسکن و کارشناسان مشکل خانه هاي خالي و مسکن مازاد در تهران يکي از مسايل اصلي است. بخشي از اين مسئله به نبود قدرت خريد در مردم بر مي گردد و بعد ديگر آن به صدور مجوز هاي ساخت و ساز بي حساب کتاب در بعضي از مناطق تهران مرتبط است.
شهردار تهران با اشاره به وجود انبوه واحد هاي تجاري در پايتخت گفت: محاسبات اوليه نشان مي دهد که بيش از 1.6 برابر واحد هاي تجاري مورد نياز در تهران ساخته شده است. از اين رو در شمال و جنوب شهر بسياري از صاحبان واحد هاي تجاري به شدت از وضعيت بازار و ورشکستگي گله مند هستند.
تبديل اقتصاد شهري به اقتصاد مردمي از ضرورت هاي پيش روي ما است
نجفي خاطر نشان کرد: بارگذاري در شهر تهران و به خصوص در بخش تجاري بيش از طرح جامع و تفصيلي انجام شده و علت آن نيز وجود درآمد هاي کلان در بخش تجاري براي صدور مجوز است.
وي در ادامه بر ضرورت شفافيت و پاسخگويي در مسايل اقتصادي تاکيد کرد و گفت: تبديل کردن اقتصاد شهري تهران به اقتصاد مردمي از ضرورت هاي پيش روي ما است.
شهردار تهران با تاکيد بر استقلال شهرداري از بودجه دولت، گفت: با هزينه هاي شهر تهران، اگر بخواهيم از دولت بودجه اي دريافت نکنيم بايد سراغ اقلام ديگري براي تامين بودجه برويم. بخش عمده اي از اين اقلام نيز به خود شهروندان بر مي گردد تا آنها بخش عمده اي از هزه هاي اداره شهر را تامين کنند. البته ما در شهرداري تهران نيز بايد سعي کنيم با مديريت هزينه در شهر، هزينه ها را کاهش دهيم.
نجفي يادآور شد: در مقايسه با شهرهاي بزرگ دنيا در مي يابيم که عوارض مستقيمي که به صورت ساليانه از مردم دريافت مي کنيم بسيار کم است. به عنوان نمونه يک واحد 150 متري در شمال شهر تهران دو و نيم ميليارد تومان قيمت دارد، در بسياري از موارد در ساختمان هاي بلند مرتبه ماهيانه يک ميليون تومان هزينه شارژ ساختمان را پرداخت مي کنند اما در کل سال کمتر از 200 هزار تومان عوارض به شهرداري داده مي شود. حتي اين عوارض هم به سيستم درستي دريافت نمي شود بلکه افراد در زمان فروش ملک خود عوارض را پرداخت مي کنند.
وي گفت: در محور بالاي انقلاب شاهد هستيم از هر چند ماشين، يک خودرو بالاي 150 ميليون تومان قيمت دارد اين در حالي است که ما هيچ عوارضي از اتوموبيل هاي گران قيمت دريافت نمي کنيم اين در حالي است که ترافيک و بسياري از مسايلي که به مردم تحميل مي شود ناشي از رفت و آمد خودروهاي شخصي است.
بخشي از ساخت و ساز ها مربوط به پيش فروش تراکم و هولگرام است
وي به مسئله رکود و اشباع بازار سنتي ساختمان در شهر تهران نيز اشاره کرد و گفت: حتي بخش عمده اي از ساخت و سازهايي که در تهران انجام مي شود، عوارضي به شهرداري پرداخت نمي کنند چرا که حجم زيادي از ساخت و ساز ها در بافت فرسوده قرار دارد و بر اساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران عوارضي از واحد هاي واقع در بافت فرسوده دريافت نمي شود. البته مردم در بافت فرسوده نيز عمدتا مستضعف هستند و تصميم درست همين است که به اين افراد کمک کنيم.
شهردار تهران ادامه داد: بخش دوم ساخت و ساز ها مربوط به پيش فروش تراکم ها و هولگرام ها است. بنابر اين افرادي که براي ساخت و ساز جديد و دريافت پروانه به شهرداري مراجعه مي کنند و به جاي اينکه به شهرداري پول پرداخت کنند از هولگرام ها با تخفيف زياد خريداري کرده و به شهرداري هولوگرام ها را مي دهند. در نتيجه حتي اگر رونقي در ساخت و ساز شهر تهران ايجاد کنيم مقدار زيادي از اين ساخت و ساز ها عايدي مالي را نصيب شهر تهران نخواهد کرد.
13 هزار و 500 ميليارد تومان بدهي شهرداري به بانک شهر
نجفي در بخش ديگري از سخنان خود به بدهي هاي شهرداري تهران اشاره کرد و گفت: در مجموع تا کنون حدود 30 هزار و 500 ميليارد تومان بدهي هاي شهرداري تهران شناسايي شده است. در اين زمينه شهرداري تهران 18 هزار و 500 ميليارد تومان بدهي بانکي دارد که از اين رقم 13 هزار و 500 ميليارد تومان مربوط به بدهي شهرداري تهران به بانک شهر است. همچنين 9 هزار ميليارد تومان بدهي به پيمانکاراني وجود دارد که کار خود را انجام داده اند و صورت وضعيت شده است اما پول آنها پرداخت نشده است. حدود سه هزار ميليارد تومان نيز مطالبات جسته و گريخته اي است که تا کنون شناسايي شده و احتمال افزايش اين رقم وجود دارد.
وي گفت: چند روز پيش بنياد تعاون ناجا صورت جلسه اي را به ما ارايه کرد که براساس اين صورت جلسه شهرداري تهران مبلغ دو هزار و 500 ميليارد تومان به بنياد تعاون ناجا بدهکار است. از اين رو موارد کشف شده جديدي نيز درباره بدهي هاي شهرداري تهران وجود دارد .
شهردار تهران مبالغ مورد نياز براي تکميل پروژه هاي نيمه تمام شهرداري به قيمت سال 96 را برابر با 22 هزار و 500 ميليارد تومان عنوان کرد و گفت: با احتساب پروژه هاي نيمه تمام و بدهي 30 هزار و 500 ميليارد توماني مي توان گفت شهرداري تهران 53 هزار ميليارد تومان بدهي قطعي و پروژه نيمه تمام دارد که اين رقم بيش از سه برابر بودجه يک سال شهرداري را شامل مي شود.
78 درصد درآمد هاي شهرداري ناپايدار و مربوط به عوارض ساخت و ساز است
نجفي گفت: با شفافيت و پاسخگويي بايد به سمت اقتصاد مردمي در شهر تهران حرکت کنيم، لازمه اين موضوع نيز زيرساخت هاي لازم از نظر فناوري اطلاعات است.
به گفته شهردار تهران حدود 78 درصد درآمد هاي شهرداري تهران ناپايدار و مربوط به عوارض ساخت و ساز است، همچنين حدود 22 درصد از درآمد هاي شهرداري از درآمد پايدار تامين مي شود از اين رو ضروري است که عوارض متناسب با هزينه خدمات، افزايش پيدا کند.
وي گفت: براي اصلاح عوارض در حال بررسي هستيم تا از طريق فرمولي به اقشار ضعيف و ساکنان مناطق محروم هيچ فشاري وارد نشود تا ساکنان مناطق برخوردار عوارض پسماند، عوارض خودروي شخصي و عوارض سالانه بيشتري دريافت کنند.
ضرورت وجود سهم عادلانه از ماليات بر ارزش افزوده
شهردار تهران در تشريح ديگر منابع پايدار شهر تهران بر ضرورت وجود سهم عادلانه از ماليات بر ارزش افزوده تاکيد کرد و گفت: در جريان تصويب قانون بودجه ماده اي توسط مجلس شوراي اسلامي گنجانده شد که بر اساس آن سهم شهرها از محل ماليات بر ارزش افزوده کاهش پيدا کرد. به دنبال تصويب اين ماده حدود دو هزار ميليارد تومان از سهم شهرداري تهران از ماليات بر ارزش افزوده در سال جاري کاهش پيدا کرده است اين در حالي است که اين فرمول غير عادلانه است.
نجفي ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس ماليات بر ارزش افزوده به صورت 30 به 70 بين روستاها و شهرها توزيع خواهد شد اين در حالي است که در شهر تهران تنها شش درصد روستايي داريم، به اين ترتيب به شش درصد جمعيت حدود 30 درصد از درآمد را تخصيص مي دهيم. اين در حالي است که ممکن است حتي در بسياري از روستاها طرحي نباشد که مطابق با اين درآمد انبوه نياز به اجرايي شدن آن وجود داشته باشد.
شهردار تهران افزود: در مقابل اين اقدام فشار عجيبي به شهر تهران وارد کرده است چرا که از يک سو تنها 72 درصد از درآمد هاي شهرداري در نيمه نخست سال جاري تحقق پيدا کرده و از ديگر سو سهم شهرداري تهران از ماليات بر ارزش افزوده کاهش پيدا کرده است. البته تمامي کلانشهرها و بسياري از شهرهاي بزرگ با اين مشکل روبرو هستند.
وي از برگزاري جلسه شهرداران کلانشهرها در مشهد مقدس خبر داد تا براي گذران امور مالي شهرها در سال جاري تدابير لازم اتخاذ شود.
نجفي تاکيد کرد: با توجه به وضعيت فعلي دولت ما درخواست دريافت کمک از دولت براي اداره کلانشهرها را نداريم بلکه ضروري است رديف هايي که در قانون براي شهرداري در نظر گرفته شده و حق شهرداري ها محسوب مي شود، پرداخت شود.
در سال 96 براي هر شهروند دو ميليون تومان و براي هر خانوار شش ميليون و 100 هزار تومان هزينه مي کنيم
شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود بر ضرورت استفاده بهينه از امکانات در شهرداري تهران تاکيد و عنوان کرد: در شهرداري مجتمع ها، اماکن، سراها و مراکز مختلف زيادي دارد که از محل اين امکانات مي تواند کسب درآمد کند اما در اکثر موارد تخفيف ها و واگذاري هاي فراواني وجود دارد که بايد براي اين امر برنامه ريزي شود.
وي گفت: در زمينه پروژه هاي نيمه تمام نيز بر اساس قانون امکان واگذاري پروژه ها وجود دارد بنابر اين تيمي را مامور کرده ايم تا پروژه ها بر اساس سيستم مشارکت عمومي و خصوصي، به بخش خصوصي واگذار شود.
نجفي در ادامه به تشريح سرانه هزينه شهروندان تهراني پرداخت و گفت: ما در سال 96 براي هر شهروند در شهر تهران حدود دو ميليون تومان و براي هر خانوار حدود شش ميليون و 100 هزار تومان هزينه مي کنيم، اما در مقابل رقمي که از درآمد هاي پايدار کسب مي کنيم با اين هزينه ها اختلاف زيادي دارد. چرا که بر اساس بودجه سال 95 و با احتساب رقم ماليات بر ارزش افزوده سهم هر شهروند از درآمد پايدار شهرداري 592 هزار تومان بوده است که اين رقم در سال 96 و با کاهش سهم شهرداري تهران از ماليات بر ارزش افزوده به 425 هزار تومان به ازاي هر شهروند رسيده است.
يارانه هاي ورزشي شهرداري بايد عادلانه و هدفمند باشد
شهردار تهران در ادامه به پيشنهاد ساز و کارهايي براي اصلاح مشکلات موجود پرداخت و گفت: در اماکن ورزشي شهرداري يارانه هايي به افراد خاصي پرداخت مي شود که اين يارانه ها بايد عادلانه و هدفمند شود. همچنين ضروري است در زمينه هدايت تقاضاي سفر به سمت حمل و نقل عمومي اقدام کنيم چرا که ترافيک و آلودگي هوا دو مشکل اصلي تهران به شمار مي رود و راه حل آن نيز ايجاد تحول در حمل و نقل عمومي است.
وي گفت: شهر تهران از نظر شهرسازي به صورت شهر بدقواره اي درآمده است که هيچ فرمولي بر آن حاکم نيست. همچنين جايگاه انسان در اين شهر مشخص نشده است، همچنانکه نمي توان پياده رويي را پيدا کرد که بتوان 15 دقيقه بدون وجود مانع، پله و ... در آن پياده روي کرد چرا که نگاه در شهر از ابتدا انسان محور نبوده است.
نجفي ادامه داد: بخشي از پيشنهادات شهرداري براي اصلاح عوارض بايد در شوراي شهر تصويب شود و قسمت هايي نيز بايد از سوي مجلس شوراي اسلامي دنبال شود. به عنوان نمونه يکي از ساز و کارهاي موجود اخذ عوارض از بزرگراه ها و تونل هاي شهري است. در حال حاضر در ساعات پيک ترافيک شاهد شرايط وخيم بزرگراه ها هستيم اين در حالي است که افرادي که از بزرگراه ها استفاده مي کنند بايد دسترسي راحت تري داشته باشند و بخشي از هزينه ها را از آنها دريافت کنيم.
پيشنهاد برداشت دو ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي براي توسعه حمل و نقل عمومي در بودجه سال 97 مجلس
شهردار تهران به تبيين برنامه خود براي مشارکت مردم و استفاده از سرمايه هاي خارجي پرداخت و اظهار کرد: در سفري که اخيرا به کره جنوبي داشتم، جلسه با مديران شرکت هاي بزرگ اين کشور داشتيم و پروژه هاي آماده سرمايه گذاري را ارايه کرديم تا به صورت BOT ، سرمايه گذاري مستقيم و ... در شهر تهران حضور داشته باشند چرا که اگر مي خواهيم با سرعتي بيشتر به شهري در شان ام القراي جهان اسلام برسيم، بايد از سرمايه گذاري هاي خارجي و داخلي استفاده کنيم.
وي در ادامه به بيان انتظارات خود از مجلس شوراي اسلامي پرداخت و گفت: در حال حاضر ضروري است براي سهم کلانشهرها از ماليات بر ارزش افزوده بررسي مجددي صورت گيرد، در کنار آن مجلس شوراي اسلامي موضوع برداشت دو ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي براي توسعه حمل و نقل عمومي و ريلي را به تصويب رساند که هم اکنون پيشنهاد مي کنيم در بودجه سال 1397 احيا شود.
نجفي با تاکيد بر استفاده از ظرفيت هاي ماده 12 قانون حمايت از توليد داخلي، اظهار کرد: تا کنون به دستگاه ها در زمينه بهينه سازي مصرف انرژي کمک نشده است اما شهرداري تهران چند طرح بسيار خوب را تهيه کرده است تا از ماده 12 قانون حمايت از توليد داخلي با کمک مجلس استفاده کنيم.
بخش عمده اي از مطالبات شهرداري از دولت عوارض دستگاه هاي دولتي است
شهردار تهران از لوايح منابع پايدار درآمد شهرداري ها، مديريت يکپارچه شهري و تدوين طرح تجميع قبوض دريافت بهاء خدمات شهري به عنوان ديگر زمينه هاي همکاري مشترک با مجلس ياد کرد و گفت: در حال حاضر بخش عمده اي از مطالبات شهرداري تهران از دولت مربوط به عوارض دستگاه هاي دولتي است که در اين زمينه بايد مکانيزمي طراحي شود تا در قانون بودجه سال 97، عوارض دستگاه ها به شهرداري تهران به نحو درستي پرداخت شود.
محمد علي نجفي در بخش پاياني اين جلسه به سوالات اعضاي کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي پيرامون موضوعات شهر تهران پاسخ گفت.
شهردار تهران از ادامه بررسي لايحه درآمد هاي پايدار شهري در دولت خبر داد و گفت: يکي از مواردي که در دستور کار اجلاس شهرداران کلانشهرها وجود دارد، پيگيري و جمع بندي نهايي اين لايحه است تا بتوانيم به درآمد هاي پايدار در شهرها برسيم.
وي افزود: تهران از جهات مختلفي شهر زندگي نيست، بلکه به خوابگاه بزرگي تبديل شده و حتي بخشي از مسايل اجتماعي منفي که در تهران اتفاق مي افتد نيز ناشي از مسايل فيزيکي و شهرسازي است چراکه روي رفتار و ارتباطات مردم اثر دارد.
نجفي با اشاره به ضوابط بلند مرتبه سازي در شهر تهران، گفت: در زمينه بلند مرتبه سازي اختلافي بين وزارت مسکن و شهرداري تهران وجود داشت که به نتيجه نرسيد اما در حال حاضر همکاري و هماهنگي خوبي با وزير مسکن و شهرسازي وجود دارد و کارگروه مشترکي در اين زمينه تعيين شده است.
ضروري است اصلاحات لازم در طرح تفصيلي را به تصويب برسانيم
شهردار تهران به پايان دوره طرح تفصيلي در سال 1396 نيز اشاره کرد و گفت: ضروري است اصلاحات لازم در طرح تفصيلي را به تصويب برسانيم؛ از جمله اصلاحات طرح تفصيلي، ضوابط بلند مرتبه سازي خواهد بود که اين موضوع مورد بررسي و تصويب قرار مي گيرد.
وي با بيان اينکه «در شهر تهران آينده فروشي و ظلم بزرگي به نسل هاي آينده صورت گرفته است»، تصريح کرد: حتي در مدتي به دليل اينکه درآمد هاي شهرداري افزايش پيدا کرده بود، حاتم بخشي هاي زيادي هم صورت گرفته که در ماموريت هاي شهرداري قرار نداشته است.
نجفي در بخش پاياني سخنان خود تاکيد کرد: در کل انقلاب و نظام جمهوري اسلامي، زحمات و کارهاي بسيار زيادي صورت گرفته است ولي در بعضي از زمينه ها به اهداف مد نظر خود نرسيده ايم که يکي از اين زمينه ها مسايل مربوط به شهرها است. از اين منظر ضروري است آسايش و آرامش مردم را از جهات مختلف فراهم کنيم و اميدوار هستيم در چهار سال آينده وضعيت بهتري در شهر داشته باشيم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۶۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه آزاد در زمینه علم و فناوری برای توسعه شهری

افشین مظفری، شهردار ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با قدردانی از فعالیت‌های رسانه‌های این استان اظهار کرد: در راستای تبدیل شهر ایلام به شهر الکترونیک، یکی از اقدامات خوب شهرداری این شهر نصب دوربین‌های ثبت تخلفات در شهر بوده و به‌زودی مرکز مانیتورینگ شهر در منطقه چغاسبز قبل از اربعین امسال افتتاح خواهد شد. با افتتاح این مرکز کل شهر ایلام به دوربین‌های پایش تصویری مجهز می‌شوند و بخشی از نارضایتی مردم درباره ترافیک شهر با پایش این دوربین‌ها کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: بیش از ۴۰ پروژه عمرانی ازجمله سیلبند، پل روگذر، نورپردازی، المان، تعریض خیابان‌ها، جدول‌گذاری، ایجاد بلوار، پل عابر پیاده در سال گذشته توسط شهرداری ایلام اجرایی شده که بیشتر این پروژه‌ها در راستای مطالبات مردم شهر ایلام بوده و ایجاد بازارچه مرکزی شهر ایلام پیرو تأکید استاندار ایلام تا پایان سال جاری تکمیل خواهد شد. ایجاد پارکینگ طبقاتی یکی دیگر از پروژه‌های مهم شهرداری ایلام است که در ۲هزار و ۷۰۰ مترمربع با همکاری بخش خصوصی ساخته می‌شود.

شهردار ایلام با اشاره به پروژه فرهنگ‌سرای شهر ایلام گفت: تکلیف فرهنگ‌سرای این شهر به‌زودی مشخص می‌شود در صورت عدم فعالیت سرمایه‌گذار قبلی این پروژه به سرمایه‌گذار جدید واگذار می‌شود.پارک صخره‌ای یکی دیگر از اقدامات شهرداری ایلام در ورودی ارغوان این شهر ایلام بوده که زیرساخت‌های آن آماده شده است.

مظفری بیان کرد: خروجی شهر ایلام به سمت کنارگذر شرقی با اعتبار ۴ میلیارد تومان در حال ساماندهی است. نورپردازی و ایجاد المان در ورودی و خروجی شهر ایلام از دیگر اقدامات مهم شهرداری ایلام در راستای مطالبات مردم بوده که این مهم در حال انجام است. لاین غربی بام ایلام نیز به‌زودی ایجاد خواهد شد و بار ترافیکی این منطقه به‌ویژه برای دانشگاه‌های استان و بیمارستان رازی تسهیل می‌شود.

وی مطرح کرد: مطالبات پیمانکاران و کارگران شهرداری پرداخت شده و ۸۶۰ میلیارد تومان بودجه شهرداری ایلام در سال جاری بوده که ۴۰ درصد آن در بخش عمرانی و مابقی آن هزینه‌های جاری خواهد بود این بودجه از منابع داخلی تأمین شده؛ البته این بودجه تا یک هزار میلیارد تومان قابل افزایش است.

شهردار ایلام با اشاره به همکاری با نهاد‌ها و ارگان‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های استان توضیح داد از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی به‌ویژه در طراحی آلمان‌های شهری و زیباسازی شهر ایلام استفاده می‌کنیم. ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی به‌ویژه در زمینه رشته‌های مرتبط با شهرداری و علم و فناوری بی‌نظیر است و باید این ظرفیت به کمک توسعه شهر ایلام بیاید. برای واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های خلاقانه و زیباسازی شهر ایلام و آموزش‌های کوتاه‌مدت دانشگاه‌های استان در اولویت قرار دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت دانشگاه آزاد در توسعه فناوری شهری
  • استفاده از ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه آزاد در زمینه علم و فناوری برای توسعه شهری
  • تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است
  • با بنده مشکل دارید، چرا باید شهر و شهرداری متضرر شود
  • با من مشکل دارید، چرا بودجه شهر را نگه می‌دارید
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تأثیر افزایش حقوق پاکبانان در نظافت پایتخت
  • ۴۰ پروژه عمران شهری در ایلام اجرا شد
  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • اختصاص بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی تهران