Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریدون الله یاری با اعلام این مطلب اظهار داشت: روستای تاریخی ابیانه یکی از منحصر به فرد ترین بافت های تاریخی را در میان روستاهای کشور به خود اختصاص داده و واجد ارزش های منحصر به فرد فراوانی است به گونه ای که هم اینک این روستا نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: تدوین طرح های جامع و اسناد بالادستی نقش اساسی در حفاظت از بافت های تاریخی ایفا می کند، لذا با توجه به اینکه در زمینه حفاظت از بافت های تاریخی کشور، ارگانها و نهادهای متعددی موثر هستند، تهیه و تدوین طرحی که با در نظر گرفتن تمامی قواعد و قوانین میراثی و قواعد سایر ارگانها هماهنگ باشد و به سندی جامع برای همگان تبدیل شود بسیار مفید و ضروری خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: با در نظر گرفتن مجموعه ارزش های تاریخی و فرهنگی روستای تاریخی ابیانه، تهیه طرح جامع و ویژه جهت حفاظت از بافت این روستا با درخواست اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در دستور کار شورای عالی معماری و شهرسازی کشور قرار گرفته است تا به این ترتیب با تدوین این طرح حفاظتی، گامی ارزشمند در راستای حفاظت از این روستای تاریخی برداشته شود.

وی درباره روند تدوین سایر طرح های حفاظتی این روستا بیان کرد: خوشبختانه تا کنون مطالعات ارزشمندی با محوریت پژوهشکده میراث فرهنگی کشور، اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و پایگاه ملی ابیانه تهیه شده است که این طرح ها مبنای تدوین طرح جامع و ویژه کشوری قرار خواهد گرفت، با این وصف با تکیه بر طرح های تدوین شده پیشین، مطالعاتی در حوزه های مختلف شناخت و حفاظت بافت تاریخی در تکمیل این طرح در دستور کار شورای عالی معماری قرار می گیرد.

اللهیاری با اشاره به سایر ویژگی های این طرح جامع یادآور شد: در این طرح جامع، حریم منطقه فرهنگی ابیانه به روز رسانی شده است و این طرح پس از تدوین در پرونده ثبت جهانی این روستا جهت ارائه به شورای جهانی ثبت، قرار داده خواهد شد.

 

انتهای پیام/م

 

روستای تاریخی ابیانه یکی از منحصر به فرد ترین بافت های تاریخی کشور است

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۵۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از آذربایجان‌غربی، بهروز محبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر انجام حفاری در دره شهدا ارومیه موضوع به صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.
سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی افزود: در نهایت طی هماهنگی با اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران به‌ دلیل امنیتی بودن منطقه و نیز هماهنگی با نیروی انتظامی منطقه در یک عملیات منسجم حفاران حین متواری شدن از محل حفاری دستگیر شدند.
او گفت: در بررسی‌های به‌عمل آمده حفاران دارای سوابق قبلی تخریب آثار بودند و این گروه حفاری با تجهیزات بسیار پیشرفته اقدام به کاوش و جست‌وجوی آثار تاریخی و فرهنگی می‌کردند که در بررسی خودروی حفاران تعداد ۱۵ عدد مواد منفجره دست‌ساز بسیار پرقدرت کشف شد.
محبی تصریح کرد: در دره تاریخی نژ نیز انفجارهای بسیار بزرگی برای کشف آثار تاریخی توسط متهمان صورت گرفته که موجب تخریب گسترده شده است، همچنین تعداد زیادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز اعم از موتور برق، بیل وکلنک، بتن‎کن و دریل و ... کشف و ضبط شد.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899566

دیگر خبرها

  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر در حال پیگیری است