Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@18:42:30 GMT

اجتماع عظیم اربعین نمایش قدرت اسلام است

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۶۶۱۱۵

اجتماع عظیم اربعین نمایش قدرت اسلام است

امام جمعه جوین گفت: اجتماع عظیم اربعین نمایش قدرت اسلام و عظمت قیام امام حسین(ع) و ترویج فرهنگ کربلا چه در دنیای اسلام و دنیای خارج از اسلام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام محمد تقی دلیری پور امام جمعه جوین  در گفت و گو با آل نور با اشاره به همایش عظیم اربعین حسینی اظهار داشت: مسئله اربعین یک حماسه ای است که  شروع  آن  توسط ملت عراق کلبد خورد و حتی در خود عراق هم، چنین اجتماع عظیمی در شرایط خفقانی که صدام بوجود آورده بود وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: اجتماع عظیم اربعین، نمایش قدرت اسلام  و عظمت قیام امام حسین(ع) و ترویج فرهنگ کربلا چه در دنیای اسلام و دنیای خارج از اسلام است.

 

امام جمعه جوین تصریح کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی در انتشار اخبار، اجتماع عظیم اربعین، کشورهای غیر اسلامی را هم به فکر فرو می برد که این چه اتفاقی بوده که  برای آن نزدیک به 20 میلیون نفر کیلومترها راه را پیاده روی و عزاداری می کنند.

 

حجت الاسلام دلیری پور یادآور شد: این موضوع باعث به فکر فرو رفتن و تحقیق در مورد حادثه کربلا شده که به  دنبال آن با امام حسین(ع) و اسلام و تاریخ اسلام آشنایی پیدا می کنند.

 

وی ادامه داد: آمریکا، اسرائیل و دیگر دشمنان جمهوری اسلامی از این رشد آگاهی ملت ها  می هراسند.

 

امام جمعه جوین بیان داشت: همایش اربعین پرچم بلندی در مکتب اهل بیت بوده که توجه جهانیان را به خودش جلب کرده است.

 

حجت الاسلام دلیری پور افزود: در این اجتماع تبلیغ اسلام و مقدسات دینی و مکتب کربلا صورت می گیرد و مکتب امام حسین(ع) از هر جهت معرف مکتب اسلام است.

 

وی تصریح کرد: ائمه(ع)  ما را به زیارت امام حسین (ع) ارجاع داده اند چنانکه فرموده اند ثواب زیارت امام حسین(ع) از هزا حج بالاتر است و امامان معصوم در زمان حیات خودشان به شیعیان می فرمودند که زیر قبه امام حسین(ع) برای ما دعا کنید.

 

امام جمعه جوین اظهار داشت: اسلام ناب محمدی و اسلام ضد استکبار که با ظالم سر سازگاری ندارد در مکتب امام حسین(ع) به معنی خاص کلمه و در مکتب اهل بیت(علیهم السلام)به معنی عام کلمه تجلی پیدا کرده است.

 

حجت الاسلام دلیری پور ادامه داد: حماسه اربعین مکتب اهل بیت را شاخص می کند و این اولین حلقه ای است که انسان ها می توانند دنبال کنند و به معرفت برسند.

 

وی در پایان گفت: کما اینکه در سیره خیلی از کسانیکه مسلمان شده اند می خوانیم که از امام حسین (ع) شروع کرده اند و می خواسته اند امام حسین را بشناسند و زمانی که  زندگی نامه امام حسین (ع) و فداکاری ایشان را دنبال کرده اند به معرفت رسیده اند.

 

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۶۶۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمان‌ها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمان‌ها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.

اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیم‌گر در سبک زندگی اسلامی را زمان می‌داند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.

تجربه نشان می‌دهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد می‌شود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنج‌شنبه تعطیل است و مردم از آن به‌عنوان روز کارهای عقب‌مانده استفاده می‌کنند و جمعه را تعطیل به‌معنای استراحت و تفریح به شمار می‌آورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان می‌دهد.

تحولات فرهنگی هیچ‌گاه یک‌شبه رخ نمی‌دهد. ذهنیت اجتماعی آرام‌آرام شکل می‌گیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل می‌داند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه به‌مرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنج‌شنبه به‌عنوان روز نیمه‌کاری و کم‌کار هفته انجام می‌دهد.

جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگی‌های فردی و دینی به شمار آمده‌است. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز می‌شود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا ده‌ها آداب فردی که برای جمعه تصویر شده‌است.

جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته می‌شود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یک‌شنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.

بعد نمادین دین یکی از عناصر هویت‌سازی دینی است. عنصر هویت‌ساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین می‌کند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویت‌زدایی و عدم تشخص آن جامعه می‌گردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.

مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان می‌دهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)

در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبه‌ها این است:

«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»

این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سال‌ها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی می‌زدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت به‌سمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گام‌به‌گام نظم غربی در حالی‌که امروز دنیا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.

تشکیل پیمان‌های مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگ‌های و بریکس، پیمان‌های مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه به‌معنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.

تأکید می‌کنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطه‌ای دید، تعطیلی شنبه‌ها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیب‌ها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.

دیگر خبرها

  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه
  • وعده صادق نمایشی از قدرت مکتب کربلا بود
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
  • حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه
  • امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است