Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-27@14:44:24 GMT

احتمال حضور رسمی پول مجازی در ایران

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۷۳۷۸۷

احتمال حضور رسمی پول مجازی در ایران

ایتنا - معاون وزیر ارتباطات: ما به توسعه زیرساخت‌های آینده‌سازی مانند بلاک چین به‌عنوان یک زیرساخت مبتنی بر اعتماد علاقه‌مند هستیم. شرق - جهان فناوری با سرعتی عجیب و پیش‌بینی‌ناپذیر رو به جلو حرکت می‌کند و طبیعی است که چنین شتاب افسارگسیخته‌ای همان‌طور که بر زیست، جامعه، فرهنگ و شیوه اندیشیدن ما تأثیر گذاشته است، بر اقتصاد نیز اثر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد حالا دیگر نه لابه‌لای کتاب‌ها بلکه در جهان واقعی عصر اطلاعات را تجربه می‌کنیم و یقینا عقب‌ماندن از دیگر بازیگران عرصه فناوری‌های نوین برای هر کشوری گران تمام خواهد شد.
پول‌های مجازی تنها یکی از محصولاتی هستند که بر پایه سیستم‌های غیرمتمرکز بلاک چین شکل گرفته‌اند. همچنان که بانک مرکزی به دنبال اتخاذ سیاست‌های خود درباره بیت‌کوین و پول‌های مشابه مجازی است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مهیاسازی زیرساخت‌های فناورانه آن یعنی بلاک چین را در دستور کار قرار داده است. در ادامه گفت‌وگوی «شرق» با امیرحسین دوائی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات را می‌خوانید:


آقای دکتر، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی چندی قبل درباره ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین گفته‌اند که نگاه بانک مرکزی به این ارزها به شکل نوعی فرصت است و این بانک در حال بررسی ابعاد مختلف آن است. موضع وزارت ارتباطات درباره این ارزهای نوین چیست؟
درباره ارزهای دیجیتال یا ارزهای رمزنگاری‌شده دو بحث مختلف وجود دارد. یکی ماهیت اقتصادی این ارزهاست و دیگری بحث فناوری و زیرساختی آن. ما به‌عنوان متولی بخش فناوری و توسعه زیرساخت‌های نوین در کشور توجهی جدی به هر پدیده جدیدی در زمینه تکنولوژی داریم و ارزهای جدید و زمینه آنها یعنی فناوری بلاک چین نیز خارج از این قاعده نیستند. فناوری بلاک چین که گاهی فناوری غیرمتمرکز هم خوانده می‌شود؛ به‌عنوان زمینه‌ای که در آن پایگاه داده‌ها بین همه کاربران توزیع شده و همه رویدادها در مقابل دیدگان همه کاربران و به وسیله همه کاربران انجام می‌گیرد، تکنولوژی‌ای آینده‌ساز است؛ زیرا بر مبنای اعتماد متقابل  همه اعضا شکل می‌گیرد.

وزارت ارتباطات چه برنامه‌هایی برای توسعه این زیرساخت در کشور دارد؟
همان‌طور که گفتم، ما به‌عنوان متولی زیرساخت فناوری در کشور مطالعات و تلاش‌هایمان برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع را پیش‌از‌این شروع کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم چنین زیرساختی را فراهم کنیم. توجه کنید که ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین تنها یکی از محصولات این زیرساخت مهم است که شیوه مواجهه با آن در شرح وظایف بانک مرکزی است؛ اما ما به توسعه زیرساخت‌های آینده‌سازی مانند بلاک چین به‌عنوان یک زیرساخت مبتنی بر اعتماد علاقه‌مند هستیم.

این تکنولوژی چه فوایدی خواهد داشت؟
مشخص است که این زیرساخت‌ها قدرت نرم هر کشوری هستند و اگر بتوانیم در این زمینه پیشرفت‌های لازم را داشته باشیم؛ نه‌تنها امنیت و اعتماد هر آنچه در این زمینه حاصل می‌شود، به ‌نفع کشور خواهد بود؛ بلکه می‌تواند زمینه را برای استفاده از آن در کشورهای دیگر فراهم کند. البته چنین هدفی نیازمند توجه و هماهنگی همه بازیگران عرصه است. ما تلاش می‌کنیم زیرساخت آن را فراهم کنیم و امیدواریم که فرصت استفاده مناسب از آن نیز به وسیله دیگر عناصر اقتصادی و اجتماعی به وجود بیاید. به‌طورکلی دیدگاه وزارتخانه در زمینه تکنولوژی‌های نوین مثبت است و تلاشی جدی داریم تا زمینه استفاده از این تکنولوژی‌ها را که جهان پیش‌رو را می‌سازند، فراهم کنیم.
 

منبع: ايتنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۷۳۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد

به گزارش «تابناک» به نقل از زومیت، شرکت تحلیل داده‌‌ی گلس‌نود (Glassnode) در جدیدترین گزارش هفتگی خود به بررسی تأثیر هاوینگ بر دنیای ارزهای دیجیتال پرداخته است. هاوینگ به رویداد دوره‌ای بلاک چین بیت کوین گفته می‌شود که در آن، پاداش استخراج هر بلاک جدید به نصف کاهش پیدا می‌کند.

هاوینگ تقریباً هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد و آخرین مورد آن چند روز پیش اتفاق افتاد. این چهارمین هاوینگ بیت کوین بود و پاداش استخراج بلاک را از ۶٫۲۵ بیت کوین به ۳٫۱۲۵ بیت کوین کاهش داد.

پاداش‌هایی که ماینرها برای ساخت بلاک‌های شبکه دریافت می‌کنند، تنها راه برای تولید بیشتر این ارز دیجیتال هستند. یکی از ویژگی‌های شبکه این است که فارغ از شرایط حاکم بر استخراج، این پاداش‌ها با نرخی تقریباً ثابت توزیع می‌شوند. این امر به‌لطف مفهومی به نام سختی (Difficulty) در بلاک چین امکان‌پذیر شده است و شبکه ازطریق این مفهوم، میزان سختی استخراج را برای ماینرها تنظیم می‌کند.

زمانی‌که ماینرها قدرت محاسباتی بیشتری به شبکه تزریق می‌کنند، سرعت عملکردشان بالا می‌رود و بلاک‌های بیشتری استخراج می‌کنند. از آنجاکه پاداش‌ها باید با نرخ ثابت توزیع شوند، هنگام تنظیم بعدی سختیِ شبکه، این مقدار افزایش می‌یابد و بدین‌ترتیب سرعت ماینرها به سطح مطلوب بازمی‌گردد.

یکی از پیامدهای سختی شبکه، رشد تقریباً ثابت عرضه‌ی بیت کوین بین رویدادهای هاوینگ است. نمودار بالا نشان می‌دهد عرضه‌ی بیت کوین در طول تاریخ چگونه تغییر کرده است. از آنجاکه عرضه‌ی بین هاوینگ‌ها تقریباً ثابت است، نرخ تورم پادشاه رمزارزها در این بازه‌ها بدون‌تغییر باقی می‌ماند. به همین ترتیب، نرخ تورم در رویدادهای هاوینگ، همگام با عرضه، به نصف کاهش پیدا می‌کند.

 نمودار بالا مقایسه‌ای از نرخ تورم بیت کوین را در مقابل طلا درطول سال‌های اخیر نشان می‌دهد

بدیهی است که آنچه توصیف شد، در هاوینگ اخیر نیز رخ داد و نرخ تورم بیت کوین بار دیگر کاهش یافت. در دوره‌ی گذشته، نرخ تورم سالانه‌ی بیت کوین حدود ۱٫۷ درصد بود و در دوره‌ی جدید به ۰٫۸۵ درصد رسیده است.

به‌لطف تغییرات اعمال‌شده در سختی شبکه‌ی بیت کوین، این رمزارز موفق شد درمقایسه‌با طلا رکورد جدیدی ثبت کند. طبق داده‌های گلس‌نود، برای اولین‌بار در تاریخ، نرخ انتشار پایدار بیت کوین (۰٫۸۳ درصد) از طلا (حدود ۲٫۳ درصد) پایین‌تر آمده که این رویداد، نشان‌دهنده‌ی انتقال تاریخیِ عنوان «کمیاب‌ترین دارایی» به بیت کوین است.

این مقاله حاوی توصیه‌ی اقتصادی نیست. خطر از‌‌دست‌‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری‌‌‌ وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خودش تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت آن را بر‌‌عهده بگیرد.

دیگر خبرها

  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • ببینید | بانیان فرقه بهائیت آغازگر کشف حجاب در ایران
  • آینده ارزهای دیجیتال: چگونه بلاکچین صنایع مختلف را متحول می‌کند؟
  • پیوستن رهبران فناوری دنیا به هیئت فدرال ایمنی هوش مصنوعی آمریکا
  • رسمی: پدیده جدید والیبال ایران تمدید کرد
  • بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد
  • حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
  • بازدید عمومی نمایشگاه ایران اکسپو از روز یکشنبه آغاز می‌شود؛ نمایشگاه اکسپو چند روز است؟!
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور