Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- هزینه های بالای اداره شهر تهران از مهم ترین دغدغه مسوولان محسوب می شود که ضرورت بازبینی بر عملکرد شهرداری را به منظور ارتقای درآمدهای پایدار و خودکفایی شهر تهران نشان می دهد تا اینگونه بتوان به رشد اقتصادی مناسب و پویایی اجتماعی دست یافت.

امروزه به سبب محدود بودن منابع و رشد نیازهای انسان، مدیریت هزینه به عنوان یک ضرورت جایگاه مهمی به ویژه در اداره کلان شهرها پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهران به عنوان یکی از مهمترین کلان شهرها از این قاعده مستثنی نیست و شهرداری سیاست گذاری هایی برای اداره هر چه بهتر آن انجام می دهد. در این میان «محسن هاشمی» رییس شورای شهر تهران در سخنانی به اداره بهینه تهران بر پایه نظام مدیریت درآمد پایدار اشاره کرد و گفت که مقایسه شهرداری تهران با شهرداری دیگر شهرهای توسعه یافته نشان از آن دارد که هزینه اداره تهران حدود پنج برابر لندن است، درحالی که کیفیت خدمات شهری لندن با وضعیت فعلی تهران قابل مقایسه نیست.

اصلاح نظام مدیریت مالی و کاهش هزینه اداره شهر یکی از راهکارهای اداره مطلوب تر تهران به شمار می رود که رییس شورای شهر تهران نیز در سخنان خود به این مطلب به خوبی اشاره کرده و اصلاحات همراه با امنیت شغلی، ارتقای عملکرد و حرکت به طرف درآمد پایدار و گسترش خدمات شهری را ضروری دانسته است.

ضرورت بازبینی در عملکرد شهرداری و ارایه راهکارهای مناسب سبب شد تا دیدگاه های «کمال اطهاری» پژوهشگر اقتصاد توسعه شهری درباره چرایی هزینه های گزاف تهران و راهکارهایی کاهش آن را مرور کنیم:

** شهرداری و چگونگی مدیریت تهران
هزینه های عمرانی و جاری شهرداری از لحاظ سرانه بسیار بالا است. برای نمونه هزینه یک متر آسفالت خیابان در تهران سه برابر اصفهان تمام می شود که این امر به عوامل مختلفی بستگی دارد. از یک طرف به چگونگی مدیریت هزینه و از طرفی دیگر به فساد در بخش هایی از شهرداری بستگی دارد که در نهایت به گزاف شدن این هزینه ها منتهی شده است.

**بالابردن بهره وری و کم کردن هزینه های اضافی
برای کاهش هزینه های نگهداری تهران باید از یک طرف بسیاری از هزینه های اضافی را که سبب فساد در شهرداری می شود، کاهش داد و از طرف دیگر بهره وری را در هزینه های این نهاد ارتقا بخشید. همچنین بایستی در هزینه های شهرداری تهران صرفه جویی صورت بگیرد و این نهاد بکوشد تا این شهر به رشد پایدار اقتصادی دست یابد تا بتواند هزینه های خود را تامین کند.

**خودکفایی و ایجاد درآمدهای پایدار شهرداری و تامین هزینه های تهران
خودکفایی و ایجاد درآمدهای پایدار شهرداری از عوامل تامین هزینه های تهران است. دولت در 1368 خورشیدی بر پایه مصوبه ای اعلام کرد که شهرداری باید خودکفا شود. در صورتی که این مصوبه ایرادی جزیی داشت و باید در آن قید می شد که تهران بایستی از لحاظ اقتصادی خودگردان شود؛ یعنی درآمدهای پایداری برای آن تعریف می شد تا شهرداری بتواند به خودکفایی برسد. با توجه به علم اقتصاد شهری، شهرداری در صورتی می تواند به خودکفایی برسد که شهر، خودگردان باشد و هزینه های نگهداری خود را تامین کند. به نظر می آید که در این مصوبه به این امر توجه آن چنانی نشده است زیرا تراکم فروشی از آن زمان در شهرداری شروع شد. همین تراکم فروشی به معنای قانون فروشی و رانت در شهرداری به وقوع پیوست و فساد به وجود آورد و مانع اساسی برای رشد پایدار اقتصادی شد.

**اقتصاد دانش بنیان در تهران و گام برداشتن در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی
امروزه شهرداران در جهان وظیفه ارایه خدمات اقتصادی برای رشد پایدار اقتصادی را بر عهده دارند. به همین دلیل شهردار جدید در تهران باید بر پایه طرح جامع مصوبه 1386 خورشیدی، اقتصاد دانش بنیان را در بعضی از منطقه ها مستقر کند زیرا این کار تا کنون انجام نشده است و علت اصلی به وجود آمدن محله هایی مانند هرندی همین توجه نکردن در اقتصاد دانش بنیان در این محله ها است.

یک کلان شهر محل اصلی اقتصاد دانش بنیان به شمار می رود و تهران هم باید از این نظر تامین شود. اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان است و با توجه به همین امر نیز شهرداری باید تلاش کند تا در منطقه های تهران این اقتصاد را ایجاد کند تا در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی گام برداشته شود. همچنین اقتصاد دانش بنیان در درون شهر به اقتصاد سبز نیز شهرت دارد و باعث کاهش آلودگی خواهد شد. در ارتباط با این نوع از اقتصاد نباید شهرها را فراموش کرد و به صنایع استخراجی و پتروشیمی پرداخت.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**2002**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۴۱۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عصبانیت سرمربی لیگ برتری؛ از جیب شهر ما ۱۰۰ میلیارد برای خرید پرسپولیس دادند

به گزارش همشهری آنلاین سعید دقیقی با اشاره به اعطای مالکیت پرسپولیس و استقلال به ۲ هلدینگ بزرگ، گفت: شهرداری قزوین با سهام ۶.۶ درصد سهامدار عمده بانک شهر محسوب می‌شود و حالا این بانک نزدیک ۴۰ درصد مالکیت باشگاه پرسپولیس را در اختیار دارد؛ یعنی از سهم و منابع شهرداری قزوین به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی هزینه شده برای اینکه باشگاه پرسپولیس را خریداری کنند و هیچ عیبی ندارد که تقریباً ۱۰۰ میلیارد از جیب مردم قزوین برای خریداری باشگاه پرسپولیس هزینه شده اما ما هم تقاضا داریم که ارگان‌هایی مانند شهرداری برای تیم شمس‌آذر که دغدغه مردم قزوین است هزینه کنند.

دقیقی در پایان بیان کرد: اگر شهرداری و شورای شهر قزوین سالیانه ۳۰ میلیارد برای حمایت از شمس‌آذر اختصاص دهند به نفع مردم شهر خواهد بود و قطعاً این موضوع مطالبه مردم است تا تیمشان قوی‌تر از گذشته بدون دغدغه مالی کار کند؛ توجه کنید این درخواست من به عنوان یک شهروند قزوینی است چون دوست دارم تیم شمس‌آذر قوی‌تر از قبل در لیگ کار کند و حتی بتواند سهمیه آسیا بگیرد.

کد خبر 848225 برچسب‌ها ویژه ورزشی باشگاه پرسپولیس

دیگر خبرها

  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در حوزه گردشگری همدان
  • عصبانیت سرمربی لیگ برتری؛ از جیب شهر ما ۱۰۰ میلیارد برای خرید پرسپولیس دادند
  • سپهرزاد: کنار گذاشتن من بدون اطلاع قبلی زیبنده دوومیدانی نیست/ حسین رسولی از بی توجهی‌ها دلخور است
  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد
  • با من مشکل دارید، چرا بودجه شهر را نگه می‌دارید
  • عملکرد مدیریت شهری خوی با کلانشهرهای کشور قابل مقایسه است
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • شورایی که به‌دنبال مسائل حاشیه‌ای باشد موفق نیست
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند