Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تنها چند روز بعد از برگزاري نخستين جلسه مذاکرات آشتي ملي بين جنبش حماس و جنبش فتح در قاهره، گروهي از رهبران ارشد حماس راهي تهران شدند تا در جريان ديدار با مقامات عالي‌رتبه ايراني به تشريح روند گفت‌وگوهاي خود با جنبش فتح و نتايج حاصل از آن بپردازند.
به گزارش ايسنا، نخستين جلسه گفت‌وگوي آشتي ملي بين حماس و فتح در روزهاي آغازين دهه دوم اکتبر سال جاري در مقر سازمان اطلاعات مصر در قاهره با محوريت واگذاري امور اداره غزه به دولت فلسطين با حضور تعدادي از رهبران حماس و فتح برگزار شد و طبق توافقات صورت گرفته قرار است در چهاردهم نوامبر اين مذاکرات براي گفت‌وگو در مورد ديگر مسائل مطرح بين دو طرف تشکيل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هيات حماس در جريان سفر به تهران به رياست «صالح عاروري» نايب رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي با علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي، علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي، علي‌اکبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل و کمال خرازي رييس شوراي راهبردي روابط خارجي ديدار و گفت‌وگو کردند، گرچه در روز دوشنبه برخي از رسانه‌هاي عربي خبر از ديدار اين هيات با مقام معظم رهبري دادند، ولي تا کنون اين خبر از سوي مراجع معتبر ايران تاييد نشده است.
سامي حمدان عواد ابو زهري، سخنگوي رسمي جنبش حماس يکي از اعضاي اين هيات در جريان سفر به تهران بود که در گفت‌وگو با ايسنا به تشريح نتايج گفت‌وگوهاي اين گروه با مقامات ايراني پرداخت.
وي تاکيد کرد که ما به مقامات جمهوري اسلامي ايران اعلام کرديم، آشتي ملي ضربه‌اي به موضوع مقاومت نمي‌زند و در واقع ما از طريق آشتي ملي مي‌خواهيم فرصت بيش‌تري داشته باشيد تا به موضوع مقاومت بپردازيم.
ابوزهري 50 ساله و متولد غزه است که در حال حاضر در دانشگاه جامعه اسلامي غزه تدريس مي‌کند و سابقه اسارات در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي در فاصله سال‌هاي 1989 تا 1994 را دارد.
سخنگوي جنبش حماس در پاسخ به اين پرسش که شما در مصاحبه‌اي اخيرا اعلام کرديد اختلافات ايران و حماس به تاريخ پيوسته است، منظورتان از اين سخن چيست؟ گفت: دو طرف ايران و حماس بسيار علاقه‌مند هستند که روابط‌شان را گسترش داده و تقويت کنند و در اين ارتباط يک تحول بي‌نظير ايجاد کنند.
وي با بيان اين‌که «محور اصلي اين موضوع مساله فلسطين و مقاومت است»، اظهار داشت: با توجه به اراده دو طرف جهت گسترش روابط مي‌توان گفت که يقينا اختلافات بين دو طرف به تاريخ پيوسته و رنگ باخته است و ما به روابط گرم سابق باز خواهيم گشت و هيچ مشکل خاصي در اين زمينه وجود ندارد.
ايران و حماس بايد به رابطه درخشان گذشته بازگردند
ابو زهري در پاسخ به اين پرسش که پيش از اين نيز محور همکاري ايران و حماس مساله فلسطين و مقاومت بود ولي چه موضوعاتي باعث ايجاد اختلاف شد و از ديگر سو برخي اين تحليل را مطرح مي‌کنند که با توجه به تحولات ايجاد شده در ساختار حماس يک اراده جدي از سوي اين تشکل براي گسترش روابط با ايران به وجود آمده است؟ گفت: مهم نيست که ما به گذشته برگرديم. ما بايد به آينده درخشان روابط ايران و حماس نگاه کنيم.
وي ادامه داد: تحولات داخل جنبش حماس و انتخاباتي که برگزار شد ارتباطي به تصميم ايران و حماس جهت بازگشت به روابط درخشان گذشته‌شان ندارد و همان‌طور که اشاره کردم دو طرف واقعا مشتاق هستند که روابط‌شان گسترش پيدا کند.
سخنگوي جنبش حماس افزود: يکي از علت‌هاي اين اشتياق و تمايل اين است که تلاش‌ها از سوي دشمنان براي هدف قرار دادن دو طرف و جبهه مقاومت تشديد شده است و اين موضوع ايجاب مي‌کند که ايران و حماس به رابطه حسنه و درخشان گذشته باز گردند.
اين مقام عالي‌ در جنبش حماس در پاسخ به اين پرسش که تحولات اخير در منطقه از جمله نزديکي ايران و ترکيه، مسائل پيش آمده بين قطر و برخي از کشورهاي شوراي همکاري خليج‌فارس و از همه مهم‌تر تغييرات ميداني و سياسي در سوريه به چه ميزان در تصميم حماس براي بازگشت به روابط درخشان گذشته با ايران موثر بوده است؟ اظهار داشت: اين اراده از سوي هر دو طرف وجود دارد که روابط به حالت گذشته باز گردد. از ديگر سو همان‌طور که گفتم خصومت دشمنان با جريان مقاومت و ايران و حماس شدت بيش‌تري گرفته است و اين موضوع اين ضرورت را ايجاب مي‌کند که دو طرف روابط خود را بيش از گذشته گسترش دهند.
مقامات ايراني از آشتي ملي بين دو جريان فتح و حماس استقبال کردند وي همچنين در پاسخ به اين پرسش که در جريان ديدار با مقامات ايراني نگاه آنها به موضوع آشتي ملي بين دو جريان فتح و حماس چگونه بود؟ اظهار داشت:‌ در ديدارهايي که با مقامات ايراني داشتيم آن‌ها از اتفاقات رخ داده تقدير و استقبال کردند و آن را فرصت خوبي براي پايان دادن به مشکلات، دردها و رنج‌هاي مردم در نوار غزه عنوان کردند. در عين حال تاکيد داشتند که آشتي ملي نبايد به زيان پروژه مقاومت باشد و اين دغدغه‌اي است که خود ما نيز داريم و ان‌شاءالله چنين اتفاقي نمي‌افتاد.

آشتي ملي هيچ وقت به زيان مقاومت تمام نخواهد شد
سخنگوي جنبش حماس: موضوعي به نام خلع سلاح مقاومت در جريان مذاکرات مطرح نشده است و چنين موضوعي قابل مذاکره نيست و اگر بعضي روياي خلع سلاح مقاومت را دارند ما مي‌توانيم روياي آنها را باطل کنيم و اين آرزوهايي است که هيچ وقت تحقق پيدا نمي‌کند.ابو زهري در پاسخ به اين پرسش که در برخي از تحليل‌ها اين گمانه وجود دارد که ممکن است در پي اين آشتي ملي، مقاومت تضعيف شود و از ديگر سو حماس مجبور به خلع سلاح شود، با توجه به اين نگراني‌ها شما چه استراتژي داريد که چنين اتفاقاتي براي مقاومت رخ ندهد؟ گفت: ما به همه نسبت به وضعيت کنوني و آينده مقاومت، اطمينان خاطر مي‌دهيم و اين‌که رفتن ما به سمت آشتي ملي هيچ وقت به زيان مقاومت تمام نخواهد شد، به همين خاطر است که مي‌بينيد حماس بعد از نشست قاهره اولين سفر رسمي خود را به ايران انجام داد و اين موضوع در راستاي تاکيد مجدد بر پايبندي ما به مقاومت است.
سخنگوي جنبش حماس ادامه داد: بر خلاف موضوعي که برخي از افراد مي‌گويند يکي از اهداف اصلي ما از آشتي ملي اين است که بيشتر فراغت بال داشته باشيم که به موضوع مقاومت بپردازيم و در واقع هدف ما از آشتي ملي اين است که توجه‌مان بيش‌تر معطوف به مقاومت باشد.
وي با بيان اين‌که «مقاومت در عرصه ميداني خيلي قوي است و مي‌تواند ضربات مهلکي را به دشمن صهيونيستي وارد کند»، تاکيد کرد: ما کل تلاش خود را به کار خواهيم بست که از ابزارها و ادوات لازم براي اقتدار و قدرت برخوردار باشيم تا بتوانيم حقوق‌مان را از دشمنان پس بگيريم.
روياي برخي از افراد براي خلع سلاح مقاومت را باطل مي‌کنيم سخنگوي جنبش حماس افزود: موضوعي به نام خلع سلاح مقاومت در جريان مذاکرات مطرح نشده است و چنين موضوعي قابل مذاکره نيست و اگر بعضي روياي خلع سلاح مقاومت را دارند ما مي‌توانيم روياي آن‌ها را باطل کنيم و اين آرزوهايي است که هيچ وقت تحقق پيدا نمي‌کند.
اگر فتح بخواهد حماس را به سمت سازش بکشاند، ما فتح را به سمت مقاومت مي‌کشانيماين مقام ارشد در حماس در پاسخ به اين پرسش که جنبش حماس به چه ميزان به جنبش فتح اعتماد دارد و چه اطميناني داريد که در آينده جريان فتح شما را مجبور نکند که به جريان سازش بپيونديد؟ گفت: کشمکش‌ها در درون فلسطين وجود دارد. جنبش فتح روند سازش را در پيش گرفته و جنبش حماس روند مقاومت را به پيش مي‌برد. ما تلاش مي‌کنيم که دو طرف به اشتراک و نقاط مشترکي برسند که بتوانيم به ملت فلسطين خدمت کنيم. اگر فتح بخواهد ما را به سمت سازش بکشاند ما نيز فتح را به سمت مقاومت مي‌کشانيم.
ابوزهري در پاسخ به اين پرسش که چه مسائلي مي‌تواند بين جنبش حماس و فتح باعث اشتراک نظر شود؟ خاطرنشان کرد: ما به دنبال يک برنامه سياسي هستيم که ابزارهاي مقابله با دشمن صهيونيستي را متحد و يکپارچه کنيم. حال چه مربوط به مقاومت باشد، چه مربوط به روند سياسي در فلسطين.
اين مقام ارشد حماس در پاسخ به اين پرسش که برخي اين استدلال را مطرح مي‌کنند که حماس براي جلوگيري از کاهش محبوبيت خود در نوار غزه به خاطر مشکلاتي که مردم با آن روبرو هستند تصميم گرفته با فتح توافق کند تا از اين طريق مسووليت امور غزه به فتح واگذار شود و به نوعي از کاهش محبوبيت خود در بين مردم اين منطقه جلوگيري کند؟ اظهار داشت: جنبش حماس در توافق‌نامه الشاطي در سال 2014، موافقت کرد که حکومت را به طرف مقابل واگذار کند و طرف مقابل بيايد مسووليت‌ها در غزه را بر عهده بگيرد به نحوي که ما ديگر متحمل مسووليت اداري غزه نباشيم ولي وقتي طرف مقابل از خود سلب مسووليت کرد و يک خلاء اداري و قانوني بر نوار غزه ايجاد شد و ما براي رفع اين مشکل کميته مديريتي و اداري در غزه ايجاد کرديم.
وي ادامه داد: توافق‌نامه اخير در قاهره نيز دولت فلسطين را موظف مي‌کند که وظايف خود در غزه را انجام دهد و ما را ديگر از تحمل مسووليت که پيش از اين مجبور به تقبل آن بوديم، معاف کرده است.
محبوبيت حماس در نوار غزه بعد از آشتي ملي افزايش يافته است اين مقام ارشد حماس در پاسخ به اين پرسش که بنابراين انجام اين اقدامات براي جلوگيري از کاهش محبوبيت حماس نبوده است؟ گفت: اين موضوعات به هم ربطي ندارد. محبوبيت ما در غزه بالا بوده و بعد از آشتي ملي افزايش يافته است. دولت فلسطين براي اداره کشور بودجه دارد و کمک‌هايي از کشورهاي مختلف به آن مي‌شود و در اين چارچوب بايد هزينه مردم را متقبل کند ولي ما بودجه‌اي نداريم.
ابوزهري در ادامه در واکنش به اين پرسش که با توجه به وقوع آشتي ملي آيا اين اميد وجود دارد که در آينده نزديک از نوار غزه رفع حصر شود؟ گفت: يکي از اهداف اصلي ما اين بوده که محاصره نوار غزه برطرف شود و ما تلاش خواهيم کرد که مشکلات و گرفتاري‌هاي مردم اين منطقه از بين برود و آنها زندگي طبيعي داشته باشند.

در چند سال اخير فلسطين سخت‌ترين شرايط خود را تجربه کرده است وي همچنين در پاسخ به اين‌که در چند سال گذشته فعاليت جريان تکفيري در جهان اسلام باعث شده بود که مساله فلسطين از اولويت جهان اسلام و کشورهاي عربي خارج شود و اکنون با توجه به شکست داعش در منطقه اين احتمال وجود دارد که مساله فلسطين بار ديگر به اولويت اول جهان اسلام تبديل شود؟ گفت: متاسفانه در چند سال اخير قضيه فلسطين سخت‌ترين شرايط خود را تجربه کرد و موضوع فلسطين به حاشيه رفت. ما تلاش مي‌کنيم که بار ديگر اين مساله در راس و اولويت‌هاي منطقه‌اي و جهاني قرار بگيرد و گامي که براي آشتي ملي و توسعه روابط برداشتيم در اين چارچوب بود که بار ديگر مساله فلسطين را به اولويت باز گردانيم و در راس امور قرار دهيم.
اين مقام ارشد حماس در پاسخ به اين پرسش که کشورهايي مانند عربستان و امارات و برخي ديگر از کشورهاي عربي که به صورت آشکار يا پنهان با رژيم صهيونيستي ارتباط دارند مساله فلسطين را در اولويت خود قرار مي‌دهند؟ گفت: نقش ما فلسطيني‌ها اين است که همه را به اين سمت سوق دهيم به نحوي که مساله فلسطين در اولويت قرار بگيرد. عده‌اي از کشورها در اين راستا تلاش مي‌کنند و کشورهايي نيز هستند که مقصر و تقصيرکار هستند ولي ما تلاش مي‌کنيم که از طرق مختلف فشار بياوريم که مساله فلسطين در جايگاه اصلي خود قرار گيرد.
آشتي ملي نتيجه اراده مثبتي است که حماس در سياست‌ها و مواضع خود داردوي در پاسخ به اين پرسش که به نظر مي‌رسد جنبش حماس در پي انتخابات اخير و تغييراتي که در رهبران ايجاد شده تلاش کرده که روابط خود را با رهبران کشورهاي مختلف گسترش دهد چنان‌که اخيرا شاهد گفت‌وگوي تلفني آقاي هنيه با تعدادي از مقامات کشورهاي جهان اسلام و عرب بوده‌ايم، اظهار کرد: اين توافق (آشتي ملي) نتيجه اراده مثبتي است که حماس در سياست‌ها و مواضع خود دارد. در مذاکرات قاهره با گشاده‌رويي برخورد کرديم و به نتيجه رسيديم. مي‌خواهيم روابط‌مان توسعه پيدا کند و طرف‌هاي مقابل نيز به اين نتيجه رسيدند که بايد با چنين حماسي ارتباط داشته باشند و روابط‌شان را توسعه دهند و اين‌ها حاصل اراده مثبتي است که حماس از خود نشان داده است.
به آينده به روابط‌مان با ايران اطمينان داريمابوزهري در پاسخ به اين پرسش که حماس چه چشم‌اندازي براي آينده روابط ايران و حماس متصور است؟ گفت: به آينده به روابط‌مان با ايران اطمينان خاطر داريم و ديدار اخيرمان با مقامات جمهوري اسلامي ايران جهش خيلي بزرگي را در روابط دو طرف ايجاد کرده و اين روابط در آينده شکوفاتر مي‌شود.
گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: اکرم احقاقي
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۷۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد

پس از دعوت چین از جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی»، جنبش مقاومت اسلامی حماس موافقت خود را با این دعوت اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس به شبکه المیادین اعلام کرد که این جنبش با دعوت چین از همه جناح‌های فلسطینی برای حضور در نشستی تحت عنوان «آشتی ملی» موافقت کرده است.

پس از آنکه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در ۱۸ آوریل گفت که ایالات متحده باید از قطعنامه سازمان ملل برای آتش‌بس در نوار غزه حمایت کند، مقامات چینی به طور فزاینده‌ای به تجاوزات مداوم اشغالگران به نوار غزه پرداخته‌اند.

وزیر خارجه چین با تکرار درخواست‌های پکن برای «آتش‌بس فوری»، جنگ اسرائیل علیه غزه را «تراژدی برای بشریت و ننگ تمدن» توصیف کرد.

در ماه مارس گذشته، ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد بر لزوم توقف حمله به غزه و توقف آسیب‌های وارده به غیرنظامیان تاکید کرد.

وی خواستار «لزوم رفع محاصره تحمیلی غزه و برداشتن موانع ورود اقلام بشردوستانه و اطمینان از ورود آنها به مقدار کافی به غزه» شد.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین نیز خواستار برگزاری «کنفرانس بین‌المللی صلح برای حل مناقشه» شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نشست رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی
  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • دیدار مهم سران گروه‌های مقاومت فلسطین
  • چین، میزبان مذاکرات آشتی حماس و فتح
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح می شود
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح خواهد بود
  • استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران
  • موافقت حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی»
  • حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست « آشتی ملی » موافقت کرد
  • حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد