Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@02:49:27 GMT

دود تحریم علیه قطر در چشم اعمال کنندگان آن

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۰۰۵۰

دود تحریم علیه قطر در چشم اعمال کنندگان آن

علیرغم آثار منفی کوتاه مدّت ناشی از اعمال تحریم ها علیه قطر، دلایل قوی ای وجود دارد که اثبات می کند "دود تحریم علیه قطر" در چشم اعمال کنندگان آن خواهد رفت.
به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از The Economist، بیش از چهار ماه است که عربستان سعودی، امارات، بحرین، و مصر مرزهای خود را به روی قطر بسته و ارتباط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ادّعای این چهار کشور، قطر باید دست از حمایت از گروه های افراطی بردارد و شبکه ی الجزیره را، که می توان از آن به عنوان محبوب ترین شبکه ی تلویزیونی در جهان عرب نام برد، تعطیل کند. علیرغم تنش های روزافزون و آثار منفی کوتاه مدتی که تحریم ها بر اقتصاد قطر گذاشته است، به نظر می رسد که اعمال تحریم ها علیه قطر ضرر هنگفتی به اقتصاد کشورهای اعمال کننده ی تحریم وارد می سازد.   
سال گذشته، شرکت "بیمه ی قطر" توانست حق بیمه ای به ارزش 110 میلیون ریال (30 میلیون دلار) از شعبه ی خود در ابوظبی جمع آوری کند. این در حالی است که در ماه سپتامبر گذشته، این شرکت اعلام نمود که به دلیل اختلافات دیپلماتیک، امارات حاضر نیست که مجوز این شرکت را تمدید کند، امری که احتمالا باعث تعطیل شدن شرکت بیمه ی قطر در امارات خواهد شد.  در نتیجه ی اختلافات مذکور، ارزش سهام شرکت بیمه ی قطر از ابتدای تابستان تا به حال تا 30 درصد کاهش پیدا کرده است.
همچنین، سال گذشته کشورهای حاشیه ی خلیج فارس حداقل 50 درصد مجموع تعداد توریست ها در قطر را تشکیل می دادند.این در حالی است که از ماه ژوئن تا کنون تعداد توریست هایی که از این کشورها به قطر مسافرت می کردند به مقدار 70 درصد کاهش داشته است و تنها 50 درصد ظرفیت هتل های قطر در تابستان امسال پر شده است.
در هر حال، دلایلی قوی وجود دارد که اثبات می کند تحریم قطر باعث ضرر رسیدن به همان کشورهایی است که علیه قطر تحریم اعمال کرده اند. به طور مثال، دبی، به عنوان یکی از قطب های خدماتی منطقه، از شهرهایی است که بیشترین ضرر را از اعمال تحریم علیه قطر دیده است. از آنجا که بسیاری از بنگاه های اقتصادی قطری در دبی فعالیت تجاری خود را با همراهی شرکای اماراتی خود انجام می دهند، توقف این همکاری برای این شرکا گران تمام خواهد شد. بدون شک خاتمه ی ناگهانی قراردادها با طرف قطری به معنای اخراج شدن بسیاری از کارمندانی خواهد بود که موقعیت کاری خود را در شرایط عادی دیپلماتیک و به لطف قرارداد با طرف قطری به دست آورده بودند. این در حالی است که تحریم های اعمال شده علیه قطر بازار املاک دبی را هم آسیب پذیر خواهد کرد. در سال گذشته، قطری ها حدود 500 میلیون دلار در بازار املاک دبی سرمایه گذاری کرده بودند. 
همچنین، جبل علی، پرکارترین بندر تجاری منطقه واقع در دبی که بیش از یک سوم محموله های تجاری خلیج فارس از آن عبور می کند، از آثار منفی این تحریم ها بی نصیب نمانده است. در سپتامبر گذشته، قطر بندری را به ارزش 7.4 میلیارد دلار احداث نمود که حمل کنندگان کالاها را قادر خواهد ساخت تا به طور کلی از عبور کالاهای خود از بندر جبل علی صرف نظر کنند. این در حالی است که قبل از تحریم ها علیه قطر، 85 درصد محموله های تجاری از طریق این بندر به سوی قطر فرستاده می شد.
این در حالی است که شرکت بزرگ حمل و نقل قطر تصمیم بر آن دارد تا با چرخشی آشکار مرکز فعالیت منطقه ای خود را از امارات به عمان منتقل کند، کشوری که از اعمال تحریم علیه قطر خودداری کرد. آمارها نمایانگر آن است که از تابستان امسال قطر شاهد رشد 2000 درصدی در تجارت با عمّان بوده است. علاوه بر این، ارزش مبادلات تجاری بین ایران و قطر که در سال گذشته 98 میلیون دلار بود شاهد رشد 60 درصدی صادرات ایران در تابستان امسال به این کشور بوده است. با ممنوعیت ورود هواپیماهای قطری به آسمان عربستان، پیش بینی می گردد که ایران صدها میلیون دلار در سالیان آتی از عبور و مرور این هواپیماها از خاک خود سود خواهد برد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۰۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات در فضای مجازی

سردار وحید مجید دراین‌باره گفت: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۳ و در راستای پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در این راستا  ۳۴ کارگروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص  رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کردند. بر اساس تجزیه، تحلیل و رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفا یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری برای کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌شود و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچگونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... را به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتای فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش در فضای مجازی؛ از کاربران خواست تا ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را به پلیس فتا گزارش کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تحمیل ضرر به کی‌اف‌سی آمریکا در مالزی برای حمایت از غزه
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح
  • واکنش وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه نیروهای مسلح ایران
  • دولت آمریکا قصد اعمال تحریم‌هایی علیه یگان‌های نظامی اشغالگران را ندارد
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات در فضای مجازی