Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- مشرق در گزارشی آورده است:پوتین در سخنرانی خود نسل آینده را رویاروی تهدیداتی خطرناکتر از بمب هسته‌ای دانست، آنچه ممکن است نه انسان‌ها بلکه انسانیت را نابود کند.

سرویس جهان مشرق در این گزارش آورده است: روزگاری مهندسی ژنتیک یا همان تولید انسان‌های دست‌ساز، یک شایعه بود، یا یک آرزو، در حد چند فیلم سینمایی در ژانر علمی-تخیلی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما حالا یک واقعیت است و احتمالاً فردا، یک تهدید و فرصت.

پوتین در جشنواره جهانی جوانان و دانشجویان در سوچی، تهدیدهای آینده را بسیار خطرناک‌تر از تهدیدهای نسل گذشته دانست و هشدار داد اگر بشریت اصول اخلاقی را فراموش کند، ریسک دانش‌های جدید به تهدید واقعی مبدل می‌شود.

وی در مورد مهندسی ژنتیک گفت «ممکن است کسی تصور کند خیلی خوب است که مردم در آینده می‌توانند انسان‌هایی با ویژگی‌های خاص بیافرینند، مثلاً یک ریاضیدان، یا موسیقیدان برجسته، اما باید در نظر بگیریم که ممکن است در آینده یک سرباز بسازند، سربازی بدون ترس، بدون شفقت، بدون اینکه متأثر شود، یا حتی درد را احساس کند.» بنابر این نباید «بنیان‌های اخلاقی» را فراموش کنیم: «هر کاری که می‌کنیم باید ابتدا در نظر بگیریم که آیا به یک هدف واحد که همان تقویت بشریت است منجر می‌شود یا اینکه آن را تخریب می‌کند.»

احساس خطر پوتین بی‌جا نیست. کاری به مسکو نداریم که مانند هر دولت دیگری اینجا و آنجا در مسیر کمک به بشریت گام برمی‌دارد یا نه، اما دغدغه‌ای که بیان شده را شاید بتوان مهمترین تهدید نسل آینده دانست زیرا هر مشکل و تهدید دیگری تا زمانی که انسان‌ها باشند، امید به آگاهی‌بخشی و رفع آن تهدید وجود دارد، اما وقتی انسان‌ها خود در خدمت تهدیدکننده بشریت باشند و نتوان انسان واقعی را از دست‌ساز تشخیص داد، ....

برای احساس خطر، کافی است به دو گزارش علمی در این زمینه دقت کنیم و ببینیم که هم اکنون نیز پروژه تولید انسان‌های دلخواه آغاز شده است:

۱- در سال‌های گذشته سه مرکز در چین به مهندسی ژنتیک جنین‌های انسان موفق شده‌اند. در یک مورد از آن که به سال ۲۰۱۵ میلادی برمی‌گردد، لینگ، شی، ژانگ و دینگ مدعی شده‌اند موفق به جداسازی ژن اچ‌بی‌بی از دی‌ان‌ای در سه جنین سه‌قطبی شده‌اند، اگر چه اذعان کرده‌اند نتایج ترمیم آن رضایت‌بخش نبوده است و تأکید کرده‌اند در پژوهش‌های بعدی باید پلت‌فرم ویژه‌ای جهت بهره‌گیری از فناوری کریسپر (CRISPR) در مورد هر یک از ژن‌ها طراحی کرد.

توجیه اخلاقی این پژوهش، آن بود که در جنین‌هایی انجام می‌شود که به دلیل ورود دو اسپرم در یک تخمک، امکان رشد و تولد ندارند (سه‌قطبی به همین معنا است)، بنابر این قرار نیست انسانی از این جنین به وجود آید و صرفاً امکان دستکاری ژن در جنین مورد بررسی قرار گرفته است.

دانلود مقاله کوتاه چهار دانشمند چینی در سال ۲۰۱۵ که نشان‌دهنده موفقیت در مهندسی ژنتیک جنین انسان بود

۲ - چند ماه پیش نشریه دانشگاه ام‌آی‌تی اعلام کرد پژوهشگران مرکز سلول‌های جنینی و ژن‌درمانی در دانشگاه سلامت و دانش واقع در ایالت اورگان آمریکا موفق شده‌اند با فناوری کریسپر به دستکاری در یک جنین اقدام کنند. گفته شد مسئول پروژه دانشمندی با نام میتالیپف است. وی همان کسی است که از سال ۲۰۰۷ میلادی نتایج پژوهش‌هایش در شبیه‌سازی انسان، دستکاری ژن‌های مرتبط با پوست در جنین و تولید اولین میمون دلخواه با مهندسی ژنتیک بسیاری را در جهان، شگفت‌زده و بسیاری را نیز نگران کرده است.

بار دیگر در نشریه دانشگاه ام‌آی‌تی اعلام شده است هدف تحقیقات میتالیپف که منجر به تغییر دی‌ان‌اِی تعداد زیادی از جنین‌های تک سلولی شده، رفع بیماری‌های ارثی است که از طریق ژن‌ها منتقل می‌شود، اما همان‌گونه که در گزارش آکادمی ملی علوم و آکادمی ملی پزشکی آمریکا آمده است، این فناوری «جای بحث و دقت فراوان دارد» زیرا هر تغییر ژنتیک، نه فقط در یک جنین و انسان رخ می‌دهد، بلکه به دلیل انتقال آن به فرزندانِ این انسان عملاً در نسل‌های بعد ماندگار می‌شود.
جمع‌بندی

مهندسی ژنتیک با شبیه‌سازی انسان تفاوت دارد، اما از آن فناوری بهره می‌گیرد (اولی رونوشت‌گرفتن از کل دی‌ان‌اِی یک فرد است و دومی برداشت بخشی از دی‌ان‌اِی و جاگذاری آن پس از ترمیم یا جاگذاریِ رونوشتِ بخشی از دی‌ان‌اِی دیگران) کمااینکه شبیه‌سازی انسان‌ها نیز از فناوری‌های گذشته بهره گرفته است. به نظر می‌رسد این مسیر علمی با شتاب در جریان است و همانطور که مشخص است، همان قدر که مهندسی ژنتیک، گزینه‌های بیشتری را نسبت به شبیه‌سازی انسان‌ها در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد، تهدیدات بیشتری را نیز فراهم می‌کند.

برای مثال، پیش از این اگر یک فرد از روی یک دانشمند شبیه‌سازی شده بود، یک انسان بود با همان ویژگی‌های جسمی و البته تفاوت‌های روحی به دلیل محیط رشد و انتخاب‌های متفاوت. اما حالا اولاً مشخص نیست کدام نوزاد دست‌کاری ژنتیک شده، ثانیاً پنهان‌کاری در مورد اینکه کدامین بخش از دی‌ان‌اِی وی دستکاری شده راحتتر است، ثالثاً ممکن است آن نوزاد یک «انسان» عادی نباشد، بلکه برخی ویژگی‌های جسمی که با انسانیت وی در ارتباط است، مختل شده باشد.

قطعاً ایجاد بن‌بست در این مسیر پرشتاب علمی دشوار است، به ویژه با توجه به مزایای احتمالیِ آن در رفع بیماری‌های ارثی، اما امکان نظارت شدید بر آن برای جلوگیری از انحراف آن به سمت اهداف غیراخلاقی وجود دارد. این موضوع نیز مانند بحران تغییرات آب‌وهوایی یا آلودگی محیط زیست یا فساد اخلاقی،‌ مرز نمی‌شناسد و صرفاً با همکاری ملت‌ها و دولت‌ها پس از فهم پیامدهای تهدیدآمیز آن قابل رفع است.

مشرق/5آبان 96
اول*علیرضافرجی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۰۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید l بازدید میلیونی زمین خوردن یک ربات/ انسان‌نماها زمین خوردن را تمرین می‌کنند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، درحالی که شروع به خواندن این گزارش کرده‌اید، ویدئوی ۴۰ ثانیه‌ای زیر به رکورد بازدید ۵میلیونی نزدیک می‌شود؛ ویدئویی که مدت‌ها است، دنباله‌کنندگان حوزه رباتیک به دنبال آن هستند. ویدئویی که از شفافیت سخن می‌گوید، چیزی که من طرفداران دوست‌ دارند بیشتر از دنیای رباتیک ببینند. نشان دادن ساده آن چه در پشت صحنه عکس‌های بدون خطای ربات‌ها می‌گذرد. در بسیاری از موارد، ما از سال‌ها آزمون و خطا می‌گذریم و سراغ تصاویری می‌رویم که ربات‌ها را در دوربین خوب جلوه می‌دهند. هنگامی که شما فقط نتایج مثبت را به اشتراک می‌گذارید، انتظارات غیرواقع بینانه‌ای برای خود ایجاد می‌کنید.

اما واقعیت این است که ربات‌های دوپا سقوط می‌کنند. از این نظر، حداقل، آنها دقیقاً مانند ما هستند. همانطور که Agility اخیراً گفته است، "همه گاهی اوقات زمین می خورند، این نحوه برخاستن ما است که ما را تعریف می‌کند." من آن را یک قدم فراتر می‌برم و اضافه می‌کنم که یاد گرفتن چگونه خوب زمین خوردن به همان اندازه مهم است.

پراس ولاگاپودی، مدیر ارشد فناوری تازه منصوب شده شرکت Agility، اخیراً گفته‌ است که دیدن ربات‌ها در این مرحله از کار چیز خوبی است. او خاطرنشان می‌کند: «وقتی یک ربات واقعاً در جهان است و کارهای واقعی انجام می‌دهد، اتفاقات غیرمنتظره‌ای رخ می‌دهد. شما چندبار زمین خوردن را تجربه خواهید کرد، اما این بخشی از یادگیری برای دویدن طولانی مدت در محیط‌های واقعی است.»

اسکن سریع قوانین هاروارد برای زمین خوردن بدون آسیب، آنچه را که ما به طور شهودی در مورد زمین خوردن به عنوان انسان درک می کنیم، منعکس می‌کند:

از سرت محافظت کن از وزن خود برای هدایت بدن هنگام افتادن استفاده کن زانوهای خود را خم کن از کشیدن افراد دیگر با خود هنگام زمین خوردن پرهیز کن

آرون ساندرز، مدیر ارشد فناوری Boston Dynamics، سال گذشته به techcrunch گفت:«ما از سقوط نمی‌ترسیم و با ربات‌ها طوری رفتار نمی‌کنیم که گویا خیلی شکننده‌اند. ربات ما زیاد سقوط می‌کند و یکی از چیزهایی که مدت‌ها پیش تصمیم گرفتیم این بود که باید ربات‌هایی بسازیم که بتوانند بدون شکستن زمین بخورند.»

آموزش زمین خوردن کاربردهای بسیاری خواهد داشت؛ ربات‌ها زمین‌ می‌خورند. بهتر است بتوانند بلند شوند. توانایی بلند شدن ممکن است برای اهداف شارژ نیز مفید باشد.

منبع: techcrunch

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901181

دیگر خبرها

  • ببینید l بازدید میلیونی زمین خوردن یک ربات/ انسان‌نماها زمین خوردن را تمرین می‌کنند؟
  • نخستین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند!
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • داوطلب هلال احمر هوراند پرچم صلح و انسانیت را برافراشت
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها