Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا – دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در توئیتی در باره انتشار مدارک محرمانه مربوط به پرونده ترور مشکوک جان اف کندی رئیس جمهوری پیشین آمریکا، نوشت: اسناد مربوط به جان اف کندی با دقت منتشر می شود، به گونه ای که در پایان شفافیت فوق العاده ای وجود خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، ترامپ در ادامه این توئیت ابراز امیدواری کرده است که همه اطلاعات در اختیار همگان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حالی که قرار بود روز پنجشنبه همه اسناد مرتبط با ترور جان اف کندی رئیس جمهوری اسبق آمریکا 54 سال پس از این حادثه منتشر شود، ترامپ تحت فشار نهادهای اطلاعاتی این کشور بخشی از این اسناد را همچنان محرمانه نگاه داشت.
دولت آمریکا بنا بر تصویب کنگره این کشور، قرار بود روز پنجشنبه همه اسناد منتشر نشده مربوط به قتل کندی را منتشر کند، اما با درخواست های نهادهای اطلاعاتی آمریکا برای محرمانه نگاه داشتن بخشی از این اسناد، از انتشار بخشی از آنها جلوگیری شد.
ترامپ که روز چهارشنبه در توئیتی وعده انتشار همه این اسناد را داده بود، در فرصت اندک باقیمانده تنها امکان تصمیم گیری درباره انتشار همه سه هزار برگ سند و یا تنها بخشی از آنها را داشت. در نهایت ترامپ، تصمیم دوم را اتخاذ و دستور انتشار همان دو هزار و هشتصد سند را صادر کرد و 180 روز به نهادهای اطلاعاتی فرصت داد تا اسناد باقیمانده را بررسی کنند.
این اسناد مربوط به تحقیقات نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا پس از ترور کندی در سال 1963 است که براساس قانون مصوب سال 1992 کنگره این کشور باید تا 25 سال بعد از آن، منتشر می شد. برخی از این اسناد حاکی از توطئه سیا برای ترور سران برخی کشورهاست. اما مورخانی که این اسناد را مطالعه کرده اند، می گویند که انتشار آنها به نتیجه گیری تازه و شگفتی درباره ترور کندی منجر نخواهد شد و تنها می تواند ابعاد تحقیقات درباره این ترور و سفر «لی هاروی اسوالد» (عامل ترور) را به پایتخت مکزیک روشن تر کند.
اسوالد دو ماه مانده به ترور کندی به مکزیکوسیتی سفر کرده بود. برخی کارشناسان احتمال می دهند انتشار اسناد مربوط به این سفر به زیان روابط آمریکا و مکزیک تمام شود.
پایگاه خبری ایلاف امارات نیز با اشاره به انتشار اسناد محرمانه سفر «جک روبی » قاتل «اسوالد» متهم اصلی ترور جان اف کندی به سرزمین های اشغالی فلسطین، از دخالت تل آویو در این ترور خبر داده است.
این تارنما نوشت: برخی منابع خبری از ارتباط ضارب قاتل کندی در سال 1963با مقامات صهیونیست خبر می دهند. اسناد منتشر شده اخیر در باره مسافرت جک روبی قاتل اسوالد (مظنون به ترور کندی) به اسرائیل در سال 1962 شک‌ برانگیز است، زیرا این رژیم مخالف مذاکرات کندی و جمال عبدالناصر ( رئیس جمهوری وقت مصر) بود.
جان اف کندی، سی و پنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا 22 نوامبر 1963 ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر به وقت تگزاس در شهر دالاس در ایالت تگزاس ترور شد. هنگامی که خودروی ویژه ریاست جمهوری به بیمارستان رسید، جان اف کندی بر اثر برخورد مستقیم گلوله به سرش درگذشته بود.
وی بعد از آبراهام لینکلن، جیمز گارفیلد و ویلیام مک کنلی، چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده و در عین حال مشهورترین آنان بود که در هنگام زمامداری ترور شد. با مرگ کندی، لیندون جانسون معاون وی به ریاست جمهوری رسید و در هواپیمایی که جسد رئیس جمهوری قبلی را به واشنگتن منتقل می کرد، در کنار ژاکلین کندی با لباس های خونین، قسم خورد.
ماموران پلیس در ساعت 19 همان روز (22 نوامبر) لی هاروی اسوالد را به اتهام قتل یک مامور پلیس دالاس دستگیرکردند، اما در ساعت 223 و 30 دقیقه همان شب، اتهام قتل رئیس جمهوری متوجه وی شد. مظنون این اتهام را قویا رد و خود را قربانی توطئه ای از پیش طراحی شده معرفی کرد. اسوالد اعلام کرد که او به کسی تیراندازی نکرده و مدعی شد که از او به عنوان طعمه استفاده می کنند.
اسوالد همچنین مدعی شد که عکسی که او را با سلاح قتاله نشان می‌داد، جعلی است و صورت او را به بدن فرد دیگری چسبانده‌اند. اسوالد دو روز بعد در ایستگاه پلیس دالاس در حالی که در حلقه درهم فشرده ماموران پلیس و خبرنگاران قرار داشت، توسط جک روبی به قتل رسید تا راز قتل جان اف کندی پنهان بماند. بیگناهی یا مجرمیت اسوالد به دلیل مرگ وی هرگز در دادگاه اثبات نشد، به گونه ای که بعضی منتقدان مدعی شدند که هیچ نقشی در ترور رییس جمهوری وقت ایالات متحده نداشته ‌است.
لیندون جانسون در مقام ریاست جمهوری، پنج روز پس از مرگ اسوالد، «کمیسیون وارن» را تشکیل داد تا پروندهٔ ترور جان اف کندی بررسی شود که نتیجه گرفت اسوالد به تنهایی در قتل کندی دست داشته ‌است. تحقیقاتی که بعد‌ها در دههٔ 1970 توسط «کمیتهٔ انتخابی مجلس نمایندگان برای ترورها» صورت گرفت، نیز بر قاتل بودن اسوالد تایید کرد. هر چند این کمیته ادعا کرد که اسوالد احتمالاً بخشی از یک دسیسه برای قتل رئیس جمهوری بوده ‌است. با این حال این کمیته مدرکی دال بر شرکت فرد دیگری در این دسیسه ارائه نکرد.
در سال های بعد ، فرضیات متعددی در مورد نحوه ترور و عوامل دخیل در آن مطرح شد که بر اساس تعداد گلوله های شلیک شده و جهت شلیک گلوله ها متفاوت بود و اتحاد شوروی، کوبا، مافیا، سیا، تشکیلات سیاسی، ارتش و یا مجتمع های صنعتی - نظامی آمریکا را در مظان اتهام قرار می دادند.
یک مفسر سیاسی آمریکایی می‌گوید: اسرائیل در پشت ترور کندی بوده است، چرا که وی مخالف طرح‌های اسرائیل برای تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای در خاورمیانه بود.
دکتر کوین برت معتقد است «هر کسی با هر حس مشترکی می‌داند که دستیابی اسرائیل به تسلیحات هسته‌ای، فاجعه بزرگی برای همه جهانیان بود.»
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «رئیس جمهوری کندی، همانند رئیس جمهور آیزنهاور و همه آمریکایی‌هایی که عقل داشتند، قطعا نمی‌خواستند که اسرائیل تسلیحات هسته‌ای داشته باشد. کندی تلاش کرد که برنامه هسته‌ای اسرائیل را تعطیل کند. دیوید بن گوریون، نخست وزیر وقت اسرائیل در اعتراض، استعفا داد و کمتر از 6 ماه بعد کندی کشته شد و اسرائیل در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای قرار گرفت.»
اروپام**1486**ترجمه: محسن شریفی**انتشار: زهرا هژبری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۱۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد

 دونالد ترامپ در گفتگو گو با مجله تایم با انتقاد از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، گفت: افراد بسیار خوبی هستند که می‌توانند جای نتانیاهو را بگیرند.

به گزارش تسنیم، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در گفتگو با مجله تایم با انتقاد از نتانیاهو، گفت: انتقادها از "بنیامین نتانیاهو" بجاست، چرا که نتوانست مانع کشته شدن غیرنظامیان اسرائیلی در هفتم اکتبر شود.

رییس جمهور سابق آمریکا با تاکید بر این موضوع که افراد بسیار خوبی هستند که می‌توانند جای نتانیاهو را بگیرند، افزود: خیلی‌ها از هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) اطلاع داشتند، اما اسرائیل اطلاع نداشت و نتانیاهو به همین خاطر خیلی ملامت و سرزنش می‌شود.

ترامپ ادامه داد: آنچه در هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی) رخ داد، نباید هرگز اتفاق می‌افتاد، همه چیز برای جلوگیری از آن وجود داشت.

دونالد ترامپ پیش از این با انتقاد از عملکرد جو بایدن، رییس جمهور آمریکا گفته بود که اگر من رئیس‌جمهور بودم هفتم اکتبر هرگز اتفاق نمی‌افتاد، حتی یک فرصت کوچک.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • ترامپ: دانشجویان را «شستشوی مغزی» دادند
  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • ترامپ: اگر رئیس جمهور بودم هرگز جنگ غزه راه نمی افتاد
  • واکنش ترامپ به اعتراضات حمایتی از فلسطین در آمریکا