Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد نصب کاشی‌های ماندگار توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خرداد، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: طرحِ کاشى‌های ماندگار با هدف معرفى خانه‌هاى مشاهیر، مفاخر، هنرمندان، سیاستمداران، علما و دانشمندان، ورزشکاران و نام‌‌آوران کشورمان فارغ از دسته‌بندی‌ها و جهت‌گیری‌ها، اقدامی در جهت هویت‌بخشی فرهنگی به شهرهایمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه در این طرح مدنظر است حفظ سرمایه‌های فرهنگی کشورمان با اعطای شاخصه‌ای برای شناسایی است تا در کنار تکریم این مفاخر و مشاهیر، فرزندان این مرزوبوم از اهمیت جایگاه اجتماعی این بزرگان که در تاریخِ فرهنگى، اجتماعى و سیاسى ایران نقش منحصربفرد یا مؤثرى داشته‌اند، آگاه شوند.

بر این اساس، سازمان میراث فرهنگی کشورمان به پاس خدمات مشاهیر و مفاخر از سال گذشته با اقبال خوب مردمی نصب کاشى بر سر در خانه‌های مشاهیر و مفاخر کشور را آغاز کرد.

در این طرح، شخصیت‌هایی شامل چهره‌های ماندگار، شاخص و تاثیرگذار در یک رسته فرهنگى که در دوره فعالیت خود مرزهای جدیدی در فرهنگ کشور ترسیم کرده یا در جهت حفظ و حراست از یک یا چند حوزه میراث هنری، فرهنگی و معنوی ایران تلاش کرده‌‌اند، شناسایی شده و طی مراسمی با حضور مسئولان نسبت به نصب کاشی ماندگار بر سر در خانه آنان اقدام می‌‌شود.

اولین کاشی ٢٨ اردیبهشت ٩٦ (روز جهانی موزه) اولین روز از هفته میراث فرهنگی به درب منزل ایران درودی نصب شد و جواد مجابی، ناصر مسعودی (گیلان)، عباس کیارستمی، نادر ابراهیمی، مسعود عربشاهی، هادی سیف، منوچهر طریقی، سیروس ابراهیم‌‌زاده، ابراهیم یونسی، سیدمحمد محیط طباطبایی، شهریار عدل، احمدرضا احمدی، ابراهیم حقیقی، قیصر امین‌‌پور، علامه محمدتقی جعفری، داوود رشیدی، احترام برومند، عثمان محمدپرست (خراسان رضوی)، محمدعلی سپانلو، محمود دولت‌آبادی، علی‌اکبر درویشیان، مسعود آذرنوش، احمد فتوت ( همدان)، ابراهیم دهگان (مرکزی)، محمدرضا محتاط (مرکزی)، کیخسرو پورناظری، احمد باربد (یزد)، علی‌اکبر شریعتی (یزد)، محمود رهبران (یزد)، ابوالحسن خوشرو (مازندران)، سوری (مرکزی)، داوود میرباقری و دکتر حسن روحانی (سمنان) بزرگانی هستند که تاکنون در این طرح بر سر در خانه‌‌هایشان کاشی ماندگار نصب شده است.

همچنین ١٤٠ کاشی ماندگار دیگر نیز ساخته شده و به منظور پیگیری کنوانسیون ٢٠٠٣ یونسکو و برای پاسداری از میراث ناملموس بشری، از این تعداد ٢٢ کاشی در تهران و ١١٨ کاشی در شهرستان‌ها برای حفظ و شناساندن مفاخر و مشاهیر نصب خواهد شد.

در این طرح ملی نحوه انتخاب چهرهای شاخص هر استان براساس تصمیمات مدیران کل میراث فرهنگی با همراهی و کمک استانداری و مسئولان ارشاد استان‌هاست.

گفتنی است نصب کاشی ماندگار بر سر در خانه‌های مشاهیر و مفاخر علمی، فرهنگی، دینی و مذهبی قدردانی کوچکی از این افراد و راهی برای حفظ فرهنگ‌های دیرینه کشورمان است. در گذشته در هر محله و کوی و برزن خانه های بزرگان، ادبا، معتمدان، روحانیون و حکماء مورد تکریم مردم شهر بوده اما با بزرگ شدن شهرها شاید شناسایی و معرفی محل سکونت این افراد یادآور خدمات ارزشمند آنان به مردم و کاری مثبت در اذهان فرزندانمان باشد تا با مرور خدمات این انسان‌های بزرگ ضمن تقویت روحیه وطن‌دوستی به پاسداشت ارزش‌های فرهنگی و میراثی کشور و تکریم این داشته‌های غیر قابل تکرار ترغیب شوند.

کاشی‌های ماندگار؛ اقدامی صرفا فرهنگی به منظور تکریم یادگارهای هنری، اندیشمندان، عالمان، ورزشکاران و به طور کلی تاثیرگذاران در تاریخ کهن این مرز و بوم است که فارغ از سیاست‌زدگی در حال اجرا بوده و امید است فرهیختگان و هنراندیشان و بزرگان از آن حمایت کنند.

برچسب ها: واکنش ، سازمان میراث فرهنگی ، حواشی ، طرح ، کاشى‌های ماندگار

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۴۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» با حضور و سخنرانی جمعی از استادان برجسته زبان و ادبیات فارسی، فردا پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از اول اردیبهشت‌ماه جاری مصادف با روز بزرگداشت سعدی، به مدت یک هفته، رویدادهای مختلف و متنوعی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه سعدیه شیراز، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، مؤسسه فرهنگی اکو و سفارت هندوستان در ایران، در پاسداشت مقام فرهنگی، ادبی و حکمی این شاعر بلندآوازه ایرانی برگزار شده است.

این‌برنامه فردا پنجشنبه ششم اردیبهشت از ساعت ۱۶ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می‌شود.

کد خبر 6087403 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • واکنش ضرغامی به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس/ وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: این که گفته می‌شود سفر از سبد خانوار حذف شده حتما نادرست است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد
  • انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»
  • اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» برگزار می‌شود
  • نشست «ارمغان سعدی» برگزار شد
  • سفر در فضا و زمان؛ میراث ماندگار هابل
  • واکنش سید جواد هاشمی به حواشی اخیرش + فیلم
  • درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟
  • سندرم درس (DRESS) چیست؟ / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟