Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-08@13:47:23 GMT

انتقاد سازمان ملل متحد از بی تفاوتی «آنگ سان سو چی»

تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۸۵۶۹۲

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از نیویورک‌تایمز، بازرس سازمان ملل متحد برای بررسی نقض حقوق بشر در میانمار روز گذشته (پنج‌شنبه)، از بی تفاوتی «آنگ سان سو چی»، رهبر حزب حاکم میانمار، نسبت به جنایات ارتش این کشور در حق مسلمانان روهینگیا ابراز ناامیدی کرد. این بازرس که اهل کره جنوبی است و «یانقی لی» نام دارد، یکی از کارشناسان مطرح حقوق کودکان است که در سال 2014 به این سمت در سازمان ملل متحد گماشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یانقی لی ناامیدی بین المللی از رفتار رهبر میانمار در قبال کشتار مسلمانان روهینگیایی را برجسته کرد.

آنگ سان سو چی که برنده جایزه صلح نوبل است، سال‌ها برای برقراری دموکراسی تلاش کرد و از سوی ارتش میانمار در حصر خانگی قرار گرفته بود. اما حالا بر خلاف انتظار همگان جنایات این ارتش و کشتار مسلمانان روهینگیا را محکوم نمی کند. روهینگیایی ها در این کشور بودایی جز اقلیت به حساب می آیند.

عملیات بی‌رحمانه ارتش میانمار که از ماه اوت آغاز شده است صدها هزار روهینگیایی را از روستاهایشان در ایالت راخین بیرون رانده و آواره کرده است. تاکنون حدود 600 هزار روهینگیایی به بنگلادش که کشور فقیری در همسایگی میانمار است، گریخته اند و در آنجا نیز باعث به وجود آمدن بحران بهداشت عمومی و بحران مهاجرت شده اند.

مقامات ارشد سازمان ملل متحد این عملیات علیه روهینگیایی ها را پاکسازی قومی در میانمار توصیف کرده اند و دیپلمات‌های شورای امنیت در حال آماده کردن پیش‌نویس یک قطعنامه هستند تا با استفاده از آن ارتش میانمار را برای پایان دادن به این خشونت ها تحت فشار قرار دهند. دولت آمریکا نیز اعلام کرده است در صورت پایان نیافتن این جنایات اقدامات تنبیهی برای میانمار در نظر خواهد گرفت.

بازرس لی در مصاحبه با خبرنگاران در سازمان ملل اعلام کرد دشمنی با روهینگیایی ها و تنفر از آنها به حدی زیاد است که کسی جرات حرف زدن علیه جنایتکاران را ندارد. اسناد موثق درباره کشتارها، آتش زدن روستاها و بیرون کردن اجباری روهینگیایی ها از کشورشان وجود دارد؛ اما خبرگزاری های میانمار آن را پوشش نمی دهند.

سو چی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکرد و باور بر این است او برای طفره رفتن از پاسخ دادن به سوالات درباره بحران روهینگیا از حضور در این جلسه امتناع کرد. سران کشورهای دیگر و برندگان جایزه نوبل نیز از سوچی به دلیل بی تفاوتی به جنایاتی که در راخین در جریان است، انتقاد کرده اند.

مقامات میانمار پیش از این اتهاماتی را که به آنها وارد شده است رد و اعلام کرده اند کسانی که طرفدار روهینگیایی ها هستند وقایعی را که در راخین در جریان است، به گونه ای اشتباه جلوه داده اند. آنها دسترسی به راخین را به شدت محدود و غیرممکن کرده اند.

مسلمانان روهینگیا چندین قرن است در میانمار زندگی می‌کنند؛ اما دولت هنوز حق شهروندی آن ها را به رسمیت نمی شناسد و آنها را به شدت محدود و سرکوب می کند. ارتش میانمار از ماه اوت روهینگیایی ها را که ساکن ایالت راخین هستند، مورد حملات مرگبار قرار داده است و آنها برای حفظ جانشان مجبور شده اند روستاهایشان را ترک کنند و پس از روزها و هفته ها پیاده روی از مرزهای آبی خطرناک بگذرند تا وارد کشور بنگلادش شوند. تاکنون عداد زیادی از این مهاجران که از کشورشان رانده شده اند، در آب های مرزی میانمار و بنگلدش غرق شده اند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۵۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | مسعود فراستی برای مست عشق شمشیر را از رو کشید؛ انتقاد تند و تیز از فیلم حسن فتحی

261 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903976

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش : هرکسی عاشق ایران است، هرچه در توان دارد، برای جوانی جمعیت پای کار بیاورد
  • مقام سازمان ملل: نتیجه حمله به رفح، مرگ و آوارگی بیشتر خواهد بود
  • روز ۲۱۵ طوفان الاقصی|۶۰۰ هزار کودک همچنان در رفح
  • معاون دبیرکل سازمان ملل: ۶۰۰ هزار کودک در رفح زندگی می‌کنند
  • ببینید | مسعود فراستی برای مست عشق شمشیر را از رو کشید؛ انتقاد تند و تیز از فیلم حسن فتحی
  • انتقاد شدید فرماندار رزن از نحوه استخدامهای جهاد کشاورزی
  • ارتش اسرائیل رسما آغاز مرحله عملیات زمینی به شرق رفح را اعلام کرد
  • پیکرهای یافته‌شده در گورهای جمعی غزه آثار شکنجه داشتند
  • نیروی زمینی ارتش ۴۶ هزار شهید تقدیم نظام کرده است
  • فهرست «ایران متحد» برای انتخابات دور دوم مجلس منتشر شد