Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیروز مجتهد زاده کارشناس مسائل و مطالعات سیاسی و استاد دانشگاه تهران، با ارزیابی نقش اروپا در منازعات اخیر ایران و آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز اظهار داشت: نقش اروپا همانی است که در جریان مذاکرات مشخص شد؛ چنان که نقش هر یک از طرف ها در جریان این مذاکرات کاملا مشخص شد، اروپا تصمیم گیری کرد به جای این که با 2 نماینده خود در مذاکرات جداگانه صحبت کند، به وسیله سخنگوی اتحادیه اروپا خانم موگرینی مواضع خود را اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مواضع اروپا تا حال حاضر مواضع روشنی بوده است و آن مواضع را حفظ کرده تعهدات خود را نسبت به برجام اجرا کرده اند؛ به طور نانوشته قرار بر این شد که چین و روسیه نیز به طور جداگانه چیزی نگویند و خانم موگرینی به نمایندگی آن دو کشور نیز سخن بگوید؛ پس در عمل آن چیزی که ما پیش روی خود داریم دو قدرت است، یکی آمریکا و آن دیگری اروپا است.

مجتهد زاده ادامه داد: اروپا تا بدین لحظه از مواضع درست ایران دفاع کرده است؛ اما انتظار این بوده است هنگامی که خانم موگرینی به نمایندگی از 5 کشور سخن می گوید و به ایران می گوید نگران خروج آمریکا از برجام نباشید، این موضوع را آمریکا اثبات کنید و نه به ایران.

این کارشناس با انتقاد از دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد: خرده گیری بنده به دستگاه دیپلماسی خودمان است؛ هر زمان که در طول این 2 سال آمریکا به تعهدات خود در قبال برجام توجه نکرد و به نوعی پشت پا آن ها زد، آقای ظریف گفت بنده با خانم موگرینی صحبت کرده ام و او گفته است که این توافق 5جانبه است و آمریکا نمی تواند به تنهایی روی آن اثر داشته باشد! این به نوعی دل داری دادن به ما تلقی می شود.

وی اظهار داشت: پیام بنده به خانم موگرینی این است که شما به عنوان سخنگوی اتحادیه اروپا بعد چندین دفعه گوشزد کردن به مقامات آمریکایی و عدم توجه آن ها، باید یک شورای فوق العاده از نمایندگان 1+5 تشکیل دهید و این موضوع را مطرح کنید که آمریکا به تعهدات خود در قبال برجام عمل نکرده است.

استاد دانشگاه تهران با بیان این که اگر آمریکا برجام لغو کند به نفع ما خواهد بود خاطر نشان کرد: با لغو برجام از سوی آمریکا، ما تعهدات خودمان در قبال این توافق را اجرا نخواهیم کرد و دستمان باز است تا غنی سازی اورانیم را دوباره تا سقف 20 درصد از سر بگیریم.

مجتهد زاده تاکید داشت: مسئله ما با آمریکا عدم لغو برخی تحریم ها مانند تحریم های بانکی است؛ کشورهای اروپایی هر اندازه قرارداد با کشور ما ببندند سرمایه ای منتقل نخواهد شد زیرا که بانکی وجود ندارد تا این سرمایه را انتقال دهد؛ خانم موگرینی با ذکر این موضوع که آمریکا نمی تواند یک طرفه برجام را لغو کند کافی نخواهد بود بلکه باید اقدامی عملی صورت بگیرد.

این کارشناس با تاکید بر این که نیازی به دل داری اروپا درباره برجام نداریم اضافه کرد: اگر آمریکا می خواهد برجام لغو کند هیچ اشکالی ندارد ما از این موضوع استقبال خواهیم کرد؛ ضرر کننده لغو برجام ایران نیست بلکه اتحادیه اروپاست، اگر به اروپا به دنبال عدم لغو برجام است باید تدابیری اتخاذ کند تا رئیس جمهور آمریکا دست از اقدامات نابخردانه خود بردارد.

وی در پایان گفت: اگر به گفته مقامات اروپایی برجام بخشی از یک قطعنامه سازمان ملل متحد است؛ لاجرم اگر به این شکل است چه کسی باید به ترامپ یادآوری بکند که خراب کاری در یک قطعنامه بین المللی عین یاقی گری است؟! این را ما باید بگوییم و یا خانم موگرینی؟ آن چه ما باید به خانم موگرینی بگوییم این است که مسئول تمام خراب کاری های آمریکا شما هستید در صورتی که اقدامات مخاطره آمیز آمریکا را به نحوی پایان ندهید.

302

پیروز مجتهد زاده آمریکا برجام اتحادیه اروپا موگرینی ترامپ ظریف تحریم

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۶۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا

  دانشگاهیان دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و محکوم کردن اقدام پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان  گردهم آمدند.

تجمع اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های استان سیستان و بلوچستان به منظور حمایت از خیزش جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در محکومیت ظلم و بیدادگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط آمریکا و رژیم کودک کش صهیونیستی، در جوار مزار شهدای گمنام دانشگاه پیام نور مرکز زاهدان و سایر مراکز و واحدها برگزار شد.

دانشگاهیان این دانشگاه در این تجمع، همصدا با استادان و دانشجویان عدالت‌خواه دانشگاه‌های ‌ آمریکا و اروپا، با در دست داشتن‌ پرچم‌ و سر دادن شعارهایی همچون مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل بر استمرار و تقویت موج جهانی حمایت و پشتیبانی از مردم مظلوم غزه تاکید کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
  • طالب‌زاده با وجود اهانت‌های گروه‌های مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده می‌شد
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • سرکوب جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
  • جلال‌زاده: زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • اعتراض دانشجویان در آمریکا و اروپا خبر اول رسانه‌های دنیا + فیلم
  • گفت و شنود/ آب شد!