Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با نگاهي به تحولات چندساله اخير عراق و کمکي که جمهوري اسلامي ايران به دولت بغداد در مقابله با تروريسم داعش داشت و مانع فروپاشي حکومت عراق شد مي‌توان دريافت که مقامات بغداد به‌خوبي از حمايت کشورمان آگاه هستند و دوستان خود را در شرايط سخت شناخته‌اند. به گزارش خبرنگار گروه سياست خارجي خبرگزاري تسنيم، حيدر العبادي نخست وزير عراق چهارشنبه‌شب گذشته پس از سفر دوره‌اي خود به مصر، اردن، عربستان و ترکيه عازم تهران شد تا با مقامات ارشد کشورمان ديدار و گفت‌وگو کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سفر عبادي به عربستان بيش از 70 بازرگان و فعال اقتصادي، نخست وزير را همراهي مي‌کردند که نشانگر خط ارتباطي در پيش گرفته شده بغداد براي گسترش روابط با رياض بود. اين موضوع البته از سوي عربستان نيز مورد استقبال قرار گرفته است زيرا حاکمان سعودي طي چند دهه گذشته ديپلماسي دلار در منطقه و محيط پيرامون حتي جنوب شرق آسيا و آسياي ميانه را دنبال کرده‌اند تا نفوذ سياسي خود را تحت لواي سرمايه گذاري و فعاليت اقتصادي بسط و توسعه دهند.
در سفر نخست وزير عراق به ترکيه نيز بيشتر در مورد وضعيت اقليم کردستان عراق و فعاليت‌هاي اقتصادي و حمايت ترکيه از اقدامات دولت مرکزي عراق مذاکره و رايزني صورت گرفت.

* سفر سرنوشت‌ساز
اما درباره اهميت سفر عبادي به تهران مي‌توان چنين نوشت که بعد از سفر به رياض و آنکارا انجام گرفته و به‌نوعي جمع‌بندي سفر نخست وزير عراق در تهران خواهد بود تا چشم‌انداز روشن‌تري از تحولات آينده عراق و منطقه به بغداد و تهران بدهد.
همچنين در همين راستا قاسم الاعرجي، وزير کشور عراق در گفت‌وگويي که با الميادين داشت اظهار کرده بود که "نخست‌وزير عراق طرحي براي توقف خونريزي و حل اختلافات دارد". سفر حيدر العبادي به تهران به‌دنبال عبور از خطر بزرگ تقسيم عراق که تدبير دولت عراق و کمک ايران و کشورهاي دوست آن را شکست داد، سفري سرنوشت‌ساز است.
موضوع اقليم کردستان عراق از مهمترين مسائل مورد مذاکره طرفين در اين ديدار بود.
* حمايت تهران از بغداد در مقابل اقدامات تجزيه‌طلبانه اربيل
در اين باره اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور کشورمان در ديدار با عبادي با بيان اينکه "خوشحال هستيم که دولت عراق توانسته موضوع تجزيه خاک اين کشور را ناکام گذارد"، از مسئله جدايي‌طلبي و همه‌پرسي غيرقانوني در اقليم کردستان عراق به‌عنوان فتنه‌اي بزرگ ياد کرد که مي‌توانست به ساير کشورهاي منطقه نيز منتقل شود، اما خوشبختانه اين موضوع به‌صورت مدبرانه در عراق حل‌وفصل شد.

معاون اول رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه همه کردها شهروندان عراقي هستند و بايد از تمام حق و حقوق قانوني برخوردار باشند، تصريح کرد: تهران از آغاز مسئله همه‌پرسي کنار دولت مرکزي عراق بود و به مقامات ترکيه نيز اعلام کرديم که ما بايد با دولت مرکزي عراق هماهنگ باشيم.
* لزوم توجه به روابط اقتصادي پساداعش
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به روابط دوجانبه تهران ــ بغداد گفت: در بخش‌هاي سياسي، امنيتي و دفاعي روابطي عالي داريم. روابط دو کشور مثال‌زدني است اما متأسفانه سطح مناسبات اقتصادي في‌مابين، آن گونه که انتظار مي‌رود پيشرفت نکرده و روابط اقتصادي بايد جدي‌تر و با اراده بيشتر پيگيري شود تا شاهد اجراي توافقات ميان دو کشور باشيم.
جهانگيري روابط بانکي ايران و عراق را ضعيف دانست و افزود: علي‌رغم مذاکرات چندين‌باره ميان مسئولين بانک مرکزي دو کشور، متأسفانه هنوز روابط بانکي در سطح پاييني قرار دارد و توافقات صورت‌گرفته هنوز به‌طور کامل عملياتي نشده است.
نخست وزير عراق پس از ديدار با جهانگيري به ديدار رئيس جمهور کشورمان رفت.
* اعلام آمادگي تهران براي بازسازي و توسعه عراق
روحاني نيز در ديدار نخست وزير عراق با بيان اينکه امروز کشور عراق به‌تدريج در حال خروج از مسائل شديد امنيتي و مشکلات داخلي است و بايد در راستاي بازسازي عراق و توسعه مناسبات و روابط منطقه‌اي اين کشور تلاش شود، تأکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران با همه توان و قدرت آمادگي دارد تا در روند بازسازي و توسعه عراق مشارکت کرده و کنار دولت و ملت اين کشور باشد.

رئيس جمهور آمادگي شرکت‌هاي ايراني براي ارائه خدمات فني مهندسي بيشتر در عراق را مورد تأکيد قرار داد و اظهار داشت: تقويت روابط بانکي دو کشور با هدف توسعه و تسهيل در روابط تجاري و اقتصادي في‌مابين و نيز تسهيل در صدور رواديد براي گسترش ارتباط مردم دو کشور ضروري است.
عبادي با آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز ديدار داشت که اين روحاني بلندپايه ضمن اظهار اميدواري براي گسترش روابط دو کشور ايران و عراق گفت: جمهوري اسلامي از کمک‌هاي گوناگون به ملت عراق فروگذار نکرده و در حوزه‌هايي چون ساخت و صيانت از عتبات عاليات، سازندگي شهرها و به‌ويژه رفع فتنه‌ها از مردم و نظام عراق، همت داشته است.

آخرين و مهمترين ديدار عبادي با مقام معظم رهبري بود که ايشان در اين ديدار با حمايت از تلاش‌هاي دولت عراق براي توسعه روابط با کشورهاي همسايه و منطقه، تأکيد کردند: در عين حال بايد مراقب مکر آمريکايي‌ها باشيد و هرگز به آنها اعتماد نکنيد.
* لزوم توجه به ورود آمريکا به عراق با حربه‌هاي جديد
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: آمريکايي‌ها خودشان داعش را به‌ وجود آوردند، اما اکنون که تروريست‌ها از دولت و مردم عراق شکست خورده‌اند، خود را با اين تحول مهم، همراه و هم‌جهت نشان مي‌دهند؛ البته بدون ترديد هر وقت فرصت بيابند، دوباره به عراق ضربه خواهند زد.

* همکاري بغداد با "برادران کرد" براي مقابله با تجزيه‌طلبي برخي جريانات
نخست‌وزير عراق نيز در اين ديدار با اشاره به تلاش‌هاي مردم و جوانان عراق براي حفظ وحدت و تماميت ارضي اين کشور، گفت: با دقت کامل، از وحدت و يکپارچگي عراق محافظت مي‌کنيم و همان‌گونه که قبلاً نيز به برادرانمان در اقليم گفته بوديم، اجازه نمي‌دهيم خطر تجزيه کشورمان را تهديد کند.
* ديدار با سرلشکر سليماني و مرور تحولات ميداني
برخي منابع خبري همچون الميادين نيز اعلام کردند که نخست وزير عراق با سرلشکر قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس نيز ديداري داشته و در اين ديدار درباره آخرين روند مبارزه با تروريسم گفت‌وگو و تبادل نظر شده است.
نتيجه‌گيري
با نگاهي به تحولات چندساله اخير عراق و کمکي که جمهوري اسلامي ايران به دولت بغداد در مقابله با تروريسم داعش داشت و مانع فروپاشي حکومت عراق شد مي‌توان دريافت که مقامات بغداد به‌خوبي از حمايت کشورمان آگاه هستند و دوستان خود را در شرايط سخت شناخته‌اند، بر همين اساس است که نخست وزير عراق طي سخناني در خصوص پايان بحران داعش و روند بازسازي اين کشور گفته بود، "ما دوستان خود در زمان بحران را به‌خوبي شناخته‌ايم و براي آينده نيز روي آنها حساب خواهيم کرد".
اين موضوع نشان مي‌دهد که اگرچه کشورهايي مانند ترکيه و عربستان در دوره کنوني براي بازسازي عراق اعلام آمادگي کرده‌اند اما با بالا بردن کيفيت کار شرکت‌هاي ايراني و تعهد آنها نسبت به انجام دقيق و به‌موقع پروژه‌هاي سازندگي، مي‌توان سهم بالايي از نياز زيرساختي و بازسازي عراق را برآورده کرد که اين اتفاق براي هر دو کشور مفيد و مثمر ثمر خواهد بود.
گزارش از علي حيدري
انتهاي پيام/*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۶۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود

دولت ارمنستان بر تصمیم خود مبنی بر افتتاح سرکنسولگری در تبریز تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دولت ارمنستان در جلسه روی پنجشنبه خود بر تصمیم خود درباره افتتاح کنسولگری این کشور در تبریز تاکید کرد.

«حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در روزهای نخستین زمستان گذشته و در نشست خبری مشترک با «آرارات میرزویان» همتای ارمنستانی خود در ایروان گفته بود: «ارمنستان کشور دوست و همسایه خوب ماست. در دیدار با وزیر خارجه ارمنستان موافقت تهران را برای افتتاح سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در شهر تبریز اعلام کردیم و امیدواریم در هفته‌های آغازین سال جدید میلادی با حضور وزیر خارجه ارمنستان شاهد افتتاح رسمی این سرکنسولگری در تبریز باشیم».

در سال ۲۰۲۲ و در دیدار «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز ۲ طرف درباره ارتقای سطح همکاری‌های تجاری بین ۲ کشور و همچنین این موضوع که افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز می‌تواند بر ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی تاثیر مثبتی داشته باشد، به توافق رسیدند.

رسانه‌های ارمنستان نوشته‌اند که در اکتبر سال ۲۰۲۲ سرکنسولگری ایران در قاپان ارمنستان افتتاح شد و افتتاح سرکنسولگری این کشور در تبریز، این اقدام دوجانبه را تکمیل می‌کند.

آن‌ها همچنین با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی ایران با استان سیونیک ارمنستان هم‌مرز است، گفته‌اند افتتاح کنسولگری در تبریز باعث توسعه بیش از پیش روابط تجاری و گردشگری خواهد شد.

امیرعبداللهیان در دیدار میرزویان همچنین گفته بود: موافقت دولت ارمنستان در ایجاد سرکنسولگری ایران در منطقه قاپان باعث شده که تردد ایرانیان و همکاری‌های ترانزیتی ۲ کشور تسهیل شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین به گسترش روابط نظامی با ایران
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی