Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاهرود - همین چند ماه پیش بود که برای نخستین بار گزارش بلاتکلیفی اسناد مالکیت شهرک رضوی بسطام در خبرگزاری مهر نشست و امروز این پیگیری‌ها با تعیین تکلیف اسناد ۷۱ خانه به سرانجام رسید.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - محمدحسن مقدم نیا: هشتم آذرماه ۹۳ بود که گزارشی با تیتر شهرک رضوی بسطام با سه دهه قدمت هنوز از کمبود خدمات شهری رنج می‌برد در خبرگزاری مهر استان سمنان در حالی مطرح شد که به گواه اهالی این شهرک، تاکنون هیچ مسئول یا رسانه محلی و غیر محلی به مشکلات مردم این شهرک نپرداخته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه‌هایی که سند مالکیت نداشتند

مشکلاتی که بزرگ‌ترین آن‌ها نداشتن سند مالکیت بود، این شهرک سه دهه پیش درزمانی ساخته شد که هنوز تفکیکی در بنیاد مسکن رخ نداده و لذا این شهرک بافاصله دو کیلومتری با بسطام بین مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن بلاتکلیف بود به‌عبارت‌دیگر نه روستا حساب می‌شد و نه جزئی از شهر که این امر در تمام ادوار شورای شهر بسطام و شهرداران این شهر یکی از چالش‌ها قلمداد می‌شد.

شورای شهر بسطام تلاش‌هایی صورت داد تا شهرک رضوی که به‌سان فرزندخوانده‌ای ناخواسته برای بسطام محسوب می‌شد، سروسامان بگیرد. ماجرای شهرک رضوی بسطام اما چه بود؟ سه سال پیش که به این شهرک پای گذاشتیم متوجه شدیم باوجود اینکه نزدیک به سه دهه از احداث آن می‌گذرد و بیش از ۷۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند، فقدان برخی خدمات شهری در این منطقه مشکل‌ساز است برای مثال زباله‌های این منطقه در آن زمان جمع نمی‌شدند، حتی یک نانوایی در فاصله دو کیلومتری آن وجود نداشت، بسیاری خانه‌ها جولانگاه موش‌ها شده بودند و سگ‌های ولگرد در کوچه و خیابان‌هایش تردد می‌کردند.

ماجرا به اینجا ختم نمی‌شد این شهرک همچنین از سرویس ایاب و ذهاب نیز محروم بود و همیشه دانش آموزان برای تردد به این شهرک مشکل داشتند، در ادوار مختلف شورای شهر بسطام تلاش‌هایی صورت داد تا این منطقه که به‌سان فرزندخوانده‌ای ناخواسته برای بسطام محسوب می‌شد، سروسامانی بگیرد اما درهرصورت حل یک مشکل بر عهده شهرداری نبود و آن‌هم نداشتن سند مالکیت ...

نداشتن سند مالکیت شهرک رضوی را محروم نگه‌داشته است

یکی از ساکنان این شهرک، می‌گوید: این شهرک در بدو ساخت قطعه‌بندی شده و ما پول آن را پرداخت کردیم، عده‌ای هم از نظامیان پادگان چهل دختر در اینجا زمین خریدند و خانه ساخته شد، آن زمان بنیاد مستضعفان متولی این امر نبود و اسناد ما توسط مسکن و شهرسازی که این نهاد نیز قبلاً ماهیتی منفک از بنیاد مسکن نداشت، صادر اما هیچ‌گاه به ما تحویل داده نشد.

صدای گزارش خبرگزاری مهر به گوش مسئولان رسید و خوشبختانه شنیده‌شده که مشکلات پیرامون اسناد این شهر با پیگیری دکتر حسینی شاهرودی نماینده شهرستان در مجلس رفع شد. محمد خون‌جگری بیان می‌کند: سه دهه تلاش‌های ما بی‌نتیجه بود تا اینکه درنهایت صدای گزارش خبرگزاری مهر به گوش مسئولان رسید و خوشبختانه شنیده‌شده که مشکلات پیرامون اسناد این شهر با پیگیری دکتر حسینی شاهرودی نماینده شهرستان در مجلس رفع شده اما هرچند این امر دیر رخ داد و اگر از ابتدا این اراضی سند داشتند قیمتشان قطعاً بالاتر از حالا بود، اما همین را نیز حرکتی بزرگ می‌دانیم که ما را از بلاتکلیفی درمی‌آورد و حداقل می‌توانیم بگوییم اینجا شهر است چراکه تا قبل از آن شهرک، روستا، ده، شهر، بسطام، رضوی و ده‌ها نام دیگر می‌توانستی برای این شهرک انتخاب کنی.

ماجرای صدور اسناد اما به دو سفر اخیر سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان به دعوت نماینده مردم شاهرود و میامی برمی‌گردد، در سفری که ابتدا پیش از عید ۹۶ و سپس، بعداز آن در دو مرحله رخ داد و بیش از ۵۰ درصد خانه‌های  روستاهای کالپوش دارای سند شدند این امر اما با پیگیری حسینی شاهرودی درباره شهرک رضوی نیز ادامه یافت و وی در تاریخ چهاردهم شهریورماه۹۶ طی نامه‌ای از سعیدی کیا درخواست تعیین تکلیف سند مالکیت ۷۱ خانه این شهرک را مطرح کرد.

بدهی مالکان بخشیده می‌شود

پاسخ سعیدی کیا اما به حسینی شاهرودی نماینده مردم این شهرستان در تاریخ بیست و پنجم مهرماه۹۶ رسید که طی آن غفور پاک‌نهاد معاون حقوقی بنیاد مسکن اعلام کرده موانع قانونی صدور اسناد شهرک رضوی بررسی و مشکلات رفع می‌شوند.

پاک‌نهاد اما درباره چگونگی رفع مشکلات اسناد مالکیت شهرک رضوی در گفتگویی کوتاه با خبرنگار مهر گفت: با موافقت سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان، مانده بدهی خریداران خانه‌های شهرک رضوی بخشوده و اهالی این شهرک به‌منظور اخذ سند قطعی مالکیت به اداره ثبت معرفی می‌شوند تا خوشبختانه شاهد رفع این مشکل بعد از سال‌ها باشیم.

سید حسن حسینی شاهرودی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: موضوع شهرک رضوی به خانه‌های خریداری‌شده‌ای توسط مردم بازمی‌گردد که در سال‌های ۶۷و ۶۸ به آن‌ها تحویل داده‌شده اما فاقد سند قطعی بودند و این نداشتن سند قطعی باعث شده باوجود اینکه این شهرک با بسطام یک کیلومتر فاصله داشته از برخی خدمات شهری محروم باشد، لذا پیگیری صدور ۷۱ سند برای این شهرک در طول یک سال گذشته صورت گرفت که خوشبختانه این امر به نتیجه رسید.

تحویل اسناد مالکیت از شنبه

مسئول دفتر اموال و املاک بنیاد مستضعفان شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه تحویل اسناد مالکیت شهرک رضوی از ابتدای هفته جاری انجام می‌شود، گفت: ۷۱ سند با موافقت بنیاد مستضعفان و بخشش بدهی‌های مالی اهالی شهرک رضوی تحویل مالکان می‌شود.

بعد از سه دهه، با پیگیری مستمر دکتر حسینی شاهرودی نماینده شهرستان در مجلس و همچنین مساعدت مدیرعامل بنیاد مستضعفان این اراضی از شنبه دارای سند شده و دغدغه مردم رفع می‌شود.یحیی شیخ بیان کرد: ماجرای شهرک رضوی به سال۶۵ بازمی‌گردد که قطعه زمینی از سوی بنیاد مسکن سابق به بنیاد مستضعفان تحویل داده می‌شود که این زمین درنهایت در دو شهر میامی و بسطام به دو شهرک ۷۱ واحدی بدل می‌شود در ابتدا مالکان ۹۰ هزار تومان پول را پرداخت می‌کنند و درنهایت از سال ۶۷ و ۶۸ منازلشان را تحویل می‌گیرند اما روند ثبت این املاک به شرکتی سپرده می‌شود که بعد از مدتی تعطیل‌شده و جای خود را به شرکت دیگر می‌دهد، شرکت دوم نیز به همان سرنوشت دچار می‌شود و این امر باعث می‌شود تا املاک این شهرک بی سند بماند.

وی افزود: درنتیجه مردم مابقی پول را تا ۲۵۰ هزار تومان به ازای هر خانه به بنیاد مستضعفان بدهکار شدند چراکه هم اعیان و هم عرصه متعلق به این نهاد بود که درنهایت بعد از سه دهه با پیگیری مستمر دکتر حسینی شاهرودی نماینده شهرستان در مجلس و همچنین مساعدت مدیرعامل بنیاد مستضعفان این اراضی از شنبه دارای سند شده و دغدغه مردم رفع می‌شود.

درنهایت باید گفت تعیین تکلیف اسناد مالکیت که در نشست‌های مختلف بین نماینده مردم شاهرود و میامی و رئیس بنیاد مستضعفان پیگیری شد نویدبخش ارائه خدمات شهری بهتر به مردم شهرک رضوی است همان چیزی که خبرگزاری مهر استان سمنان نیز در انعکاس گزارش خود از این شهرک به آن می‌اندیشید.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۸۷۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم همکاری فرمانداران برای رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان

ایسنا/کرمان مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در همایش فرمانداران با اشاره به فرادستگاهی بودن حدنگاری و وجود موانع متعدد، بر نقش محوری فرمانداران در رفع موانع حدنگاری تاکید و خواستار ورود جدی به این حوزه شد.

سیدمهدی هاشمی ۹ اردیبهشت ماه در همایش فرمانداران استان کرمان اظهار کرد: هویت‌بخشی به اراضی و املاک به نحوی که هیچ نقطه‌ای از کشور فاقد سند مالکیت حدنگار نباشد، حکم قانون جامع حدنگار و مورد تاکید جدی مقام معظم رهبری و سران قواست چرا که فاقد حدنگاری بودن بخشی از اراضی تبعات حقوقی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی در پی داشته و همچنین تثبیت مالکیت‌ها نقش ویژه‌ای در آمایش سرزمینی و مدیریت صحیح زمین دارد.

وی افزود: علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی مجموعه ثبت اسناد و املاک استان کرمان در راستای تثبیت مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی و صدور ۹۹.۷ درصد از اراضی ملی استان، در بخش صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی، شهری و روستایی و دستگاه‌های دولتی، بخشی از کار بر زمین مانده که متقاضی‌محور بودن و فرادستگاهی بودن حدنگاری عوامل عمده این مسئله هستند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان با اشاره به فراهم شدن امکان ارائه خدمات غیرحضوری و بر پایه هوش مصنوعی در سایه توسعه حدنگاری و صدور اسناد رسمی گفت: بیش از ۹۰ درصد خدمات ثبتی به صورت الکترونیک انجام می‌شود و در حوزه استعلامات نیز به دلیل ایجاد دفتر الکترونیک در اسناد تک‌برگ، ۸۱ درصد استعلامات دادگاه‌ها و سایر مراجع ذی‌صلاح به صورت آنی و توسط هوش مصنوعی پاسخ داده می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه صدور اسناد مالکیت، منوط به درخواست مالکین است، اطلاع‌رسانی و اقدامات تبیینی جهت آگاهی‌بخشی به وجوه مثبت سند مالکیت صورت گرفته و شاهد استقبال خوبی از سوی مردم بوده‌ایم اما در این مسیر، بعضی موانع در مسیر حدنگاری وجود دارد که امیدواریم فرمانداران به عنوان فرماندهان قرارگاه حدنگاری شهرستان‌ها، در جهت رفع موانع همکاری کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان با اشاره به نقش حدنگاری اراضی کشاورزی در تامین امنیت غذایی و شعار سال، به اولویت صدور اسناد اراضی کشاورزی در سال جاری اشاره و اضافه کرد: از مجموع ۵۴۳ هزار هکتار از اراضی تداخلی استان، تا کنون نسبت به ۲۱۱ هزار هکتار رفع تداخل صورت گرفته و برای برداشتن بار مالی تهیه نقشه از دوش کشاورزان استان، در سال گذشته برای ۱۰۰ هزار از اراضی زراعی قرارداد نقشه‌برداری منعقد شده و برای باقیمانده اراضی نیز اعتبار ویژه‌ای برای استان کرمان از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نظر گرفته شده است.

هاشمی همچنین با اشاره به وجود مشکلات ثبتی قدیمی و سابقه‌دار در برخی شهرستان‌ها گفت: در راستای تاکیدات رئیس قوه قضائیه مقرر شد کمیته حل معضلات ثبتی با هدف شناسایی مشکلات ثبتی، در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تشکیل شود تا پس از شناسایی و احصاء معضلات ثبتی ریشه‌دار که حل آن نیازمند هم‌افزایی چندین دستگاه است، موارد حسب مورد در شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان و یا شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان کرمان جهت اتخاذ راهکار مطرح شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تحقق ۱۳۱ درصدی صدور سند مالکیت شهری و روستایی در گیلان
  • ۳۳۷ سند مالکیت منطقه دوم دریایی سپاه استان بوشهر صادر شد
  • شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری
  • کشف ۲۶ فقره سرقت از منازل یکی از شهرک های مشهد
  • کشف ۲۶ فقره سرقت از منازل شهرک سیدی مشهد
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • لزوم همکاری فرمانداران برای رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان
  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان با همکاری فرمانداران
  • بیش از ۹۰ درصد خدمات ثبتی الکترونیکی انجام می‌شود
  • اسناد مالکیت ۸۷۴ هکتار زمین طرح نهضت ملی مسکن استان بوشهر صادر شد